نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هجوم #معترضان_کرد به داخل اردوگاه #ارتش_ترکیه در شمال #عراق ۱۱ زخمی بر جای گذاشت

در یورش معترضان کرد به یک اردوگاه نظامی ترکیه در نزدیکی دوهوک در شمال منطقه خودمختار اقلیم کردستان عراق، دست‌کم ۱۱ نفر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، دو تانک و شماری خودرو نیز به آتش کشیده شدند. مقامات کرد و مردم محلی گفته‌اند معترضان صبح شنبه ۲۶ ژانویه/ ۶ بهمن در اعتراض به حمله هوایی اخیر ترکیه که به کشته شدن چهار غیرنظامی و یک مقام کرد در منطقه دوهوک منجر شد، به این اردوگاه یورش بردند. در واکنش به این اتفاق، وزارت دفاع ترکیه در توئیتر خود نوشت: «با تحریک سازمان تروریستی پ‌ک‌ک یک حمله در یکی از پایگاه‌های ما در شمال عراق رخ داده است. در این حمله خساراتی جزیی به وسایل نقلیه و تجهیزات ما وارد شده است.» وزارت دفاع ترکیه بدون ذکر محل و مشخصات این مقر نظامی اعلام کرد: «اقدامات احتیاطی لازم در رابطه با این حادثه در دست انجام است.» مقامات ترکیه به سوالات خبرنگاران درباره این اتفاق پاسخ نداده‌اند. آنکارا به طور مداوم حملاتی هوایی نزدیک مرز علیه گروه پ‌ک‌ک انجام می‌دهد. این کشور حزب کارگران کردستان را یک گروه تروریستی می‌داند. پ‌ک‌ک در ترکیه سال‌هاست با دولت این کشور در جنگ است و آنکارا فعالیت آن را ممنوع اعلام کرده است. یک مقام کرد که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته است سربازان ترکیه در این اردوگاه در شیلادزی، شرق دوهوک، ابتدا به روی معترضان آتش گشودند و بعد اردوگاه را ترک کردند. او گفته نیروهای امنیتی اقلیم در تلاش هستند کنترل اوضاع را به دست بگیرند.

#روسیه، #چین، #آفریقای_جنوبی و #گینه_استوایی مانع صدور #بیانیه_شورای_امنیت برای حمایت از #رهبر_مخالفان_ونزوئلا شدند

روسیه، چین، آفریقای جنوبی و گینه استوایی شنبه ۲۶ ژانویه/ ۶ بهمن مانع از این شدند که #شورای_امنیت_سازمان_ملل با درخواست ایالات متحده بیانیه‌ای در حمایت از #مجمع_ملی_ونزوئلا (پارلمان این کشور) صادر کند. ایالات متحده از شورای امنیت خواسته بود در این بیانیه مجمع ملی ونزوئلا را به عنوان «تنها نهاد منتخب دموکراتیک» این کشور به رسمیت بشناسد. مخالفت این کشورها با بیانیه مورد نظر واشنگتن، پیش از برگزاری جلسه شنبه شورای امنیت اعلام شد. پس از حمایت واشنگتن و شماری از کشورهای آمریکای لاتین از خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا و و رئیس پارلمان این کشور، شورای امنیت قرار است امروز به درخواست مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده با حضور ۱۵ عضو این شورا تشکیل جلسه دهد. روسیه مخالف اقدامات و تلاش‌های آمریکاست و واشنگتن را متهم کرده که از طرح یک کودتا در ونزوئلا حمایت می‌کند. نیکلاس مادورو،‌ رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز حرکت‌های اخیر در کشورش را «#کودتای_آمریکایی» خوانده و رابطه با واشنگتن را قطع کرده است.

بی‌خبری از وضعیت #مهدی_قلیان؛ دادستانی مسئولیت بازداشت او را نپذیرفته است

از وضعیت #مهدی_قلیان، برادر #سپیده_قلیان که روز یک‌شنبه ۳۰ دی همراه با این فعال مدنی در محل سکونتشان در اهواز بازداشت شده است، اطلاعی در دست نیست. یک منبع نزدیک به خانواده قلیان به زمانه گفت تاکنون دادستانی مسئولیت بازداشت او را نپذیرفته است. به گفته این منبع در مراجعه روز شنبه ۶ بهمن خانواده‌ قلیان به دادستانی، آنها با پاسخ «به ما مربوط نیست» روبه‌رو شده‌اند. روز چهارشنبه هفته گذشته نیز خانواده قلیان تقاضای ملاقات با هر دو فرزند بازداشت شده خود را کرده بودند که ابتدا از سوی دادیار با بهانه «قطعی سیستم» مواجه شده و بعد متوجه شده بودند تنها نام سپیده قلیان در برگه ثبت شده است. به گفته این منبع، ممکن است دلیل ایجاد این شرایط وقت‌کشی برای خوب شدن آثار جراحات مهدی قلیان باشد که در زمان بازداشت او ایجاد شده بود تا به این ترتیب خانواده امکان شکایت و پیگیری موضوع را پیدا نکنند. شنبه شب ۲۹ دی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی با پخش گزارشی به نام «طراحی سوخته» اعتراف‌های اجباری اسماعیل بخشی، علی نجاتی و سپیده قُلیان را پخش کرد. سپیده قلیان بلافاصله در شبکه توئیتر به این مستند واکنش نشان داد و گفت که اعتراف‌ها اجباری و تحت شکنجه بوده‌اند. ساعتی بعد مأموران امنیتی به خانه خانواده قلیان حمله بردند و ضمن کتک زدن آنها، این فعال مدنی را همراه برادرش بازداشت کردند. پدر سپیده قلیان اعلام کرد که ۱۲مأمور امنیتی مرد و دو مأمور زن با خشونت به خانه آن‌ها حمله کرده، دندان‌های پسرش را شکستند و او و همسرش را کتک زدند. او گفت: «دخترم، سپیده فریاد می‌زد. دست و پای پسرم را بستند انداختند صندوق عقب ماشین. من رفتم اطلاعات شوش گفتند تو را هم بازداشت می‌کنیم.»

جانشین فرمانده نیروی انتظامی: #امنیت_محلات با مشارکت #بسیج تامین می‌شود

ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده #نیروی_انتظامی ‌گفته بر اساس قانون، برقراری تامین امنیت در محله‌ها با همکاری و مشارکت نیروی انتظامی و #بسیج از سال آینده در راستای مقابله با جرایم، آسیب‌ها و مفاسد اجتماعی انجام می‌شود. پیش‌تر، محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه پاسداران از طرح گشت‌های «محله محور» بسیج در تهران خبر داده و گفته بود که تمام هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و قوه قضاییه برای این طرح صورت گرفته و به زودی در پایتخت آغاز خواهد شد. محمدرضا یزدی، هدف این طرح را تأمین امنیت شهر و شهروندان اعلام کرده و گفته بود برقراری امنیت کامل در تهران نیازمند همکاری همه دستگاه‌هاست. این فرمانده سپاه ادعاهای امنیتی کردن پایتخت را رد کرده و گفته به هیچ‌وجه نیازی به امنیتی کردن پایتخت وجود ندارد. طرح #گشت‌های_محله‌محور بسیج، پیش از تهران در برخی استان‌ها به اجرا گذاشته شده است.

ده‌ها کشته و مفقود به دنبال شکسته شدن دیواره یک سد در #برزیل

فرو ریختن دیواره یک سد در ایالت میناس جرایس #برزیل، دست‌کم ۵۰ کشته و حدود ۲۰۰ مفقود‌الاثر بر جای گذاشته است. به گزارش رسانه‌های محلی، با فرو ریختن دیواره سدی در نزدیکی معدن سنگ آهن فیجائو در جنوب شرقی برزیل، دریایی از گل و لای به سوی دهکده‌های فرودست جاری شده است. آویمار دو مِلو، شهردار برومادینو، شهر محل وقوع حادثه، به رسانه‌ها گفته است هنوز اطلاعات دقیقی از جزییات حادثه در دست نیست چون این اتفاق بسیار سریع رخ داده است. به دنبال وقوع این حادثه گروه‌های امدادی به محل اعزام شده‌اند تا باقیمانده ساکنان مناطق در معرض سیلاب را هر چه سریع‌تر به ارتفاعات منتقل کنند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده این سد که کاربرد آن نگهداری گل و لای ناشی از استخراج معدن بوده و در سال ۱۹۷۶ ساخته شده، حدود ظهر به وقت محلی شکسته است. معدن فیجائو متعلق به شرکت واله، بزرگ‌ترین شرکت استخراج معدن در برزیل است.

واکنش #تهران به احتمال وضع تحریم‌های اقتصادی تازه از سوی #اروپا: در مناسبات خود تجدیدنظر می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه #جمهوری_اسلامی در واکنش به هشدار وزیر امور خارجه #فرانسه به #ایران درباره #برنامه_موشکی تهران گفت اگر #اروپا دست به تحریم ایران بزند، جمهوری اسلامی در مناسبات خود با آن تجدیدنظر خواهد کرد. بهرام قاسمی بار دیگر تاکید کرد برنامه موشکی جمهوری اسلامی جنبه دفاعی دارد و از آنجا که ضامن امنیت ایران است، تقویت نیز خواهد شد: «توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست و این نکته در جریان گفت‌وگوهای مستمر سیاسی که بین ایران و فرانسه انجام می‌شود به اطلاع طرف فرانسوی رسیده است.» ژانو ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز جمعه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن، پیش از اعلام رسمی ساز و کار ویژه روابط اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران و ارسال ماهواره بعدی ایران به فضا، در مورد شکست احتمالی مذاکرات با ایران درباره برنامه موشکی سپاه پاسداران هشدار داد. لودریان اعلام کرد چنانچه مذاکرات درباره برنامه موشکی ایران پیشرفت محسوسی نداشته باشد، فرانسه تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای علیه ایران وضع می‌کند.

تعیین نماینده ویژه از سوی #آمریکا در رابطه با بحران #ونزوئلا

وزیر امور خارجه #آمریکا #الیوت_آبرامز، از دیپلمات‌های قدیمی ایالات متحده را به عنوان نماینده ویژه این کشور در رابطه با #بحران_ونزوئلا منصوب کرد. مایک پومپئو، روز جمعه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن در معرفی آبرامز به این سمت او را «سرمایه‌ای عظیم» خواند که می‌تواند «به آمریکا در مسیر بازگرداندن کامل دموکراسی به ونزوئلا کمک کند.» آبرامز سابقه همکاری با دولت‌های رونالد ریگان و جرج بوش پدر را نیز در کارنامه دارد. او در ماجرای «ایران-کنترا» که به ماجرای «مک‌فارلِیْن» و «ایران گیت» نیز معروف است، به علت مخفی کردن اطلاعات از کنگره مجرم شناخته شد اما جرج دبلیو بوش او را عفو کرد. در ماجرای ایران-کنترا در زمان جنگ ایران و عراق، برخی مقام‌های آمریکایی به ‌طور مخفیانه به فروش سلاح به ایران که در محاصره تسلیحاتی بود، کمک‌رسانی کردند. آبرامز اما در جلسه اضطراری روز شنبه ۲۶ ژانویه/ ۶ بهمن شورای امنیت درباره بحران ونزوئلا حضور خواهد داشت. همزمان خوان گوایدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا که خود را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا خوانده، با پیشنهاد نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری برای گفت‌وگو مخالفت کرده است. به گفته گوایدو چون انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ونزوئلا با تخلف‌های بسیار همراه بوده، از نظر او و بسیاری دیگر این انتخابات ساختگی بوده و ریاست‌جمهوری مادورو غیرقانونی است. گوایدو به عنوان رئیس مجلس ملی، قانونا خود را موظف به اداره کشور تا زمان انتخابات جدید دانسته است. او همچنین گفته مذاکره ساختگی را نخواهد پذیرفت اما همچنان حاضر است گزینه عفو را برای نیکلاس مادورو در نظر بگیرد.