نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش آمریکا اعلام کرد در حال ارزیابی امکان استفاده از سه پایگاه نظامی در عربستان سعودی ا‌ست

ارتش آمریکا سه‌شنبه ۲۶ ژانویه / ۷ بهمن اعلام کرد که امکان احداث پایگاهی در بندر ینبع عربستان سعودی و استفاده از دو پایگاه هوایی شاه فیصل و شاه فهد در شهرهای تبوک و الطائف را بررسی می‌کند. بندر ینبع در دریای سرخ از پایانه‌های اصلی خط لوله انتقال نفت عربستان سعودی به‌شمار می‌رود و احداث یک پایگاه جدید به ارتش آمریکا امکان می‌دهد تا نظارت بیشتر بر مسیر دریایی مورد حملات حوثی‌ها اعمال کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عربستان سعودی هزینه پایگاه نظامی در بندر ینبع را از پیش متقبل شده و ژنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش روز دوشنبه به این بندر سفر کرده است. بیل اوربان، کاپیتان نیروی دریایی و سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در این‌ رابطه گفته ارزیابی به بیش از یک سال پیش باز می‌گردد و پس از شروع حملات پهپادی و موشکی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی آغاز شده است. او این طرح را یک «اقدام احتیاطی نظامی» خوانده که به ارتش آمریکا اجازه می‌دهد در صورت لزوم به صورت «موقت یا مشروط» از این پایگاه‌ها استفاده کند و «هدف تحریک یا محکم کردن جای پای واشنگتن در منطقه و عربستان سعودی را دنبال نمی‌کند.» تأسیسات نفتی و نفتکش‌های سعودی در سال‌های گذشته بارها تحت حملات شورشیان حوثی قرار گرفتند. واشنگتن تهران را مسئول این حملات می‌داند و می‌گوید برخی از پهپادهای استفاده‌شده در این حملات ساخت ایران هستند. جمهوری اسلامی اما نقش داشتن در حملات حوثی‌ها را تکذیب می‌کند.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو از بازگشت واشنگتن به #برجام استقبال می‌کند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه سه شنبه ۲۶ ژانویه/۷ بهمن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اعلام کرد مسکو از بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ای برجام استقبال می‌کند. طبق گزارش خبرگزاری روسی TASS لاوروف در این نشست گفت: «ما اظهارات زیادی از تیم جو بایدن شنیده‌ایم که مربوط به برنامه‌های او در زمینه سیاست خارجی‌ست و به ویژه به قصد او برای بازگشت به «برنامه جامع اقدام مشترک» اشاره شده است. اگر این اتفاق بیفتد، مطمئناً از آن استقبال خواهیم کرد.» روز گذشته مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل به خبرگزاری سی‌بی‌اس آمریکا گفت ایران هم منتظر است تا دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نخستین قدم را برای بازگشت به برجام بردارد. او افزود جمهوری اسلامی تا پیش از آن برای آغاز مذاکرات میان تهران و واشنگتن اقدامی نخواهد کرد.

دیدار ظریف و لاوروف: ایران و روسیه توافقنامه همکاری سایبری امضا کردند

خبرگزاری روسی TASS از امضای توافق‌نامه همکاری سایبری میان ایران و روسیه خبر داد. بر اساس این گزارش سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و محمد جواد ظریف، همتای ایرانی او سه‌شنبه ۲۶ ژانویه/ ۷ بهمن سند توافق نامه همکاری در زمینه امنیت سایبری را امضا کردند. لاوروف در این‌باره گفت: «ما یک توافق نامه بین دولتی در زمینه همکاری در تأمین امنیت اطلاعات امضا کردیم و این سند به ما این امکان را می دهد تا فعالیت‌های خود را با توجه به اهمیت روزافزون مسائل سایبری و تأثیر فزاینده آن‌ها بر روابط بین الملل و همچنین شرایط در کشورهای مختلف هماهنگ کنیم.» پیش از این رئیس سازمان فدرال همکاری فناوری نظامی روسیه هم از فروش سیستم‌های شنود اطلاعاتی و ابزارهای نظارت الکترونیکی به جمهوری اسلامی خبر داده بود.

اجساد پنج #کولبر که در سقوط بهمن جان دادند، پیدا شده و به خاک سپرده شد

اجساد پنج کولبری که براثر سقوط بهمن در ارتفاعات مرزی با ترکیه جان خود را از دست دادند، روز سه‌شنبه هفتم بهمن به ایران منتقل شده و در روستای کوران آذربایجان غربی به خاک سپرده شد. براساس گزارش‌ها پنج کولبر کُرد اهل روستای کوران از توابع منطقه صومای برادوست ارومیه دوشنبه ۲۹ دی در ارتفاعات مرزی و نزدیک به روستای «دریشک» واقع در کردستان ترکیه گرفتار بهمن شدند. گزارش‌های پیشین از مرگ این کولبران به نام‌های اولایی خدایی، فرات خدایی، متین اصلانی، بیلن احمدی و یاور اصلانی بر اثر سقوط بهمن خبر داده بودند اما تلاش برای یافتن اجساد آن‌ها تا پیش از این به نتیجه نرسیده بود. سرانجام سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران عصر دوشنبه ششم بهمن اعلام کرد اجساد این کولبران پیدا شده و با هماهنگی با مقام‌های ترکیه به ایران منتقل می‌شود.

#حسن_روحانی می‌گوید دولت تغییر در ساختار #بودجه_۱۴۰۰ را نمی‌پذیرد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در ادامه اختلاف‌های دولت و مجلس شورای اسلامی بر سر لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: «دولت در عین حال که آمادگی خود را برای تعامل و همکاری با مجلس اعلام کرده است، وظیفه خود می‌داند براساس شناخت عملیاتی و عینی از نیازها و اقتضائات اقتصاد جامعه و همچنین الزامات معیشتی و توسعه‌ای کشور، تغییر شاکله بودجه را نپذیرد.» روحانی هدف‌گذاری لایحه بودجه ۱۴۰۰ را «تقویت پول ملی، کنترل قیمت کالاهای مورد نیاز مردم و توسعه اقتصادی کشور» عنوان کرد و ‌افزود: «دولت با هرگونه تغییر در لایحه بودجه که آثار تورمی داشته باشد مخالف است.» لایحه بودجه ۱۴۰۰ که آذرماه سال جاری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، موجی از واکنش‌های شدید‌ نمایندگان مجلس را به‌همراه داشت تا جایی که محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان گفت «دولت به بودجه ۱۴۰۰ آب بسته است» و شماری از نمایندگان مجلس نیز به دلیل آن‌چه «تخلفات بودجه‌ای دولت در سال‌های ۹۳ تا ۹۷» خوانده شد، قصد طرح شکایت از حسن روحانی داشتند. الیاس نادران، نماینده اصول‌گرای مجلس یازدهم و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، ۱۸ دی گفته بود: «لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت برای فروپاشی تنظیم شده، نه برای اداره کشور.»

عضو تیم علمی واکسن «کُووایران برکت»: فاز اول تست انسانی واکسن ایرانی #کرونا تا ۱۰ اسفند انجام می‌شود

پیام طبرسی، عضو تیم علمی واکسن «کُووایران برکت» جمعه ۷ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن #کرونا ساخت ایران به خوبی طی می‌شود. طبرسی گفت: «به زودی مجوز تزریق دو سری آخر داوطلبان تزریق واکسن در مرحله اول کارآزمایی بالینی، صادر می‌شود و تا ۱۰ اسفند تزریق واکسن برای همه ۵۶ داوطلب انجام می‌شود.» به گفته این مقام مسئول فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن با حدود ۵۰۰ داوطلب انجام خواهد شد و نتایج آن تا آخر اردیبهشت مشخص می‌شود. قرار است واکسیناسیون عمومی در ایران با واکسن داخلی از اواخر بهار آغاز شود. طبرسی در مصاحبه با ایسنا گفت: «البته واکسیناسیون عمومی با خرید واکسن خارجی و بر اساس اولویت‌های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت احتمالا به زودی آغاز می‌شود.»

سخنگوی قوه قضاییه: دنبال مسدودسازی پیام‌رسان‌ها نیستیم، مسئولان نسبت به قصور خود پاسخگو باشند

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه صبح سه‌شنبه ۷ بهمن در نشست خبری هفتگی خود ادعا کرد که «قوه قضائیه در دوره تحول هیچ رسانه و خبرگزاری و پیام‌رسانی را مسدود نکرده است و به دنبال مسدودسازی پیام‌رسان‌ها نیست». هفته گذشته محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از جمله به اتهام «خودداری از اجرای حکم قوه قضاییه برای فیلتر کردن اینستاگرام» به دادسرا احضار و سپس با قرار التزام آزاد شد. سخنگوی قوه قضائیه در ادامه نشست خبری خود گفت: «آنچه دادستانی در این پرونده تعقیب می‌کند در راستای حقوق مردم برای استفاده سالم از فضای مجازی و رسیدگی به شکایت مردم و سازمان‌های مردم نهاد مبتنی بر نگرانی شدید از وضعیت شیوع اعمال مجرمانه است تبلیغ خودکشی، مواد مخدر و اعمال دیگری در این فضا بیداد می‌کند». اسماعیلی در ادامه افزود: «اقدام قضایی انجام شده و سخنان مقامات قضایی همگی ناظر به ساماندهی، مدیریت و پالایش این فضا از مصادیق مجرمانه است». روز گذشته برخی کاربران پیام‌رسان امن سیگنال از داخل ایران گزارش داده بودند که دیگر امکان دسترسی بدون فیلترشکن به این اپلیکیشن را ندارند.

مهدی جهانگیری به دو سال حبس محکوم شد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه صبح سه‌شنبه ۷ بهمن در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که مهدی جهانگیری به دو سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شده است. خبر بازداشت مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری و نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران ۱۴ مهر سال گذشته منتشر شد. او برادر اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌جمهوری اسلامی است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی سابق قوه قضائیه گفته بود «این فرد با ۱۴ بانک مرتبط بوده و تسهیلات گرفته و بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال بدهی دارد که حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال آن بدهی معوقه هست». سردار غلامعلی ابوحمزه، فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان نیز با اشاره به بازداشت مهدی جهانگیری در کرمان، او را «یکی از ریشه‌های فساد» خوانده و گفته بود سپاه پاسداران سراغ تک تک این افراد خواهد رفت.

مرکل و بایدن در مورد ایران گفت‌وگو کردند

این روزها جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا با سایر رهبران کشورهای غربی تلفنی صحبت می‌کند. پس از تماس تلفنی با بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، بایدن این بار با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان صحبت کرد. اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان گفت: «صدراعظم و رئیس جمهوری آمریكا از ضرورت تلاش‌های بین‌المللی بیشتر برای مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا صحبت کردند. از دیگر مباحث این گفت‌وگو سیاست‌های خارجی به‌ویژه در مورد افغانستان و ایران و همچنین تجارت جهانی و سیاست‌های اقلیمی بود.» مرکل در اولین مکالمه تلفنی خود با بایدن پس از سوگند یاد کردن او به‌عنوان رئیس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا اطمینان داد که در زمینه چالش‌های بین‌المللی همکاری خواهد کرد. او از بازگشت آمریکا به سازمان بهداشت جهانی و توافق‌نامه اقلیمی پاریس استقبال کرده بود. زایبرت گفت، مرکل همچنین بایدن را دعوت کرده است تا به محض آن‌که وضعیت کرونا بهتر شد از آلمان دیدار کند. کاخ سفید اعلام کرد که بایدن نسبت به تقویت روابط دو کشور و احیای پیمان تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و آمریکا (ترنس آتلانتیک) اظهار امیدواری کرده است. پیش از این در روز یکشنبه گذشته بایدن و مکرون درباره همکاری در مسئله هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کرده بودند. کاخ الیزه در بیانیه‌ای گفت در این مکالمه تلفنی دو طرف در مورد اولویت‌های مشترک در سیاست خارجی، از جمله ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه، به‌ویژه در مورد مسئله هسته‌ای ایران توافق کردند که همکاری کنند.