ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهره حسینی، مترجم و فعال مدنی جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین احضار شد

شهره حسینی، مترجم و فعال مدنی به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین به ریاست قاضی امیرحسین تاریان احضار شده است. شهره حسینی ۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۹ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری محاکمه و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت» و «عضویت در گروه‌های معاند و تبلیغ علیه نظام» به چهار سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در نهایت به ۳ سال و ۳ ماه کاهش یافت. همچنین با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۲ سال و ۷ ماه زندان در خصوص اتهام “اجتماع و تبانی” برای او قابل اجرا است. شهره حسینی ۱۱ مهرماه ۱۳۹۹ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. او ۱۵ مهرماه با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. ماموران در زمان بازداشت شماری از وسایل شخصی او از جمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، اسناد و مدارک شخصی را ضبط کرده با خود برده بودند. شهره حسینی باردیگر ۸ آذرماه به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی حاجی مرادی احضار شد، اما پس از حضور در دادسرا با افزایش مبلغ وثیقه به ۱ میلیارد تومان مواجه و بار دیگر بازداشت شد. او پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. خانم حسینی ۹ دی‌ماه با پایان بازجویی‌ها از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به بند زنان زندان اوین منتقل شد و در نهایت ۲۷ دی‌ماه با تودیع قرار وثیقه ۱ میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل: ۲۸۵ میلیون نفر در جهان در آستانه گرسنگی شدید قرار دارند

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل، نسبت به قحطی و گرسنگی در چندین کشور هشدار داد. بیزلی در مصاحبه با شبکه زد.دی.اف آلمان گفت ۲۸۵ میلیون نفر در آستانه گرسنگی قرار دارند و نمی‌دانند چگونه چیزی برای خوردن بیابند. مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل افزود با توجه به همه‌گیری کرونا، شمار افراد دچار گرسنگی شدید به‌شدت افزایش یافته است و اگر کمکی نشود، مرگ آن‌ها را تهدید می‌کند. بیزلی گفت کشورهایی که به‌دلیل گرسنگی و قحطی به‌شدت آسیب دیده‌اند - از جمله افغانستان، اتیوپی، سودان جنوبی و منطقه ساحل - ممکن است دچار هرج‌ومرج شوند. او افزود مهاجرت گروهی جدیدی نیز ممکن است رخ دهد. با این حال، در صورت وجود بودجه کافی می‌توان این مناطق را به ثبات رساند. دیوید بیزلی بار دیگر از ثروتمندانی که از همه‌گیری کورنا سود کلان برده‌اند درخواست کمک کرد. براساس آمار برنامه جهانی غذا، از هر ۱۰ نفر در جهان یک نفر گرسنه سر بر بالین می‌گذارد.

ماری کلر شوالیه، نماد مبارزه برای حق سقط جنین در فرانسه درگذشت

خانواده ماری کلر شوالیه، نماد مبارز برای حق سقط جنین در فرانسه اعلام کرد که او یکشنبه ۳ بهمن / ۲۳ ژانویه به‌دنبال یک بیماری طولانی در سن ۶۶ سالگی درگذشت. ماری کلر شوالیه پس از محاکمه در پاییز ۱۹۷۲ به چهره‌ای مبارز در راه حقوق زنان تبدیل شد و نتیجه محاکمه او به قانونی شدن حق سقط جنین در سال ۱۹۷۵ کمک کرد. ماری کلر در آن زمان در سن ۱۶ سالگی به دلیل سقط جنینِ «غیرقانونی» پس از تجاوز جنسی محاکمه شده بود. وکیل او ژیزل حلیمی در دادگاهی که در آن پنج زن محاکمه شدند، پیروز شد. چهار زن دیگر، از جمله میشل شوالیه مادر ماری کلر متهم به کمک به سقط جنین شده بودند. ژیزل حلیمی که فمینسیت تونسی‌تبار بود و پیش از این، از جمله وکالت جمیله بوپاشا، مبارز الجزایری را برعهده داشت، در دادگاه تصمیم گرفت به قانون ۱۹۲۰ که پیشگیری از بارداری، سقط جنین و همه «تبلیغات ضد بارداری» را ممنوع می‌کرد، حمله کند. حلیمی در ژوئیه ۲۰۲۰ در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

نامه‌ رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رئیسی: جلوی ورود زنان به ورزشگاه را بگیرید

ولی‌الله لونی، رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی با ورود زنان به ورزشگاه مخالفت کرد و نوشت که طرح چنین موضوعی «موجب شگفتی بدنه انقلابی و متدین جامعه» و حامیان رئیسی شده است. چهارشنبه ۲۹ دی جلسه هماهنگی مسئولان ورزش برای دیدار تیم ملی مقابل عراق برگزار شد. در این جلسه موضوعات مختلف از جمله ظرفیت ورزشگاه آزادی و شرایط حضور تماشاگران در ورزشگاه بررسی شد و در نهایت مقرر شد که برای هر مسابقه ۱۰ هزار بلیت فروخته شود که از این ۱۰ هزار بلیت، هشت هزار بلیت به مردان اختصاص یافته و ۲ هزار بلیت هم به زنان فروخته می‌شود. رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه نامه‌اش به رئیسی نوشته است: «انتظار این است ضمن جلوگیری از اجرایی شدن این تصمیم، بخش‌های مختلف دولت را از هرگونه اقدام حاشیه‌ساز و برخلاف اولویت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور منع و برحذر دارید. منتظر تصمیم انقلابی و شرعی وزارت ورزش و جوانان هستیم.» دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق و امارات در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی روزهای ۷ و ۱۲ بهمن ساعت ۱۸ در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.‌

قالیباف در پاسخ به تذکر یک نماینده: از نظر حقوقی بین ایران و چین قراردادی بسته نشده

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز و بافق صبح چهارشنبه ۶ بهمن در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: «گفته می‌شود بین ایران با چین و ایران با روسیه قراردادهایی بسته شده اما مجلس اصلا در جریان جزئیات این قراردادها نیست. بر اساس قانون اساسی هر قراردادی که با سایر کشورها بسته می‌شود باید در مجلس به تصویب برسد.» محمدباقر قالیباف، رئیس مجلش در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: «از نظر حقوقی قراردادی بسته نشده است، و گرنه مجلس در جریان آن قرار می‌گرفت.» حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران شنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی در پایان دیدارهای تفصیلی با وزیر خارجه چین اعلام کرد که توافق جامع همکاری‌های راهبردی ایران و چین رسما به اجرا درآمد. وانگ یی، وزیر خارجه چین هم از آمادگی این کشور برای توسعه همکاری‌‌‌ها در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی، به‌رغم تحریم‌‌‌ها علیه ایران خبر داد و آغاز اجرای سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله را «رویدادی مهم و زمینه‌ساز تحول اساسی» در روابط دو کشور خواند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران: بهشت‌ زهرا توسعه نمی‌یابد، برای گورستان جدید پایتخت نقاطی در نظر گرفته شده است

معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد بهشت زهرا توسعه پیدا نمی‌کند و مسئولان شهری مکان جدیدی را برای ساخت گورستان تازه‌ای در پایتخت، احتمالا در شرق یا در غرب تهران در نظر می‌گیرند. جلال بهرامی در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت: «مطالعاتی برای مکان جدید صورت گرفته و چند نقطه برای این کار در نظر گرفته شده اما هنوز تصمیم‌گیری نهایی صورت نگرفته است و قطعاً تا سال آینده در خصوص گورستان جدید تهران تعیین تکلیف صورت می‌گیرد اما تاکید می‌کنم که بنا نداریم گورستان فعلی (بهشت زهرا) را توسعه دهیم.» از سال ۱۳۸۸، ۱۶۰ هکتار به مساحت بهشت زهرا اضافه شده. این گورستان در مجموع ۵۸۴ هکتار وسعت دارد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفت: «با توجه به اینکه ۱۱۰ هکتار در فاز دوم به مساحت بهشت زهرا اضافه شد و در عرض ۱۰ سال پر شد و این ۱۶۰ هکتار نیز با گذشت ۱۲ سال در حال پر شدن است، ظرفیت بهشت زهرا رو به پایان است.»

بعد از ۴۷ روز برای اولین بار یک شهر ایران در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت

شهرستان اردکان در استان یزد نخستین شهری است که پس از انتشار سویه اومیکرون در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت. از ۲۰ آذر سال جاری یعنی در طی ۴۷ روز گذشته، در ایران هیچ شهری در وضعیت قرمز نبود. بر اساس اعلام وزارت بهداشت از چهارشنبه ۶ بهمن، یک شهرستان قرمز، هشت شهرستان نارنجی، ۱۱۴ شهرستان زرد و ۳۲۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. شهرستان‌های کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، ابرکوه، خاتم، مهریز، میبد (یزد) در وضعیت نارنجی قرار گرفتند. همچنین در حال حاضر ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد کرونا هستند. تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد مراکز استان‌هایی هستند که از وضعیت آبی خارج و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.