نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار نفر در کرج و خلخال اعدام شدند

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پنج‌شنبه ۶ بهمن سه زندانی در زندان مرکزی کرج اعدام شدند. هرانا گفته است این دو نفر برادر بودند و نامشان رضا شکری و امید شکری است. آن‌ها با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند. همچنین به‌گزارش سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز گذشته چهارشنبه ۵ بهمن، حکم اعدام یک زندانی به نام حامد حیدری در زندان خلخال، واقع در استان اردبیل به اجرا در آمد. اتهام او مشارکت در قتل بود. رسانه‌‌های داخل ایران و منابع رسمی جمهوری اسلامی تاکنون خبر اعدام این زندانیان را اعلام نکرده‌اند. مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران می‌گویند در سال گذشته میلادی گزارش آنها ۴۵۷ مورد اعدام در ایران را ثبت کرده است.

تجمع سرایداران و خدمتگزاران مدارس تهران با خواست بهبود معیشت

گروهی از سرایداران و خدمتگزاران مدارس تهران پنجشنبه ششم بهمن مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند و خواستار تحقق وعده‌های مسئولان و بهبود معیشت خود شدند. خدمتگزاران مدارس کاغذ نوشته هایی حاوی مطالباتشان در دست داشتند که بر آن‌ها نوشته شده بود: «وعده‌های پوشالی با حکم‌های توخالی»، و «معیشت سرایداران و خدمتگزاران مدارس را دریابید». نیروهای خدماتی آموزش و پرورش تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند و مانند سایر کارگران بخش دولتی وضعیت مبهمی دارند. از مزایای اندک کارگران در قانون کار محرومند و کارمند دولت نیز به حساب نمی‌آیند. آن‌ها در اسفند سال ۱۴۰۰ تجمع سراسری در چند شهر برگزار کردند و خواستار بهبود معیشت خود شدند.

اعتمادآنلاین: کیوان صمیمی آزاد شد

به‌گزارش اعتمادآنلاین، کیوان صمیمی عضو کانون نویسندگان ایران، سردبیر نشریه ایران فردا و رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات پنج‌شنبه ۶ بهمن از زندان سمنان آزاد شد. اعتمادآنلاین نوشته است کیوان صمیمی پس از پایان سه سال زندان پرونده قبلی و تبدیل قرار بازداشت پرونده جدید به کفالت آزاد شده و منابع نزدیک به خانواده او آزادی‌اش را تأیید کرده‌اند. پیش از این، روزنامه‌های شرق و امتداد خبر ۱۱ دی‌ماه از آزادی کیوان صمیمی خبر داده بودند اما در همان روز خانواده صمیمی، خبر آزادی او را تکذیب کرد. دادگاه انقلاب تهران کیوان صمیمی را به‌دلیل شرکت در تجمع روز جهانی کارگر در سال ۹۸ به «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» متهم و در دادگاه بدون حضور او و وکیلش به سه‌سال حبس تعزیری قطعی و سپس دو سال حبس محکوم کرده بود. سال گذشته با توجه به گزارش پزشکی قانونی در مورد وضعیت جسمانی کیوان صمیمی و با دستور دادستان اجرای حکم او متوقف شد اما دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ۲۸ اردیبهشت پس از احضار و مراجعه به اجرای احکام دادسرای اوین این روزنامه‌نگار را بازداشت و به زندان سمنان تبعید کرد. کیوان صمیمی پس از تبعید به زندان سمنان، در نامه‌ای از فشارها و آزار و اذیت‌ها در زندان خبر داد. این فعال سیاسی، سابقه زندانی شدن در هر دو رژیم فعلی و سابق را دارد. یکی از برادران کیوان صمیمی در دوره پهلوی و دیگری نیز در سال‌های دهه ۱۳۶۰ و در جریان کشتار زندانیان سیاسی اعدام شده‌اند.

فرماندار شیراز: ممنوعیت کشف حجاب در مغازه‌ها، مجتمع‌های تجاری و اداره‌های دولتی

لطف‌الله شیبانی، فرماندار شیراز پنج‌شنبه ۶ بهمن با اشاره به برخورد با زنانی که در اماکن عمومی حجاب ندارند، گفت: «ممنوعیت کشف حجاب در مغازه‌ها و مجتمع‌های تجاری به اصناف اعلام شده است و مشتریان و مراجعان به واحدهای تجاری، حق کشف حجاب ندارند.» شیبانی با اشاره به بخش‌نامه دادستان کل کشور مبنی بر ممنوعیت کشف حجاب، افزود: «برخورد با زنانی که هرگونه رابطه استخدامی با اداره‌های دولتی دارند و مبادرت به کشف حجاب می‌کنند، در دستور کار است.» فرماندار شیراز همچنین تأکید کرد که «مراجعان بی‌حجاب نیز اجازه ورود به اداره‌ها را ندارند». به‌گفته لطف‌الله شیبانی، به‌تازگی یک درمانگاه دندان‌پزشکی در شیراز، به دلیل کشف حجاب پرسنل و مراجعان آن، پلمپ شده است. او بی‌حجاب بودن را تخلف و مقاومت زنان بی‌حجاب در برابر منادیان و مبلغان حجاب را جرم دانست.

اعتصاب و تجمع کارگران شرکت صنایع غذایی فرمند در اعتراض به دستمزد پائین

صبح پنج‌شنبه ششم بهمن کارگران شرکت صنایع غذایی (شکلات‌سازی) فرمند در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزد دست از کار کشیدند و در محوطه شرکت تجمع کردند. کارگران شعار می‌دادند: «فرمندی داد بزن، حقتو فریاد بزن». کارخانه صنایع غذایی (شکلات‌سازی) فرمند در کرج واقع شده و بنا براطلاعات منتشرشده در پایگاه اطلاعاتی آن، حدود ۱۵۰۰ تن کارکن دارد و محصولاتش به ۱۴ کشور صادر می‌شود.

«قبض مشترکان گاز یک‌باره از ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان به دو الی شش میلیون تومان رسیده است»

چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به افزایش بهای گاز مصرفی در کشور اعتراض کردند. یوسف داودی، نماینده سراب در مجلس با بیان این‌که «بسیاری از مردم کم‌درآمد شهرستان سراب توان پرداخت قبض گاز را ندارند»، گفت: «بسیاری از دام‌داران و مرغ‌داران با گرانی وحشتناک خوراک دام و طیور مرغ‌داری‌ها را تعطیل کرده‌اند.» سیدمرتضی حسینی، نماینده میانه در مجلس نیز گفت: «قبض مشترکان گاز به‌ویژه مشترکان روستایی به یک‌باره از ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان به دو الی شش میلیون تومان رسیده است، این اقدام شرکت گاز قابل قبول نیست.» فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: «در شرایطی که مردم با مشکلات متعدد مواجه هستند شاهد ارسال قبض‌های گاز چندصد هزار تومانی و چند میلیونی برای مردم هستیم.» بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس بازنگری در قبض‌های گاز را «اقدام عجیب و نسنجیده» وزارت نفت دانست و گفت این کار «موجی از نگرانی و نارضایتی ایجاد کرده است». علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس جرایمی را که برای مصرف‌کنندگان گاز خانگی در نظر گرفته شده است ناروشن خواند و گفت: «افزایش قیمت گاز برای واحد‌های تولیدی به قیمت گاز صادراتی موجب اخلال در روند تولید و افزایش قیمت تمام‌شده در سال آینده خواهد شد و به گرانی دامن خواهد زد.» قرار شد که کمیسیون انرژی مجلس نشستی در این‌باره برگزار کرده و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

آرش صادقی به پنج سال و هشت ماه زندان و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رامین صفرنیا، وکیل مدافع آرش صادقی، زندانی سیاسی سابق و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر، اعلام کرد که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران موکلش را به پنج سال و هشت ماه زندان و مجازات‌های تکمیلی از جمله ممنوعیت خروج از کشور و منع حضور در تهران به مدت دو سال محکوم کرد. به‌گفته رامین صفرنیا، آرش صادقی همچنین از حضور در استان‌های شمالی، عضویت در احزاب و گروه‌ها و دستجات سیاسی و اجتماعی به مدت دو سال منع و به ضبط وسایل کشف‌شده در خانه‌اش به نفع دولت محکوم شده است. نیروهای امنیتی آرش صادقی را که پیش از این بارها بازداشت شده و دوران محکومیت را تجربه کرده است، چهارشنبه ۲۰ مهر بازداشت کردند. اواخر آذرماه آرش صادقی از زندان تهران بزرگ به دادسرای اوین و پس از یک ساعت بازجویی به بند چهار زندان اوین منتقل شد. او ۲۹ آذر به دلیل اجبار به پوشیدن لباس زندان و استفاده از دستبند و پابند در زمان انتقال، از حضور در جلسه دادگاه امتناع کرد. آرش صادقی شنبه یکم بهمن‌ماه، با سپردن وثیفه از زندان آزاد شد.

یک فعال اصلاح‌طلب: می‌خواستیم قرعه‌کشی کنیم و چند نفرمان پیش خامنه‌ای برویم ولی راهمان ندادند

محمد اشرفی اصفهانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت که در زمانی که اعتراضات خیابانی در جریان بود، شورای عالی امنیت ملی دو بار از گروهی از اصلاح‌طلب‌ها دعوت کرد تا نظراتشان را در مورد ریشه‌های اعتراض مردم و راه‌های پاسخ به آن بگویند. این چهره اصلاح‌طلبان حکومتی گفت که «بنا بود اگر آقایان قبول کنند افرادی انتخاب شوند تا خدمت رهبری برسند و با ایشان هم ملاقات کنند تا مسائل روشن‌ترخدمت ایشان گفته شود، اما تا به امروز خبری از این درخواست نشده است...تصمیم نهایی این بود که اگر لازم باشد، رهبری بپذیرند چند نفر انتخاب شوند تا خدمت ایشان بروند و مسائل را مطرح کنند.» اشرفی اصفهانی گفت که از نظر او و جمعی که دو بار با شمخانی در شورای عالی امنیت ملی دیدار کرده‌اند، ریشه اعتراضات سراسری در ایران به نارضایتی‌های اقتصادی بر می‌گردد. او گفت که اصلاح‌طلب‌ها قصد داشته‌اند بین خودشان یک قرعه‌کشی انجام دهند و تعدادی از آن‌ها به ملاقات علی خامنه‌ای بروند ولی آن‌ها را به چنین جلسه‌ای دعوت نکرده‌اند: « اگر قرار بر تشکیل جلسه بود به ما صددرصد اطلاع می‌دادند تا در جلسه‌ای قرعه‌کشی کنیم و افرادی انتخاب شوند و به دیدار رهبری بروند.»