نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امیررضا واعظ آشتیانی، عضو سابق شورای شهر تهران: در #انتخابات مجلس پول‌های کثیف نقش تعیین‌کننده‌ای داشت

امیر رضا واعظ آشتیانی، عضو دوره دوم شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه «آرمان ملی» با اشاره به مبحث پول‌های کثیف در انتخابات گفته است: «در انتخابات اخیر نماینده مجلسی وجود دارد که برای پیروزی در انتخابات حداقل ۱۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. برخی از چند روز قبل از انتخابات در بین مردم ارزاق تولید می‌کنند. از سوی دیگر برخی به وسیله باندهای درشت جمع آوری رأی تلاش می‌کنند آرای مردم را به سمت خود هدایت کنند». به گفته این عضو سابق حزب موتلفه اسلامی، هنگامی که از یک فرد ثروتمند سوال شد که چرا از فرزند خود در انتخابات حمایت مالی می‌کنید و هزینه‌های هنگفتی را متحمل می‌شوید، او در پاسخ گفته است: «دوست دارم پسرم طعم سیاست را بچشد». واعظ آشتیانی همچنین گفت: «برخی از نمایندگانی که وارد مجلس شده‌اند براساس توانایی خود وارد مجلس نشده‌اند و بلکه با هزینه کردن‌ وارد مجلس شده‌اند. در انتخابات مجلس پول‌های کثیف نقش تعیین کننده‌ای داشت و برخی از رقابت‌های انتخاباتی را به سود افراد خاصی تحت تاثیر قرار داد.» مسئله فساد مالی کاندیداها و ورود «پول‌های کثیف» در زمان تبلیغات انتخاباتی، دست‌کم از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به این‌سو، به معضل جدی برای برگزارکنندگان انتخابات، از جمله شورای نگهبان و وزارت کشور تبدیل شده است. اصطلاح «پول کثیف» به «ورود هر نوع پول با منبع نامعلوم از لحاظ شرعی و قانونی» در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی گفته می‌شود. دوم اسفند انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با مشارکت تنها ۴۲,۵۷ درصد کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات برگزار شد. رقمی که پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

#محمد_توفیق_علاوی اسامی وزیران پیشنهادی را اعلام کرد_مجلس #عراق درباره رای اعتماد به هیئت وزیران تصمیم می‌گیرد

محمد توفیق علاوی، نخست وزیر جدید عراق، اسامی ۱۹ وزیر پیشنهادی خود را برای رای اعتماد پارلمان عراق که فردا (پنجشنبه ۸ اسفند/ ۲۷ فوریه) تشکیل جلسه می‌دهد، اعلام کرد. او گفته که در تشکیل دولت به سهمیه گروه‌های مختلف توجهی نکرده و چهره‌های «مستقل»، «شایسته» و «درستکار» را برای بازگرداندن «اقتدار کشور و حق مردم» برگزیده است. او به دنبال اعتراضات مردم عراق که از اکتبر ۲۰۱۹ باردیگر از سر گرفته شد از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق مامور تشکیل دولت جدید شد. پیش‌بینی می‌شود فراکسیون نمایندگان کردستان و همچنین فراکسیون سنی‌ها به کابینه علاوی رای ندهند. پیش از این قرار بود جلسه رای اعتماد به هیئت وزیران دوشنبه ۵ اسفند برگزار شود اما به علت اینکه علاوی اسامی وزیران پیشنهادیش را اعلام نکرده بود، این جلسه برگزار نشد.

دو انفجار در #بَردَسکن به مرگ یک #کارگر و قطع عضو کارگر دیگر انجامید

بر اثر دو #انفجار_در_معدن_طلا و یک کارگاه شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی در #بَردَسکن واقع در استان خراسان رضوی یک #کارگر جان داد و دست کارگر دیگری قطع شد. مجتبی صادقی، رئیس آتش‌نشانی بَردَسکن چهارشنبه هفتم اسفند درباره انفجار در معدن طلا به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت جوشکاری و نشت مایعات قابل اشتعال در موتورخانه ژنراتور برق سنگ شکن معدن طلای بردسکن موجب وقوع این انفجار شد و یک کارگر ۴۰ ساله تاسیسات معدن به دلیل سوختگی شدید جان خود را از دست داده است. به گفته‌ی رئیس آتش‌نشانی بَردَسکن، انفجار دیگر در یک کارگاه غیراستاندارد شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی روی داده و منجر به قطع دست متصدی کارگاه شده است. او افزود این دومین انفجار در این کارگاه بود و پیش‌تر به متصدی آن به صورت مکتوب تذکر داده شده بود. روزانه ده‌ها #حادثه_کار در ایران روی می‌دهد که تعدادی از آن‌ها به مرگ کارگران می‌انجامد. سازمان پزشکی قانونی هفته گذشته اعلام کرد در ۹ ماه اول امسال ۱۳۶۳ کارگر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند.

فروزان یزدانی‌پور، دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی #دانشگاه_تهران بازداشت شد

فروزان #یزدانی‌پور، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی و رسانه دانشکده علوم اجتماعی #دانشگاه_تهران سوم اسفند بازداشت شد و خبری از او در دست نیست. به گزارش وب‌سایت «هرانا»، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، فروزان یزدانی‌پور شامگاه سوم اسفند در منزل مسکونی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران تعدادی از لوازم شخصی او را نیز با خود بردند. به نوشته شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، پس از گذشت سه روز هنوز اطلاعی از او در دست نیست. پیش از این هم گزارش شده بود که ضیاء نبوی، یک فعال دانشجویی دیگر، ششم اسفند در منزل شخصی خود بازداشت شده است. نبوی در جریان اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگیر و به ۱۰ سال حبس در تبعید محکوم شد.

#ملیکا_قراگوزلو، از دانشجویان بازداشت‌شده در #اعتراضات_آبان به شش ماه #حبس_تعزیری محکوم شد

به گزارش کانال تگرامی «دانشجویان متحد»، #ملیکا_قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری #دانشگاه_علامه_طباطبایی و دبیر انجمن اسلامی دانشکده ارتباطات این دانشگاه به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. قراگوزلو در جریان #اعتراضات_آبان ۹۸ به همراه یک دانشجوی دیگر دانشگاه علامه دستگیر و ۱۰ آذر با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود. در روزهای اخیر احکام زندان تعدادی دیگر از دستگیرشدگان اعتراضات آبان ۹۸ نیز اعلام شده است. از جمله مریم علی‌شاهی و فرزندش، مهیار منصوری مجموعا به ۱۵ سال زندان و محمد اقبالی‌گلهین، سمیرا هادیان، گیتا حر، مژگان اسکندری و محمد حجازی‌فر مجموعا به ۳۰ سال زندان محکوم شدند. سه جوان دیگر به نام‌های امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی نیز به اعدام و شلاق محکوم شدند.

کارگران #معدن_چادرملو یزد در انتظار اجرای #طرح_طبقه‌بندی_مشاغل و نگران #اخراج

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، کارگران معدن چادرملوی یزد که به واسطه شرکت پیمانکاری حاتمی در این معدن کار می‌کنند، علی‌رغم وعده‌های مسئولان استان، وزارت تعاون و کارفرمای خود هنوز به خواست اجرای# طبقه‌بندی_مشاغل دست نیافته‌اند و در آستانه سال نو با مشکل #عدم_تمدید_قراردادها نیز دست به گریبانند. قرارداد کاری آن‌ها در اسفند به پایان می‌رسد و کارفرما برگه‌های تسویه حساب را در میان کارگران توزیع کرده است. کارگران تحت پوشش پیمانکاری حاتمی انجمن صنفی نیز تشکیل داده‌اند. نمایندگان انجمن صنفی روز چهارم اسفند برای پیگیری مطالبات خود به استانداری یزد رفته‌ و خواستار پادرمیانی استاندار شده‌اند. استانداری یزد پاسخگویی به خواست کارگران را به اداره کار محول کرده است. به گفته‌ی کارگران، شرکت پیمانکاری بهاوند باراد، پیمانکار دیگر #معدن_چادرملو به تازگی و پس از آن که #کارگران آن با تشکیل انجمن صنفی پیگیر مطالبات خود شدند، شرکت را منحل و کارگران را بیکار کرده است. کارگران تحت پوشش پیمانکاری حاتمی که خواستار مزایای مزدی یکسان برای تمام کارگران هستند اوائل دی ماه به مدت دو روز دست به اعتصاب زده بودند.

پلیس ایران ۲۴ نفر را به اتهام انتشار «اخبار جعلی» در باره #کرونا دستگیر کرد

کرونا در ایران شمار بیشتری را مبتلا می‌کند و تا به حال جان ۱۹ تن که بالاترین رقم پس از چین به شمار می‌آید، را گرفته است. برخی از مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس هم از ابتلا به آن در امان نمانده‌اند. گزارش مقام‌های دولتی با تردید و شک نگریسته می‌شود. پلیس فتا نیروی انتظامی اما برای آنچه که «مقابله با اخبار جعلی و شایعه در باره کرونا» عنوان می‌شود، کارگروه ویژه تشکیل داده است. به گفته وحید مجید، رئیس پلیس فتا از زمان تشکیل این کارگروه تا به حال ۲۴ تن بازداشت شدند و به ۱۱۸ نفر نیز به پلیس احضار شدند. مجید گفت که به ۱۱۸ نفر احضار شده تذکر داده شده است. پیش از این دستگیری یک نفر به اتهام نشر خبر جعلی در باره کرونا در دهلران منتشر شده بود. ویروس کرونا تا به حال ۱۳۹ نفر را در ایران مبتلا کرده که بیشتر آنها ساکن قم هستند. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت و درمان و محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از جمله افرادی هستند که گفته می‌شود نتیجه آزمایش آنها مثبت بوده است. پیش از این شهردار منطقه سیزده تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز به این ویروس مبتلا شده بودند.

#سازمان_زندان‌های_کشور برای جلوگیری از ورود #کرونا به زندان‌ها: انتقال #زندانیان متوقف و ملاقات با خانواده به ملاقات کابینی محدود شود

اصغر جهانگیر رئیس #سازمان_زندان‌های_کشور چهارشنبه هفتم اسفند در یک ویدئوکنفرانس با مدیران کل #زندان‌ها از اتخاذ تدابیری «برای جلوگیری از ورود #کرونا ویروس (کووید-۱۹) به زندان‌ها» خبر داد و از آنان خواست از انتقال زندانیان به زندان‌های دیگر خودداری کنند و ملاقات زندانیان با خانواده‌ها نیز به ملاقات کابینی محدود شود. او همچنین از انجام اقدامات بهداشتی در زندان‌ها خبر داد و گفت قرار است بخش‌ها روزانه ضدعفونی‌ شوند و افراد مورد خطر شناسایی و جداسازی شوند. در روزهای اخیر همزمان با اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، اخباری از زندان‌ها به بیرون رسیده بود که حاکی از مشاهده مبتلایان به کرونا در زندان بود. از جمله یکی از فعالان دراویش گنابادی که در زندان مرکزی کرج محبوس است از دستور تخلیه سالن‌های یک و ۱۵ زندان مرکزی کرج و استفاده از آن‌ها به عنوان قرنطینه زندانیانی خبر داده بود که مشکوک به ابتلا به کرونا هستند. اکثر زندان‌های ایران فاقد حداقل امکانات بهداشتی هستند و تعداد زیادی زندانی در فضاهای محدود نگهداری می‌شوند. روز گذشته ابراهیم رئیسی از اقداماتی خبر داده بود که قرار است در ارتباط با شیوع ویروس کرونا در کشور در ارتباط با زندانیان صورت بگیرد. از جمله این اقدامات کاهش ورودی زندان‌ها و اعطای مرخصی ویژه به زندانیان واجد شرایط است. رئیس سازمان زندان‌های کشور همچنین اعلام کرد تمام بازدیدها از زندان‌ها به جز در مورد مراجع قضایی و «مراجع بهداشتی و درمانی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا» تا اطلاع ثانوی لغو می‌شود و از مسئولان زندان‌ها خواست «از اعزام غیر ضروری زندانیان به مراجع قضائی» خودداری کنند.

کمیسیون مشترک برجام در وین با حضور عباس عراقچی و هلگا اشمید آغاز به کار کرد

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و بریتانیا) به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح چهارشنبه ۲۶ فوریه/ ۷ اسفند در محل هتل پله کوبورگ در وین آغاز شد. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه گذشته اعلام کرد که این اجلاس یک نشست عادی است که در چارچوب برجام انجام می‌شود و به ساز و کار حل اختلاف در توافق هسته‌ای ربطی ندارد. ایران تاکنون در پنج گام به تدریج تعهداتش در برجام را متوقف کرده. قدرت‌های اروپایی در واکنش به این اقدامات مهلت ساز و کار حل اختلاف را تمدید کرده‌اند. جلسه عادی کمیسیون مشترک هر سه ماه یک بار برگزار می‌شود.

بر اساس آمار وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به کرونا در ایران به ۱۳۹ نفر و شمار جانباختگان ۱۹ نفر افزایش یافت

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت بعد از ظهر چهارشنبه ۷ اسفند در محل ساختمان وزارت بهداشت، تازه‌ترین آمار و گزارش‌های مربوط به موارد ابتلا به کرونا ویروس جدید در ایران را اعلام کرد. به گفته این مقام مسئول تاکنون ۱۳۹نفر به طور قطعی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. جهانپور تعداد موارد جدید ابتلاء را ۴۴ نفر اعلام کرد: ۱۵ مورد جدید در قم و ۹ مورد در گیلان شناسایی شده است. در تهران ۴ نفر، استان مرکزی یک نفر، خوزستان ۳ نفر، سیستان و بلوچستان ۲ نفر، کرمانشاه یک نفر، اردیبل ۲ نفر، مازندران یک نفر، لرستان یک نفر، فارس ۲ نفر، سمنان یک نفر و کهگیلویه ۲ نفر و هرمزگان یک نفر به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد که تاکنون ۱۹ نفر در ایران در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. نرجس خانعلی‌زاده، پرستار ۲۵ ساله بخش اورژانس بیمارستان میلاد لاهیجان که سر کار از حال رفته بود، درگذشت. وزارت بهداشت اما هنوز ابتلای او به کرونا را به رسمیت نشناخته است.

قیمت دلار به کانال ۱۶ هزار تومان نزدیک شد، هزار تومان افزایش قیمت فقط در یک روز

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی صرافی‌های بانک‌ها از صبح سه‌شنبه ۷ اسفند قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته است. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۵ هزار و ۷۰۰ هزار تومان می‌خرند. بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۷ هزار و ۱۷۵ تومان اعلام شده است. همچنین قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۷ هزار و ۲۵ تومان است. سایت‌های ارز و طلا قیمت سکه را شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند. ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر از روز گذشته.

شوراهای صنفی ۶۷ دانشگاه ایران از دانشجویان خواستند به دلیل شیوع کرونا به دانشگاه نروند

شوراهای صنفی ۶۷ دانشگاه ایران با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به احتمال شیوع کروناویروس جدید در میان دانشجویان در صورت ادامه فعالیت مراکز دانشگاهی هشدار دادند و‌ از دانشجویان خواستند چنانچه دولت دانشگاه‌ها را تعطیل نکند به صورت «خودجوش» به دانشگاه نروند. منصور غلامی، وزیر علوم چهارشنبه ۷ اسفند در مصاحبه‌ای کوتاه با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اعلام کرد که در طی روز جاری برای ادامه تعطیلی کلاس‌های درس یا آغاز به کار دانشگاه‌ها تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود. به گزارش ایرنا، بنابر مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مدارس و مراکز آموزشی در همه مقاطع در استان تهران تا آخر این هفته تعطیل، اما از روز شنبه ۱۰ اسفند دایر خواهند بود. دانشگاه ها از اوایل هفته جاری خوابگاه‌ها را تخلیه و ضد عفونی کردند و دانشجویان به شهرهای خود بازگشتند. علی خامی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مصاحبه با ایرنا گفت: وزارت علوم به دنبال بررسی راه حل‌های جایگزین مانند آموزش ترکیبی یا الکترونیک برای کلاس‌های درس است.

نرجس خانعلی‌زاده، پرستار ۲۵ ساله بخش اورژانس بیمارستان میلاد لاهیجان که سر کار از حال رفته بود درگذشت. معلوم نیست در اثر ابتلا به آنفولانزا یا کرونا

مقام‌های بیمارستان میلاد لاهیجان مرگ نرجس خانعلی‌زاده پرستار ۲۵ ساله این بیمارستان را تایید کردند اما گفتند که علائم بیماری او شبیه آنفولانزا بوده و هنوز جواب آزمایش کرونای این پرستار جان‌باخته مشخص نشده است. نرجس خانعلی‌زاده که در شبکه‌های اجتماعی از او به عنوان پرستار فداکار یاد می‌شود اهل کلاچای گیلان بود و در اورژانس بیمارستان میلاد لاهیجان کار می‌کرد. یکشنبه گذشته سر کار ناگهان از حال رفت و با این‌حال از او تست کرونا نگرفتند. برادر نرجس که در بیمارستان بر بالین خواهرش حضور داشت در بیمارستان رازی رشت بستری شده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان حدود یکصد نفر در کشور به طور قطعی به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد تا شامگاه گذشته ۱۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در همان حال ملاقات‌ با بیماران بستری در بیمارستان‌ امام رضا، بیمارستان تخصصی کودکان اکبر و بیمارستان قائم مشهد ممنوع شده است. وزارت بهداشت تاکنون شیوع کروناویروس جدید در مشهد را تأیید نکرده است.

قزاقستان پروازهای رفت و برگشت خود به ایران را به تعلیق درآورد

به سبب شیوع کروناویروس جدید در ایران، قزاقستان پرواز‌های رفت و برگشت خود به ایران را از ۱۱ اسفند به تعلیق درمی‌آورد. ترکیه، پاکستان، عراق، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و گرجستان و تاجیکستان نیز مرزهای خود با ایران را موقتاً بسته‌اند. کویت علاوه بر ممانعت از ورود شهروندان ایرانی، برای ورود افراد مقیم این کشور که به ایران سفر کرده‌اند، محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. این افراد باید تا ۱۴ روز در کشوری ثالث به‌صورت قرنطینه بمانند و سپس می‌توانند وارد کویت شوند. شرکت هواپیمایی کویت نیز به‌منظور مقابله با شیوع کرونا، کلیه پروازهای خود به ایران را لغو کرده است. همچنین اداره بنادر کویت در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، پهلوگیری کشتی‌های ایران در بنادرش را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد. دولت اردن نیز ورود تمام مسافران از مقصد چین، ایران و کره جنوبی به این کشور را ممنوع کرده است .هواپیمایی قطر ایرویز بعد از شیوع کرونا در ایران و کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تمام مسافرانی را که از این دو کشور به قطر سفر می‌کنند، برای ۱۴ روز قرنطینه می‌کند.

بیمار مبتلا به کرونا در یزد جان باخت

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی استان یزد از فوت بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شامگاه سه‌شنبه ۶ اسفند خبر داد. دکتر ابراهیم سلمانی چهارشنبه ۷ اسفند به خبرگزاری ایرنا گفت: در پی ارسال پنج نمونه آزمایش از بیماران مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید، تنها یک نمونه مثبت شناخته شد که این فرد شب گذشته جان خود را از دست داد. به گفته این مقام دانشگاهی فرد فوت شده داری بیماری زمینه ای بوده و بالای ۷۰ سال سن داشته است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان حدود یکصد نفر در کشور به طور قطعی به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.