ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به خانواده #رابرت_لوینسون: نامبرده سال‌ها قبل خاک ایران را به مقصد نامعلومی ترک کرده بود

خانواده رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی که در سفر به کیش در ایران ناپدید شد در بیانیه‌ای گفته‌ بودند که بنا به مدارکی که دولت آمریکا به آن‌ها ارائه داده، لوینسون در ایران و در بازداشت دولت ایران درگذشته است. سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران پنج‌شنبه ۷ فروردین این موضوع را تکذیب کرد و ضمن ابراز همدردی با خانواده لوینسون، گفت: «بنا بر اسناد معتبر، نامبرده سال‌ها قبل خاک ایران را به مقصد نامعلومی ترک کرده و وزیر امور خارجه وقت آمریکا هم به این واقعیت اذعان کرده است. جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر نهایت تلاش خود را برای به‌دست آوردن مستنداتی درباره سرنوشت دقیق آقای لوینسون پس از ترک ایران به عمل آورده ولی هیچ‌گونه نشانه‌ای از زنده بودن وی به‌دست نیاورده است.» خانواده لوینسون، گفته بودند که نمی‌دانند او چه زمانی فوت شده اما می‌دانند که پیش از بحران شیوع کرونا و بیماری کووید ۱۹ درگذشته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی بعد گفت تا وقتی ایران درگذشت لوینسون را تأیید نکند، نمی‌پذیرد که او در ایران مرده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: «اگر برای آمریکا فوت ایشان قطعی شده است می‌تواند بدون بهره‌برداری سیاسی و تلاش برای سوءاستفاده از عواطف خانواده لوینسون این موضوع را اعلام نماید.» لوینسون در تاریخ ۹ مارس ۲۰۰۷ در جزیره کیش ناپدید شد. در دسامبر ۲۰۱۳، خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش کرد که لوینسون در واقع برای انجام یک مأموریت برای تحلیلگران سیا به ایران رفته است.

#کرونا در ایران: صدها #کارگر در استان #کرمانشاه #بیکار شده‌اند

فراگیری ویروس #کرونا #بیکاری را در استان #کرمانشاه افزایش داده است. صدها کارگر واحدهای تولیدی و شرکت‌های این استان در پی شیوع بیماری کووید ۱۹ بیکار شده‌اند. حدود ۹۰۰ تن از بیکارشدگان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و تقاضای #بیمه_بیکاری آن‌ها در دست بررسی است. حسن عزیزی، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه پنجشنبه هفتم فروردین از ثبت تقاضای دریافت بیمه بیکاری توسط ۸۶۰ کارگر این استان خبر داد. این کارگران با شیوع کرونا بیکار شده‌اند و مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند. شمار بیکاران استان کرمانشاه در پائیز سال ۹۸ به روایت آمار رسمی ۱۵۰ هزار تن بوده است. بیکارسازی گسترده کارگران در پی فراگیری کرونا به کرمانشاه منحصر نمی‌شود. گرچه کارگران مشمول بیمه اجتماعی می‌توانند برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کنند، اما #کارگران_روزمزد و کارگران با قراردادهای کوتاه مدت که در پی شیوع کرونا در مناطق مختلف ایران شغل خود را از دست داده‌اند، هیچ منبعی برای تامین هزینه‌های زندگی خود ندارند. دولت پس از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، از اختصاص یارانه کرونا به حدود سه میلیون تن خبر داد. افرادی که بنا به اعلام مسئولان دولتی اکنون هیچگونه درآمدی ندارند. به گفته‌ی مسئولان، اولین پرداختی یارانه کرونا در روزهای پایانی اسفند سال ۹۸ صورت گرفته و مبلغ آن برای خانواده‌های یک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۶۰۰ هزار تومان است.

#افغانستان: گسترش ویروس #کرونا در ۱۴ ولایت

به گزارش هشت صبح، فدا محمد پیکان، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان پنجشنبه ۷ فروردین اعلام کرد که تاکنون در افغانستان ۸۰ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ شناسایی شده‌اند. از این جمع ۲۸ نفر سابقه سفر به ایران را نداشته‌اند. ۲۳ نفر در هرات و ۵ نفر در سایر ولایت‌ها از کسانی‌اند که به دلیل تماس با افراد آلوده به کرونا، به این ویروس مبتلا شده‌اند. ابتلای افرادی که به ایران سابقه سفر نداشته‌اند نشان می‌دهد که ویروس کرونا در افغانستان شیوع پیدا کرده است. طبق آخرین آمار وزارت صحت عامه، در هرات ۵۷ مورد، در کابل ۷ مورد، در سمنگان ۴ مورد، در لوگر ۳ مورد، در فراه، نیمروز، زابل و بلخ ۲ مورد، در ولایت‌های غزنی، قندهار، غور، بادغیس، کاپیسا و دایکندی یک مورد ابتلا به کووید ۱۹ شناسایی شده‌اند. این آمار فقط نمایانگر تعدا کسانی است که دارای علامت‌اند (تب، سرفه، تنگی نفس) و به همبن دلیل به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و از آن‌ها تست گرفته شده است. در کشورهایی که تجهیزات کافی وجود دارد، معمولاً آمار مبتلایان ۵ تا ۱۰ برابر آمار رسمی است.

رئیس پلیس بین‌الملل ایران: استرداد خاوری پی‌گیری می‌شود

سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل ایران در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که برای محمود رضا خاوری، مدیر عامل سابق بانک ملی ایران که به دلیل مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی به ۲۰ سال حبس محکوم شده اما به کانادا گریخته «اعلان قرمز» صادر شده است. اینترپل این اعلان را برای کسانی صادر می‌کند که در کلاهبرداری، قتل و سرقت مشارکت داشته‌اند. شیرزاد درباره روند استرداد خاوری به ایران گفت: «او از متهمانی است که علاوه بر کشور ما از نظر سازمان اینترپل نیز تحت تعقیب است. استرداد در مرحله بعدی قرار دارد، استرداد یعنی اینکه فردی که تحت تعقیب قرار گرفته یا بازداشت شده، باید در سیکل قضایی کشور مذکور قرار بگیرد و مجموعه قضایی آن کشور حکم بر استرداد دهد و پس از این حکم، فرد مجرم به کشور درخواست‌کننده بازگردانده می‌شود.» رئیس پلیس بین‌الملل ایران در ادامه سخنان خود گفت: «موضوع استرداد بعضاً به روابط قضایی و دیپلماسی کشور مذکور با کشور درخواست‌کننده نیز برمی‌گردد، در موضوع آقای خاوری مکاتباتی را با مجموعه پلیس کانادا انجام دادیم.» تاکنون دو بار شایعه مرگ خاوری در کانادا منتشر شده‌ است: یک بار در اواخر آذر ماه ۹۶ و یک بار دیگر نیز در روز ۲۱ دی ۹۷.

پروازهای کمتر، اتوموبیل‌های کمتری در جاده‌ها: حرکت در جهان در اثر شیوع #کرونا به سوی توقف می‌رود

به گزارش نشریه آلمانی‌زبان اشپیگل آمارها نمایانگر کاهش چشمگیر پروازها، سفرهای دریایی و ترافیک جاده‌ای و تردد اتوموبیل‌ها در شهرهایی‌اند که ویروس کرونا در آن‌ها شیوع پیدا کرده است. بر این اساس از ۲۴ ژانویه (۴ بهمن ۹۸) تا ۲۰ مارس (یکم فروردین ۹۱) تردد خودروها در برلین، پاریس، مادرید و مایلند بین ۶۴ تا ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است. آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا، چهار اقتصاد برتر اتحادیه اروپا از کانون‌های شیوع کرونا در جهان‌اند. بر اساس گزارش اشپیگل از حجم اتصالات پروازی در فرودگاه‌های این کشورها نیز بیش از ۳۰ درصد کاسته شده است. به این ترتیب شیوع کرونا سبب شده که حرکت در جهان به سوی توقف برود. یک استثنا: حمل و نقل دریایی با کشتی‌های عظیم باری به بنادر تجاری در سراسر جهان. اواخر ژانویه (اسفند) سال جاری همزمان با شیوع کرونا در استان هویی که مصادف بود با سال نو چینی، تردد در ۱۰ بندر بزرگ چین مختل شد. برخی صنایع در کشورهای اروپایی نیز تحت تأثیر این اختلال قرار گرفتند.

در آمریکا تعداد درگذشتگان از بیماری #کرونا از ۱۰۰۰ تن فراتر رفت

پنجشنبه ۲۶ مارس/ ۷ فروردین تعداد افرادی که در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در ایالات متحده آمریکا جان خود را از دست دادند از هزار نفر فراتر رفت. تاکنون در آمریکا بیش از ۶۹ هزار ابتلای قطعی به کووید ۱۹ شناسایی شده است. سنای آمریکا و کاخ سفید روز گذشته بر سر طرح مشوق اقتصادی ۲ تریلیون دلاری ( ۲ هزار میلیارد دلاری) به توافق رسیدند. این بسته تشویقی بیشترین رقمی است که در طول تاریخ آمریکا برای مواجهه با یک بحران اختصاص داده شده است. این طرح پنجشنبه به کنگره آمریکا تسلیم شد. در این بین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز از ایالات متحده آمریکا درخواست یک کمک دو میلیارد دلاری برای حمایت از کشورهای فقیر در مبارزه با شیوع کرونا کرده است. بر اساس آماری که دانشگاه جانز هاپکینز ارائه می‌دهد تا صبح پنجشنبه ۲۶ مارس/ ۷ فروردین ۴۷۲ هزار و ۳۸۱ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. از این جمعیت ۲۱ هزار و ۳۰۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۱۱۴ هزار و ۷۱۹ نفر بهبود پیدا کرده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه سه‌شنبه ۲۴ مارس/ ۵ فروردین از رهبران ۲۰ کشور بزرگ صنعتی جهان خواست از کشورهای در حال توسعه غافل نمانند. گوترش در بخشی از این نامه نوشت: «یادمان باشد که در دنیای در هم‌تنیده امروزی میزان قوی بودن ما فقط به اندازه ضعیف‌ترین نظام بهداشتی در جهان است.

#کرونا در جهان: #روسیه تمام پرواز‌های بین‌المللی را متوقف می‌کند

مسکو اعلام کرد که از فردا، جمعه ۸ فروردین / ۲۷ مارس تمامی پرواز‌های عادی و چارتر بین‌المللی از روسیه به کشورهای دیگر و از کشورهای دیگر به روسیه متوقف می‌شوند. تنها به پروازهایی اجازه داده می‌شود که اتباع روسیه را از کشورهای دیگر به روسیه منتقل می‌کنند.این اقدام در چارچوب تلاش‌های روسیه به‌منظور مقابله با گسترش ویروس کرونا صورت می‌گیرد که به‌تازگی شدت گرفته است. براساس آخرین آمار شمار مبتلایان به کرونا در روسیه به ۸۴۰ نفر رسیده است و تاکنون ۳ نفر در اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. در ۲۴ ساعت اخیر ۱۸۲ نفر به مبتلایان این بیماری در روسیه افزوده شده است.

آمار جدید وزارت بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۲۲۳۴ نفر، مبتلایان ۲۹۴۰۶ نفر

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۳۸۹ مورد جدید کروناویروس در ایران خبر داد.کیانوش جهانپور پنجشنبه ۷ فروردین گفت: «از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی، ۲۳۸۹ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و با این حساب، مجموع بیماران مبتلا به این بیماری تا امروز ۷ فروردین ۱۳۹۸ به ۲۹۴۰۶ نفر رسید.» سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد از این جمع تاکنون ۱۰۴۵۷ نفر از مبتلایان بهبود یافته‌اند. به گفته جهانپور در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۷ نفر از بیماران کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و در مجموع، شمار درگذشتگان بر اثر این بیماری در ایران به ۲۲۳۴ نفر افزایش یافت. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که معمولاً تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در سراسر جهان ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از آمارهای رسمی است. این آمارها بیش از آنکه نمایانگر تعداد واقعی مبتلایان باشد، تعداد کسانی را بیان می‌کند که دارای علائم بیماری هستند (تب، سرفه، تنگی‌نفس) و به این دلیل به مراکز درمانی مراجعه کرده و از آن‌ها تست گرفته‌اند. وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده که ممکن است در مجموع ۶۳ درصد جمعیت ایران به کرونا مبتلا شوند. ۸۶ درصد از این جمع یا علامت ندارند و یا روند بیماری در آن‌ها خفیف است

#روحانی از #خامنه‌ای خواست برای تأمین هزینه مقابله با #کرونا با برداشت یک میلیارد دلار از #صندوق_توسعه_ملی موافقت کند

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی صبح پنجشنبه ۷ فروردین در نشست کمیته اقتصادی ستاد مقابله با کرونا گفت: «حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای تامین بیمه بیکاری در سه ماه پیش رو در نظر گرفته‌ایم. بخش بهداشت و درمان کشور هم به بودجه بیشتری نیاز دارد که مجموع آن به همراه رقمی که برای بیمه بیکاری نیاز داریم، مبلغی حدود یک میلیارد دلار است.» روحانی در ادامه سخنانش گفت: «برای برداشت این مبلغ از صندوق توسعه ملی، امروز نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کرده‌ایم که امیدواریم با آن موافقت کنند تا مبلغ یک میلیارد دلار را از این صندوق برداشت کنیم. برای تجهیز بیمارستان‌ها و تامین هزینه بهداشت و درمان به این بودجه نیاز داریم.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی فروردین سال گذشته با درخواست حسن روحانی برای برداشت فوری از منابع صندوق توسعه ملی جهت جبران خسارت‌های سیل مخالفت کرده بود. خامنه‌ای در آن زمان گفته بود باید از منابع موجود برای جبران خسارات اقدام کرد. آخرین بار خامنه‌ای بهمن ۱۳۹۷ با برداشت یک‌و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای «تقویت بنیه دفاعی» و در ۱۷ دی ۱۳۹۸ بعد از ترور قاسم سلیمانی با برداشت ۲۰۰ میلیون یورو برای کمک به سپاه موافقت کرده بود.

#کرونا در جهان: تعداد کشته‌شدگان از ۲۱ هزار نفر فراتر رفت، بریتانیا کیت‌های تشخیص خانگی تولید کرد

تا صبح پنجشنبه ۲۶ مارس/ ۷ فروردین ۴۷۲ هزار و ۳۸۱ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. از این جمعیت ۲۱ هزار و ۳۰۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۱۱۴ هزار و ۷۱۹ نفر بهبود پیدا کرده‌اند. ایتالیا، آمریکا، اسپانیا، آلمان، ایران و فرانسه از کانون‌های مهم شیوع کرونا در جهان‌اند. دولت اسپانیا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کارمن کالوو معاون اول نخست وزیر این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده است. پیش از این دو وزیر کابینه اسپانیا و همچنین همسر پدرو سانچز نخست‌وزیر این کشور هم به کرونا مبتلا شده بودند. در بریتانیا تا پایان روز گذشته ۹۵۲۹ مورد ابتلای قطعی به ثبت رسید. گاردین گزارش داد که بریتانیا به زودی کیت‌های تشخیص خانگی را در اختیار شهروندان این کشور قرار می‌دهد. این کیت‌ها مانند بی‌بی‌چک عمل می‌کنند: تشخیص خانگی سریع اما نادقیق به عنوان هشداری به فرد که خود را قرنطینه کند. کانون شیوع در آمریکا در نیویورک است. نفتالی بنت، وزیر جنگ و آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، در بیانیه‌های جداگانه هشدار دادند که بدترین وضعیت ویروس کرونا در اسرائیل هنوز رخ نداده و پیش روی آنها قرار دارد. کاروانی از کارشناسان نظامی روسیه برای کمک به مهار شیوع کرونا به برگامو ایتالیا اعزام شدند.

شلیک راکت به سمت #سفارت_آمریکا در #بغداد

برخی رسانه‌های عراقی بامداد پنجشنبه ۲۶ مارس/ ۷ فروردین از شلیک راکت به سمت سفارت آمریکا در منطقه سبز (الخضراء) بغداد خبر دادند. به گفته یک منبع امنیتی سه راکت به داخل منطقه الخضراء شلیک شده اما خسارت قابل توجهی وارد نکرده است. به گزارش رسانه‌های عراقی پس از شنیده شدن صدای انفجارهای شدید، آژیرهای هشدار در داخل سفارت آمریکا به صدا در آمد. شامگاه گذشته مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا برای جلوگیری از شیوع کرونا در ارتش آمریکا هرگونه تحرک و جابجایی نظامیان آمریکایی در سراسر جهان به استثنای افغانستان را به حالت تعلیق درآورد.