ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایرنا: با ورود وزیر خارجه چین به تهران سند همکاری ۲۵ ساله تهران و پکن شنبه ۷ فروردین امضا می‎‌شود

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) اعلام کرد که وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به دعوت رسمی محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی وارد تهران شد. وانگ یی در سفر دو روزه خود به تهران با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. این خبرگزاری نوشته است که امضای سند برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین توسط وزیران خارجه دو کشور از برنامه‌های این سفر دو روزه است که فردا شنبه ۷ فروردین انجام خواهد شد. دولت حسن روحانی تیرماه گذشته پیش‌نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین را تصویب کرد. پیش از این درباره این برنامه گفته شده بود که ایران امتیازهای بسیاری در زمینه سرمایه‌گذاری‌های نفت و گاز به چین داده است اما ظریف موضوع را تکذیب کرده و گفته بود این توافق‌نامه در حد پیشنهاد است.

اردوغان با رئیس شورای ریاستی لیبی در استانبول دیدار کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه جمعه ۶ فروردین / ۲۶ مارس با محمد یونس المنفی، رئیس شورای عالی ریاستی لیبی و هیئت همراه او در استانبول دیدار و گفت‌وگو کرد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه و ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در این دیدار حضور داشتند. به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، در این نخستین سفر شورای ریاستی لیبی به ترکیه، روابط دو کشور و همچنین گام‌های لازم برای گسترش همکاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو بودند. ترکیه پیش از این گفته بود که شرکت‌های این کشور در بازسازی لیبی نقش فعالی خواهند داشت. اعضای دولت موقت جدید لیبی، موسوم به دولت وحدت ملی ۱۵ مارس / ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ سوگند یاد کردند. عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر جدید لیبی گفته بود که معاملات اقتصادی که دولت وفاق ملی قبلی با ترکیه منعقد کرده بود حفظ خواهد شد. ترکیه پیش از تشکیل دولت موقت جدید لیبی از دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس حمایت می‌کرد و امارات متحده عربی، مصر، فرانسه و روسیه از دولت ژنرال خلیفه حفتر پشتیبانی می‌کردند.

۳۴ هزار شهروند عراق و اقلیم کردستان در سال ۲۰۲۰ به اروپا مهاجرت کرده‌اند

سازمان امور مهاجرت و پناهجویان اقلیم کردستان عراق از مهاجرت ۳۴ هزار شهروند عراق و اقلیم کردستان در سال ۲۰۲۰ به اروپا خبر داد. آری جلال، رئیس سازمان امور مهاجرت و پناهجویان اقلیم کردستان ضمن اعلام کرد این خبر گفت از این تعداد دست‌کم ۳۵ نفر جان خود را از دست دادند. ۱۷۳ نفر نیز در راه مهاجرت مفقود شده‌اند و هنوز اجساد آن‌ها پیدا نشده است. پیش از این نمایندگان پارلمان و مقام‌های اقلیم کردستان عراق از افزایش پدیده مهاجرت شهروندان، به‌ویژه جوانان به خارج از اقلیم به دلیل ناامنی، بیکاری و شرایط نامناسب اقتصادی و معیشتی هشدار داده بودند.

لایحه جدید برای تحریم عربستان سعودی به مجلس نمایندگان کنگره آمریکا ارائه شد

در پی انتشار گزارش دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا درباره دست داشتن مقام‌های سعودی در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا لایحه‌ای آماده کرده که براساس آن عربستان سعودی مورد تحریم و محدودیت‌های جدیدی قرار می‌گیرد. جری کنلی، نماینده حزب دموکرات از ایالت ویرجینیا و مایکل مکال، نماینده حزب جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس این لایحه‌ را برای حفاظت از مخالفان عربستان سعودی ارائه کرده‌اند. کنلی گفت نباید «قتل وحشیانه» جمال خاشقچی را فراموش کرد و لایحه مزبور «ابزاری است که در نهایت ما را به سوی عدالت می‌برند». گرگوری میکس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در این‌باره گفت: «این لایحه محدودیت‌هایی بر ارسال تسلیحات از آمریکا به سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی که دست داشتن آن در قتل خاشقچی ثابت شده است، اعمال می‌کند.» به‌گفته شبکه سی‌ان‌ان، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به‌دلیل مجازات نکردن مقام‌های سعودی در پی قتل خاشقچی مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفته است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو آزمایش واکسن کوبایی روی پاکبان‌‌ها را تکذیب کرد

به تازگی گروهی از پاکبان‌ها واکسینه شده‌اند. این احتمال مطرح شده که مسئولان بهداشتی ایران واکسن کوبایی را روی پاکبان‌ها آزمایش کرده‌اند. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو جمعه ۶ فروردین در توییتر نوشت: «واکسیناسیون علیه کوویدـ۱۹ در ایران فعلا با واکسن‌های اسپوتنیک وی روسیه، کوواکسین هند و سینوفارم چین انجام می‌شود و به زودی واکسن آسترزنکا (خرید از کره جنوبی) نیز به این جمع خواهد پیوست. ادعای واکسیناسیون (برخی گروه‌ها از جمله پارکبان‌ها) با واکسن مشترک کوبا و پاستور، کذب محض بوده و زاییده اذهان بیمار و مغرض است.» روز گذشته جهانپور رسماً اعلام کرده بود که روسیه و چین به وعده خود برای تحویل دو میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تا پایان سال ۹۹ به ایران عمل نکرده‌اند، تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک وی» با ایران هم با تاخیر روبرو شده است. دادستانی هند نیز از تحویل ۳۷۵ هزار دوز واکسن به ایران جلوگیری کرده. در مجموع عملا فقط ۴۲۰ هزار دوز واکسن دست ایران را گرفته است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان: کرونا در سطح استان خیز برداشته است

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اعلام کرد: با شروع تعطیلات عید و دید و بازدیدها و خریدها، بیماری کوویدـ۱۹ در استان خوزستان خیز برداشته است. سید محمد علوی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد گفت: «تا پیش از این، هفت شهر استان خوزستان در وضعیت قرمز و هشت شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار داشتند اما از دیروز ایذه و بهبهان نیز به وضعیت قرمز اضافه شدند.» رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: «اگر مردم توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی که مرتبا تکرار می‌شود شامل شست‌وشوی مرتب دست‌ها، ماسک زدن، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و خودداری از حضور در تجمعات و خودداری از مسافرت را رعایت کنند، بیماری در استان سیر نزولی خواهد داشت.» روز گذشته فرهاد ابول‌نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفته بود حدود ۲۵ درصد جان‌باختگان کرونا در خوزستان، دیر به بیمارستان می‌رسند، کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان هستند و کاری از دست پرسنل درمان ساخته نیست.

کرونا در ایران: استان گیلان در خطر قرمز شدن قرار گرفته است، ۷۲ بیمار مبتلا به کرونا تنها در یک شبانه‌روز در بیمارستان‌های استان بستری شدند

مدیرگروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان جمعه ۶ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: طی هفته گذشته پنج شهرستان کشور قرمز و هشت شهرستان کشور نارنجی شده است. همچنین دو شهرستان آبی گیلان وضعیت زرد پیدا کردند که نتیجه ایام پر رفت و آمد نوروز است. حسن رخشاد در ادامه این مصاحبه از بستری شدن ۷۲ بیمار جدید کرونایی طی شبانه روز گذشته خبر داد و گفت: «از این تعداد ۱۷ نفر در بخش های مراقبت های ویژه و ICU بستری شدند.» مدیرگروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان همچنین اعلام کرد هم اکنون ۳۱۱ بیمار مبتلا به موارد حاد کوویدـ۱۹ در بیمارستان های استان گیلان بستری‌اند که از آن میان حال ۷۱ بیمار در وضعیت وخیم قرار دارد. حسن رخشاد با توجه به شیوع نسخه جهش یافته ویروس انگلیسی ابتلا به کوویدـ۱۹ را بسیار زیاد دانست و یادآور شد: «مسافران در فضاهای سربسته و شلوغ قرار نگیرند و اگر حضورشان الزامی بود، حتما در و پنجره ها را باز کنند تا هوا جریان داشته باشد.»

برگزارکنندگان یک تور مختلط گردشگری بازداشت شدند، گردشگران در حوالی دریاچه شیهون دزفول رقصیده بودند

مهدی چناری، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول جمعه ۶ فروردین اعلام کرد: عوامل تور مختلط گردشگری که به تعبیر او با «ظاهری نامناسب» در یکی از مناطق گردشگری دزفول رقصیده بودند، بازداشت شدند. چناری گفت: «این تور بدون مجوز و هماهنگی با مسئولان گردشگری و دستگاه‌های انتظامی از خارج استان به دریاچه شهیون ورود کرده بودند که با دستور شورای تامین عوامل آن دستگیر شدند.» آیت‌الله سبط الشیخ الانصاری مدیر حوزه علمیه شیخ انصاری دزفول نسبت به حضور تور غیرمجاز مختلط با پوشش نامناسب و رفتار خارج از عرف در دریاچه شهیون دزفول هشدار داده و گفته بود:«مسئولان لازم است نسبت به این مسئله هوشیار باشند و اجازه ندهند این افراد ولنگار به ارزش‌های دینی و اخلاقی حاکم بر جامعه بی‌احترامی کنند. نباید اجازه داد عده ای ولنگار پایتخت مقاومت را به مرکزی برای هنجارشکنی تبدیل کنند.»