ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یونیسف: وضعیت غزه «رکورد بشریت در رقم‌زدنِ تاریک‌ترین فصل‌هایش را درهم شکسته است»

جیمز الدر، سخنگوی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) که برای بازدید به باریکه تحت محاصره غزه رفته بود، پس از بازگشت هشدار داد که وضعیت فاجعه‌بار غزه «رکورد بشریت در رقم‌زدنِ تاریک‌ترین فصل‌هایش را درهم شکسته است». الدر در بیانیه‌اش به توصیف وضعیت رفح پرداخت و گفت که در این شهر واقع در جنوب غزه که میزبان آوارگان جنگ از دیگر نقاط غزه است، به ازای هر ۸۵۰ نفر یک توالت و به ازای هر سه هزار و ۶۰۰ تن تنها یک دوش برای استحمام وجود دارد: «این بی‌احترامی دوزخینی به نیازهای اولیه و کرامت انسانی است». الدر درباره خان یونس در جنوب غزه چنین ادامه داد: «خان یونس دیگر تقریباً وجود ندارد. در ۲۰ سال سابقه کاری‌ام برای سازمان ملل، هرگز چنین سطحی از تخریب ندیده‌ام. فقط آشوب است و ویرانه، و خرابه‌ها و آوارها در تمام جهت‌ها پراکنده‌اند. نابودی تمام و کمال!» سخنگوی یونیسف گفت که در جبالیا، هزاران انسان در خیابان‌ها از گرسنگی دست بر دهان‌شان گذاشته‌اند و صدها کامیون حامل محموله‌های امدادی از ورود به غزه منع شده‌اند و منتظر رفتن به داخل باریکه تحت محاصره هستند. محاصره همه‌جانبه غزه این باریکه را با شدیدترین قحطی پس از جنگ جهانی دوم در جهان مواجه کرده است. به گفته برنامه جهانی غذا، مردم در حال مردن از گرسنگی هستند و نیمی از جمعیت غزه با بالاترین شاخص قحطی، یعنی «گرسنگی فاجعه‌بار» رویارو هستند. الدر با اشاره به قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس فوری و آزادی اسیران و گروگان‌ها گفت: «قطعنامه باید واقعی باشد نه نمادین. گروگان‌ها باید به خانه بروند. مردم غزه باید اجازه زندگی کردن داشته باشند.» فراچسکا آلبانزه، گزارشگر ویژه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در گزارش جدید خود با عنوان «کالبدشکافی یک نسل‌کشی»، اسرائیل را به نسل‌کشی در غزه متهم و این اتهام را مستند کرده است. خلاصه این گزارش را در وبسایت رادیو زمانه بخوانید.

ترکیه حدود ۱۵۰ نفر مظنون به عضویت در داعش را دستگیر کرد

علی یرلیکایا، وزیر کشور ترکیه روز سه‌شنبه ۷ اسفند / ۲۶ مارس در پیامی در شبکه اکس اعلام کرد که ۱۴۷ نفر مظنون به عضویت در گروه «دولت اسلامی» (داعش) را دستگیر کرده‌اند. وزیر کشور ترکیه گفت این مظنونان در ۳۰ استان از ۸۱ استان این کشور دستگیر شدند. ۴۰ نفر مظنون به عضویت در داعش روز یکشنبه در هشت استان ترکیه دستگیر شدند. علی یرلیکایا گفت از اول ژوئن ۲۰۲۳ تاکنون در مجموع دو هزار و ۹۱۹ نفر مظنون به ارتباط با داعش در ترکیه دستگیر شده‌اند. یک منبع امنیتی ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفت که دو نفر از مظنونانی که به دلیل مشارکت در حمله روز جمعه در مسکو دستگیر شدند، چندین هفته را در خاک ترکیه گذرانده بودند و در دوم مارس با هواپیما به روسیه بازگشتند. مسئولیت حمله به سالن کنسرت در مسکو را داعش شاخه خراسان برعهده گرفت. این مقام که نخواست نامش فاش شود، افزود: «این دو نفر در حالی‌که حکم بازداشتی علیه آن‌ها صادر نشده بود، بدون هیچ مانعی بین روسیه و ترکیه رفت و آمد می‌کردند.» به‌گفته این مقام امنیتی ترکیه آن‌ها در روسیه رادیکالیزه شده بودند.

مخالفت با آزادی توماج صالحی به‌دلیل اتهام فساد فی‌الارض

مقام‌های قضایی با درخواست آزادی موقت توماج صالحی، خواننده رپ معترض مخالفت کردند. صفحه رسمی توماج صالحی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با درخواست وکیل توماج صالحی مبنی بر «فک و تخفیف قرار تأمین بازداشت موقت» توماج صالحی مخالفت کرده است. در ابلاغیه‌ای که مخالفت با درخواست آزادی موقت صالحی در آن ذکر شده، دلایل مخالفت را چنین برشمرده‌اند: «۱) مجازاتِ یکی از اتهامات موجود در کیفرخواست که افساد فی‌الارض می‌باشد، سلب حیات است.۲) نامبرده پس از آزادی اقدام به فعالیت نموده و آزادی او مخل نظم عمومی است.۳) بیم از تبانی او با سایر مرتبطین و لزوم دسترسی‌ آسان به او و جلوگیری‌ از فرار نامبرده.» در متن این خبر در صفحه رسمی این هنرمند که نزدیکانش آن را می‌گردانند نوشته شده که این دلایل در حالی مطرح شده‌اند که سال پیش توماج صالحی از اتهام «افساد فی الارض» تبرئه شده است. در ادامه این خبر آمده است :«[توماج صالحی] پس از آزادی در پی فراهم کردن خانه‌ای جدید و از سرگیری زندگی خود در ایران بود که با هجوم وحشیانه عوامل اطلاعاتی در خیابان و مقابل رستوران مواجه شد. پر واضح است که چه کسانی مخل نظم عمومی و آسایش یک هنرمند پس از تحمل ۲۵۲ روز انفرادی و شکنجه جسمی و روانی شدند. این ابلاغیه و نحوه استناد آن بار دیگر تایید رسمی همان صحبت‌های توماج در ویدئو ۱۴ دقیقه‌ای است که پس از آزادی خود منتشر کرد.» به گفته امیر رئیسیان که از دی‌ ۱۴۰۱ وکالت توماج صالحی را به عهده دارد در مجموع سه پرونده برای توماج تشکیل شده که برای یکی از آن‌ها بازداشت موقت و برای دو پرونده دیگر قرار وثیقه صادره شده و وثیقه نیز سپرده شده است. در مجموع هشت اتهام به توماج وارد شده بود که بابت شش اتهام محکوم و از دو اتهام «همکاری با دولت متخاصم» و «توهین به رهبری» تبرئه شده است. امیر رئیسیان دو اتهام جدید «معاونت در بغی (قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام)» و «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم علیه امنیت» را کاملا بی‌اساس و مدرک می‌داند. توماج صالحی در آبان ۱۴۰۱ همزمان با جنبش «زن، زندگی، آزادی» به دست نیروهای امنیتی بازداشت و برای مدت طولانی در سلول انفرادی حبس و شکنجه شده بود. دادگاه انقلاب او را بابت اتهام «افساد فی الارض» به شش سال و سه ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی چون محرومیت از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، ممنوعیت خروج از کشور و منع فعالیت هنری محکوم کرده بود. صالحی که سال‌های پایانی دهه نود خورشیدی با ترانه‌های اعتراضی‌اش مشهور شد، برای بار دوم در فاصله یک سال در۱۲ آذر ۱۴۰۲ به دست ماموران لباس شخصی مسلح و بدون ارائه حکم قضایی یا کارت شناسایی و با ضرب و شتم شدید در بابل بازداشت شد.

ادامه فاجعه در غزه: چندین فلسطینی برای دسترسی به محموله امدادی فرودآمده در دریا غرق شدند

دست کم هفت فلسطینی برای دسترسی به محموله امدادی هوایی فرودآمده در دریای مدیترانه غرق شدند. پس از اینکه خبرگزاری آسوشتیدپرس به نقل از مقام‌های بهداشتی غزه این خبر را منتشر کرد، خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) هم از ناپدیدشدن پنج فلسطینی دیگر به همین خاطر خبر داد. پس از فرودآمدن محموله‌های امدادی هوایی در مدیترانه، صدها فلسطینی برای دسترسی به آن‌ها وارد آب شدند. به گفته سازمان‌های حقوق بشری، اسرائیل از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی در غزه استفاده می‌کند و مردم این باریکه تحت محاصره در معرض یکی از شدیدترین قحطی‌ها پس از جنگ جهانی دوم در جهان هستند. ۱۸ اسفند گذشته هم پنج فلسطینی در شمال نوار غزه زیر محموله‌ی هوایی امدادی که چترش باز نشد، جان باختند. به گزارش برنامه جهانی غذا وابسته به ملل متحد، هم اکنون نیمی از جمعیت غزه با «گرسنگی فاجعه‌بار»، یعنی بالاترین شاخص قطحی مواجهند و از گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند. سیندی مک‌کین، مدیر این سازمان می‌گوید: «مردم در غزه همین حالا در حال مردن از گرسنگی هستند. سرعتی که این بحران گرسنگی و سوء تغذیه بشرساز غزه را درنوردیده، هولناک است».

نیروی انتظامی در خاش به تلافی کشته‌شدن یک نظامی در تیراندازی افراد مسلح، با شلیک به یک خودرو کودک یک ساله‌ای را کشت

تبادل آتش میان نیروهای نظامی و افراد مسلح در خاش به کشته‌شدن یک مأمور نظامی و یک نوزاد یک‌ساله منجر شد. براساس گزارش «کمپین فعالین بلوچ» شامگاه دوشنبه ۶ فروردین افراد مسلح ناشناس به سمت دو خودروی نیروهای نظامی در مسیر ایرانشهر به خاش تیراندازی کرده و یک نظامی را کشتند. طبق این گزارش مأموران حکومتی به تلافی به سمت خودروی یک شهروند بلوچ تیراندازی کردند و جان یک کودک یک‌ساله را گرفتند و سه سرنشین دیگر را زخمی کردند. در همین ‌حال رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران ادعا کردند تیراندازی به سمت خودروی شهروندان از سوی افراد مسلح انجام شده است. هویت مأمور نظامی کشته‌شده ستوان سوم محمد ذخیره، اهل روستای فیروزه‌ای شهرستان هامون عنوان شده‌ است. «کمپین فعالین بلوچ» نام شهروندان کشته و زخمی‌شده را فاطمه بامری، یک‌ساله، محمد بامری ۲۷ ساله، حسن بامری، ۳۰ ساله و زینب بامری، ۲۱ ساله اعلام کرده است که همه اهل محمدان ایرانشهر هستند.

۹ نفر ازجمله یک فرمانده سپاه در حمله هوایی ناشناس به دیرالزور کشته شدند

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه دست‌کم ۹ نیروی تحت حمایت سپاه پاسداران از جمله یک فرمانده سپاه در حملات هوایی روز سه شنبه هفت فروردین/ ۲۶ مارس در شرق سوریه کشته شدند. دیده‌بان حقوق‌ بشر سوریه، سازمان ناظر جنگ مستقر در بریتانیا نوشت: «۹ جنگجوی طرفدار ایران، از جمله یک فرمانده و یک سوری، در حملات هوایی به ویلایی که در آن اقامت داشتند، که به‌مثابه یک مرکز ارتباطی عمل می‌کرد، کشته و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند». به گزارش این سازمان هنوز هیچ اطلاعاتی درباره اینکه چه کسی این حملات را انجام داده و مسئولیت آن را پذیرفته است وجود ندارد. ویلایی که در این حمله هدف قرار گرفت و به‌طور کامل ویران شد، از سوی سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران تصرف شده بود. رسانه‌های نزدیک به دولت سوریه حملات اخیر را به ایالات متحده آمریکا نسبت داده اند. کانال تلگرامی صابرین‌نیوز، وابسته به سپاه پاسداران هم آمریکایی‌ها را مسئول این حمله عنوان کرده است. طبق گزارش صابرین نیوز منطقه صالحیه و روستای الهری در بوکمال از سوی جنگنده‌های آمریکایی هدف قرار گرفته و زنان و کودکان نیز در میان مجروحان بودند. این کانال تلگرامی حملات به دیرالزور را در پاسخ به زخمی شدن یک نظامی آمریکایی در حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در فرودگاه خراب الجیر در حسکه دانسته است. به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، اسرائیل تا کنون صدها گروه طرفدار ایران را هدف حمله قرار داده است؛ گروه‌هایی که بیش از یک دهه است در کنار نیروهای بشار اسد در جنگ داخلی سوریه می‌جنگند. ایالات متحده در مقایسه با اسرائیل حملات کمتری علیه گروه‌های تحت حمایت ایران در شرق سوریه انجام داده است. حملاتی که انجام داده نیز در پاسخ به حملات به مراکز مربوط به ایالات متحده در عراق و سوریه در طول جنگ اسرائیل و حماس در غزه بوده است. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، این حملات اولین حمله در نوع خود در شرق سوریه از اوایل فوریه بوده است. پیشتر حملات ایالات متحده با هدف قرار دادن شهرهای شرقی دیرالزور و المدائن، در پاسخ به حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به یک پایگاه آمریکایی که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در آن سوی مرز اردن شد، ۲۹ جنگجوی طرفدار ایران را کشت. دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین گزارش داده است که ساعاتی قبل یک هواپیمای باری ایرانی از دمشق به سمت شرق شهر دیرالزور پرواز کرده که تجهیزات فنی و سربازان سپاه پاسداران را حمل می‌کرده است.

دو نفر در سیل شهرستان تفت یزد کشته شدند

دو نفر در پی وقوع سیل در شهرستان تفت جان خود را از دست دادند. سازمان اورژانس شهر یزد خبر مرگ این دو شهروند را دوشنبه ششم فروردین اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) جاری شدن سیل در ییلاقات استان یزد در منطقه دره گاهان تفت سبب مرگ این دو شهروند شده است. در حادثه‌ای که به مرگ آنها انجامید یک خودروی پژو پارس که سه سرنشین داشت در آب غرق شد. طبق گزارش اورژانس یزد، در این حادثه دو سرنشین خودرو که جان خود را از دست دادند، یک مرد و یک زن ۳۵ ساله و ۵۵ ساله جان بودند. چند روز پیش از سال نو سازمان هواشناسی اعلام کرده بود که خطر سیل در پنج استان وجود دارد. مطابق با پیش‌بینی‌ها پیش از آغاز سال نو سامانه بارشی شدیدی در بسیاری از استان‌های ایران ایجاد شد. بارش‌های سنگین در برخی نقاط کشور به سیل منجر شد. در روزهای اخیر نیز اعلام کردند که خطر سیل در ۱۰ استان وجود دارد. در هشدارهای هواشناسی اعلام کردند که استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر، کرمانشاه، لرستان، ایلام، شمال خوزستان، غرب کردستان و دامنه‌های البرز شاهد بارش‌های سنگین خواهند بود و احتمال وقوع سیل در این مناطق وجود دارد. سازمان هواشناسی ایران به مسافران نوروزی هشدار داده است که از اتراق در نزدیکی رودخانه‌ها در این مناطق خودداری کنند.

مأموران نیروی انتظامی یک شهروند کوییر را در گنبدکاووس بازداشت کردند

مأموران نیروی انتظامی در گنبدکاووس یک شهروند کوییر را به‌دلیل داشتن آن‌چه ظاهر «زنانه» و «ترویج ابتذال و بی‌بند و باری» خوانده شده بازداشت کردند. خبرگزاری هرانا به نقل از «برنا» هویت او را یک شهروند ترنس اعلام کرده است اما اطلاعات دیگری از او منتشر نشده است. خبرگزاری حکومتی فارس به نقل از نادعلی صادقی، فرمانده انتظامی گنبد کاووس نوشته است: «پسر جوانی با ظاهر زنانه با جمع کردن تعدادی از جوانان ضمن ایجاد ترافیک و راهبندان در سطح شهر گنبدکاووس اقدام به ترویج ابتذال و بی‌بند و باری می‌کرد، دستگیر شد.» طبق این گزارش مأموران او را شناسایی کرده و در یکی از مناطق حاشیه‌ای گنبدکاووس دستگیر کرده‌اند. اظهارات فرمانده انتظامی گنبدکاووس همچنان نشان می‌دهد از او اعتراف اجباری گرفته شده است. نادعلی صادقی به فارس گفت او اعتراف کرده و انگیزه خود را «هیجان طلبی و کل‌کل دوستانه» عنوان کرده است. نیروی انتظامی این شهروند کوییر را پس از تشکیل پرونده، برای ادامه مراحل قانونی در اختیار دستگاه قضائی قرار داده است.