ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دوازدهمین دور مذاکرات سه‌جانبه #آستانه درباره #سوریه پایان یافت، عراق و لبنان به‌عنوان ناظر به این مذاکرات می‌پیوندند

نمایندگان کشورهای ترکیه، روسیه و ایران، جمعه ۶ اردیبهشت / ۲۶ آوریل با انتشار بیانیه مشترکی به دوازدهمین دور نشست آستانه (نام جدید: نور سلطان) درباره سوریه پایان دادند. این بیانیه را مختار تلیبردی، معاون وزیر خارجه قزاقستان خواند. نمایندگان سه کشور حاضر در نشست بر پایبندی خود به «تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت سوریه و همچنین لزوم احترام به اصول جهانی و شناسایی اخلالگران» تأکید کرده و خواهان ادامه مبارزه با گروه‌های تروریستی دولت اسلامی (داعش)، جبهه النصره، هیئت تحریرالشام و سایر گروه‌هایی که در فهرست تروریستی سازمان ملل قرار دارند، شدند. در بیانیه آمده است که سه کشور مزبور ضمن بررسی همه‌جانبه وضعیت منطقه کاهش تنش ادلب وظیفه اجرای مفاد توافق‌نامه ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ سوچی را به مرکز هماهنگی مشترک ایران، ترکیه و روسیه واگذار کردند. آن‌ها همچنین بر حل مسئله سوریه از طریق غیرنظامی تأکید کرده و پایبندی خود را به روند انتقال سیاسی تحت نظارت سازمان اعلام کردند. سه کشور همچنین بر سر حضور عراق و لبنان به‌عنوان کشورهای ناظر در مذاکرات آستانه توافق کردند. در بخش دیگری از بیانیه مشترک به‌رسمیت شناختن الحاق بلندی‌های جولان به اسرائیل توسط آمریکا محکوم شده و این اقدام نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و موجب به خطر افتادن امنیت و صلح در خاورمیانه ارزیابی شده است. مذاکرات آستانه با حضور کشورهای ترکیه، ایران و روسیه در ژانویه ۲۰۱۷ آغاز شد.

#اختلاس پنج میلیارد تومانی در #آموزش_و_پرورش #سیستان_و_بلوچستان

علی موحدی راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از کشف یک اختلاس پنج میلیارد تومانی در آموزش و پرورش شهرستان سرباز واقع در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت پنج نفر در این ارتباط بازداشت شدند. چهار نفر از بازداشت‌شدگان از کارکنان آموزش و پرورش سرباز هستند. موحدی راد گفت: «اختلاس انجام شده در ارتباط با بودجه‌ سوادآموزی اختصاص‌یافته به آموزش و پرورش شهرستان سرباز است و امکان دارد با ادامه تحقیقات به تعداد متهمان اضافه شود.» اختلاس هشت هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان از بزرگترین اختلاس‌ها در آموزش و پرورش ایران است.

به‌دلیل پیشروی آب در #آق‌_قلا #وضعیت_اضطراری اعلام شد

در استان گلستان با شکسته شدن سد کیسه‌ای شمال یلمه خندان آب در حال پیشروی به سمت شهر آق قلاست، به‌ همین دلیل در این شهر وضعیت اضطراری اعلام شد. امانگلدی ضمیر، فرماندار آق قلا به ساکنان محله‌های حکیم‌آباد، تازه‌آباد، کل‌آباد و عیدگاه این شهر هشدار داد به مکان‌های امن بروند. او گفت: «وضعیت شهر تا ظهر امروز مناسب بود، داکت یا کانالی که در کنار روستای یلمه خندان حفر کرده بودیم با تلاش‌های زیاد به خوبی مقاومت کرده بود اما حدود ساعت ۵ عصر با توجه به فشار زیاد آب سد کیسه‌ای شمال یلمه خندان شکست و آب در حال پیشروی به سمت شهر است». به‌گفته او حجم قابل توجهی آب وارد روستاهای سقر یلقی، میرزاعلی یلقی و سلاق یلقی شده است. ضمیر این وضعیت را نگران‌کننده خواند. آق قلا در سیل فروردین‌ماه نیز آسیب دید.

«#تخم‌_مرغ دو هزار تومان زیر قیمت تولید عرضه می‌شود»

رئیس هیأت مدیره اتحادیه #مرغ تخم‌گذار استان تهران جمعه ششم اردیبهشت به خبرگزاری دولتی «مهر» گفت که قیمت جدید #تخم‌_مرغ به زودی اعلام می‌شود. به گفته ناصر نبی‌پور، «اکنون هر کیلوگرم تخم مرغ بین ٢٢٠٠ تا ٢٣٠٠ تومان زیر قیمت تمام شده تولید عرضه می‌شود و ٣ الی ٤ ماه است که این شرایط پیش آمده که در نهایت موجب اعتراض مرغداران و آزاد شدن صادرات شد.» او گفت که اتحادیه مرغ تخم‌گذار قیمت تمام‌شده تولید را هشت هزار و ۴۰۰ تومان می‌داند اما اکنون «میانگین قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۶۲۰۰، ۶۳۰۰ تومان است». تغییر قیمت خوراک دام دلیل افزایش قیمت تولید است. به ادعای نبی‌پور، نهاده‌های دامی در بندرها به وفور وجود دارند اما دولت از پس توزیع مناسب آنها برنمی‌آید. قیمت تخم‌مرغ از ۱۳۹۵ به این سو رو به افزایش رفت. مرغ و تخم مرغ از اندک مواد غذایی در سبد خانوار ایرانی‌ست که در فاصله بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ افزایش قیمت کمتری از دیگر اقلام غذایی داشته است. تولیدکنندگان تخم‌مرغ و گوشت مرغ در ماه‌های اخیر بارها نسبت به گرانی نهاده‌های دامی اعتراض کرده‌اند.

بازنشستگان #سازمان_تامین_اجتماعی #تشکل_مستقل ایجاد می‌کنند

گروهی از #بازنشستگان_سازمان_تامین_اجتماعی پنجشنبه پنجم اردیبشت در دومین «گلگشت» که با فراخوان «هیئت موسس بستا» در پارک دانشجو در تهران برگزار شد، گردآمدند. هدف از گلگشت‌ها توضیح ضرورت ایجاد # تشکل_مستقل_بازنشستگان است که گرد «بستا» یک گروه تلگرامی بازنشستگان تامین اجتماعی متشکل شده‌اند. در این اجتماع، برگزارکنندگان ضمن شادباش فرا رسیدن روز کارگر به وضعیت نامناسب بازنشستگان و بی‌توجهی مسئولان به مطالبات آن‌ها پرداختند. به گزاش بستا، در گلگشت بر سر چگونگی کسب مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی تبادل نظر شده و راه‌کارهای آن و در وجه عمده ایجاد تشکلی که از دولت مستقل باشد بررسی شده است. گزارش و فیلم‌هایی از این اجتماع در کانال تلگرامی بستا منتشر شده است. در این اجتماع شاپور احسانی راد در سخنانی به وضعیت بازنشستگان اشاره کرد و از جمله گفت بیش از ۷۰ درصد آنان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و قادر به تامین هزینه‌های زندگی از جمله مخارج بهداشت و درمان نیستند. پروین محمدی در باره اهمیت تشکل مستقل بازنشستگان صحبت کرد. او بر ناکارآمدی کانون‌های بازنشستگی تاکید کرد و در نقد تشکل‌های رسمی موجود گفت آن‌ها نمی‌توانند بیان کننده مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی باشند و نتوانسته‌اند حقوق بازنشستگان را بگیرند زیرا از سازمان تامین اجتماعی حقوق می‌گیرند و با وزارت کار لابی دارند. گزارش بستا از تجمع حاکی است که گلگشت مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفته و آن‌ها خواستار تداوم این قبیل اجتماعات شده‌اند.

#روسیه، #ترکیه و ایران تصمیم آمریکا برای به‌رسمیت‌شناختن حاکمیت #اسرائیل بر بلندی‌های #جولان را محکوم کردند

دوازدهمین دور نشست معاونان وزیران خارجه #روسیه، #ترکیه و #ایران، کشورهای ضامن آتش‌بس سوریه بر اساس گفت‌و‌گوهای صلح #آستانه جمعه ۲۶ آوریل / ششم اردیبهشت در نورسلطان، پایتخت قزاقستان به پایان رسید. این سه کشور در بیانیه مشترک خود نوشتند: «ضامن‌های راهکار آستانه ... قویاً تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت‌شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های اشغالی جولان سوریه را محکوم می‌کنند که نقض جدی قوانین بین‌المللی، به‌ویژه قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت است و صلح و امنیت خاورمیانه را تهدید می‌کند». اسرائیل در جنگ‌های ۱۹۶۷ توانست ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از بلندی‌های جولان را اشغال کند و بعداً این قسمت را به خاک خود ضمیمه کرد. شورای امنیت در قطعنامه ۴۹۷ در ۱۹۸۱ اعلام کرد که حاکمیت اسرائیل بر این بلندی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد. تنها ۳۰ درصد بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل نیست و در کنترل سوریه قرار دارد.

#آژانس_پناهندگان_سازمان_ملل: دست‌کم ۲۱ #پناهجوی_ونزوئلایی در دریای #کارائیب مفقود شدند

#آژانس_پناهندگان_سازمان_ملل جمعه ۲۶ آوریل / ششم اردیبهشت اعلام کرد که دست‌کم ۲۱ پناهجوی ونزوئلایی پس از غرق‌شدن قایق‌ حامل آنها در دریای کارائیب ناپدید شده‌اند. این پناهجویان به سمت تیرینیداد و توباگو در حال حرکت بودند. به گفته یک سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل، این قایق دست‌کم ۲۵ سرنشین داشت و در نخستین ساعات چهارشنبه ۲۴ آوریل / چهارم اردیبهشت واژگون شد. گارد ساحلی ترینیداد و توباگو چهار تن از آنها را نجات داد. حوادث مشابهی بارها برای پناهجویانی که با استفاده از قایق‌های ناامن‌ از جنگ‌ها و ناآرامی‌ها در قاره‌های آسیا و آفریقا و آمریکای جنوبی می‌گریزند، تکرار شده است. تا کنون بیش از سه میلیون تن ونزوئلای بحران‌زده را از ۲۰۱۴ به این سو ترک کرده اند. کمبود مواد غذایی، داروها و وسایل بهداشتی و وخیم‌ترشدن شرایط امنیتی دلیل اصلی این مهاجرت‌ها است.

#پوتین: #روسیه مردادماه میزبان رئیس‌جمهورهای ایران و #آذربایجان است

رئیس‌جمهوری #روسیه جمعه ۲۶ آوریل / ششم اردیبهشت از برگزاری یک اجلاس دیگر با #حسن_روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در ماه اوت سال جاری میلادی (مرداد) خبر داد. ولادیمیر پوتین در حاشیه کنفرانس «راه ابریشم جدید» در #پکن و پس از دیدار با علی‌اف خبر برگزاری این اجلاس را اعلام کرد. نشست مشابهی بین این سه رئیس‌جمهوری در آبان ۱۳۹۶ در تهران برگزار شد. رئیس‌جمهوری روسیه ۱۰ آبان ۹۶ به تهران آمد و علاوه بر دیدار با روحانی، با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هم دیدار کرد. همکاری‌های اقتصادی، به ویژه احداث خط آهن رشت – آستارا در #کریدور_شمال_به_جنوب که از جمهوری آذربایجان عبور می‌کند و به ایران می‌رسد و روسیه را به هند متصل می‌کند از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث بین رئیس جمهور روسیه با مقامات جمهوری اسلامی و رئیس جمهور آذربایجان بود. همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه نفتی دریای خزر و توسعه روابط بانکی و سوآپ ارزی نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. در این میان، دور زدن تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای (برجام) هم به بحث گذاشته شد. علی خامنه‌ای در دیدار با پوتین گفته بود: «بدون توجه به تبلیغات منفی دشمنان برای تضعیف روابط کشورها، می‌توانیم تحریم‌های امریکایی‌ها را با روش‌هایی از جمله حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادیِ دو یا چند‌جانبه، بی‌اثر و امریکا را منزوی کنیم.» جنگ سوریه و ادامه حمایت از بشار اسد، رئیس دولت دمشق هم دیگر موضوع بحث بود.

تغییر در سیاست هسته‌ای #کره_شمالی: مسئول مذاکرات با آمریکا تغییر می‌کند

#کیم_یونگ_چول، ژنرال چهار ستاره و دست راست رهبر #کره‌_شمالی از مقام مسئول اصلی مذاکرات هسته‌ای با ایالات متحده آمریکا کنار گذاشته می‌شود. کارشناسان و متخصصان این مسأله را نشانه تغییر در سیاست هسته‌ای کره شمالی می‌دانند و می‌گویند چول، رئیس پیشین سرویس اطلاعاتی کره شمالی به دلیل شکست مذاکرات ویتنام مقصر شناخته شده است. او در ۱۲ ماه گذشته در دو نشست کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سنگاپور و ویتنام حضور داشت و در سه دیدار با شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین نیز هم حاضر بود. اما در سفر روز گذشته کیم جونگ اون به روسیه برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن کشور حضور نداشت. چول مسئولیت هدایت مذاکرات صلح با کره جنوبی را نیز برعهده دارد و در یک سال گذشته سه بار با مون جائه‌ـ‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی دیدار کرده است. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، کیم یونگ چول با عقب‌نشینی‌های پیونگ‌یانگ در مذاکرات و کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای در قبال گرفتن امتیاز از ایالات متحده موافق نبوده است. شکست نشست هانوی ویتنام شکست سیاست چول بود که به گزارش رویترز، به رهبر کره شمالی قبولانده بود بهترین استراتژی درخواست رفع تمام تحریم‌ها در ازای انهدام بخشی از تأسیسات هسته‌ای است. این نشست به شکلی ناگهانی متوقف شد. کارشناسان می‌گویند مخالفت آمریکا اعتماد کیم به چول را از بین برده است. با این حال، رهبر کره شمالی روز گذشته در دیدار با ولادیمیر پوتین گفته بود که واشنگتن در مذاکرات ویتنام «سوء نیت» داشت و شاید موقعیت «به دلیل گرایش یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا به وضعیت ابتدایی [پیش از آغاز مذاکرات] بازگردد». به گفته کارشناسان، دلیل دیگر تغییر چول تغییر استراتژی هسته‌ای و گسترش مذاکرات با دیگر قدرت‌ها همچون چین و روسیه است.

پاسخ #پوتین به نگرانی‌ها از تنش مسکو و پکن: #راه_ابریشم #چین مطابق اهداف اتحادیه اوراسیای روسیه است

نشست طرح «#راه_ابریشم_جدید» جمعه ۲۶ آوریل / ششم اردیبهشت در پکن، پایتخت #چین در حال برگزاری است. #ولادیمیر_پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنانی در این نشست گفت که طرح راه ابریشم جدید چین که «یک کمربند و یک جاده» نیز خوانده می‌شود، با اهداف اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه کاملاً تطابق دارد و «تماماً با برنامه‌های ما جور درمی‌آید». اظهارات او به کاهش نگرانی‌ها از تنش ژئوپولتیک بین مسکو و پکن بر سر طرح جاه‌طلبانه چین کمک خواهد کرد. چین با استفاده از طرح اقتصادی راه ابریشم جدید در حال گسترش نفوذ اقتصادی و سیاسی خود در آسیای مرکزی است. کشورهای آسیای مرکزی اما در اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز عضویت دارند. بیش از ۳۰ رهبر جهان در کنفرانس راه ابریشم جدید در پکن شرکت کرده‌اند. چین می‌خواهد در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان برای توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» سرمایه‌گذاری کند. #شی_جین_پینگ، رئیس‌جمهوری چین این طرح را ۲۰۱۳ رونمایی کرد. گزارش مشروح این کنفرانس و اطلاعات بیشتر درباره طرح راه ابریشم جدید چین را به زودی در زمانه بخوانید.

دولت #مراکش از توافق با سندیکاها بر سر افزایش #دستمزد خبر داد اما #معلمان به تظاهرات خود ادامه دادند

در پی اعتراضات اخیر در مراکش، دولت از «توافق‌نامه اجتماعی جدید» با کارمندان و سندیکاهای اصلی کشور بر سر افزایش حقوق خبر داد در حالی‌که معلمان همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. این توافق را کنفدراسیون عمومی شرکت‌های مراکش و سه سندیکای این کشور امضا کردند. بر اساس آن از ماه ژوئیه به‌مدت دو سال ۱۰ درصد به میزان دستمزدها افزوده خواهد شد. در بیانیه دولت گفته شده که هدفِ این توافق‌نامه بهبود «قدرت خرید و فضای اجتماعی» است. مراکش مدت‌هاست که شاهد تظاهرات اعتراضی علیه وضعیت اجتماعی و فساد دولتی است. این تصمیم دولت در حالی گرفته شد که روز گذشته پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت / ۲۵ آوریل پلیس به تظاهرات هزاران معلم جوان در رباط، پایتخت این کشور حمله و از خودروهای آب‌پاش برای پراکنده کردن آن‌ها استفاده کرد. معلمان خواهان استخدام دائم هستند که مزایای خدمات عمومی به‌ویژه بازنشستگی را شامل شود. حدود ۶۵ نفر از معلمان معترض در این تظاهرات بازداشت شدند. این تظاهرات در شهرهای دیگر مراکش نیز برگزار شد. از سال ۲۰۱۶ حدود ۵۵ هزار معلم از مجموع ۲۴۰ هزار نفر با قراردادهای موقت توسط دفاتر منطقه‌ای آموزش و پرورش استخدام شده‌اند.

پرونده #اسماعیل_بخشی و #سپیده_قلیان به دادسرای اوین منتقل شد

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد که پرونده اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی به شعبه هفتم بازپرسی اوین تهران منتقل شده است. بنا به این گزارش، قرار بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان از آغاز فروردین‌ماه امسال تمدید نشده است، با این حال تاکنون به‌شکل غیرقانونی تحت بازداشت نیروهای امنیتی بوده‌اند. روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت‌ماه خانواده‌های اسماعیل بخشی و سپیده قلیان به همراه وکلای‌شان به شعبه هفتم بازپرسی اوین مراجعه کردند. شاه‌محمدی، رئیس شعبه ابتدا از پذیرش آن‌ها خودداری کرد اما بعد با آن‌ها ملاقات کرد. در این دیدار بازپرس ویژه این پرونده به جای پاسخگویی به سئوالات و نگرانی‌های خانواده‌ها و وکلا به آن‌ها گفته که متهمان نیازی به وکیل ندارند و او خود وظیفه دفاع از آن‌ها را به‌عهده خواهد گرفت. فرزانه زیلابی، وکیل مدافع اسماعیل بخشی ۳۱ فروردین از توصیه مقامات قضائی و امنیتی جهت رسانه‌ای نکردن وضعیت موکلش خبر داده بود. اسماعیل بخشی و سپیده قلیان ابتدا یکشنبه ۲۷ آبان همزمان با چهاردهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شدند. بخشی ۴ دی، پس از آزادی با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی از شکنجه خود در دوران بازجویی در اطلاعات اهواز پرده برداشت. سپیده قلیان نیز ضمن تأیید شکنجه اسماعیل بخشی اعلام کرد که او را هم در اطلاعات اهواز شکنجه داده‌اند. پس از این اظهارنظرها بار دیگر نیروهای امنیتی این دو را ۳۰ دی‌ماه ۹۷ در منزل شخصی خود بازداشت و ابتدا به مکانی نامعلوم، سپس به زندان‌های شیبان و سپیدار اهواز منتقل کردند.

یک دیپلمات جمهوری اسلامی: #آمریکا فشار می‌آورد چون نیازمند #مذاکره_با_ایران است

ناصر کنعانی، رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر، در یادداشتی با بیان این‌که «آمریکا نیازمند مذاکره با ایران است»، گفته که ایالات متحده «چه بسا رفتارهای پرخطر و تحریک‌آمیز را با هدف نشاندن ایران بر میز مذاکره مرتکب می‌شود». به‌گفته او آمریکا در مورد ضرورت گفت‌وگو با ایران به جمع‌بندی درستی رسیده «اما تاکتیک درستی برای رسیدن به این مقصود انتخاب نکرده است». کنعانی معتقد است آمریکا در حال حاضر با چهره حقیقی خود به میدان آمده «تا بن‌بست ۴۰ ساله خود در مقابل ایران را یک ساله (تا زمان جدی شدن رقابت‌های انتخاباتی آمریکا) بشکند». این دیپلمات جمهوری اسلامی می‌گوید در طول ۴۰ سال گذشته «ایران قدم به قدم جلو کشیده و آمریکا و دوستانش قدم به قدم عقب رفته‌اند». ناصر کنعانی نوشته است: «آمریکای ترامپی ضمن خروج از برجام، به دنبال نشاندن دوباره ایران پای میز مذاکره از موضع ضعف و انفعال است.»

معاون وزارت بهداشت: در ایران از هر ۱۰ نفر ۶ نفر #اضافه_وزن دارند

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت ۵۹,۵ درصد مردم ایران یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند یعنی از هر ۱۰ نفر ۶ نفر اضافه وزن دارند. ۷۵ درصد افراد بالای ۴۵ سال نیز دچار چاقی هستند و اضافه وزن دارند یعنی از هر ۴ نفر، ۳ نفر به این عارضه دچار هستند. همچنین ۲۲,۷ درصد مردم کشور شدیداً چاق هستند که در زنان این میزان نسبت به مردان دو برابر بیشتر است. از هر ۱۰ ایرانی یک نفر قند خون بالا دارد که باید درمان شود و ۴۸,۱ درصد ایرانیان کلسترول بالا دارند یعنی از هر دو نفر، یک نفر کلسترول بالا دارد. در کودکان نیز از هر چهار نفر یک نفر کلسترول و تری گلیسیرید بالا دارد و ۲۷ درصد مردان و زنان ایرانی از فشار خون بالای خودشان بی‌اطلاع هستند و این موضوع خطرناک است. همچنین چاقی در افراد بی‌سواد و کم‌سواد دو برابر افراد با تحصیلات دانشگاهی است. به‌گفته ایرج حریرچی، راه‌های مقابله با همه این مشکلات، فعالیت بدنی و تغییر سبک زندگی است و این مهم نیز نیازمند برنامه ریزی مناسب مسئولان شهری و دولتی است تا فعالیت بدنی مردم افزایش یابد.

تخلف در #فضای_مجازی به #آیین‌نامه_انضباطی #دانشجویان افزوده شد

جاماسب نوذری مدیرکل امور دانشجویان داخل در سازمان امور دانشجویان اعلام کرد که رسیدگی و برخورد با تخلفات دانشجویان در فضای مجازی به اصلاحات آیین‌نامه انضباطی دانشجویان، افزوده شد. او گفت «انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب‌شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود». با اصلاحیه جدید، تخلفات پژوهشی و علمی در پایان‌نامه و مقاله نیز در این آیین‌نامه گنجانده شد. به‌گفته نوذری برخوردهای انضباطی با دانشجویان هیچ تغییری نکرده و طبق روال گذشته به تخلفات رسیدگی می‌شود. اصلاحات این آیین‌نامه از سوی معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری تدوین شده بود.