ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#محمدهادی_عرفانیان_کاسب، وکیل دادگستری پس از مراجعه به دادسرای اوین دستگیر و به بازداشتگاه #اطلاعات_سپاه منتقل شد

شیوع کرونا نتوانسته مانع سرکوب فعالان مدنی توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی شود. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران یکشنبه ۷ اردیبهشت از بازداشت محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل دادگستری خبر داد. به نوشته هرانا این وکیل به‌دنبال حضور در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین بازداشت شده و پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده است. محمدهادی عرفانیان کاسب پیشتر با ابلاغیه‌ای به این شعبه احضار شده بود. در جلسه بازپرسی او به وکلایش اجازه حضور داده نشده و دلیل بازداشت او مشخص نیست. عرفانیان پیشتر وکالت پرونده‌هایی از جمله پرونده راحله راحمی ‌پور، مرجان داوری، علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی به قتل رسیده در زندان تهران بزرگ و برخی از شهروندان بهایی را برعهده داشته است.

«جمع‌آوری» و قرنطینه معتادان به مواد مخدر به دست سپاه پاسداران و سازمان زندان‌ها افتاد

پس از «رها سازی» معتادان به مواد مخدر در خیابان‌های ایران، اکنون سپاه پاسداران و سازمان زندان‌ها متولی «جمع‌آوری» و قرنطینه معتادان شدند. به نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا) مسعود زاهدیان، رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا یکشنبه هفتم اردیبهشت اعلام کرد این نهاد در روزهای آینده و طبق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر را که در ادبیات مقامات و رسانه‌های ایران «معتادان متجاهر» خوانده می‌شوند، «جمع‌آوری» می‌کند. به گفته زاهدیان این «جمع‌آوری» با همکاری سپاه و سازمان زندان‌ها انجام خواهد شد که قرار است ابتدا محل‌های قرنطینه را برای نگهداری از معتادان ایجاد کنند و سپس پلیس این افراد را «از سطح شهر و معابر جمع‌آوری کند». در هفته‌های اخیر سازمان بهزیستی در قالب طرحی که آن‌را طرح پیشگیری از شیوع کرونا در میان معتادان بی‌خانمان خوانده بود، در تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران معتادان بی‌خانمان را با اتوبوس به میدان‌ها و خیابان‌های شهر انتقال داده و به حال خود رها کرد. در شرایطی که افراد معتاد به مواد مخدر به حمایت و امداد رسانی برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ و انتقال ویروس احتیاج دارند، درباره بدرفتاری با معتادان در کمپ‌ها و مراکز نگهداری از آن‌ها گزارش‌های متعددی وجود دارد. سیاست‌گذاری‌ها درباره این افراد نیز غالبا به صورت تحقیرآمیز بوده و آن‌ها را بیش از پیش به حاشیه جامعه رانده است.

یک مقام سازمان نظام پزشکی از مرگ ۴ متخصص بیهوشی مبتلا به #کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد

علیرضا سلیمی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی و عضو هیئت علمی گروه بیهوشی بیمارستان مسیح دانشوری یکشنبه ۷ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از مرگ ۴ متخصص بیهوشی به‌خاطر ابتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. سلیمی با اشاره به بالا بودن ریسک ابتلا به ویروس کرونا برای متخصصان بیهوشی گفت: به دلیل فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی با بیمارانی که مشکل تنفسی و نیاز به لوله‌گذاری دارند و مجاورت طولانی مدت با آن‌ها، آمار [ابتلا به ویروس کرونا در این گروه] خیلی بالا است و در یکی از بیمارستان‌ها از هفت متخصص بیهوشی، هر هفت نفر مبتلا شده‌اند. به گفته او گروه متخصصان بیهوشی با کمبود نیروی انسانی، فرسودگی [ناشی از سختی کار] و ابتلا به کووید ۱۹ مواجه‌اند و با بازگشایی اتاق‌های جراحی که قرار است در بیمارستان‌ها انجام شود، خطراتی که متخصصان بیهوشی را تهدید می‌کند، افزایش پیدا خواهد کرد. او خواهان بازنگری در این تصمیم و تعویق در انجام جراحی‌های غیر ضروری شد و گفت: «بحث بازگشائی بیمارستان‌ها بویژه اتاق‌های جراحی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تری دارد. خیلی دقیق‌تر از آن چیزی که انجام شده است. یکی از منابع اصلی انتقال ویروس‌های عفونی مراکز بهداشتی هستند. در واقع اقدامات مربوط به فاصله‌گذاری هوشمند، کمی شتاب‌زده بود. به اعتقاد بنده گام‌های بازگشایی به صورت تدریجی رعایت نشد. حداقل انتظار ما این است که در فضای درمانی این تدریج را رعایت کنند. پروتکل‌های جراحی را توسط انجمن های جراحی کشور بازنگری کنند. باید درمان‌هایی که می شود آنها را به تعویق انداخت، معوق شوند».

یک مقام سازمان #بهزیستی: بیش از ۴۰ مرکز سازمان به ویروس #کرونا آلوده شده‌اند

به نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا) محمد نفریه، رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی یکشنبه ۷ اردیبهشت از ورود ویروس کرونای جدید به بیش از ۴۰ مرکز این سازمان خبر داد. به گفته نفریه مراکز بهزیستی در ۱۵ الی ۱۶ استان ایران موارد مشکوک و مثبت ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند. رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی، با اذعان به «پرریسک» بودن مراکز این سازمان از قرنطینه افراد مبتلا به کرونا و افزایش شمار کارکنان بهزیستی خبر داد و گفت: «با توجه به اینکه مراکز ما پرریسک هستند، برخی از مراکز نیز درگیر شده‌اند اما بسیاری از ۴۰ مرکز درگیر با کووید ۱۹ پیک بیماری را گذرانده‌اند. در برخی از مراکز ما که آلوده شده‌اند، افراد آلوده به صورت قرنطینه در مراکز نگهداری می‌شوند و از همین رو بار فعالیت پرسنل افزایش پیدا کرده است». به گفته او اما سازمان بهزیستی برای در مواردی نیز به‌جای افزایش تعداد کارکنان، شیفت‌های کاری آن‌ها را طولانی‌تر کرده است. او در این رابطه گفت: هیچ یک از مراکز بهزیستی (و خانه‌های سالمندان) به حال خود رها نشده‌اند و مراکزی که با کمبود پرسنل روبه‌رو بوده‌اند، برای جبران شیفت‌های کاری کارکنان را طولانی‌تر کرده‌اند.

گزارش رسمی از آمار ابتلا به #کرونا در ایران: ۹۰۴۸۱ نفر مبتلا شدند، ۵۷۱۰ نفر فوت کردند

«کیانوش جهانپور» رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت و درمان ظهر یکشنبه هفتم اردیبهشت از درگذشت ۶۰ بیمار کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت و درمان ویروس کرونا تا به امروز جان ۵۷۱۰ را گرفته است. همچنین به گفته جهانپور از از ظهر شنبه تا ظهر تا یکشنبه هفتم اردیبهشت ۱۱۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ایران شناسایی شد و شمار بیماران مبتلا به این ویروس در مجموع به ۹۰۴۸۱ نفر رسید. او گفت: تاکنون ۶۹۶۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند اما ۳۰۷۹ نفر از بیماران در وضعیت شدید و تحت مراقبت قرار دارند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران: بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌ها نگران کننده است

زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، یکشنبه هفتم اردیبهشت نسبت به بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌های شهری در این شهر هشدار داد و خواستار تجدیدنظر ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره شد. او گفت:اجرای چنین تصمیماتی به لحاظ روانی آثار چشمگیری بر شهروندان از جنبه روانی در نحوه مواجهه با بحران ویروس کرونا و میزان حدیت در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد داشت. اعضای شورای شهر تهران پیش از این هم با کاهش محدودیت‌های تردد مخالفت کرده بودند اما ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست حسن روحانی بدون توجه به این هشدارها ممنوعیت تردد بین استانی، تعطیلی اصناف و بازارهای سرپوشیده و دیگر محدودیت‌های وضع شده را لغو کرد. نژادبهرام گفت: «با توجه به تعطیلی رستوران‌ها، ‌مساجد،‌ بقاع متبرکه، تالارها و سینماها که اغلب با جمعیتی محدودتر در قیاس با پارک‌ها و بوستان‌های شهری امکان فعالیت دارند،‌ نگرانی جدی خود را در قبال دستور بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌های شهری در شرایط کنونی اعلام می‌نمایم». او از اعضای شورای شهر تهران خواست پیگیری‌های لازم را تا زمان تجدیدنظر در تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا انجام دهند. نژاد‌بهرام در پایان گفت حتی در صورت اصرار بر ابلاغ و اجرایی شدن بازگشایی پارکها و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، «اجرای پروتکل‌های سخت‌گیرانه و جلوگیری از اقامت شهروندان در پارک‌ها و بوستان‌های شهری الزامی است».