نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضائی روسیه فعالیت یکی از نهادهای ضدفساد مرتبط با آلکسی ناوالنی را به حالت تعلیق درآورد

دستگاه قضائی روسیه در مسکو دوشنبه ۶ اردیبهشت / ۲۶ آوریل درخواست دادستانی مبنی بر افزودن نام بنیاد مبارزه با فساد «اف‌بی‌کی» متعلق به آلکسی ناوالنی، منتقد زندانی به فهرست سازمان‌های افراطی را بررسی کرد و با صدور حکمی فعالیت آن را به حالت تعلیق در آورد. ایوان ژدانوف، مدیر این نهاد پس از صدور رأی دادگاه اعلام کرد که فعالیت‌های دفتر آلکسی ناوالنی و تمامی مراکز این نهاد متوقف شده است. دفتر ناوالنی در مسکو نیز اعلام کرد که دیگر ادامه فعالیت‌ این نهاد ممکن نیست. سازمان عفو بین‌الملل پیش از این نسبت به چنین اقدامی هشدار داده و آن را نگران‌کننده خوانده بود. پلیس روسیه پنج‌شنبه گذشته یک‌هزار و ۷۰۰ نفر از طرفداران ناوالنی را که در اعتراض به بازداشت او به خیابان‌های چندین شهر آمده بودند، بازداشت کرد. الکسی ناوالنی به نقض شرایط حبس تعلیقی‌اش در سال ۲۰۱۴ متهم است و به جرم اختلاس بازداشت و به سه سال زندان محکوم شده است. او که پس از مسموم شدن جهت مداوا به آلمان منتقل شده بود در ۱۷ ژانویه و به‌دنبال بازگشت به مسکو بازداشت شد. ناوالنی کرملین را مسئول مسمومیت خود دانسته و گفته بود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قصد جان او را کرده اما مسکو این اتهامات را رد کرد. ناوالنی در زندان دچار کمردرد و بی‌حسی در پاهای خود شد و برای آن‌که تحت معالجه یک پزشک مستقل قرار گیرد دست به اعتصاب غذا زد. او جمعه ۳ اردیبهشت / ۲۳ آوریل اعلام کرد که پس از دریافت مراقبت‌های پزشکی و اخطار پزشکانش، به اعتصاب غذای خود پس از ۲۴ روز پایان می‌دهد.

دستگاه قضائی ترکیه دستور بازداشت ۵۳۲ نفر را صادر کرد

خبرگزاری آناتولی گزارش داد دستگاه قضائی ترکیه دوشنبه ۶ اردیبهشت / ۲۶ آوریل دستور بازداشت ۵۳۲ نفر از جمله ۴۵۹ نفر از پرسنل نظامی را صادر کرد. در استانبول دادستانی دستور دستگیری ۲۵۸ مظنون را صادر کرد که پرسنل نظامی در حال خدمت شامل چهار سرهنگ، یک سرهنگ دوم، ۹ سرگرد و ۲۴ کاپیتان از جمله آن‌ها هستند. در ازمیر نیز دادستانی دستور بازداشت ۲۷۴ نفر را صادر کرد که بیشتر آن‌ها هم پرسنل نظامی هستند. این افراد به اتهام ارتباط با فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا بازداشت می‌شوند. دولت ترکیه گولن را عامل کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ می‌داند در حالی‌که او این اتهام را رد می‌کند. این پیگردهای قضائی در ۶۲ استان ترکیه به‌عنوان بخشی از سرکوب مداوم شبکه گولن انجام می‌شود. بیش از ۲۵۰ نفر در جریان کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ کشته شدند. همچنین در ارتباط با کودتا حدود ۸۰ هزار نفر در انتظار محاکمه به‌سر می‌برند و ۱۵۰ هزار کارمند دولت، پرسنل نظامی و دیگر شاغلان از کار خود اخراج یا معلق شده‌اند. بیش از ۲۰ هزار نفر از ارتش ترکیه اخراج شده‌اند.

واکنش رجانیوز به فایل صوتی محمدجواد ظریف: ظریف «ارتباطات مشکوک» داشت

سایت رجانیوز، منتسب به جبهه پایداری در واکنش به انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که گفته بود در حکومت ایران دیپلماسی در بسیاری از موارد فدای «میدان» (سپاه پاسداران) شده است، ظریف را به «ارتباطات مشکوک» متهم کرد. رجانیوز نوشت: «این ماجرا بخش‌های ناگفته‌ای دارد که اتفاقاً نه به‌دلیل برتری میدان بر دیپلماسی، که به‌جهت شخص جواد ظریف و ساختار معیوب و مسموم وزارت خارجه باید مورد توجه قرار گیرد و حوادث دیگر مبتنی بر آن تحلیل شود.» به‌گفته رجانیوز «ارتباطات مشکوک ظریف با مراکز غربی از جمله "گروه بین‌المللی بحران" و "نایاک" از دیرباز محل نقد جدی بخش مهمی از نهادهای نظارتی نظام بوده است. مراکزی که با اعضای نشان‌دار صهیونیست از قبیل جورج سوروس، زیپی لیونی وزیر خارجه اسبق اسرائیل و شیمون پرز ارتباطات روشن و اعلام شده‌ای دارد.» رجانیوز افزوده است: «مجموعه این ارتباطات مشکوک و مواضعی از قبیل تمسخر قدرت دفاعی کشور و اتهام پولشویی به نظام جمهوری اسلامی، از ظریف و مجموعه تحت مدیریت او دستگاهی نامطمئن و غیرقابل اتکا در پروژه‌های کلان و مهم کشور ساخته است. (...) لزوم حفاظت اطلاعات و حراست از اسرار حیاتی محور مقاومت در کنار سابقه منفی تیم وزارت خارجه، شاید راهگشای بهتری برای فهم چرایی چیزی باشد که ظریف بر آن نام «برتری میدان بر دیپلماسی» می‌گذارد.»

کرونا در تهران: آی‌سی‌یوها پر هستند و مرگ و میر هم بالاست

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران اعلام کرد که ظرفیت بخش‌های آس سی یو تکمیل شده و بیمارانی که درگیری ریوی دارند اما نیاز به اکسیژن ندارند به طور سرپایی مداوا می‌شوند. روزانه بیش از هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ به این شکل به طور سرپایی تخت درمان قرار می‌گیرند. پیش از این مسئولان هشدار داده بودند که هر بیمار می‌تواند در آن واحد تا هفت نفر از بستگان و نزدیکانش را آلوده کند. توکلی گفت: «بار کووید-۱۹ کماکان در تهران در اوج قرار دارد. با توجه به اینکه در هفته گذشته افزایش بیماران سرپایی را داشتیم، این موضوع نشان می‌دهد آمار بستری‌ها حداقل تا دو هفته آینده و تا دو هفته بعدش هم مرگ و میر بالا خواهد بود.» معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران در ادامه افزود:«آی‌سی‌یوها پر است. در آی سی یو مرگ و میر بالاست. زیرا نوعا بیماران بدحال هستند. در عین حال از کل بستری‌هایمان ۲۵ درصد روی تخت‌های ویژه هستند. البته در بخش‌های عادی هم هر آن امکان دارد که وضعیت بیمار بدتر شود که البته امکان پایش بیمار در بخش عادی توسط دستگاه‌های مانیتورینگ و پالس‌اکسیمتری را داریم که کمک کننده است.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران : ویروس هندی با قدرت به پیش می‌رود، پروتکل‌ها را رعایت کنید

جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) هشدار داد که نسخه جهش یافته ویروس کرونا در هند در حال گسترش است. کوهپایه زاده گفت: «باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به بالای ۹۰ درصد برسانیم تا اگر جهش‌های دیگر هم به ما رسید، بتوانیم از این مهلکه با کمترین آسیب خارج شویم. فعلا اوضاع در کنترل است، ولی مردم عزیز باید خیلی خودشان مراقبت کنند، چون ویروس هندی در کشورهای همسایه و هند و پاکستان به هر حال با واگیر بالاتری قیام می‌کند و جلو می‌رود، بنابراین باید خیلی مراقب باشیم چون این مسیر ادامه دارد.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه این مصاحبه در مورد پیش‌بینی وضعیت همه‌گیری کرونا گفت: «وضعیت آینده‌ کرونا به شکل دقیق قابل پیش‌بینی نیست، ولی این موضوع قابل پیش‌بینی است که اگر رعایت پروتکل‌ها را به بالای ۹۰ درصد برسانیم و واکسیناسیون را با تمهیداتی که پیش‌بینی شده برای گروه‌های پر خطر و در اولویت افزایش دهیم بر کاهش اپیدمی تاثیر زیادی خواهد داشت.» جلیل کوهپایه‌زاده در ادامه افزود: «فکر می‌کنم تا اواسط همین هفته، تمام نیروهای خط مقدم در بیمارستان‌ها و مراکز سلامت واکسن دریافت کنند و بعد افراد دیگر طبق پروتکل واکسن دریافت می‌کنند که در آن صورت برای مقابله با ویروس آمادگی بیشتری پیدا می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه: آن‌چه به نقل از ظریف منتشر شده، مصاحبه نبود، گفت‌وگویی بود که در چارچوب‌های معمول و محرمانه در داخل دولت انجام می‌شود

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه ۶ فروردین در نشست خبری هفتگی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به فاصل صوتی منتشر شده از محمدجواد ظریف گفت: «انجام مصاحبه، انتخاب تیم مصاحبه‌کننده و نگهداری آن به هیچوجه در دست وزارت امور خارجه نبوده است.» یکشنبه ۲۵ آوریل/۴ اردیبهشت یک فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای از گفت‌وگوی سعید لیلاز با ظریف در اختیار رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های مدنی در خارج از ایران قرار گرفت. چکیده آنچه که ظریف می‌گوید این است که در ایران نیازها و الزامات میدان بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد. فایل آوایی مصاحبه با ظریف در ساختمان پاستور، زیر نظر محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی و حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای دولت در چارچوب «تاریخ شفاهی تدبیر و امید» در ۹ اسفند ۱۳۹۹ تهیه شده است. خطیب‌زاده اعلام کرد مسئولیت انتشار این فایل صوتی بر عهده وزارت امور خارجه نیست و گفت: «این مصاحبه یک گفت‌وگوی رسانه‌ای نبوده است. ما از دو شب قبل مطلع شدیم که این فایل در حال انتشار است و شب گذشته انتشار آن به اوج خود رسید.» محمدعلی ابطحی فایل صوتی ظریف را با سرقت اسناد هسته‌ای تویط موساد مقایسه کرد. عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «حالا دولت تدبیر و امید در فکر بقیه نوارهای گفت‌وگو باشد. امیدوارم وزیر اطلاعات و دفاع و کشور و دبیر شورای عالی امنیت ملی اگر گفت‌وگو کرده باشند جای نوارها امن باشد. پیداست موش تا انبار شما حفره زده است. وقتی ترتیب اینگونه مصاحبه‌ها را می دهید در فکر حفاظت اسناد هم باشید.» خبرگزاری نزدیک به سپاه فایل افشا شده گفت‌وگوی ظریف با لیلاز را به عنوان «خیانت امنیتی و بازی جدید غربگرایان برای انتخابات» ۱۴۰۰ جلوه داد و ظریف را به «ساده‌انگاری» متهم کرده است.

خبرگزاری نزدیک به سپاه فایل افشا شده گفت‌وگوی ظریف با لیلاز را به عنوان «خیانت امنیتی و بازی جدید غربگرایان برای انتخابات» ۱۴۰۰ جلوه داد و ظریف را به «ساده‌انگاری» متهم کرد

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران با اشاره به افشای فایل گفت‌وگوی سعید لیلاز با محمد جواد ظریف درباره تاثیرپذیری دیپلماسی ایران از میدان جنگ می‌نویسد: «نمایندگان دولت بازی جدیدی را برای نقش‌آفرینی فعال در انتخابات ۱۴۰۰ شروع کرده‌اند که شاید ظریف هم در این میان قربانی ساده‌انگاری خود در اعتماد به مجموعه آقای آشنا شده باشد.» همزمان با پیشرفت مذاکرات وین و اندکی بعد از نامه‌نگاری وزیر امور خارجه با رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره فشارهایی که مخالفان برجام از سمت پرس تی وی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی بر نیم مذاکره‌کننده ایرانی اعمال می‌کنند، یکشنبه ۲۵ آوریل/۴ اردیبهشت یک فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای از گفت‌وگوی سعید لیلاز با ظریف در اختیار رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های مدنی در خارج از ایران قرار گرفت. چکیده آنچه که ظریف می‌گوید این است که در ایران نیازها و الزامات میدان بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد. فایل آوایی مصاحبه با ظریف در ساختمان پاستور، زیر نظر محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی و حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای دولت در چارچوب «تاریخ شفاهی تدبیر و امید» در ۹ اسفند ۱۳۹۹ تهیه شده است. حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای دولت همزمان با این تحولات در توییتی نوشت: «اللهم و من ارادنی بسوء فأرده و من کادنی فکده، انشاالله این سوءنیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد.»

سقوط تجارت ایران و جهان از زمان خروج آمریکا از برجام، سال ۹۹ کمترین صادرات و واردات رخ داد

ارزش صادرات ایران از سال ۱۳۹۷ و خروج آمریکا از برجام روند کاهشی را طی کرده و از حدود ۴۷ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ به حدود ۳۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ رسیده است. طی مدت مورد بررسی، ارزش واردات ایران نیز با نوساناتی همراه بوده و بالاترین رقم واردات مربوط به سال ۱۳۹۶ (۵۴,۵ میلیارد دلار) و کمترین (حدود ۳۹ میلیارد دلار) آن نیز مربوط به سال ۱۳۹۹ بوده است. بدترین سال برای تجارت ایران در دهه ۹۰ شمسی مربوط به سال ۱۳۹۹ بوده است. اتاق بازرگانی تهران گزارشی از میزان صادرات و واردات در یک دهه گذشته منتشر کرده است که بر اساس آن سال ۱۳۹۳ بالاترین میزان تجارت خارجی (واردات و صادرات) اتفاق افتاده و سال ۱۳۹۹، شدیدترین افت رخ داده است. طی بازه مذکور بیشترین میزان تجارت مربوط به سال ۱۳۹۳ می‌ شود که حدود ۱۰۴ میلیارد دلار بوده است. از این میزان حدود ۵۱ میلیارد دلار مربوط به صادرات و حدود ۵۴ میلیارد دلار آن مربوط به واردات ایران است. در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۱۳,۷ میلیون تن کالا به ارزش ۳۵ میلیارد دلار صادر شده که از لحاظ ارزشی با کاهش ۱۴,۶ درصدی و از لحاظ وزنی با کاهش حدود ۱۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ همراه بوده است. در سال مزبور همچنین حدود ۳۴ میلیون‌ تن کالا به ارزش حدود ۳۹ میلیارد دلار به کشور وارد شده که در مقایسه با سال قبل از آن، به ترتیب افت حدود ۶ درصدی و ۱۲ درصدی، داشته است.

برگزیدگان اسکار ۲۰۲۱: «سرزمین آواره‌ها» بهترین فیلم شد، آنتونی هاپکینز دومین اسکارش را گرفت و فرانسیس مک دورمند بهترین بازیگر زن شد

مراسم اسکار ۲۰۲۱ به دلیل بحران جهانی کرونا با تاخیر دو ماهه و با در نظرداشت پروتکل‌های بهداشتی در دو سالن یونیون استیشن و دالبی تئاتر در لس‌آنجلس برگزار شد. دو جایزه اصلی بهترین فیلم و کارگردانی جوایز اسکار ۹۳ طبق پیش‌بینی‌ها به فیلم «سرزمین آواره‌ها» ساخته «کلوئی ژائو» کارگردان زن چینی‌تبار رسید و «فرانسیس مک دورمند» هم برای بازی در این فیلم بهترین بازیگر زن شناخته شد. «آنتونی هاپکینز» نیز برای بازی درخشان در فیلم «پدر» دومین جایزه اسکار بازیگری خود را کسب کرد. اسکار بهترین فیلمنامه را امرالد فنل به خاطر فیلم «زن جوان خوش آتیه» و اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را فلورین زلر و کریستوفر همپتون به خاطر فیلم «پدر» دریافت کردند. فیلم «راند دیگر» از دانمارک اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌‌زبان را به‌دست آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: فایل صوتی مصاحبه ظریف با هدف ضربه زدن به مذاکرات وین منتشر شده، این‌کار تکمیل‌کننده تخریب‌های اخیر در نطنز است

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتشار فایل صوتی مصاحبه محمد جواد ظریف با سعید لیلاز نوشت: «ظریف بارها به صراحت گفته است که کاندیدای ریاست جمهوری نیست، پس انتشار فایل مصاحبه بسیار مهم وی ربطی به انتخابات ندارد و با هدف ضربه زدن به مذاکرات وین و استیضاح رئیس دستگاه دیپلماسی و تکمیل‌کننده تخریب‌های اخیر در نطنز و سایر آسیب‌ها به منافع ملی ماست.» همزمان با پیشرفت مذاکرات وین و اندکی بعد از نامه‌نگاری وزیر امور خارجه با رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره فشارهایی که مخالفان برجام از سمت پرس تی وی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی اعمال می‌کنند، یکشنبه ۲۵ آوریل/۴ اردیبهشت یک فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای از گفت‌وگوی سعید لیلاز با ظریف در اختیار رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های مدنی در خارج از ایران قرار گرفت. چکیده آنچه که ظریف می‌گوید این است که در ایران نیازها و الزامات میدان بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد. فایل آوایی مصاحبه با ظریف در ساختمان پاستور، زیر نظر محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی و حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای دولت در چارچوب «تاریخ شفاهی تدبیر و امید» در ۹ اسفند ۱۳۹۹ تهیه شده است.