ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمدعلی اسلامی ندوشن، نویسنده و پژوهشگر نامدار درگذشت

محمدعلی اسلامی ندوشن، شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوق‌دان و پژوهشگر نامدار ایرانی در سن ۹۷ سالگی در کانادا دیده از جهان فروبست. شیرین بیانی، نویسنده و همسر محمدعلی اسلامی ندوشن گفت او پس از پنج سال ضعف و کهولت سن در حالی‌که تنها دو روز کسالت داشت، روز گذشته دوشنبه ۵ اردیبهشت درگذشت. در عرض پنج سال ضعف و از پاافتادگی فراوان داشتند و در عرض دو روز کسالت ما را ترک کرد. شیرین بیانی افزود پیکر همسرش را در کانادا به خاک خواهند سپرد. محمدعلی اسلامی ندوشن متولد شهریور ۱۳۰۴ در ندوشن یزد بود. بیشتر دوران تحصیل اولیه خود را در ندوشن و یزد انجام داد و سپس به تهران حقوق خواند و بعد به‌مدت پنج سال در فرانسه و بریتانیا حقوق بین‌الملل تحصیل کرد. او در سال ۱۳۳۴ به ایران بازگشت و چند سال قاضی دادگستری شد و سپس به تدریس حقوق و ادبیات در برخی دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های عالی پرداخت و در سال ۱۳۴۸ عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و در آن‌جا به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی ‌پرداخت. اسلامی ندوشن سال‌ها زندگی خود را صرف پژوهش در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش در بیش از ۵۰ جلد در زمینه‌های گوناگون ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسید. برخی از کتاب‌های محمدعلی اسلامی ندوشن با نثری ساده و روان عبارت‌اند از: «ماجرای پایان‌ناپذیر حافظ»، «چهار سخنگوی وجدان ایران»، «تأمّل در حافظ»، «زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه»، «داستان داستان‌ها»، «سرو سایه‌فکن»، «ایران و جهان از نگاه شاهنامه»، «نامه نامور»، «ایران را از یاد نبریم»، «به دنبال سایه همای»، «ذکر مناقب حقوق بشر در جهان سوم»، «سخن‌ها را بشنویم»، «ایران و تنهائیش»، «ایران چه حرفی برای گفتن دارد؟»، «مرزهای ناپیدا»، «شور زندگی‌» (ون گوگ)، «روزها» (سرگذشت - در چهار جلد)، «باغ سبز عشق»، «ابر زمانه و ابر زلف»، «افسانه افسون»، «دیدن دگر آموز»، «شنیدن دگر آموز»، «جام جهان‌بین» و «آواها و ایماها».

هشدار سازمان ملل: سالانه ۵۰ میلیارد تن ماسه و شن استخراج می‌شود؛ معادل دیواری به بلندای ۲۷ متر و پهنای ۲۷ متر دور سیاره

ماسه و شن پس از آب،‌ بزرگترین منبع طبیعی تحت دست‌اندازی و استخراج بشر است اما بر خلاف آب، به عنوان منبعی استراتژیک از سوی دولت‌ها و صنعت به رسمیت شناخته نشده است. سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی از استخراج سالانه ۵۰ میلیارد تن شن و ماسه خبر داد و گفت که نظرگاه دولتی و شرکتی درباره این منبع مهم باید به سرعت تغییر کند و محدودیت‌هایی برای حفاظت از آن وضع شوند. ‌میزان استخراج سالانه ماسه و شن در جهان برای ساختن دیواری به بلندای ۲۷ متر و پهنای ۲۷ متر دور سیاره زمین کافی است. سازمان ملل خواهان آن شده که تمهیداتی برای جبران از دست رفتن گونه‌های حیوانی و گیاهی حاصل از استخراج شن و ماسه و نیز تخفیف آثار اقتصادی و اجتماعی آن در افزایش نابرابری و تبعیض اندیشیده شوند. ماسه نقش مهمی در توسعه اقتصادی صنعت‌ها دارد: از صنعت ساخت‌و‌ساز گرفته تا فناوری ارتباطات. به همین خاطر پاسکال پدوتزی، مدیر پایگاه داده‌های منابع جهانی برنامه محیط زیست سازمان ملل می‌گوید: «اگر سرتاسر توسعه ما به ماسه وابسته است،‌ باید آن را به عنوان ماده‌ای استراتژیک به رسمیت بشناسیم.» استخراج ماسه به شیوه‌های گوناگونی صورت می‌گیرد که برای زیست‌بوم‌ها آسیب‌زا هستند: از لایروبی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها گرفته تا انواع مختلف استخراج از زمین و خردکردن سنگ‌ها. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که بیش از یک هزار گونه گیاهی و حیوانی در معرض انقراض که در به اصطلاح «فهرست قرمز» قرار دارند، از استخراج شن و ماسه آسیب می‌بینند. حدود ۲۴ هزار گونه به طور کلی در معرض این آسیب قرار دارند.

ایران خود با مشکل کمبود برق روبه‌روست اما سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید می‌توانیم مشکل کمبود برق در لبنان را حل کنیم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۶ اردیبهشت در ارتباط با مشکل برق در لبنان گفت: «ما آمادگی داریم که بخش خصوصی ایران وارد لبنان شود و به تأمین برق مردم و کشور لبنان کمک کند و هم دولت و بخش دولتی ما این آمادگی را دارند که به‌صورت ملی وارد عمل شوند و این مشکل را برای همیشه در داخل لبنان رفع کنند.» خطیب‌زاده با بیان این‌که «تحولات داخلی لبنان برای جمهوری اسلامی ایران از ابعاد مختلف حائز اهمیت است»، افزود: «ما به مسائل داخلی لبنان ورود نمی‌کنیم اما راه ‌حل مشکل برق و الکتریسیه خیلی پیچیده نیست و به یک تصمیم عادی ولی در سطح ملی نیاز دارد که اراده‌ای ایجاد شود که ما بتوانیم این مشکل مردم لبنان را رفع کنیم.» سخنگوی وزارت خارجه در حالی این سخنان را بیان می‌کند که ایران خود با مشکل کمبود شدید برق مواجه است و قطعی برق در دو سال اخیر از زمستان ۹۹ مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است. شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق نیز امسال از احتمال انتشار زودهنگام جدول خاموشی‌ها خبر داده است. این شرکت پیش از این اعلام کرده بود برای تأمین برق کشور امسال قصد دارد مصرف برق در اداره‌ها، بخش کشاورزی و استخراج رمز ارز را کنترل کرده و کاهش دهد و از سوی دیگر تعرفه‌های مشترکان پُرمصرف را بالا ببرد.

شهرداری تهران: ۸۰ درصد ساکنان پایتخت زیر خط فقر مسکن هستند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد تهران نیازمند ۱۵۰ هزار مسکن است و ۸۰ درصد تهرانی‌ها زیر خط فقر مسکن هستند. حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران سه‌شنبه ۶ اردیبهشت در شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران گفت: « ۳۴ درصد جامعه تهران یک خانوار و دو خانوار هستند و ۴۳ درصد تهرانی‌ها مستأجر هستند و این درحالی است که آمار مستأجرنشینی در کشور ۲۵ درصد است.» معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به رشد قیمت هر واحد مسکن گفت: «این رشد از سال ۹۰ تا سال ۱۴۰۰ حدود هزار و ۶۲۵ درصد بوده است و قیمت هر متر مربع نیز حدود هزار و ۴۳۸ درصد افزایش یافته است.» صارمی اعلام کرد که شهرداری تهران قصد دارد تا پایان سال عملیات اجرایی ساخت ۵ محله در پایتخت را آغاز کند.

دولت قیمت آرد تحویلی به کارخانجات تولید ماکارونی و کیک و رشته‌پزی را پنج برابر کرد

رئیس ‌انجمن آردسازان اعلام کرد بر اساس دستورالعملی که به کارخانجات ماکارونی‌سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته‌پزی ابلاغ شده، قیمت آرد تحویلی به این مجموعه‌ها ۵ برابر می‌شود. محمدرضا مرتضوی گفت: «شرکت بازرگانی دولتی سه نوع آرد را توزیع می‌کند. نوع اول آردی است که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد که قیمت آن همچنان ثابت و کیلویی ۶۵۰ تومان است و نوع دوم آردی است که در اختیار نانوایی‌های آزادپز (شامل نان‌های صنعتی، فانتزی و حجیم) قرار می‌گیرد که قیمت این آرد نیز کیلویی ۹۰۰ تومان و ثابت مانده است. نوع سوم آردی است که در اختیار کارخانجات ماکارونی‌سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته پزی قرار می‌گیرد که قیمت آن از کیلویی ۲۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است.» به گفته رئیس ‌انجمن آردسازان، ۱۰ روز پیش به کارخانجات ابلاغ شده که قیمت آرد برای تولیدکنندگان ماکارونی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته پزی ۵ برابر شده است. مرتضوی درباره احتمال افزایش قیمت نان گفت: «با توجه به افزایش حقوق کارگران و نرخ سوخت، قیمت نان نیز افزایش می‌یابد اما هنوز رسماً این اتفاق نیفتاده اما قاعدتاً باید این کار انجام شود.»

دادگستری استان گلستان اعلام کرد قاتل طلبه‌های اهل سنت در گنبدکاووس دستگیر شد

حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری استان گلستان، سه‌شنبه ۶ اردیبهشت اعلام کرد که سه نفر به اتهام قتل دو طلبه اهل سنت در گنبدکاووس بازداشت شده‌اند. بر این اساس از منزل یکی از متهمان چهار قبضه سلاح جنگی نیز کشف شده است. دو طلبه اهل سنت به نام‌های «گل‌محمد آخوند پژمان» و «عبدالرحمان آخوند خوجه» شامگاه ۱۳ فروردین به قتل رسیدند. مسئولان استان گلستان قتل این دو طلبه به سبب اختلافات قومی و مذهبی را رد کرده بودند. حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: متهم اقرار کرده است به علت اختلافات شخصی، پس از تهیه اسلحه، اقدام به قتل دو طلبه گنبدی کرده است. رئیس کل دادگستری گلستان با بیان این‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد این قتل‌ها هیچ انگیزه خارجی و یا ارتباطی به گروه‌های تروریستی ندارد، افزود: «هم مقتولان و هم افراد دستگیرشده، از اهل سنت گنبدکاووس هستند.» سه روز بعد از قتل دو طلبه اهل سنت، فردی که اهل سنت و ازبک‌تبار معرفی شد، با چاقو دو روحانی شیعه را در صحن امام هشتم شیعیان در مشهد کشت. توالی این دو رویداد به برخی گمانه‌زنی‌ها دامن زد. پرونده قتل دو طلبه گنبدی در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای گنبدکاووس به صورت ویژه در حال رسیدگی است.