نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#حفظ_برجام: شرکت واگن‌سازی سوئیسی #اشتادلر قرارداد ۱,۳ میلیارد دلاری با ایران را به خاطر تحریم‌های ایالات متحده رها می‌کند

شرکت واگن‌سازی سوئیسی #اشتادلر قراردادی به ارزش ۱,۳ میلیارد فرانک سوئیس (تقریباً‌ معادل همین مقدار به دلار آمریکا) برای تحویل ۹۶۰ واگن مترو به ایران امضا کرده بود. پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای (#برجام)، این شرکت اکنون توافق را معلق کرده و پیتر ینلتن، رئیس آن به وب‌سایت خبری «بلیک» گفته که تنها امید آنها برای ادامه همکاری یک «معجزه» است: «اینکه دونالد ترامپ ناگهان نظرش را تغییر دهد و دوباره تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.» به گفته ینلتن، با خروج اشتادلر از ایران،‌ شرکت‌های چینی جای آن را خواهند گرفت.

نماینده ایرانشهر: ۹۰ درصد قنات‌های بلوچستان خشک شده است

محمد نعیم امینی فرد، نماینده ایرانشهر در مجلس گفت «از هزار و ۳۰۰ قنات موجود در بلوچستان، ۹۰ درصد قنات‌ها خشک شده یا آبدهی آن به اندازه‌ای پایین آمده است که امکان مصارف کشاورزی ندارد». او از دولت انتقاد کرده که برای تأمین آب استان برنامه جامعی ندارد. او یادآوری کرد که دو دهه خشکسالی بیش از همه تأثیر خود را بر سفره‌های آب زیرزمینی گذاشته. نماینده ایرانشهر، تغییر اقلیم را هم از جمله دلایل خشک شدن سفرهای آب زیرزمینی در منطقه خواند. بیش از ۶۰ درصد جمعیت شهری سیستان و بلوچستان با تنش آبی روبرو است. بیش از یک هزار و ۴۰۰ روستا نیز متقاضی آب‌رسانی با تانکر است. مسئولان استانی می‌گویند خیلی فرصت باقی نمانده است تا در بلوچستان هم مانند سیستان منابع آب زیرزمینی را از دست برود.

#اعتصاب_کامیون‌داران در نقاط مختلف ایران از جمله در قزوین، کرمانشاه، اصفهان، ایلام، خرم‌آباد، بوشهر، مشهد، کرمان،‌ ساری و همدان ادامه دارد

#اعتصاب_کامیون‌داران شنبه پنجم خرداد به پنجمین روز خود وارد شده است. ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، از ادامه #اعتصاب در دست‌کم قزوین، کرمانشاه، اصفهان، ایلام، خرم‌آباد، بوشهر، مشهد، کرمان،‌ ساری و همدان حکایت دارد. برخی از اتوبوس‌داران نیز به این اعتصاب پیوسته‌اند. اعتصاب کامیون‌داران و رانندگان کامیون که ۱ خرداد آغاز شد، به زودی در سراسر ایران گسترش پیدا کرد. کامیون‌داران به‌دلیل افزایش قیمت لوازم یدکی، پایین بودن نرخ کرایه، حق بیمه رانندگان، در نظر نگرفتن سختی کار و سنوات بیمه، وضعیت حمل و نقل و رسیدگی به مطالبات صنفی دست به اعتصاب زده‌اند. معترضان به روزنامه «ایران» گفته‌اند که مشکلات آنها در نامه‌ای به به ریاست جمهوری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، مجلس، وزارت اطلاعات، سازمان صدا و سیما و حتی برخی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس چون کمیسیون عمران ارسال شده اما پس از عدم پاسخگویی هیچ یک از این نهادها، رانندگان تصمیم گرفتند تا به گفته یکی از آنها «اعتراض خود را به جاده‌ها آوردیم تا شاید مسئولان بدانند که کارد به استخوانمان رسیده است.»

#معصومه_ابتکار وعده داد که پرونده #فعالان_محیط_زیست به زودی بسته می‌شود و بازداشت‌شدگان مرتبط با آن نیز آزاد خواهند شد

#معصومه_ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با ارجاع به سخنان #محمود_علوی، وزیر اطلاعات در مجلس شورای اسلامی ایران، و محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران گفت که فعالان بازداشت‌شده #محیط_زیست «هیچ مشکلی ندارند و به زودی این پرونده بسته می‌شود و افراد بازداشتی آزاد می‌شوند.» او بازداشت فعالان محیط زیست را به بحران‌سازی برای دولت مرتبط دانست و هشدار داد که چنین اقداماتی باعث از بین بردن فعالیت‌های داوطلبانه در نهادهای مدنی می‌شود. اوایل بهمن‌ماه ۹۶ گروهی از فعالان محیط زیست – هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و #کاووس_سیدامامی- بازداشت شدند. دو هفته بعد مسئولان قضایی اعلام کردند که کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است. چندی بعد، در اسفند سال گذشته، در ادامه بازداشت فعالان محیط زیست حسن راغ، عارف زارع، حسن زارع، عبدالرضا کوهپایه و علیرضا فرهادزاده نیز بازداشت شدند. سخنگوی قوه قضائیه و دادستان تهران اعلام کرده‌اند که اتهام این فعالان جاسوسی است. در نیمه اردیبهشت ماه نیز بیش از ۴۰ نفر از فعالان محیط زیست در شهرهای لاوردین، بندر لنگه، جناح و بستک در جنوب ایران بازداشت شدند. بیشتر بازداشت‌شدگان از فعالان محلی بودند. این فعالان در بازداشت سازمان #اطلاعات_سپاه به سر می‌برند.

نتایج غیررسمی همه‌پرسی لغو ممنوعیت #سقط_جنین در #ایرلند: بیش از ۶۵ درصد مردم خواهان قانونی‌شدن سقط جنین هستند

جمهوری #ایرلند که دو دهه پیش یکی از محافظه‌کارترین کشورهای اروپای غربی به شمار می‌آمد،‌ اکنون یکی دیگر از قوانین مبتنی بر آموزه‌های کلیسای کاتولیک را کنار می‌گذارد. بنا به نتایج غیررسمی همه‌پرسی لغو ممنوعیت #سقط_جنین در ایرلند که جمعه ۲۵ مه / چهارم خرداد برگزار شد، حدود ۶۸ درصد رأی‌دهندگان خواهان قانونی‌شدن سقط جنین هستند. بر اساس متمم هشتم قانون اساسی ایرلند، مادر و جنین داخل رحم او حق یکسانی برای زندگی داشتند. این متمم قانونی به منع سختگیرانه سقط جنین انجامیده بود. پس از مرگ جنجالی یک مهاجر هندی ۳۱ ساله بر اثر حاملگی مسئله‌دار که از سقط جنین منع شده بود،‌ نهایتاً در ۲۰۱۳ با قانونی‌شدن سقط جنین در موارد خطرناک برای مادر ممنوعیت آن کمی تخفیف یافت. هرچند مجازات زنانی که غیرقانونی دست به سقط جنین بزنند، تا ۱۴ سال زندان پیش‌بینی شده. ایرلند که پیش از این عمیقاً تحت نفوذ کلیسای کاتولیک قرار داشت، ۱۹۹۵ طلاق را قانونی کرد و سه سال پیش ازدواج همجنس‌گرایان را در همه‌پرسی دیگری پذیرفت. شمارش رسمی آراء همه‌پرسی جمعه از هشت صبح شنبه آغاز شده است.