نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#کارگران #قطار_شهری_تهران و #شهرداری_اهواز در اعتراض به وضعیت شغلی و #دستمزد_معوق #اعتصاب کردند

صبح یکشنبه ۵ خرداد کارگران خدماتی خط یک قطار شهری تهران که شمار آنها به ۲۵۰ نفر می‌رسد در اعتراض به آنچه که «نامشخص بودن وضعیت شغلی و مزدی‌شان با خروج پیمانکار»، عنوان شد، تجمع کردند. به گزارش کانال تلگرامی «اردوی کار» این کارگران ابتدا مقابل ایستگاه باغ شهر و بعد در محدوده ایستگاه شهر ری تجمع کردند.این کارگران که از سال ۹۱ به مدت ۷ سال (تا ۱۶ خرداد ماه سال جاری) دراستخدام شرکت پیمانکاری «پیمان مرو» مشغول به کار بوده‌اند، مدعی‌هستند که پیمانکار قصد دارد بدون آنکه مطالبات مزدی حدود ۲۵۰ کارگر را پرداخت کند از بخش خدماتی پایانه فتح‌آباد خط یک مترو تهران خارج شود. در یک خبر دیگر كارگران شهردارى اهواز در اعتراض به تاخیر در پرداخت دستمزدهایشان دست از كار كشيدند و اعتصاب كردند. کارگران معترض گفتند که در آستانه «عید فطر» شش ماه حقوق معوقه دارند و حق اولاد و بن کارگری‌شان هم از شش ماه قبل پرداخت نشده است.

دادگاه عراقی سه عضو فرانسوی #داعش را به مرگ محکوم کرد

یک مقام قضایی #عراق گفت که دادگاهی در #بغداد سه شهروند فرانسوی از اعضای دولت اسلامی(#داعش) را به مرگ محکوم کرده است. به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس» این مقام، به شرط فاش نشدن نامش گفته است که حکم هر سه آنها روز یکشنبه ۲۶ مه / ۵ خرداد صادر شد. نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت ایالات متحده در ماه ژانویه ۱۳ شهروند فرانسوی را به عراق تحویل دادند، و این سه نفر در میان آنها بودند. برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق در سفرش در ماه فوریه به پاریس گفته بود که این ۱۳ نفر مطابق با قوانین عراق محاکمه خواهند شد. با اعلام خلافت داعش در سال ۲۰۱۴، هزاران مرد و زن از سرتاسر دنیا به آن پیوستند. پس از سقوط خلافت و اسارت تعداد زیادی از اعضای داعش به دست نیروهای دموکراتیک سوریه، ایالات متحده از کشورهای غربی خواست که زمینه بازگشت شهروندانشان را فراهم کنند. فرانسه، آلمان، و بریتانیا از جمله کشورهایی هستند که از پذیرش آنها خودداری کرده اند. فرانسه تقریباً چهار دهه پیش مجازات مرگ را لغو کرده است، اما هنوز به حکم اعدام برای شهروندان خود واکنش نشان نداده است.

۹۸ درصد #مستاجران توان افزایش نرخ #اجاره_بهاء را ندارند

به گفته حسام عقبایی، نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران، ۹۸ درصد مستاجران توان افزایش نرخ اجاره‌بهاء را ندارند. او یکشنبه ۵ خرداد به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا)، گفت که ظرفیت افزایش اجاره مسکن در تهران ۲۰ درصد و در شهرهای بزرگ ۱۰ تا ۱۵ درصد است. عقبایی که پیش از این نسبت به «کوچ اجباری مستاجران» از تهران به دلیل افزایش نرخ اجاره هشدار داده بود، بار دیگر گفت: «رشد قیمت مسکن باعث شد که بخش عمده ای از مستاجران ما از نقاط شمالی شهرهای بزرگ به نقاط میانی و ازنقاط میانی به نقاط جنوب شهر مهاجرت کنند؛ حتی مستاجران جنوب شهر هم مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ شدند». او کمبود عرضه مسکن اجتماعی و سیاست‌های اقتصادی و بانکی غلط را دلیل افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در یک سال گذشته دانست و گفت که ایران سالانه به احداث یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد اما تنها ۳۰۰ هزار واحد تولید می‌شود.

#حادثه_کاری در اورمیه: یک #کارگر بر اثر سقوط از بلندی جان باخت، دو #کارگر مصدوم شدند

به گزارش منابع خبری یکشنبه پنجم خرداد، سه کارگر ساختمانی در شهر اورمیه استان آذربایجان‌غربی، حین انجام کار دچار حادثه شدند. یکی از کارگران در همان لحظه به دلیل شدت آسیب، جان باخت و دو کارگر دیگر برای درمان به بیمارستان منتقل شدند. علت این حادثه سقوط از بلندی اعلام شده است. کارگران ساختمانی که اغلب آنها بدون پوشش بیمه و قرارداد کار اشتغال دارند، بیشترین آمار حادثه کار و مرگ ناشی از حوادث کار را دارند.

قیمت زمین در استان #گلستان پس از #سیل و رانش زمین بیش از ۴۰۰ درصد گران شد

محمدتقی زمانی نژاد، مدیر کل بنیاد مسکن استان گلستان شامگاه شنبه ۴ خرداد گفت که قیمت زمین در مناطق سیل‌زده این استان افزایش یافته است. به گفته زمانی‌نژاد، قیمت یک هکتار زمین قبل از سیل و رانش ۷۰ میلیون تومان بود اما «الان همان زمین با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است». او با بیان اینکه نهادهای دولتی تلاش می‌کنند زمین‌های مناسب با قیمت متعارف برای ساخت خانه‌های جدید انتخاب کنند، گفت که نهادهای دولتی به دنبال صدور مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی بافت روستاها برای تبدیل به بخش مسکونی هستند.

#اکرم_نصیریان با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد

اکرم نصیریان، فعال مدنی در ایران که ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در تهران بازداشت شد، عصر یکشنبه ۵ خرداد با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد. یکی از اعضای خانواده نصیریان که نامش فاش نشد، پیشتر گفته بود که این فعال مدنی به «تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ بی‌حجابی» متهم و برای او پرونده قضایی تشکیل شده است. نصیریان از اعضای کانون همیاری سیل‌زدگان است، از زمان بازداشت در سلول انفرادی زندانی بود.

#تحریم‌های_آمریکا علیه ایران در مغازه‌های اطراف #حرم_کاظمین احساس می‌شود

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، مغازه‌‌داران #محله_کاظمیه بغداد می‌گویند که درد #تحریم‌های_ایالات_متحده علیه ایران را چشیده اند. با خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از #توافق_هسته‌ای با ایران و بازگشت تحریم‌های علیه این کشور، اقتصاد ایران با بحران‌های متعدد مواجه شده و قدرت خرید ایرانیان کاهش یافته است، در نتیجه مغازه‌های اطراف #حرم_کاظمین در سال گذشته با کاهش فروش مواجه شدند. ایرانی‌ها بخش بزرگی از جمعیت #زائران_شیعه عراق را تشکیل می‌دهند. هر ساله میلیون‌ها شیعه از سرتاسر دنیا برای زیارت حرم‌های امامان شیعه و «اماکن متبرکه» به شهرهای مختلف عراق از جمله نجف، کربلا، و سامرا سفر می‌کنند و توریسم دومین منبع درآمد عراق بعد از فروش نفت است.

ارتش #سوریه بار دیگر روستای «کَفَر نبودة» را از #شورشیان_سوری گرفت

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس» و به نقل از رسانه‌های دولتی سوریه، نیروهای رژیم بشار اسد یکشنبه ۲۶ مه / ۵ خرداد بار دیگر توانستد کنترل روستای « کَفَر نبودة» در شمال غربی #سوریه را به دست بگیرند. شورشیان سوری شامل گروه‌های نزدیک به #القاعده نظیر «هیئت تحریر الشام» چهارشنبه گذشته موفق شدند که این روستا را بازپس بگیرند. نیروهای دولتی سوریه بار اول روز ۸ مه توانستند روستا را تصرف کنند. این روستا در حاشیه شمال غربی ادلب واقع شده و ادلب آخرین قلمروی عمده تحت کنترل شورشیان سوریه است. گروه #دیده‌بان_حقوق_بشر_سوریه مستقر در بریتانیا گزارش داده است که دولت سوریه با حملات هوایی متعدد به روستا و استفاده از بمب‌های بشکه‌ای، و پرتاب خمپاره آن را تصرف کرده است. آخرین دور حملات خشونت‌بار رژیم اسد علیه منطقه تحت تصرف شورشیان ماه گذشته آغاز شد، و به گزارش سازمان ملل این حملات به مدارس و بیمارستان‌ها خسارت وارد و برخی از آنها را کاملاً تخریب کرد. تعدادی از غیرنظامیان کشته شدند، و بخشی از مردم ساکن منطقه در حال خروج هستند. این حملات نقض توافقی است که میان روسیه و ترکیه برای آتش‌بس منعقد شده بود.

در پی #تحریم‌های_آمریکا، تجارت #آلمان با #ایران به شدت کاهش یافته است

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، یک گروه تجاری آلمانی خبر داد که مبادله شرکت‌های آلمانی با ایران در پی تشدید تحریم‌های واشنگتن علیه تهران به شدت کاهش یافته است. فولکر تریر، رئیس تجارت خارجه اتاق بازرگانی و صنعت آلمان گفت که متوسط سالیانه #صادرات_آلمان به ایران در فصل اول سال ۵۰ درصد کاهش داشته، و از #صادرات_ایران به آلمان ۴۲ درصد کاسته شده است. تریر همچنین گفت که از ۱۲۰ شرکت آلمانی که در ایران فعال بودند تنها ۶۰ شرکت در این کشور باقی مانده اند. او افزود که «تاثیر #تحریم‌های_ایالات_متحده بر روابط اقتصادی همچون نوعی ممنوعیت کامل (مبادله تجاری) است، زیرا بخش مالی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.» دولت دونالد ترامپ سال گذشته از توافق هسته‌ای میان تهران و قدرتهای بزرگ خارج شد و تحریم‌های علیه ایران را بازگرداند. آلمان، فرانسه و انگلیس اما وعده داده بودند که برای دفاع از برجام تلاش کنند و به این منظور سازوکاری مالی به نام «#اینستکس» را راه اندازی کردند تا شرکت‌های اروپایی قادر باشند تحریم‌های ایالات متحده را دور بزنند. برخی مقامات ایران اما از ناکارآمدی این سازوکار برای حفظ برجام و عدم کفایت آن برای ترغیب شرکت‌های اروپایی به مبادله با ایران خبر داده بودند.

شهریه #دانشگاه_آزاد تا ۲۲ درصد افزایش می‌یابد

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایران شامگاه شنبه چهارم خرداد گفت که شهریه دانشجویان این دانشگاه از ۱۰ تا ۲۲ درصد افزایش خواهد یافت. او افزایش نرخ تورم و افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را علت افزایش شهریه‌ها اعلام کرد و گفت که افزایش هزینه‌ها از طریق افزایش شهریه‌ها جبران شود. به گفته طهرانچی این طرح در چهار مرحله در دانشگاه‌های مختلف اجراء خواهد شد و متوسط افزایش شهریه پیشنهاد شده ۱۰ تا ۱۵ درصد است. او اما گفت که شهریه برخی رشته‌ها نیز از ۱۵ تا ۲۲ درصد افزایش می‌یابد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش تعداد نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه مخالفت کردند

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) کلیات طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن‌ها در مجلس شورای اسلامی رد شد. بر اساس این طرح تعداد نمایندگان در ۲۷ استان افزایش می‌یافت، اما نمایندگان حاضر در جلسه امروز مجلس با ۹۸ رأی موافق، ۱۵۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع، مانع تصویب آن شدند. مجلس پیش از این نیز لایحه افزایش نمایندگان مجلس را بررسی کرده بود اما به گفته محمدجواد کولیوند، رئیس «کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس»، دولت مسیر لایحه خود را ادامه نداد و طرح مشابه آن نیز با مخالفت نمایندگان روبرو شد. دولت حسن روحانی نیز با این طرح مخالف بود.سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در مخالفت با این طرح گفت: در مخالفت با کلیات این طرح گفت: «در بین دو حوزه انتخابیه که هر کدام یک نماینده مجلس شورای اسلامی دارد، شاهد اختلاف جمعیت چشمگیری هستیم و متاسفانه در این طرح نیز به این موضوع توجه نشده است». او گفت که این موضوع، افزایش نمایندگان مجلس، «باید از مسیر دولت و ارائه لایحه حل شود».

مکارم شیرازی: «بدحجابی در قم یک مسئله سیاسی ضد نظام است»

ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید شیعیان شامگاه شنبه چهارم خرداد در مراسم «شب قدر» در مدرسه دینی «امام موسی کاظم» قم، «بدحجابی» در این شهر را یک مسئله «سیاسی ضد نظام»، دانست که به گفته او « دشمنان با رواج آن قصد متزلزل کردن پایه‌های نظام را دارند». او خطاب به مسئولان گفت: باید که این موضوع را «جدی بگیرند». مکارم‌شیرازی در عین حال از مسئولان خواست تا از درگیری در برخورد با آنچه که «مبارزه با بدحجابی و بی‌حجابی» عنوان کرد، خودداری کنند و «بهانه به دست دشمن» ندهند.

مردم در ۲۱ کشور اتحادیه اروپا در آخرین روز برگزاری #انتخابات_اروپا به پای صندوق رای می‌روند

انتخابات #پارلمان_اروپا یکشنبه ۲۶ مه / ۵ خرداد با مشارکت مردم ۲۱ کشور اروپایی برگزار می‌شود. مجموع ۴۰۰ میلیون رأی‌دهنده از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا طی چهار روز حق رأی داشتند. رای‌گیری روز پنج‌شنبه بیست و سوم از هلند و بریتانیا آغاز شد، ایرلندی‌ها روز جمعه بیست و چهارم مه به پای صندوق رفت، و جمهوری چک، لتونی، مالتا و اسلواکی روز شنبه بیست و پنجم مه انتخابات را برگزار کردند. انتظار می‌رود که پوپولیست‌های منتقد اروپا در این انتخابات قدرت‌نمایی کنند. نظرسنجی‌های ماه گذشته از کاهش کرسی‌های احزاب میانه جریان اصلی (حزب راست میانه مردم اروپا و حزب چپ میانه S&D) خبر می‌داد. همچنین پیش‌بینی شده که گروه اروپای آزادی و ملل که برخی احزاب راست افراطی در آن حضور دارند، بتواند تعداد کرسی‌های خود در پارلمان را از ۳۷ به ۶۲ برساند. احزاب میانه حامی اتحادیه اروپا در هفته‌های منتهی به انتخابات تلاش کردند تا رأی‌دهندگان بیشتری را برای مقابله با راست افراطی به پای صندوق‌های رای بکشانند. یکشنبه شب نتایج اولیه انتخابات مشخص خواهد شد.

رئیس‌ مجلس #عراق: بغداد آماده میانجی‌گری بین #ایران و #ایالات_متحده است

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، رئیس مجلس عراق شنبه ۲۵ مه / ۴ خرداد گفت؛ در صورتی که ایالات متحده و ایران بخواهند، بغداد آمادگی میانجی‌گری میان دو کشور را دارد. محمد حلبوسی کمی بعد از ورود مجمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به بغداد این پیشنهاد را ارائه کرد. حلبوسی گفت: « اگر از ما بخواهند، آماده میانجی‌گری برای حل بحران واشنگتن و تهران هستیم.». او اما افزود که «هیچ درخواست رسمی برای میانجی‌گری» به #عراق داده نشده است. تنش میان #ایالات_متحده و #ایران از یکسال پیش و با خروج ایالات متحده از برجام در حال افزایش بوده، اما این تنش در هفته‌های اخیر و با اضافه شدن سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی، و ارسال جنگ‌افزارها و ناوهای جنگی به منطقه خلیج فارس از سوی ایالات متحده شتاب بیشتری یافت. مردم و مسئولان عراق نگران هستند که تنش‌ها گریبانگیر آنها نیز بشود و شبه‌نظامیان شیعه عراق (حشد الشعبی) که با نفوذ و نظارت ایران تشکیل شده اند در هر گونه درگیری میان ایران و ایالات متحده نقش بازی کنند. یک هفته پیش راکتی در منطقه سبز بغداد پرتاب شد و در نزدیکی سفارت ایالات متحده فرود آمد. خسارتی وارد نشد و هیچ گروهی مسئولیت حمله را نپذیرفت.

#ترامپ از رهبر #کره_شمالی دفاع کرد

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری #ایالات_متحده در جریان سفرش به توکیو یکشنبه ۲۶ مه / ۵ خرداد در توئیتی نوشت که #آزمایش‌_موشکی #کره_شمالی او را نگران نکرده، گرچه ژاپن در این باره نگران است. او گفت: «کره شمالی چند سلاح کوچک پرتاب کرده، که بعضی از مردم ما و سایرین را نگران کرده، اما من را نه.». پیش از این مشاور ارشد امنیت ملی آمریکا، جان بولتون به خبرنگاران گفته بود که آزمایش یک سری از موشک‌های کوتاه برد از سوی کره شمالی در اوایل ماه مه، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بوده است. ترامپ اما بدون اشاره به اظهارات مشاور ارشد خود، در توئیتر نوشت؛ اطمینان دارد کیم جونگ‌اون به قولی که به رئیس‌جمهوری آمریکا داده عمل خواهد کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا افزود که حملات رهبر کره شمالی علیه جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ و معاون سابق ریاست‌جمهوری باعث شده که او لبخند بزند. کیم جونگ اون، جو بایدن را فردی با ضریب هوشی پایین توصیف کرده بود.

تیراندازی ماموران لباس شخصی در #زاهدان به مرگ یک شهروند انجامید

یک شهروند اهل #زاهدان به دلیل بی‌توجهی به فرمان ایست ماموران لباس شخصی هنگام رانندگی هدف تیراندازی قرار گرفت و جان خود را از دست داد. نزدیکان مقتول گفته‌اند دلیل بی‌توجهی او به فرمان ایست، نداشتن گواهینامه بوده است. کمپین فعالین بلوچ روز شنبه چهارم خرداد ماه گزارش کرده است که ماموران لباس شخصی در زاهدان به یک دستگاه خودروی تویوتا فرمان ایست داده‌اند و پس از بی‌توجهی راننده به این فرمان، به سمت او شلیک کرده‌اند. در نتیجه این تیراندازی گلوله به سینه راننده اصابت کره و جان خود را از دست داده است. نام و نشان این شهروند «موسی شه‌بخش» فرزند غلام نبی اعلام شده و محل وقوع این حادثه خیابان کشاورزی زاهدان، جنب پمپ بنزین گزارش شده است. کمپین فعالین بلوچ گزارش کرده است که به دنبال این حادثه مردم در محل تیراندازی جمع شده‌اند و ماموران با شلیک تیر هوایی از وقوع درگیری جلوگیری کرده‌اند. بر اساس این گزارش، از هفته گذشته و پس از هشدار احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان، برخورد با «سوخت‌بران» در این استان تشدید شده است.