نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قاسم مصلح، فرمانده حشدالشعبی در استان الانبار عراق بازداشت شد

خبرگزاری فرانسه چهارشنبه ۵ خرداد / ۲۶ مه به‌نقل از یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور قاسم مصلح، فرمانده شبه‌نظامیان حشدالشعبی مورد حمایت ایران را بازداشت کردند. این منبع امنیتی افزوده است قاسم مصلح به اتهام قتل فعالان مدنی دستگیر شده‌ است. رویترز نیز به نقل از منابع امنیتی عراق نوشته است دستگیری مصلح با استناد به قوانین مبارزه با تروریسم انجام شده اما جزئیات بیشتری در این‌باره منتشر نکرد. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق ساعاتی بعد ضمن تأیید خبر بازداشت فرمانده حشدالشعبی اعلام کرد که بازداشت او بر اساس ماده ۴ قانون مبارزه با تروریسم صورت گرفته و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. یک مقام حکومتی عراق نیز به خبرگزاری رسمی این کشور گفته است کمیته مشترکی از نهادهای امنیتی و نظامی عراق براساس ضوابط نظامی و حقوقی مسئولیت پرونده قاسم مصلح را برعهده دارند. با بازداشت قاسم مصلح مسیرهای منتهی به منطقه سبز بغداد مسدود شدند و تنها به افرادی اجازه عبور داده شد که کارت رسمی ورود به این منطقه را دارند. برخی گروه‌های مسلح نیز در اطراف این منطقه تجمع کردند. این نخستین باری است که یک فرمانده بلندپایه از شبه‌نظامیان حشدالشعبی در عراق دستگیر می‌شود. قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق که به ایران وابسته است بازداشت قاسم مصلح را محکوم کرد و گفت هدف از این بازداشت «لغو انتخابات، به تعطیلی کشاندن قانون اساسی و تشکیل دولت اضطراری است». رسانه‌های ایران نیز علیه اقدام دولت عراق در بازداشت فرمانده حشد‌الشعبی موضع گرفتند و بدون اشاره به اتهام قاسم مصلح از او دفاع کردند. روز گذشته، سه‌شنبه ۴ خرداد / ۲۵ مه هزاران نفر از مردم عراق از شهرهای مختلف این کشور در میدان التحریر بغداد گرد آمدند تا نسبت به ترور فعالان مدنی در این کشور اعتراض کنند. آن‌ها شعارهایی نیز علیه جمهوری اسلامی ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن سر دادند. دو نفر از معترضان در این اعتراضات کشته شدند.

مرگ یک کارگر و مجروحیت دو کارگر دیگر در انفجار خط انتقال اکسیژن پتروشیمی عسلویه

ترکیدگی خط انتقال اکسیژن به دو شرکت پتروشیمی در عسلویه که صبح چهارشنبه پنجم خرداد روی داد، به مرگ یک کارگر انجامید. دو کارگر مصدوم به بیمارستان منتقل شدند. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در توضیح خادثه نوشته است انفجار در لوله اکسیژن فاز دوم شرکت‌های پتروشیمی منطقه عسلویه رخ داده است. تصاویری که موید شدت انفجار است در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. فرماندار عسلویه از تشکیل یک «کارگروه اضطراری فنی» برای بررسی علت انفجار خبر داده است.

آمریکا به عراق مجوز بازپس‌دهی پول ایران را نداده است

سید حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق چهارشنبه ۵ خرداد در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد صادرات ایران به عراق ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است. حسینی گفت: «آمار دقیقی از نظر تغییرات ارزشی صادرات نداریم اما با بررسی کامیون‌های صادراتی و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته به نظر می‌رسد بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش صادرات به عراق داشته باشیم.» عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران در ادامه این مصاحبه افزود: «گرچه آمریکایی‌ها اعلام کردند که اجازه بازپس‌دهی پول ایران را به عراق داده‌اند، عراقی‌ها مدعی هستند که آمریکا در این مورد به آنها مجوز نداده است و ممکن است تحریم‌ها اعمال شود.» حسینی پیش از این ۱۶ اسفند ۹۹ با انتشار پیامی در توییتر از موافقت آمریکا با آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در بانک تجارت عراق خبر داده بود. دی سال گذشته شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد دولت عراق ۵ میلیارد دلار به این شرکت بابت دریافت گاز بدهکار است و یک میلیارد دلار هم باید بابت تاخیر در پرداخت بدهی خود بپردازد. بر اساس تحریم‌های آمریکا، عراق پول گاز تحویلی از ایران را به حسابی در بانک «تجارت عراق» واریز می‌کند و جمهوری اسلامی از این منابع فقط قادر به خرید کالاهای انسان‌دوستانه از خود عراق است. موضوع بدهی‌های عراق به ایران سبب شد که عبدالناصر همتی، رئيس کل بانک مرکزی ایران سال گذشته دو بار به بغداد سفر کند تا راهی برای تسویه حساب با صادرات غذا و دارو پیدا کنند. ‌علاوه بر این، ۱۱ دی‌ سال گذشته نیز بهمن صالحی جاوید، دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران گفته بود پیمانکاران ایرانی ۸۰۰ میلیون دلار از شرکت‌های دولتی عراق طلب دارند ولی قادر به وصول این مبلغ نیستند.

سفیر حقوق بشر وزارت امور خارجه هلند: حکم شلاق و زندان برای نرگس محمدی غیرانسانی و ظالمانه و مصداق نقض حقوق بشر است

باهیا تهذیب لی، سفیر حقوق بشر وزارت امور خارجه هلند اعلام کرد نهاد نظارت بر حقوق بشر در وزارت امور خارجه هلند عمیقاً از حکم زندان و شلاق برای نرگس محمدی نگران است. تهذیب‌لی چهارشنبه ۲۶ مه/ ۵ خرداد در پیامی در توییتر نوشت: «ما عمیقاً نگرانیم که او (نرگس محمدی) را مجددا زندان می‌کنند و شلاق می‌زنند.» ، سفیر حقوق بشر وزارت امور خارجه هلند در ادامه افزود: «یک مجازات غیرانسانی و ظالمانه. نقض حقوق بشر.» شعبه ۱۱۷۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدس تهران نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر را به تحمل ۸۰ ضربه شلاق تعزیری، ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم کرده است. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی یکشنبه ۲۳ مه/۲ خرداد از ابلاغ این حکم به نرگس محمدی خبر داد که به گفته او روز ۲۹ اردیبهشت صادر شده است. نرگس محمدی ۱۷ مهر ۹۹ پس از تحمل پنج سال و نیم حبس در زندان‌های اوین و زنجان، آزاد شد. نهادهای امنیتی اما پرونده‌ای را در دوران حبس علیه او گشوده و او را به زندان احضار کردند. محمدی اما ۹ اسفند ضمن رد این احضاریه اعلام کرد در دادگاه حضور پیدا نمی‌کند. براساس گزارش تقی رحمانی، نرگس محمدی در این پرونده به «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)»، «تحصن در دفتر زندان (تحصن دی ماه سال۹۸ در اعتراض به کشتار مردم در خیابان های سراسر کشور)»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان( برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)»، «تخریب شیشه‌ها» و «افترا نسبت به اتهام شکنجه‌گری و ایراد ضرب و جرح» متهم شده است.

«جبهه اصلاحات ایران»: نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نداریم

«جبهه اصلاحات ایران» در ارتباط با رد صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه ضمن اعلام این‌که همه کاندیداهای اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده‌اند گفته شده: «جبهه نامزدی برای معرفی به مردم ندارد.» در بیانیه آمده است: «شورای نگهبان در اقدامی از پیش زمینه‌سازی‌شده نمایندگان همه جریان‌های سیاسی مختلف کشور را به غیر از یک جریان مشخص حذف کرد. این اقدام از نظر ما فقط به معنای حذف اصلاح‌طلبان نیست، بلکه پیام اصلی آن حذف مردم از فرآیند تصمیم‌گیری در امور کشور است.» «جبهه اصلاحات ایران» همچنین گفته است: «گروهی مصرانه می‌خواهند کاری کنند مردم و صاحبان سلایق مختلف سیاسی در انتخابات شرکت نکنند و انتخابات با حضور حداقلی شرکت‌کنندگان و یک سلیقه خاص برگزار شود.» بر اساس فهرستی که وزارت کشور اعلام کرده، شورای نگهبان از میان داوطلبان، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تائید کرده است. در این میان بسیاری از نامزدهای اصلاح‌طلب و اعتدالگرا رد صلاحیت شدند. مصطفی تاجزاده و اسحاق جهانگیری از جمله اصلاح‌طلبانی بودند که صلاحیت آن‌ها رد شد. با این حال صلاحیت کسان دیگری همچون محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی، اصولگرای نزدیک به رهبری نیز رد شد.

شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد که در تابستان قطعی آب در ۱۰۰ شهر حتمی است

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور چهارشنبه ۵ خرداد گفت: «حتماً بروز قطعی آب در تابستان وجود دارد.» جانباز افزود: «در تابستان امسال تعداد شهر‌های دارای تنش آبی به بیش از ۲۱۰ شهر خواهد رسید که از این تعداد ۱۰۰ شهر در وضعیت قرمز تأمین آب هستند. (...) پیش‌بینی می‌کنیم قطعی‌های آب را بیشتر در ۱۰۰ شهر دارای وضعیت قرمز تنش آبی شاهد باشیم.» مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین احتمال داد که در تابستان گرم امسال، منابع آبی برخی روستا‌ها از دست بروند و شمار روستا‌هایی که نیاز به آبرسانی سیار و تانکری دارند افزایش یابد. در روزهای اخیر ایران شاهد قطعی مکرر برق بوده است. اگر این وضع ادامه یابد در تابستان مردم هم در زمینه برق و هم آب مشکل خواهند داشت.

قالیباف برای دومین سال رئیس مجلس شد

انتخابات هیأت رئیسه مجلس برای سال دوم در دستور کار جلسه علنی چهارشنبه ۵ خرداد مجلس شورای اسلامی قرار داشت. محمد باقر قالیباف در جریان این انتخابات با ۲۳۰ رای به‌عنوان رئیس مجلس یازدهم برای دومین سال انتخاب شد، فریدون عباسی ۱۸ رای کسب کرد. قالیباف سال گذشته هم ۲۳۰ رای کسب کرده بود. به گزارش خبرگزاری دانشجوبان ایران (ایسنا) رئیس مجلس در سخنانی گفت: «در این فرصت به ولی‌نعمتان خود می‌گویم که ما نمایندگان شما در سال گذشته با همه فراز و نشیب‌ها همت و توان خود را در جهت پیگیری مسائل شما در حدود اختیارات و ظرفیت‌های مجلس به کار گرفتیم. علی‌رغم اذعان نسبت به وجود نقاط ضعف در کارنامه یکساله خود در محضر خدا و شما مردم ایران، خود را رو سفید احساس می‌کنیم. وجود نقاط ضعف برای هر نهادی به‌خصوص مجلس با قریب به ۲۹۰ نفر تصمیم‌گیر با دیدگاه‌ها و سلایق مختلف طبیعی است اما علی‌رغم موانع و محدودیت‌های موجود به‌خصوص وجود ساختارها و رویه‌های ناصوابی که طی سال‌های متمادی در تار و پود قوه مقننه شکل گرفته، مجلس یازدهم توانسته در سال اول فعالیت خود در مسائل اساسی کشور وظایف اصلی‌اش را به‌درستی انجام دهد. خروجی آن را می‌توان به‌عنوان قوانین نهایی شده و یا پیگیری آنها و کار کارشناسی و نهایی شدن در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی دید.» نخستین انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در هشتم خرداد سال ۹۹ برگزار شد و در جریان این انتخابات محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس اول، علی نیکزاد،‌ نایب رئیس دوم انتخاب شدند.

تلفات ۹۰ تا ۹۵ درصدی برخی استخرهای پرورش ماهی با قطع برق

مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی از تلفات ۹۰ تا ۹۵ درصدی در برخی از استخرهای پرورش ماهی در اثر قطع برق خبر داد. آرش نبی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «قطع برق برای برخی از فعالیت‌های کشاورزی بسیار خسارت‌زا بوده است که یکی از آن‌ها مراکز پرورش ماهی است. ما در سال‌های اخیر پرورش‌دهندگان ماهی را تشویق به مکانیزاسیون مراکز خود کردیم که یکی از مولفه‌های اصلی اجرای آن دسترسی دائم و بدونه وقفه به برق است.» به گفته این مقام مسئول در اثر قطعی‌های طولانی برق در روزهای گذشته تجهیزات مربوط به اکسیژن‌دهی، گردش آب و گندزادیی برخی مراکز پرورش ماهی در ایران از کار افتاده‌اند. برخی از این مراکز برای شرایط اضطراری موتور برق تهیه نکرده‌اند به این دلیل ساده که موتورهای برق گران‌قیمت‌اند. مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی اعلام کرد بیشترین تهدید برای مراکز پرورش ماهی در استان‌های مازنداران، گیلان، اراک، فارس، زنجان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کردستان، قزوین و تهران وجود دارد.

روحانی درباره رد صلاحیت‌ها: دیشب به رهبری نامه نوشتم، کاری که می‌توانستیم انجام بدهیم، این نامه بود. صلاح با ایشان است

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۵ خرداد در حاشیه نشست هیات دولت از نامه‌نگاری با خامنه‌ای برای تجدید نظر در رد صلاحیت‌ها خبر داد. روحانی گفت: «دیشب به مقام معظم رهبری نامه نوشتم که اگر ایشان می‌توانند درباره انتخابات کمک کنند و در نهایت هر طور ایشان صلاح بدانند. کاری که می‌توانستیم انجام بدهیم این نامه بود و صلاح با ایشان است.» روحانی در ادامه سخنانش ضمن ابراز نگرانی از پایین آمدن نرخ مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت: «رقابت جان انتخابات است و اگر این رقابت را از آن بگیرید، می‌شود یک انتخابات بی‌جان.» روحانی در ادامه سخنانش گفت: «من نسبت به اصل ۱۱۳ حتماً متذکر هستم و اشکال دارم و این اصل را هر وقت به شورای نگهبان می‌نویسیم آنها یک تفسیری دارند و می‌گویند نمی‌توانید به ما تذکر بدهید.» یکی از اصول مهم و البته چالش‌برانگیز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل۱۱۳ است که می‌گوید: «پس از مقام رهبری رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد.» این اصل اختیارات رئیس جمهوری را محدود می‌کند. بر اساس فهرستی که وزارت کشور اعلام کرده، شورای نگهبان از میان داوطلبان، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تائید کرده است. بر اساس ماده ۶۶ قانون، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهروی رسما از تاریخ اعلام اسامی به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای خاتمه می‌پذیرد.

بایدن و پوتین اواسط ماه آینده میلادی در ژنو دیدار می‌کنند

جو بایدن و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه قرار است ۲۶ خرداد / ۱۶ ژوئن در ژنو دیدار کنند. کاخ سفید گفته است در این دیدار دو طرف در مورد مسائل فوری از جمله همه‌گیری کرونا، درگیری‌های منطقه‌ای، سلاح‌های هسته‌ای و روابط دو جانبه گفت‌وگو خواهند کرد. دفتر رسانه‌ای کرملین نیز در بیانیه‌ای این خبر را تأیید کرد و گفت رهبران دو کشور، در این دیدار درباره وضعیت و چشم‌اندازهای توسعه بیشتر روابط روسیه و آمریکا، ثبات استراتژیک و برنامه بین‌المللی، از جمله مبارزه با بیماری کوویدـ۱۹ و حل و فصل منازعات منطقه‌ای به رایزنی خواهند پرداخت. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رهبر روسیه گفت هنوز درباره جزئیات این دیدار توافق نشده است.این نشست در پایان سفر بایدن به اروپا برگزار خواهد شد. بایدن در نشست کشورهای گروه هفت در بریتانیا و نشست ناتو در بروکسل شرکت خواهد کرد. آخرین نشست رهبران روسیه و آمریکا در سال ۲۰۱۸ در هلسینکی برگزار شد. در آن زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بود.

ایران‌گرایی شورای نگهبان: توجه به «ایرانی‌الاصل» بودن کاندیداها

انتقادها از عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها به آن حد رسیده که حتی ابراهیم رئیسی که اراده «نظام» بر بیرون آمدن نام او از صندوق رأی قرار گرفته گفته است که در حال رایزنی برای رقابتی کردن بیشتر انتخابات است. به گزارش میزان عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: «پرونده داوطلبان در شورای نگهبان به دقت مورد بررسی قرار گرفت.» و در ادامه افزود: «ما برای ریاست جمهوری ناچاریم که اصل ۱۱۵ مانند ایرانی الاصل بودن را مورد توجه قرار دادیم اما چهار اصل رجل سیاسی - مذهبی و مدیر و مدبر بودن مورد توجه جدی قرار گرفت.» وزارت کشور ایران صبح سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای اسامی هفت نامزد تائید صلاحیت‌‌شده از سوی شورای نگهبان برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران را اعلام کرد. بر اساس فهرستی که وزارت کشور اعلام کرده، شورای نگهبان از میان داوطلبان، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تائید کرده است. بر اساس ماده ۶۶ قانون، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسما از تاریخ اعلام اسامی به‌وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای خاتمه می‌پذیرد.