ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امیرعبداللهیان می‌گوید «پیشرفت‌های کم اما خوب» در روابط با عربستان سعودی به‌دست آمده است

به‌گزارش رویترز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، پنج‌شنبه ۵ خرداد / ۲۶ مه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت ایران در روابط با عربستان سعودی «پیشرفت حداقلی اما خوب» داشته است و ممکن است به‌زودی با همتای سعودی خود در کشوری ثالث دیدار کند. امیرعبداللهیان افزود «در صورتی که عربستان سعودی کُند عمل نکند»، می‌توان با سرعت وضعیت روابط را در مسیر طبیعی قرار داد. او همچنین گفت مسئله رفع تحریم‌های اقتصادی غرب علیه جمهوری اسلامی مانع کلیدی در مذاکرات هسته‌ای است. به‌گفته امیرعبداللهیان، تهران معتقد است که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده را ادامه می‌دهد و باید تصمیم‌های سریعی برای رفع تحریم‌ها اتخاذ کند تا بتوان شاهد پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای بود. امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود درباره مذاکرات احیای برجام گفت: «من هم مثل وزیر خارجه آمریکا و رابرت مالی (نماینده ویژه آمریکا در امور ایران) در برابر پارلمان کشورم با فشارهای زیادی مواجهم. آن‌ها طیف قوی در داخل دو کشور هستند که به دلایل خاص خودشان، مخالف بازگشت به برجام هستند.» رابرت مالی روز گذشته، چهارشنبه ۴ خرداد / ۲۵ مه درباره احیای برجام گفت: «ما با ایران توافقی نکرده‌ایم و چشم‌انداز دستیابی به توافق هم در بهترین حالت، ضعیف است.»

بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به ۱۱ درصد کاهش داد

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که نرخ بهره رسمی بانکی در این کشور به ۱۱ درصد کاهش می‌یابد. این بانک دلیل چنین اقدامی را «شرایط سخت خارجی علیه اقتصاد روسیه به‌عنوان مانعی در برابر رشد اقتصادی کشور» عنوان کرده است. بانک مرکزی روسیه همچنین از کاهش نسبی نرخ رشد تورم در این کشور خبر داد و افزود نرخ تورم سالانه در روسیه از ۱۷,۸ درصد در ماه آوریل به ۱۷,۵ درصد در ۲۰ ماه مه ‌جاری کاهش یافته است. بانک مرکزی روسیه گفته است که در صورت ادامه شرایط موجود نرخ بهره در سال جاری باز هم کاهش خواهد یافت. در ۲۸ فوریه سال جاری نرخ بهره بانکی در روسیه از ۹,۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافته بود.

واکنش فدراسیون فوتبال ایران به لغو دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و کانادا به دلیل موجی از اعتراض علیه آن

فدراسیون فوتبال کانادا پنج‌شنبه ۵ خرداد / ۲۶ مه در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که مسابقه تدارکاتی با تیم ملی فوتبال ایران که قرار بود ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن در شهر ونکوور برگزار شود لغو شده است. این مسابقه که قرار بود به‌منظور آماده‌سازی دو تیم ایران و کانادا برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برگزار شود، با مخالفت گروهی از خانواده‌های قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی به‌دست سپاه پاسداران، و جمع‌ها و شخصیت‌های ایرانی دیگری روبه‌رو شد. آن‌ها برگزاری چنین مسابقه‌ای را توهین به خانواده کشته‌شدگان این رویداد می‌دانستند. محمد جماعت، مدیر رسانه‌ای تیم ملی فوتبال ایران در واکنش به لغو این مسابقه گفت: «این دیدار از سوی کانادا لغو شده و هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.» او افزود: «به احتمال فراوان در فیفادی پیش‌رو به‌جای کانادا، اردوی ما در قطر برگزار خواهد شد.» محمد جماعت در پاسخ به این پرسش که چه تیم‌هایی در قطر به مصاف ایران خواهند رفت گفت: «هنوز مشخص نیست و در حال رایزنی هستیم.» سینا کلهر، معاون وزیر ورزش و امور جوانان ایران نیز گفته است فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی درخواست «قانونی» ۱۰ میلیون دلار غرامت به دلیل «لغو یک‌طرفه بازی» خواهد کرد. تیم ملی فوتبال ایران همچنین قرار بود در اردوی کانادا به دیدار ملی‌پوشان اکوادور و سنگال نیز برود که هر دوی این دیدارها هم لغو شدند.

ارژنگ داوودی را به بند عمومی زندان رجایی‌شهر کرج بازگردانده‌اند

به‌گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ارژنگ داوودی، زندانی سیاسی که دوران محکومیت خود را در زندان رجایی‌شهر کرج سپری می‌کند، ۷ اردیبهشت‌ به‌عنوان تنبیه به سلول انفرادی بند قرنطینه زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده بود و حدود ۱۰ روز پیش به فرعی سالن امنیتی ۱۰ بند ۴ این زندان بازگردانده شد. یک منبع آگاه پیش از این به هرانا گفته بود دلیل انتقال ارژنگ داوودی به سلول انفرادی مشاجره با یکی از مسئولان زندان بود. ارژنگ داوودی ۱۸ آبان ۱۳۸۱ بازداشت و به اتهاماتی از جمله «تشکیل گروه غیرقانونی و عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام، توهین به رهبری و مسئولان عالی‌رتبه نظام» به ۱۵ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در نهایت به ۱۰ سال و ۸ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت. او در سال ۱۳۹۱ چند ماه پیش از آزادی در پرونده جدیدی به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق به اعدام محکوم شد. پس از نقض حکم اعدام در دیوان عالی کشور، داووی به ۵ سال حبس و تبعید در زندان زابل محکوم شد. این زندانی سیاسی در پرونده‌های متعدد از بابت اتهاماتی از جمله توهین به رهبری به حبس محکوم شده است. ارژنگ داوودی به دلیل بیماری، کهولت سن و فشار ناشی از شرایط نامناسب زندان و همچنین آسیب‌دیدگی مهره‌های کمر در اثر بدرفتاری یکی از مسئولان زندان، توان راه رفتن عادی را از دست داده و با کمک واکر راه می‌رود. او همچنین نیازمند عمل جراحی زانو است و از بیماری‌های همچون آب مروارید چشم، دیابت و مشکلات قلبی رنج می‌برد.

روابط عمومی وزارت دفاع «سانحه» در تأسیسات پارچین با دست‌کم یک کشته و یک مجروح را تأیید کرد

روابط عمومی وزارت دفاع اعلام کرد: عصر چهارشنبه ۴ خرداد در سانحه‌ای که در یکی از واحد‌های تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه‌ پارچین رخ داد، مهندس احسان قدبیگی کشته و یکی دیگر از همکاران او مجروح شد. وزارت دفاع می‌گوید تحقیقات برای چگونگی علت این سانحه در دست بررسی است. شامگاه ۵ تیر ۱۳۹۹ نیز صدا و نور حاصل ار انفجاری مهیب از این منطقه بلند شد که سخنگوی وزارت دفاع علت آن را نشت و انفحار مخزن گاز اعلام کرد. آسوشیتدپرس بر اساس تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد انفجار ۵ تیر ۹۹ مربوط به منطقه‌ای کوهستانی در شرق این شهر است که به عقیده کارشناسان مجموعه‌ای از تونل‌های زیرزمینی و مراکز تولید موشک از جمله تأسیسات گروه صنعتی "شهید باکری" برای تولید سوخت جامد در آنجا قرار دارد.

هوای ۱۷ شهر خوزستان در وضعیت «خطرناک»

مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد هوای ۱۷ شهر استان در وضعیت «خطرناک» قرار دارد. شهریار عسگری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ساعت ۱۱ صبح ۴ خرداد شاخص کیفی هوای اهواز، امیدیه، اندیمشک، بهبهان، دزفول، شوشتر، شوش، شادگان، ماهشهر، هندیجان، رامشیر، گتوند، مسجدسلیمان و بندر امام(ره) ۵۰۰ میکروگرم بر متر مکعب بوده است.» او در ادامه افزود: «در این مدت شاخص کیفی هوای آبادان نیز ۳۲۱، سوسنگرد ۳۴۳ و حمیدیه ۳۵۴ میکروگرم بر مترمکعب بوده است، بنابراین وضعیت هوای این شهرها "خطرناک" بوده است.» مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی اواسط اردیبهشت سال جاری گفته بود: «الان سه ماه است که گرد و خاک نفس خوزستان را گرفته، اصلا هیچ تکانی نمی‌خورند که بالاخره یک توضیح برای مردم بدهند که چه کار کنیم.» ناصری‌نژاد در ادامه در انتقاد از مسئولان گفته بود: «الان ما گرفتار بهداشت هستیم، گرفتار آب هستیم، گرفتار برق هستیم و گرفتار گرد و خاک هم هستیم. گرفتاری‌های متعدد وجود دارد و آقایان کک‌شان نمی‌گزد، نشسته‌اند در اتاق خودشان حتی حاضر نیستند بیایند بیرون با مردم صحبت کنند و برای مردم توضیح بدهند.»