ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سامان کوشش، معلم و فعال صنفی اهل مریوان را به دلیل فعالیت‌های صنفی از کار اخراج کردند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان با انتشار تصویری از حکم اخراج سامان کوشش، معلم و فعال صنفی اهل مریوان گزارش کرد که «بعد از حذف رتبه‌بندی سامان کوشش به دلیل فعالیت‌های صنفی و دعوت به حضور در تجمع‌ها و تحصن‌ها در انقلاب ژینا، فشارهای دستگاه امنیتی و حراست بر ایشان بیش از پیش شدت یافت تا جایی که برای رهایی از این فشارها مجبور به گرفتن مرخصی بدون حقوق شد». بر مبنای این گزارش «اما اداره آموزش و پرورش به دلیل فعالیت‌های صنفی در اقدامی غیر معمول با درخواست مرخصی بدون حقوق ایشان موافقت نکرده و بدون هیچ تذکری اقدام به پرونده‌سازی برای این فعال صنفی کرده و پرونده را به هیات بدوی ارجاع داد.» بر اساس گزارش منتشرشده، ششم اسفند ۱۴۰۲ هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری بدون توجه به دفاعیه متهم، حکم اخراج ایشان را به استناد بند ۲۹ ماده ۸ صادر کرده است. در ماه‌های گذشته فشارهای دستگاه‌های امنیتی با هم‌دستی هیأت تخلفات آموزش پرورش منجر به افزایش اخراج و برکناری معلمان و فعالان صنفی در سراسر کشور شده است. پیش از این نیز، هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش استان کردستان در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت سال جاری حکم اخراج سه معلم و انفصال موقت یکساله یکی دیگر از فعالان صنفی معلمان مریوان را صادر کرده بود. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان هم از اخراج سمیه اخترشمار، معلم مریوانی خبر داده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی این اقدام را «ادامه سرکوبگری حاکمیت و همدستی تام و تمام وزارت آموزش و پرورش» دانسته و نوشته است که به استناد گزارش‌های رئیس و حراست آموزش و پرورش مریوان، حکم اخراج این «معلم جوان و پرتلاش و خوشنام» آموزش و پرورش مریوان را با اتهاماتی چون «حضور در تجمعات اعتراضی و حمایت از معلمان زندانی صادر کرده‌‌اند». پیش‌تر محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران گفته بود: «در دو سال گذشته فشار بر فعالان صنفی تنها محدود به پرونده‌سازی قضائی نشده و دولت تلاش کرده بخشی از مسئولیت برخورد با فعالان صنفی را به آموزش و پرورش واگذار کند. به‌نحوی که اکنون بسیاری از معلمان تنها به دلیل فعالیت صنفی، با بازنشستگی اجباری، جریمه‌های نقدی و اخراج مواجه هستند.»

رانش زمین در پاپوآ گینه نو: ۶۷۰ نفر و ۱۵۰ خانه تا عمق هشت متری زمین مدفون شدند

سازمان ملل در ارزیابی جدید از وضعیت پاپوآ گینه نو بعد از رانش ویرانگر زمین در روز جمعه ۲۴ مه/ ۴ خرداد تعداد کشته‌شدگان را حدود ۶۷۰ نفر تخمین زد. ارزیابی‌های سازمان ملل بر اساس گفته‌های مقام‌های محلی استان انگا و روستای یامبالی، از مدفون شدن بیش از ۱۵۰ خانه بر اثر رانش زمین حکایت دارد. وضعیت در این کشور منطقه اقیانوسیه به شدت وخیم است؛ رانش زمین همچنان ادامه دارد و آب در حال جاری شدن است که خطر زیادی را متوجه بازماندگان و امدادگران می‌کند. روز یکشنبه جسد پنج نفر و پای قربانی ششم پیدا شد. طبق گزارش‌ها فرایند امدادرسانی با توجه به اینکه زمین تا عمق هشت متر جا به جا شده است ناممکن به نظر می‌رسد. به گفته مقام‌های رسمی بسیاری از امدادگران و مردم از یافتن قربانیان در عمق شش تا هشت متری زمین مایوس شده‌اند. همزمان درگیری‌ها بین دو قبیله در منطقه امدادرسانی و کمک به بازماندگان را دشوارتر کرده است. در درگیری‌های روز شنبه که بی‌ارتباط با رانش زمین بود، هشت نفر کشته و ۳۰ خانه و پنج مغازه نابود شدند. گرچه پاپوا گینه نو در منطقه استوایی قرار دارد، روستای حادثه‌دیده ۲۰۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد و دمای هوا در آنجا به شدت خنک‌تر است. بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت پاپوآ گینه نو با تنوع گسترده قومی و زبانی اغلب از راه کشاورزی روی قطعات کوچک زمین امرار معاش می‌کنند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی امیرحسین کوهکن، وکیل دادگستری و از وکلای خانواده محمدمهدی (کومار) کرمی را به شش سال حبس محکوم کرد

 شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج امیرحسین کوهکن، وکیل دادگستری و از وکلای خانواده محمدمهدی (کومار) کرمی را به شش سال حبس محکوم کرد. برمبنای گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران طبق حکمی که اخیراً از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج صادر و به این وکیل دادگستری ابلاغ شده، امیرحسین کوهکن به اتهام «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس محکوم شده است. او هشتم شهریور سال گذشته پس از احضار تلفنی به اداره اطلاعات کرج بازداشت و در آذرماه با قرار تامین کیفری از زندان کچویی کرج آزاد شد. محمدمهدی کرمی، ۲۲ ساله، شهروند ساکن کرج دارای چندین مدال و عناوین قهرمانی مختلف در رشته کاراته بود. او به همراه محمد حسینی، دیگر معترض اعدامی پس از اعتراضات در شهر کرج در مراسم چهلم حدیث نجفی بازداشت شدند. با پرونده‌سازی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران آن‌ها به همراه ۱۴ نفر دیگر به قتل یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان و اتهام‌های محاربه و افساد فی‌الارض متهم شدند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی هر دو را به اعدام محکوم کرده و ۱۷ دی این حکم را اجرا کرد. دستگاه قضایی حکومت ایران ماشاالله کرمی، پدر دادخواه محمدمهدی (کومار) کرمی را هم که از ۹ ماه پیش در ندامتگاه مرکزی کرج در بازداشت است، به‌خاطر دادخواهی به پنج سال حبس به اتهام «اجتماع و تبانی» و یک سال حبس به اتهام «اقدام علیه نظام و برهم زدن امنیت ملی» محکوم کرده است. همچنین حکومت جمهوری اسلامی کلیه اموال، شامل بر خانه و ماشین این خانواده را مصادره کرده است. 

رئيس اورژانس کشور: آمار مرگ در «حوادث جوی» در سال جاری ۲,۵ برابر شده است

جعفر میعادفر، رئيس اورژانس کشور در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «برابر گزارش مرکز EOC اورژانس کشور از ابتدای سال‌ تا پنجم خرداد سال جاری ۱۵۹۵ نفر در حوادث جوی رخ داده در کشور شامل سیل، طوفان، گردوغبار، صاعقه، ریزش کوه و ... دچار حادثه شده‌اند که از این تعداد متاسفانه ۶۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیانگر افزایشی ۲,۵ برابری است». او افزود آمار ۱۵۳۴ نفری افرادی که دچار مصدومیت شده‌اند نیز نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. رئیس سازمان اورژانس کشور تأیید کرد بیشتر تعداد کشته‌شدگان یعنی ۴۸ نفر معادل ۷۹ درصد، در سیل و ۱۳ نفر به‌خاطر صاعقه جان خود را از دست داده‌اند. به گفته او در سال جاری ۱۰۶۹ نفر یا معادل ۷۰  درصد کل مصدومان به دلیل گرد و غبار [ریزگردها، طوفان گرد و خاک و ...] به اورژانس مراجعه کرده‌اند. طوفان با ۳۵۳ مورد، سیل با ۶۹ مورد، صاعقه با ۱۷ مورد و ریزش کوه با شش مورد دیگر دلایل مصدومیت شهروندان گزارش شده‌اند. آن‌چه «حوادث جوی» خوانده می‌شود از یک‌سو نتیجه تغییرات آب و هوایی مرتبط با گرم‌شدن زمین و از سوی دیگر تبعات سیاست‌های محیط‌زیستی حکومت ایران برآورد می‌شود، که هر دو در سال‌های اخیر رو به وخامت گذاشته‌اند. آمار کشته‌شدگان در سیل غالباً بیشتر از آمارهای رسمی برآورد می‌شود. دولت ایران افرادی را هم که به‌دلیل مشکلات قلبی و تنفسی ناشی از گرد و غبار جان خود را از دست می‌دهند، در آمارهای مربوط به «حوادث جوی» نادیده می‌گیرد.

سمیه اخترشمار، معلم مریوانی را از آموزش و پرورش اخراج کردند

در ادامه فشارها و سرکوب معلمان و فعالان صنفی در ایران، هیأت تخلفات استان کردستان حکم اخراج سمیه اخترشمار، معلم مریوانی را صادر کرد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان این اقدام را «ادامه سرکوبگری حاکمیت و همدستی تام و تمام وزارت آموزش و پرورش» دانسته و نوشته است که به استناد گزارش‌های رئیس و حراست آموزش و پرورش مریوان، حکم اخراج این «معلم جوان و پرتلاش و خوشنام» آموزش و پرورش مریوان را با اتهاماتی چون «حضور در تجمعات اعتراضی و حمایت از معلمان زندانی صادر کرده‌‌اند». این شورا در اطلاعیه‌ای که منتشر کرده ضمن «ابراز انزجار از فضای امنیتی حاکم بر ساختار آموزش و پرورش و اعلام حمایت بی‌دریغ از سمیه اخترشمار»، صدور این حکم و سایر احکام مشابه را محکوم کرده است. پیش‌تر محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران گفته بود: «در دو سال گذشته فشار بر فعالان صنفی تنها محدود به پرونده‌سازی قضائی نشده و دولت تلاش کرده بخشی از مسئولیت برخورد با فعالان صنفی را به آموزش و پرورش واگذار کند. به‌نحوی که اکنون بسیاری از معلمان تنها به دلیل فعالیت صنفی، با بازنشستگی اجباری، جریمه‌های نقدی و اخراج مواجه هستند.» حبیبی آمار شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در این زمینه را چنین اعلام کرد: «در فاصله ۱۴۰۱ تا پایان ۱۴۰۲، دست‌کم ۸۰ معلم از رتبه‌بندی محروم شده‌اند. ۱۳ نفر از معلمان اخراج و یا بازخرید شده‌اند. ۲۳ نفر منفصل از خدمت شده، ۳۲ معلم دچار تقلیل گروه شده‌اند. ۳۰ نفر بازنشستگی اجباری دریافت کرده‌اند. ۶۱ معلم دارای پرونده باز قضائی هستند. ۱۰ نفر با پابند الکترونیک از زندان آزاد شده‌اند و تعدادی از اعضای ارشد کانون‌ها صنفی همچون رسول بداقی، عزیر قاسم‌زاده و محمود ملاکی هنوز در زندانند».

مسئولان زندان قزلحصار زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی را به سلول انفرادی منتقل کردند

بنا به گزارشی که به‌دست «زمانه» رسیده، ماموران زندان قزلحصار کرج روز شنبه پنجم خرداد زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی محبوس در این زندان را به سلول انفرادی بند امن واحد سه منتقل کرده‌اند. بر مبنای این گزارش انتقال این زندانی سیاسی به سلول انفرادی پس از آن صورت گرفت که او به انتقال احمدرضا حائری، فعال مدنی و زندانی سیاسی به سلول انفرادی اعتراض کرده بود. زرتشت احمدی‌ راغب از امضاکنندگان بیانیه استعفای رهبر جمهوری اسلامی، موسوم به بیانیه ۱۴ نفر است. او اسفند ماه سال گذشته بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. در خرداد ۱۴۰۲، دادگاه انقلاب تهران او را به پنج سال و هشت ماه حبس و مجازات های تکمیلی محکوم کرد. مسئولان زندان احمدرضا حائری را یکشنبه ۳۰ اردیبهشت به سلول انفرادی منتقل کردند. احمدرضا حائری از آن زمان تاکنون با خانواده خود تماس نداشته و اطلاعی از وضعیت او در دست نیست. احمدی راغب از جمله زندانیان سیاسی مخالف اعدام در کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» است. این زندانی سیاسی در گذشته بارها نسبت به نقض حقوق زندانیان اعتراض کرده و در اعتراض به روند ناعادلانه قضایی دست به اعتصاب غذا زده‌ است. در روزهای اخیر زندانیان سیاسی قزلحصار نسبت به انتقال همبندیان خود دست به اعتراض زده‌اند و «تأکید کرده‌اند که سه‌شنبه این هفته نیز همراه با سایر زندانیان در زندان‌های کشور دست به اعتصاب غذا خواهند زد.»

سه سوخت‌بر بلوچ در پی واژگونی خودرو جان خود را از دست دادند

خبرگزاری «حال‌وش» که به صورت ویژه رویدادهای بلوچستان را پوشش می‌دهد از مرگ سه سوخت‌بر دیگر بلوچ در روز جمعه چهارم خرداد خبر داده و نوشته است که آن‌ها «در پی واژگونی و آتش‌سوزی خودرو در اثر افتادن خودرو داخل چاله حفر شده‌ اداره راه، به‌دلیل عدم وجود تابلوی هشدار در شهرستان چابهار» جان باخته‌اند. هویت این سه سوخت‌بر «عبدالغفار بلوچ‌زاده⁩ (هوت)۲۶ ساله اهل پیشین، عبدالشکور سینگلو⁩(هوت) ۲۳ ساله اهل پیشین و مسلم هوت ۲۴ ساله⁩ اهل پیشین اعلام شده است. به‌دلیل بیکاری گسترده در سیستان و بلوچستان، مردم بلوچ ناچار می‌شوند تا با سوخت‌بری درآمد ناچیزی به‌دست آورند. سوخت‌بران در این منطقه یا با گلوله‌های نیروهای نظامی و یا بر اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. طبق گزارش سالانه «کمپین فعالین بلوچ»، دست‌کم ۱۷۲ سو‌خت‌بر بلوچ در سال ۲۰۲۳ هنگام سوخت‌بری با تیراندازی نیروهای نظامی و یا بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست داده و ۴۲ تن دیگر زخمی شدند. از این تعداد ۱۱ تن کودک بودند. مرگ سوخت‌بران بلوچ در بلوچستان و مرگ کولبران کُرد از جمله با تیراندازی ماموران نظامی به سمت آن‌ها در مناطق مرزی کردستان به رویدادهای روزانه در ایران بدل شده است.