ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی اصغر صدر #حاج‌سیدجوادی، روزنامه‌نگار ایرانی در ۹۴ سالگی در #پاریس درگذشت

علی اصغر صدر حاج‌ سید جوادی، روزنامه‌نگار ایرانی سه‌شنبه ۵ تیر در اثر بیماری و کهولت سن در ۹۴ سالگی در پاریس درگذشت. او که در سال ۵۷ یکی از طرفداران «نابودی ضد انقلاب» و عوامل رژیم پهلوی بود در مقاله‌ای که در روزنامه اطلاعات با عنوان « اگر شکوفه سیب به میوه رسد...؟» منتشر شد، بر اعمال خشونت بیشتر تأکید کرد. حاج سید جوادی در این مقاله با انتقاد از سخنرانی مهدی بازرگان که همگان را به ملایمت دعوت کرده بود، نوشته بود: «عدالت انقلابی یعنی شدت عمل هرچه بیشتر درباره عوامل فساد و ریشه‌کن کردن کانون‌های توطئه و فساد. افرادی که در کانون‌های فساد و تجاوز رژیم برای دفاع از رژیم فاسد به صورت جانورانی وحشی درآمده‌اند و با دریافت حقوق‌های زیاد و امتیازات فراوان به فساد و بی‌رحمی خو گرفته‌اند هرگز نمی‌توانند توبه کنند و اگر توبه کنند عمل آن‌ها فقط برای نجات جانشان است و به دست آوردن فرصت مناسب برای شرکت در توطئه نابودی انقلاب.» (مجموعه «از چنین روزی ...» رادیو زمانه) علی اصغر صدر حاج سید جوادی در دانشگاه تهران در رشته حقوق تحصیل کرده بود اما حرفه اصلی او روزنامه‌نگاری بود. نامه سرگشاده او به محمد رضا پهلوی با عنوان «صدای فروریختن سقف حکومت را می‌شنوم» در سال ۱۳۵۵ از اسناد انقلاب به شمار می‌آید. او در سال ۱۳۵۸ با نوشتن مقاله‌ای با عنوان «صدای پای فاشیسم» به بازداشت فرزند آیت‌الله محمود طالقانی اعتراض کرد و سپس در سال ۱۳۶۰ به طور مخفیانه از ایران خارج شد و به پاریس رفت.

حکم #اعدام #مهدی_خزائیان در دیوان عالی کشور به تأیید رسیده. این جوان ۱۹ساله که اکنون در کانون اصلاح و تربیت #گرگان به سر می‌برد، در انتظار اجرای حکم #قصاص است

جوانی که در ۱۷ سالگی مرتکب #قتل شده در صف #اعدام است. سازمان #حقوق_بشر #ایران گزارش کرده که #مهدی_خزائیان در سن ۱۷ سالگی مرتکب قتل عمد شده است. او که متولد ۲۹ آبان ۷۸ است، روز ۲۳ اسفند ۹۴ یعنی زمانی که ۱۷ سال داشته است، در گرگان مرتکب قتل شده است. بستگان او گفته‌اند «درگیری خیابانی» منجر به قتل «امیرحسین- ب، ۱۹ ساله» شده و مشخص نیست دقیقاً چه کسی ضربه کشنده را به مقتول وارد کرده است. بر اساس این گزارش، دادگاه متهم را برای تعیین رشد فکری و عقلی (با توجه به سن وی که در زمان وقوع بزه ۱۷ ساله بوده) به کمیسیون پزشکی معرفی کرده و بر اساس نظریه کمیسیون پزشکی قانونی، «شواهدی از اختلال روحی و روانی» در او مشاهده نشده و با توجه به گفته‌هایش «به نظر می‌رسد در شرایط مناسب روحی بوده و تحت تأثیر الکل نبوده است و از رشد و کمال عقلی برخوردار بوده است.» مهدی خزائیان در نهایت به دلیل شرب خمر، شرکت در نزاع دست جمعی و قتل عمد به ۸۰ ضربه شلاق، سه سال زندان و قصاص نفس (اعدام) محکوم شده و دیوان عالی کشور هم این حکم را تأیید کرده است. ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی جدید که از سال ۹۲ اجرایی شده اما این اختیار را به قضات می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، حکم قصاص صادر نکنند. پیمان‌نامه حقوق کودک نیز که ایران آن را امضا کرده، به صراحت می‌گوید اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان جایز نیست. در سال ۲۰۱۷ دست‌کم پنج «کودک-مجرم» در زندان‌های ایران اعدام شدند. همچنین در ماه ژانویه سال جاری هم سه کودک-مجرم در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

بازاریان #اراک به #اعتصابات_سراسری پیوستند. اعتراضات در #اراک با شعار «مرگ بر دیکتاتور» از خواسته‌های اقتصادی عبور کرد

اعتراض بازاریان تهران به برخی از شهرهای ایران سرایت کرده است. اعتراضات در اراک از شامگاه گذشته در حمایت از بازاریان تهران، بعد از مسابقه فوتبال ایران با پرتغال در جام جهانی فوتبال روسیه آغاز شد و صبح سه‌شنبه ۵ تیر ادامه پیدا کرد. بازاریان اراک مغازه‌های خود را بستند و در اعتراض به گرانی ارز و نابسامانی وضع گمرک به خیابان‌ها آمدند. از برخی ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده چنین برمی‌آید که معترضان در اراک شعار می‌دادند: «نترسيد، نترسيد، ما همه با هم هستيم»، «مرگ بر ديكتاتور»،«نيروی انتظامی، حمايت حمايت»، «اراكی با غيرت حمايت، حمايت». صادق آملی لاریجانی، سه‌شنبه ۵ تیر در سخنانی در همایش مسئولان قضایی در تهران، معترضان را به اخلالگری متهم کرد و از دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از جمله از اطلاعات سپاه خواست که «اخلال‌گران» را شناسایی کنند.

#اعتراضات: رانندگان کامیون در اعتراض به مشکلات معیشتی خود مقابل استانداری خراسان رضوی در #مشهد تجمع کردند

سه‌شنبه ۵ تیر گروهی از کامیون‌داران استان خراسان رضوی مقابل ساختمان استانداری در مشهد تجمع کردند. گرانی قطعات و لاستیک، اخد کمیسیون‌های اجباری، ناوگان فرسوده و کرایه اندک بار، امکان کسب درآمد کافی برای کامیون‌داران را دشوار کرده و به نارضایتی آنان دامن زده است. یکی از کامیون‌داران معترض در فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی از تجمع مقابل استانداری مشهد منتشر شده می‌گوید مسئولان پاسخگو نیستند و کامیونداران را به وزارت خارجه ارجاع داده‌اند. با افتتاح خط ریلی چین – قزاقستان -ایران میزان بار هم کاهش پیدا کرده. حمل بار با ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از تعرفه قانونی یکی از پیامدهای بحران اقتصادی کنونی‌ست. رانندگان می‌گویند گاهی مجبورند یک مسیر را خالی برگردند.

#بازار و #پاساژها در #تهران تعطیل‌اند. #اعتصاب_بازاریان در اعتراض به گرانی #دلار و بی‌ثباتی در #گمرک وارد دومین روز شد

یک روز بعد از اعتصاب و راهپیمایی بازاریان تهران در اعتراض به سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا بازاریان تهران در دومین روز اعتصابات مغازه‌هایشان را در بازار و پاساژها بسته‌اند. روز گذشته هم که پرتغال و ایران در مسابقات جام جهانی روسیه بازی می‌کردند اعتراضات بازاریان ادامه یافته بود. علاوه بر بی‌ثباتی ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، بی‌ثباتی در گمرک و ترخیص نشدن کالاها هم از دلایل نارضایتی بازاریان است. شنبه ۲ تیر بر اساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد. یکی از دلایل اعتصاب بازاریان در تهران و قشم این ابلاغیه است.

قرارگاه #قدس #سپاه پاسداران از درگیری مسلحانه با مهاجمان در مرز #میرجاوه خبر داد. دو بسیجی، یک پاسدار و سه مهاجم کشته شدند

روابط عمومی قرارگاه قدس سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن دست‌کم سه مهاجم و مجروح شدن تعدادی دیگر از آنها در درگیری مرزی در منطقه میرجاوه استان سیستان و بلوچستان خبر داده است. در این اطلاعیه گفته شده که شامگاه دوشنبه ۴ تیر عده‌ای از مهاجمان مسلح قصد داشتند از منطقه تهلاب میرجاوه وارد خاک ایران شوند که افراد سپاه قدس با مهاجمان درگیر شدند. سپاه پاسداران اعلام کرده که در این درگیری دو بسیجی و یک تن از پاسداران قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران کشته شده‌اند. در فرردین سال جاری هم در همین منطقه در درگیری سپاه با مهاجمان، شش نفر جان خود را از دست دادند. تهران، دولت پاکستان را به سهل‌انگاری در کنترل مرزهایش متهم کرده است. پاکستان به درگیری اخیر مرزی واکنشی نشان نداده.

هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و مشاور سابق کروبی در امور زنان در جزیره کیش بازداشت شد

پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده که مأموران هنگامه شهیدی را در جزیره کیش بازداشت کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه این روزنامه‌نگار و فعال مدنی برای مخفی ماندن از ماسک استفاده کرده بوده که در جزیره کیش شناسایی و بازداشت و به زندان معرفی شده. هنگامه شهیدی، عضو حزب اعتماد ملی، مشاور مهدی کروبی در امور زنان در انتخابات سال ۸۸ و روزنامه‌نگاری است که ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او مرداد ۹۶ در اعتراض به «بلاتکلیفی و نیز عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان قضایی» در بند ۲۴۱ زندان اوین اعتصاب غذای خشک کرد. در اثر اعتصاب غذا کلیه، مثانه و روده او آسیب دیده است.