نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعدام دست‌کم پنج نفر در #زندان_رجایی‌شهر کرج

چهارشنبه پنجم تیر ماه دست‌کم پنج محکوم به #مجازات_مرگ به اتهام #قتل_نفس در #زندان_رجایی‌شهر کرج اعدام شدند. این افراد روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برای انجام تشریفات اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن انتشار این خبر، هویت چهار نفر از اعدام‌شدگان را احراز کرده است. سازمان حقوق بشر ایران هم ضمن اعلام این خبر در باره یک مورد اعدامی دیگر نوشته است: «یک زندانی که صبح روز جاری حکم اعدامش اجرا شد از زندان قزل‌حصار کرج به رجایی‌شهر منتقل شده بود.» گفته می‌شود این زندانی که به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر حبس می‌کشیده، در «ملاقات شرعی» زندان قزل‌حصار، زن خود را به قتل رسانده بوده. هرانا گزارش کرده است که تعداد دیگری از زندانیان هم از پای چوبه دار و به اشکال مختلف از جمله گرفتن مهلت یا رضایت، به بندهای خود بازگشته‌اند. در باره اعدام‌های روز چهارشنبه پنجم تیر از سوی نهادها و رسانه‌های رسمی اطلاع‌رسانی نشده و به همین دلیل این اعدام‌ها در زمره اعدام‌های مخفیانه قرار می‌گیرند. بر اساس گزارش نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان عفو بین‌الملل، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان را در دنیا دارد.

هشدار #سازمان_ملل نسبت به #کاهش_تعهدات ایران به #برجام و عدم تمدید #معافیت_از_تحریم‌های_نفتی توسط آمریکا

رُزماری دی‌کارلو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد، چهارشنبه ۵ تیر / ۲۶ ژوئن در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت برخی کشورها از تحریم‌های نفتی ایران «ممکن است» مانع از اجرای توافق هسته‌ای با ایران شود. دی‌کارلو همچنین اعلام کرد که ایران اقدامات جدیدی در جهت کاهش تعهدات خود به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی انجام داده که این اقدامات نیز «ممکن است مانع از حفظ توافق هسته‌ای شود». خوآو واله د آلمیدا، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل نیز در این نشست به ۱۵ عضو شورای امنیت گفت «هیچ جایگزین معتبر و صلح‌آمیزی» برای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا وجود ندارد. سفیر اتحادیه اروپا افزود: «تلاش‌ها برای راه‌اندازی سازوکار مالی اروپا با ایران (اینستکس) همچنان در جریان است و عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران برای چندین کشور، مانع از اجرای توافق هسته‌ای شده است.» خوآو واله د آلمیدا همچنین تأکید کرد که این اتحادیه هیچ ضرب‌الاجلی از سوی ایران در مورد برجام را نمی‌پذیرد و اعلامیه ایران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی خود هیچ کمکی به حفظ توافق هسته‌ای نمی‌کند. نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اجرای قطعنامه این شورا در مورد توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، روز چهارشنبه در نیویورک برگزار شد.

به دلیل #بحران_کاغذ در ایران دولت چاپ کاغذی #پایان‌نامه‌های_دانشگاهی را ممنوع کرد

با دستور معاون آموزشی وزارت علوم از این پس چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و گزارش‌های درسی در همه مقاطع و رشته‌ها ممنوع خواهد بود. مجتبی شریعتی نیاسر با ابلاغ بخشنامه‌ای به رئیسان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران از آنان خواست برای صرفه‌جویی در کاغذ از سال تحصیلی آینده نسبت به حذف و ممنوع ساختن چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها و موارد مشابه اقدام کنند. با خروج آمریکا از برجام و سقوط ارزش ریال، دولت روحانی در فروردین ۹۷ ارز را با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومانی، تک نرخی اعلام کرد و پس از مدتی ۲۵ کالا از جمله کاغذ در فهرست کالاهای اساسی قرار گرفتند. تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی به رانت دامن زد. برخی از واردکنندگان کاغذ دلارهای دولتی را در بازار آزاد عیناً فروختند و یا کاغذها با احتساب نرخ دلار در بازار آزاد روانه بازار شد که به گرانی این کالا دامن زد. انتشار روزنامه‌ها و کتاب‌های درسی به سبب بحران کاغذ به خطر افتاده است.

دو سال #حبس دیگر برای #محمد_نجفی، #وکیل_زندانی، به تایید #دادگاه_تجدیدنظر رسید

دادگاه تجدیدنظر #استان_مرکزی، حکم #حبس و جزای نقدی #محمد_نجفی، وکیل دادگستری و فعال #حقوق_بشر زندانی در #زندان_اراک را عینا تایید کرد. به گزارش خبرگزاری هرانا بر اساس این حکم که در زندان به محمد نجفی ابلاغ شد، او به تحمل دو سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم است. نجفی پیشتر در همین شعبه و بابت همین اتهامات به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود و این حکم هم به تایید دادگاه تجدید نظر رسیده بود. بر اساس حکم بدوی صادر شده از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان شازند در تاریخ دوم بهمن‌ ۹۷ که اکنون به تایید دادگاه تجدیدنظر رسیده، محمد نجفی در ارتباط با انتشار نامه خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در فضای مجازی به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، به دو سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است. او اما در تاریخ ۲۴ آذر ۹۷ و در پرونده‌ای دیگر از بابت همین اتهام‌ها و به استناد همین ماده به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده که این حکم هم عینا به تائید شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی رسیده است. نجفی برای حضور در جلسه دادگاه تجدیدنظر فراخوانده شده بود اما و در حمایت از استعفای جمعی وکیلان خود به دلیل اهانت‌های صورت گرفته به آنان، از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد. محمد نجفی در تاریخ ششم آبان ماه ۹۷ برای اجرای حکم سه سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق بازداشت و به زندان اراک منتقل شد. شعبه یک دادگاه انقلاب اراک اما اواسط آذر ماه سال گذشته او را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دو سال حبس تعزیری، به اتهام «توهین به رهبری» به یک سال حبس تعزیری و به اتهام «کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم کرد. از این احکام که جمع آنها ۱۳ سال حبس تعزیری است و در دادگاه تجدیدنظر به تایید رسیده‌اند، به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس قابل اجراست.

کارگران #شهرداری_اندیمشک ۱۰ ماه مطالبات معوقه دارند

کارگران #شهرداری_اندیمشک ۱۰ ماه مطالبات معوقه دارند و حق بیمه آنان نیز پرداخت نشده است. رضا شریفی شهردار شهر اندیمشک با تائید مطالبات معوقه کارگران توضیح داد که همه‌ی مطالبات معوقه مربوط به سال جاری نیست و بخشی از آن به سال‌های گذشته برمی‌گردد. به گفته شهردار اندیمشک مطالبات معوقه تا چندی پیش به ۱۴ ماه می‌رسید که بخشی از آن پرداخت شده است. شهردار اندیمشک تعویق پرداخت مطالبات کارگران را ناشی از کاهش درآمد شهرداری و «بروز مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی» عنوان کرده است. شهرداری اندیمشک حدود ۶۰۰ کارگر دارد که بخش قابل توجهی از آنان کارگران پیمانی هستند.

با آغاز فصل گرما کاهش تراز آب #دریاچه_ارومیه آغاز شد

روزنامه همشهری گزارش داده که با بارش‌های امسال، احیای #دریاچه_ارومیه سرعت بیشتری به خود گرفت اما با آغاز فصل گرما مثل هر سال شاهد کم شدن یک سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه هستیم. بنا به این گزارش، امسال دریاچه ارومیه نسبت به وضعیت بحرانی خود۱،۲۰ سانتی‌متر بیشتر آب دارد و مسئولان ستاد احیا در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌کنند که مساحت بسترهای نمکی نسبت به سال‌های گذشته محدودتر باشند. فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان این‌که ورودی آب به این دریاچه از هفته جاری با کاهش تدریجی مواجه شده است، افزود: «ورودی آب دریاچه از رودخانه‌های شهرچای، زرینه‌رود، سیمینه‌رود، گادار و باراندوز تا ۶۵ مترمکعب بر ثانیه بود اما به ۱۰ مترمکعب کاهش یافته است و تا چند روز دیگر به‌طور کامل قطع می‌شود». به‌گفته او افزایش دما در فصل تابستان و روند کاهش تراز دریاچه امری طبیعی است با این حال وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۳۱۸۶ کیلومترمربع است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۸۴۰ کیلومترمربع افزایش دارد. خلیل ساعی مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیا در آذربایجان شرقی نیز تراز دریاچه ارومیه در ۱۲ خردادماه را ۱۲۷۱،۰۴ اعلام کرد که در بازه زمانی ۲۰ روز گذشته ۱۰ سانتی‌متر کاهش داشته است. خلیل ساعی تهدید بزرگ برای دریاچه ارومیه را تبخیر آب آن عنوان کرد و گفت: «برآورد این است که تا پایان شهریور سال جاری یا ۲۰ مهرماه، تراز دریاچه به ۱۲۷۱،۲۰ برسد در نتیجه تا پایان تابستان و زمان تبخیر، حدود ۷۰ سانتی‌متر تراز دریاچه کاهش خواهد یافت».

#خامنه‌ای: هدف اصلی آمریکا از #مذاکره حذف عوامل اقتدار ایران است

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۵ تیر در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه بر عدم مذاکره با آمریکا پافشاری کرد و گفت: «دشمن وقتی نتوانسته با فشار به هدفش برسد، با تصور سادگیِ ملت ایران، پیشنهاد مذاکره می‌دهد و می‌گوید ملت ایران باید پیشرفت کند، البته این ملت حتماً پیشرفت خواهد کرد اما بدون شما و به شرطی که شما نزدیک نشوید». خامنه‌ای هدف اصلی آمریکا از مذاکره با جمهوری اسلامی را «خلع سلاح ملت و حذف عوامل اقتدار ایران» دانست و افزود: «آمریکایی‌ها اکنون با وحشت از عوامل اقتدار ملت ایران، می‌ترسند جلو بیایند بنابراین می‌خواهند با مذاکره، این اسلحه و عامل اقتدار را از دست ایران بگیرند تا هر بلایی می‌خواهند سر ملت بیاورند». رهبر جمهوری اسلامی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه شخص خود سکوت کرد و حرفی نزد. دوشنبه ۳ تیر / ۲۴ ژوئن وزارت خزانه‌داری آمریکا، علی خامنه‌ای، تشکیلات دفتر او و شماری از فرماندهان سپاه پاسداران را در فهرست تحریم‌ها قرار داد و تمامی دارایی‌های این افراد و نهادها در خاک آمریکا مسدود شد. این اقدام در واکنش به حمله به پهپاد آمریکا توسط دفاع ضدهوایی سپاه پاسداران در هفته گذشته، صورت گرفت. تاکنون مسئولان حکومت ایران هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرده‌اند. آمریکا قصد دارد با حداکثر فشار آن‌ها را وادار کند که پای میز مذاکره بنشینند.

اعتصاب #تاکسی‌رانان_دهدشت در اعتراض به نرخ کرایه پایین

#تاکسی‌رانان_دهدشت سه‌شنبه چهارم تیر در اعتراض به پائین‌بودن نرخ کرایه دست از کار کشیدند و مقابل فرمانداری شهر تجمع کردند. کرایه هر کورس تاکسی در دهدشت برای هر نفر ۷۰۰ تومان و کرایه تاکسی دربستی نیز دو هزار و ۵۰۰ تومان است. رانندگان به تصمیم فرمانداری مبنی بر افزایش ۱۰۰ تومان به نرخ فعلی هر کورس تاکسی معترضند و آن را کافی نمی‌دانند. آن‌ها خواستار افزایش ۳۰ درصد کرایه تاکسی هستند. این دومین تجمع تاکسی‌رانان دهدشت در ماه جاری با خواست افزایش کرایه‌هاست. آن‌ها روز ۲۱ خرداد هم با خواست مشابهی مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند. رانندگان می‌گویند هزینه قیمت کالاها و استهلاک خودرو در یک سال گذشته افزایش یافته و کرایه تاکسی در شهرهای مجاور نیز بالاتر از دهدشت است.

#محمد_رسول‌اف کارگردان سینما به دادگاه انقلاب احضار شد

دادگاه انقلاب دوشنبه ۳ تیر محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی و برنده جایزه‌ «بهترین فیلم بخش نوعی نگاه» جشنواره کن در سال ۲۰۱۷ را احضار کرد. در ابلاغیه‌ای که به رسول‌اف تحویل شده است او باید ۱۱ تیرماه جاری در شعبه‌ ۲۶ دادگاه انقلاب حاضر شود. محمد رسول‌اف در جریان رویداد‌های پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری دهم در سال ۱۳۸۸ حین ساختن فیلم مشترکی با جعفر پناهی، کارگردان ممنوع از کار، همراه با عوامل فیلم بازداشت و در دادگاه بدوی به شش سال حبس تعزیزی و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی محکوم شد. رسول‌اف پس از کاهش حکم زندان به یک سال، در ماه مه سال ۲۰۱۳ با فیلم «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» که صحنه‌های آن مخفیانه در ایران فیلمبرداری شده بود به جشنواره کن رفت و برنده جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) شد. داستان این فیلم درباره قتل‌های زنجیره‌ای نویسندگان و روشنفکران ایرانی است. «لِرد» ششمین فیلم سینمایی محمد رسول‌اف نیز در هفتادمین جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۷ جایزه اصلی بخش «نوعی نگاه» را به دست آورد. گستردگی فساد اداری در ایران موضوع این فیلم است. در ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ بار دیگر پاسپورت این فیلمساز معترض در فرودگاه ضبط و به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شد. او از آن پس برای بازجویی بارها به مکان‌های امنیتی سپاه پاسداران احضار شد. هیچ یک از هفت فیلم محمد رسول‌اف در ایران اجازه‌ اکران نیافته‌اند.

منابع خبری نزدیک به فعالان بلوچ از مفقود شدن #حبیب_سربازی در #ترکیه خبر می‌دهند

منابع نزدیک به #فعالان_بلوچ از مفقود شدن #حبیب_سربازی در #ترکیه خبر می‌دهند. ‏⁧‫#حبیب‌الله_سربازی‬⁩، از فعالان شناخته شده بلوچ، مقیم ترکیه و مدیر مجموعه‌ای به نام سهاب (ستاد هماهنگی اعتراضات بلوچستان) است که از شامگاه دوشنبه سوم تیر ماه ۹۸، از محل سکونتش در شهر آنکارا خارج و ناپدید شده است. شاهد علوی، روزنامه‌نگار، با بازنشر این خبر در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود نوشته است که حبیب سربازی اقامت ترکیه را دارد در خانه‌اش در آنکارا تنها زندگی می‌کند. کمپین فعالان بلوچ هم نوشته است که این فعال بلوچ پیش از این چندین بار از سوی #اطلاعات_سپاه تهدید شده بود. همکاران او در مجموعه سهاب نگران این هستند که «مفقود شدن مشکوک آقای سربازی» به «تهدیدهای پیشین» علیه او مربوط باشد. گفته می‌شود پلیس ترکیه پرونده‌ای در مورد مفقود شدن حبیب سربازی گشوده است.

#سازمان_ملل می‌گوید تولید #کوکائین در جهان به بالاترین حد خود رسیده است

سازمان ملل گزارش تازه‌ای درباره مصرف مواد مخدر در جهان منتشر کرده که بر اساس آن تولید #کوکائین در جهان به بالاترین حد خود رسیده است. در گزارش «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد» گفته شده که در سال ۲۰۱۷ تولید کوکائین در جهان نسبت به سال قبل از آن ۲۵ درصد افزایش داشته است. در این سال ۵۸۵ هزار نفر در سراسر جهان به‌دلیل مصرف مواد مخدر و بیماری‌های جانبی آن درگذشته‌اند. تنها در آمریکا ۷۰ هزار نفر بر اثر مصرف بیش از اندازه مواد مخدر جان خود را از دست دادند. طبق گزارش سازمان ملل در مجموع ۲۷۱ میلیون نفر در جهان مواد مخدر مانند گراس، کوکائین، تریاک و یا مواد مصنوعی مصرف می‌کنند که در مقایسه با سال ۲۰۰۹، ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. ۵،۵ درصد جمعیت جهان بین ۱۵ تا ۶۴ ساله در سال ۲۰۱۷ مواد مخدر مصرف کرده‌اند. بیشتر آن‌ها از گراس استفاده می‌کنند. سازمان ملل شمار مصرف‌کنندگان گراس در جهان را ۱۸۸ میلیون نفر تخمین می‌زند. میزان مصرف پزشکی مواد مخدر در میان مردم نیز از ۳۰ میلیون نفر به ۳۵ میلیون افزایش یافته است. میزان مصرف تریاک به‌ویژه در نیجریه و هند افزایش شدیدی داشته است. بر این اساس در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل از آن در این دو کشور شمار مصرف‌کنندگان تریاک بیش از ۵۶ درصد افزایش داشته است. اما میزان مصرف هروئین و مواد مصنوعی کاهش یافته است.

#ریابکوف: #مسکو اتخاذ تدابیر امنیتی برای کارشناسان روس در #نیروگاه_بوشهر را بررسی می‌کند

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران از بررسی تدابیری برای تأمین امنیت کارشناسان روس مستقر در نیروگاه هسته‌ای بوشهر خبر داد. ریابکوف گفت: «مسکو اتخاذ تدابیر امنیتی برای کارشناسان روس در نیروگاه هسته‌ای بوشهر را بررسی می‌کند. این اقدام روسیه در راستای تنش‌های رو به افزایش در منطقه صورت می‌گیرد.» مهلت ۶۰ روزه شورای عالی امنیت ملی ایران به کشورهای عضو برجام پنجشنبه به پایان می‌رسد. از ۱۶ تیر نیز گام دوم ایران در کاهش سطح تعهداتش در برجام آغاز می‌شود. روز گذشته (سه‌شنبه) جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در نشست سه‌جانبه امنیتی در اسرائیل درباره احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران با عبور این کشور از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده سکوت کرد اما گفت عبور از این مرز و نقض برجام «خطای جبران‌ناپذیری» برای ایران است. نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز در این نشست حضور داشت.

#محمد_علی_حوثی: #یمن بازوی ایران نیست

محمد علی حوثی، رئیس شورای عالی انقلاب یمن بعد از حمله انصارالله به فرودگاه «أبها» و جیزان عربستان سعودی در گفت‌وگو با تلویزیون العربی که از بریتانیا پخش می‌شود از آمادگی حوثی‌ها برای توقف عملیات نظامی علیه زیرساخت‌های عربستان خبر داد، مشروط بر آنکه عربستان نیز بمباران زیرساخت‌های جامعه مدنی یمن را متوقف کند. محمد علی حوثی گفت: «ما آماده توقف عملیات‌های نظامی هستیم اگر آنها نیز به حملات پایان دهند، این بزرگترین دلیل بر آن است که ما با ایران در ارتباط نیستم.» رئیس شورای عالی انقلاب یمن به تأکید گفت: «یمن بازوی ایران نیست و اگر اینطور که آنها ادعا می کنند ایران بازوی یمن بود، نمی‌گفتیم که ما حاضریم در صورت توقف حملات توسط شما، ما نیز علمیات‌های خود را متوقف کنیم. اگر شما به حملات خود پایان دهید ما نیز به زدن شما پایان می‌دهیم، این معادله‌ای است که باید واضح باشد. اگر می‌خواستیم تسلیم شویم در همان سال اول حملات تسلیم می‌شدیم.» حوثی‌های یمن شامگاه گذشته یک بار دیگر دو فرودگاه جیزان و أبها در عربستان سعودی را هدف حمله پهپادی خود قرار دادند. عربستان سعودی اعلام کرد که پهپاد انصارالله را سرنگون کرده است.

حمله #طالبان به یک پاسگاه پلیس در پاکستان

#طالبان چهارشنبه ۵ تیر / ۲۶ ژوئن در شهر لورالائیِ ایالت بلوچستان پاکستان، واقع در جنوب غربی این کشور به یک پاسگاه پلیس حمله کردند و یک مأمور پلیس را کشتند. مقامات پاکستانی گفتند که در تیراندازی‌های متقابل سه مهاجم نیز کشته شدند. در این حمله دست‌کم یک مأمور پلیس دیگر زخمی شد. طالبان پاکستان بلافاصله مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفتند. به‌گفته جواد طارق، رئیس پلیس منطقه، دو مهاجم انتحاری جلقه‌های انفجاری خود را منفجر کردند و مهاجم سوم کمی بعد توسط پلیس کشته شد. ایالت بلوچستان پاکستان همواره صحنه عملیات نیروهایی بوده است که خواهان استقلال و سهم بیشتر از منابع طبیعی این منطقه مانند گاز و نفت هستند. گروه‌های شبه‌نظامی نیز در بلوچستان حضور دارند. ایالت بلوچستان پاکستان در مرز با افغانستان قرار دارد.