ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه دوم شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت: اعتصاب تا گرفتن مطالبات‌مان ادامه دارد

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، روز شنبه، پنجم تیرماه، در دومین بیانیه خود اعلام کرده است اعتصابات سراسری این کارگران تا گرفتن همه مطالبات‌شان ادامه خواهد داشت. اعتصاب کارگران پیمانکاری، پروژه‌ای و روزمزد صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در روزهای گذشته با همبستگی کارگران شاغل در بخش‌های صنعت جنوب کشور، ابعاد گسترده‌تری به‌خود گرفته است. در حال حاضر هزاران کارگر شاغل در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، تهران، اصفهان، آذربایجان‌غربی و کرمان در اعتصاب به‌سر می‌برند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت اما در بیانیه دوم خود اعلام کرده است خواست محوری کارگران نفت چه رسمی و چه غیر رسمی، افزایش دستمزدهاست: «دیگر ما کارگران فقر، بی‌تامینی، تبعیض و نابرابری و محرومیت از اولیه ترین حقوق انسانی مان را بر نمی‌تابیم. همانطور که اعلام کرده‌ایم با توجه به گرانی سرسام‌آور اجناس، دستمزد هیچ کارگری امروز نباید از ۱۲ میلیون کمتر باشد. ضمن اینکه حق همکاران ماست که متناسب با سطوح تخصص کاری خود دستمزدشان افزایش یابد. همکاران رسمی ما نیز اعتراضشان به کاهش هر روزه قدت خریدشان و نحوه افزایشات مزدی سال ۱۴۰۰ است که در واقع تعرضی به زندگی و معیشت‌شان است.» اعضای این شورا، اتحاد مبارزاتی کارگران و پیوستن به اعتصاب در چنین سطحی را «بسیار غرورآفرین» توصیف و اعلام کرده‌اند: «باید تلاش کنیم که این اتحاد را در شکل پیش برد اعتراضاتمان نیز داشته باشیم. باید با دخالت حداکثری خود در پیشبرد مبارزه جلوی هر نوع تفرقه‌افکنی و دسیسه‌گری را بگیریم. نباید ریش و قیچی را دست شمار معینی از افراد که اینجا و آنجا اعلام کمپین می‌کنند بدهیم و همه تصمیم‌گیری را به آنها بسپاریم و خود راهی خانه شویم.» به‌دنبال فراخوان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، اعتصاب گسترده‌ کارگران پیمانی نفت در ده‌ها شرکت از روز ۲۹ خردادماه آغاز شده است.

گمانه‌زنی‌ها بر سر تصدی وزارت نفت؛ عامل گم شدن دکل یا نزدیکان رئیسی؟

با نزدیک شدن به آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ)، گمانه‌زنی‌ها برای تصدی پست کلیدی وزارت نفت بالا گرفته است. در میان گزینه‌های مطرح شده، نام‌هایی همچون رستم قاسمی، وزیر نفت سابق در دولت احمدی نژاد و مسعود میرکاظمی از وزاری سابق نفت به‌چشم می‌خورد. مطرح شدن نام رستم قاسمی برای تصدی وزرات نفت در حالی است که بنا به تأیید منابع رسمی، در هنگام مسئولیت قاسمی در وزارت نفت، یعنی در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲، دست‌کم یک دکل نفتی مفقود شده است. با وجود گذشت حدود یک دهه از تشکیل پرونده «دکل نفتی مفقود شده» در قوه قضاییه، این پرونده هنوز هیچ نتیجه مشخصی نگرفته است. از سوی دیگر، پایگاه خبری اعتماد آنلاین، وابسته به جریان اصلاح‌طلبِ در درون حکومت ایران در گزارشی اعلام کرده مسعود میرکاظمی، از چهره‌های نزدیک به ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶، ریاست کمیته طرح و برنامه ستاد انتخاباتی آقای رئیسی را بر عهده داشته، بیش از دیگر گزینه‌های مطرح، «به وزارت نزدیک‌تر است.» این منبع با اشاره به سوابق میرکاظمی در وزارت نفت نوشته است: «او وزارت نفت را با رأی اعتمادی بسیار شکننده و اندک در دست گرفت و دوره وزارتش هم کوتاه بود، هرچند از نگاه منتقدان عواقبی طولانی‌مدت برای نفت ایران داشت از جمله متوقف‌کردن طرح سوآپ نفت دریای خزر که هیاهوی زیادی برانگیخت. طرحی یک‌دهه‌ای که یک‌شبه متوقف شد و ضرری چندمیلیارددلاری به ایران وارد کرد.» در ادامه گزارش یاد شده، نام‌های دیگری هم رضا فاطمی امین، مدیر سابق مرکز سرمایه‌گذاری و مشارکت آستان قدس رضوی، هدایت‌الله خادمی، نماینده پیشیین مجلس و مهدی دوستی، مجری پروژه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و معاون فنی هلدینگ نفت و گاز قرارگاه خاتم الانبیا نیز به چشم می‌خورد.

خانواده ریحانه یاسینی خبرنگار جان‌باخته در اتوبوس مرگ، خواهان ریشه‌یابی حادثه شدند

خانواده ریحانه یاسینی از قربانیان حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست که دو روز قبل درگذشت، بیانیه‌ای منتشر کرده و نوشتند: می‌دانیم که همکاران ریحانه و مهشاد از ریشه‌یابی این حادثه و دنبال کردن خون عزیزان‌شان کوتاه نمی‌آیند. خانواده ریحانه یاسینی در بیانیه خود، او را روزنامه‌گاری توصیف کردند که «هنر و‌ قلم زیبایش را در راه دغدغه‌های جامعه» به کار می‌گرفت. آنها ضمن تسلیت به خانواده مهشاد کریمی و سرباز معلم‌هایی که یک روز پس از حادثه اتوبوس خبرنگاران در حادثه مشابهی جان باختند، سرباز معلمان را «قربانی بی‌مسوولیتی‌ها» خواندند. در حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که برای پروشش خبری پروژه احیای دریاچه ارومیه به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بودند، ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی جان باختند و تعداد دیگری از روزنامه‌گاران مجروح شدند. روزنامه‌نگاران نجات یافته اتوبوس واژگون شده در نقده را فاقد ایمنی لازم توصیف کرده‌اند و مسوولان برگزاری این مراسم را به سهل‌انگاری متهم کرده‌اند.