نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادعای دادستان کل کشور: دختران «بی‌حجاب» در همایش شیراز از خارج از کشور پول دریافت کرده‌اند

محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی در صحن علی شورای شهر تهران ادعا کرد که از دختران و پسران نوجوانی که بدون حجاب اسلامی در حاشیه همایش اسکیت شیراز تجمع کرده بودند، «سوء استفاده» شده است. هفته گذشته ویدیویی از حاشیه یک همایش اسکیت در شیراز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد گروهی از دختران بدون حجاب اسلامی در آنجا حضور دارند. انتشار این ویدیو به برکناری برخی مسئولان ورزشی در استان فارس انجامید و مقامهای قضایی ادعا کردند که «عوامل» آن تجمع را که به گفته آن‌ها «هنجارشکنانه» بوده، بازداشت کرده‌اند. منتظری بدون این‌که درباره افراد بازداشت‌شده توضیحی بدهد، گفت: «از این دختران نوجوان در قالب تجمع سوءاستفاده شده بود و برای نظام جمهوری اسلامی ایران با تعداد زیادی شهید و سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی زیبنده نیست که چنین اتفاقاتی را شاهد باشیم». او همچنین ادعا کرد برخی کسانی در خارج از ایران «مأموریت دارند تا چنین اقداماتی را انجام دهند و بابت این مسئله پول دریافت می‌کنند». منتظری مدعی شد که مقام‌های قضایی یک زن را که به گفته او «در یکی از خیابان‌ها برهنه حرکت کرده بود»،بازداشت کرده‌اند و پس از بازداشت او «مشخص شد این فرد در قالب دریافت پول از خارج از کشور دست به چنین اقدامی زده است».

ترکیه دست کم ۱۳۶ پناهجوی افغانستانی را تحت تدابیر شدید امنیتی به افغانستان برگرداند

بنا بر گزارش خبرگزاری دمیرورن ترکیه، مقام‌های این کشور دست کم ۱۳۶ پناهجوی افغانستانی را به اجبار و تحت تدابیر شدید امنیتی به فرودگاه منتقل کرده و با هواپیماهای چارتر به افغانستان بازگردانده‌اند. طبق این گزارش تنها در عرض یک روز ۲۷۲ پناهجوی افغانستانی به یک مرکز اخراج پناهجویان در شهر کوجالی در شمال غربی ترکیه منتقل شده‌ و از این‌ تعداد ۱۳۶ نفر روز جمعه به افغانستان برگردانده شده‌اند. مقام‌های ترکیه گفته‌اند ۱۳۶ پناهجوی دیگر را هم روز بعد یعنی شنبه به افغانستان برمی‌گردانند. اخراج گروه دوم تا روز یکشنبه تایید یا تکذیب نشده است. طبق قوانین بین‌المللی که به صورت روزافزون از سوی مقام‌های کشورهای مسیر و مقصد پناهجویان نقض می‌شود، اخراج متقاضیان پناهندگی بدون رسیدگی و تصمیم گیری اولیه در مورد پرونده آنها غیرقانونی است. خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه در گزارشی اعلام کرده که از ابتدای سال جاری میلادی دولت رجب طیب اردوغان بالغ بر ۳۷ هزار پناهجوی فاقد مدرک را به کشور مبداء برگردانده. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱، ۸۹ درصد افزایش داشته است. طبق گزارش آناتولی از این تعداد بیش از ۲۰ هزار نفر پناهجویان افغانستانی بوده‌اند و به‌رغم تهدید جانشان در افغانستان تحت سلطه گروه تروریستی طالبان، به این کشور بازگردانده شده‌اند. بر اساس آمارهای رسمی، ترکیه محل سکونت ۴ میلیون پناهنده است که ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن از آن‌ها از سوریه به این کشور پناه آورده‌اند. بیش از ۱۰ ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد. در این مدت ده‌ها هزار نفر از بیم جنایات طالبان یا به قصد پیدا کردن کار و نجات جانش از افغانستان گریخته‌اند. طبق آمار رسمی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان، در ماه‌های اخیر بیش از ۶۵۳هزار پناهجوی افغان به اختیار یا به اجبار به افغانستان برگردانده شده‌اند که عمدتا از کشورهای همسایه از جمله ایران بوده‌اند. افغانستان به دلیل قطع کمک‌های بین‌المللی، نقض حقوق بشر، خشونت سیاسی و اقتصادی طالبان و همچنین تبعات کرونا و جنگ در اوکراین با بحران اقتصادی و بشری روبه‌رو است.

اعتصاب کارگران پیمانی نفت گسترش یافت

کارگران پروژه‌ای شاغل در ۱۸ شرکت و پیمانکاری مناطق نفت‌خیز دور تازه‌ای از اعتصاب را آغاز کرده‌اند. بنابر اعلام کانال تلگرامی «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت»، اعتصاب کارگران شاغل در در پتروشیمی صدف، پتروشیمی آپادانا، پتروشیمی دماوند، پتروشیمی کیان، سایت یک و دو پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی آرین، پتروشیمی مرجان و پتروپالایش کنگان از یکم تیرماه با خواست افزایش دستمزد و ۱۰ روز استراحت، ۲۰ روز کار آغاز شد و طی روزهای گذشته به چند شرکت پیمانکاری و پروژه نفت، گاز و پتروشیمی تسری یافت. در روز پنجم تیرماه کارگران عایق‌بند شاغل در پتروشیمی هنگام به اعتصاب پیوستند. در چهارم تیرماه نیز کارگران چند شرکت پیمانکاری در فاز دو پالایشگاه آبادان اعتصاب را آغاز کرده بودند. کارگران پیمانی نفت که طی دو سال گذشته با اعتصاب فراگیر توانستند بخشی از مطالبات خود را به دست بیاورند، در بهار امسال نیز به صورت محدود در چند پالایشگاه و پروژه نفتی اعتصاب کردند.

«برای مدیران سابق بورس پرونده کیفری تشکیل شد»

رئیس سازمان بازرسی ایران از تشکیل پرونده برای مدیران بورسی سابق خبر داد. ذبیح الله خداییان در یک نشست خبری گفت که «هنوز کسی بازداشت نشده» اما «با ورود سازمان بازرسی اقدامات خوبی با کمک دستگاه‌های متولی صورت گرفته است». بورس تهران از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ در یک روند صعودی تصنعی قرار گرفت و تا مرداد ۱۳۹۹ از مرز دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد فراتر رفت اما پس از آن دوباره در مدار نزولی قرار گرفت. منتقدان دولت حسن روحانی، دولت او را به سوء‌استفاده از بورس برای تأمین کسری بودجه متهم می‌کنند. خداییان بدون اینکه در این‌باره توضیح بیشتری بدهد، گفت که «سقوط آزاد بورس ناشی از تخلفاتی بود که در این عرصه صورت گرفت». او اضافه کرد: «در رابطه با عملکرد بازار بورس و اوراق بهادار یک پرونده کیفری برای هیئت مدیره وقت در دستگاه قضایی تشکیل شد.» استخراج رمزارز در ساختمان بورس اوراق بهادار تهران هم به گفته خداییان یکی دیگر از پرونده‌های کیفری مدیران پیشین بورس است.

امیرسالار داوودی، وکیل دادگستری و محمد ایران‌نژاد، فعال چپ با اجرای حکم محکومیت به زندان رفتند

هرانا، ارگان فعالان حقوق بشر در ایران پنجم تیر در دو خبر جداگانه از اجرای حکم امیرسالار داوودی، وکیل دادگستری و محمد ایران‌نژاد، فعال چپ و مدافع حقوق کارگران خبر داد. حکم صادر شده برای داوودی ۱۴ سال حبس است که آذر ۱۴۰۰ در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید تأیید شد. بر اساس قانون مجازات اسلامی ده سال از حکم زندان این وکیل دادگستری که آبان ۱۳۹۷ بازداشت شد، قابل اجرا است. داوودی به اتهام «توهین به رهبری»، «تشویش اذهان عمومی» و «تشکیل گروه ضد امنیتی» در دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به ۳۰ سال حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شده بود. به گفته وکیل او، دیوان عالی کشور این حکم را در مرداد ۱۴۰۰ نقض کرد اما دادگاه انقلاب در یک حکم دیگر این وکیل دادگستری را به زندان محکوم کرد. داوودی خرداد ۱۴۰۰ پس از دو سال و هفت ماه بازداشت به صورت موقت و با وثیقه دو میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان بیرون آمد. محمد ایران‌نژاد، فعال چپ نیز فروردین امسال به همراه شماری دیگر از فعالان کارگری بازداشت شد. شعبه ۳۲ دادگاه تجدیدنظر تهران خرداد ماه امسال ایران‌نژاد را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروه‌های چپ مارکسیستی و تبلیغ علیه نظام» به سه سال و پنج ماه حبس تعزیری محکوم کرد که دو سال و سه ماه از این حکم قابل اجرا است.

«طرح استیضاح چهار وزیر دولت سیزدهم به هیئت رئیسه مجلس تحویل شده است»

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از تحویل طرح استیضاح چهار وزیر دولت سیزدهم به هیئت رئیسه مجلس خبر داد. به گفته او رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، احمد وحیدی وزیر کشور و جواد ساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی چهار عضو هیئت وزیران اند که طرح استیضاح آن‌ها با امضاء نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس تحویل شده است. او با بیان این‌که «دو دسته امضاء برای استیضاح وزیر صمت آمده»، فاطمی امین را نخستین وزیر دولت سیزدهم عنوان کرد که مجلس طرح استیضاح او را بررسی می‌کند. حاجی دلیگانی گفت: «این طرح برای بررسی به کمیسیون ارجاع داده شد و هنوز از عدد نیفتاده و نیاز است کمیسیون این هفته بررسی‌ها را انجام دهد و زمانی که در صحن اعلام وصول شد حتی اگر عدد آن کم شود از دستور خارج نخواهد شد.». نمایندگان مجلس پیش از این، طرح استیضاح حجت‌الله عبدالملکی وزیر مستعفی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را هم امضاء کرده بودند اما او به پیش از آنکه به مجلس فرا خوانده شود از سمت خود کناره‌گیری کرد.