ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زندان مرکزی #ارومیه: انتقال یک محکوم به #اعدام مرتبط با جرایم #مواد_مخدر به سلول انفرادی برای اجرای حکم

یک زندانی محکوم به #اعدام در ارتباط با جرایم #مواد_مخدر برای اجرای حکم به سلول‌های انفرادی در #زندان مرکزی #ارومیه منتقل شده است. کانون حقوق بشری نه به زندان #نه_به_اعدام روز پنج‌شنبه چهارم مرداد گزارش کرده است که دست‌کم یک زندانی محکوم به اعدام از بند ۱۵ زندان مرکزی ارومیه که بند زندانیان جرایم مواد مخدر است برای اجرای حکم به #سلول_انفرادی منتقل شده است. منابع حقوق بشری این زندانی را جهانگیر نوجوان معرفی کرده‌اند. انتقال این زندانی برای اجرای حکم اعدام به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر در حالی است که از آبان ماه سال ۹۶ و بر اساس قانون جدید مبارزه با مواد مخدر مجازات اعدام برای برخی از محکومان این جرایم حذف و این افراد به حبس و جریمه محکوم می‌شوند.

بازداشت #مختار_زارعی، فعال سیاسی در #سنندج به دلیل انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی

#مختار_زارعی، فعال سیاسی کُرد به دلیل‌ انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی به #دادگاه احضار و پس از مراجعه به #دادسرا بازداشت و به #زندان_مرکزی_سنندج منتقل شد. این فعال سیاسی در یادداشتی که درباره پرونده جدید خود در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده، نوشته است به دلیل انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی احضار شده. او در این یادداشت خواهان عذرخواهی آیت‌الله خامنه‌ای شده و با انتقاد از پاسخگو نبودن رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرده شکایت و پرونده‌سازی نه او را قانع می‌کند و نه ساکت: «بعد از نوشتن نامه انتقادی‌ام به رهبر، پرونده جدیدی برایم گشوده شد. در آن نامه گفته بودم در این سه دهه که رهبر بالاترین مقام سیاسی ایران بوده، شاهد موارد متعدد رفتارهای غیردمکراتیک، نقض حقوق بشر و سلب آزادی بوده‌ایم. کمترین مسئولیت ایشان پاسخگویی است. توضیحات ایشان ممکن است من معترض را قانع کند که اشکال کار از جای دیگری‌ست اما شکایت و پرونده‌سازی نه من را قانع می‌کند و نه ساکت.» این #فعال_سیاسی تاکنون چندین بار به دلیل فعالیت‌هایش بازداشت شده است. یک منبع نزدیک او به کمپین #حقوق_بشر #ایران گفته است شعبه دوم بازپرسی سنندج پس از مراجعه این فعال سیاسی به دادسرا در روز ۳۰ تیر، دستور بازداشت و انتقال او به زندان مرکزی سنندج را صادر کرده است. دادستانی سنندج همچنین درخواست آقای زارعی برای تبدیل قرار #بازداشت به قرار #وثیقه را رد کرده است. مختار زارعی که سابقه عضویت در اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کُرد را نیز دارد، زمستان ۸۸ و در جریان مراسم دومین سالگرد کشته شدن ابراهیم لطف‌الهی در بازداشتگاه سنندج، بازداشت و پس از ۸۰ روز با قرار وثیقه آزاد شد. او بار دیگر در اسفند ۱۳۹۳ بازداشت و مدتی زندانی شد. آقای زارعی در این پرونده از سوی دادگاه انقلاب سنندج به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری و یک‌ سال زندان تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شده بود.

احضار #مصطفی_ترک_همدانی #وکیل_دادگستری به دلیل اظهاراتش درباره پرونده فعالان #محیط_زیست

#مصطفی_ترک_همدانی #وکیل_دادگستری با شکایت معاون #دادستان_تهران به اتهام #نشر_اکاذیب به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است. این وکیل دادگستری به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است توییت‌هایش درباره #کاووس_سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که در بازداشتگاه #اوین جان باخت و تبصره ماده ۴۸ قانون #آیین_دادرسی کیفری و منع پذیرش وکیل در پرونده متهمان محیط زیستی علت این شکایت بوده است. او گفته است برخورد بازپرس «بسیار محترمانه» بوده و امیدوار است توضیحاتش به برائت او بینجامد. ترک همدانی تاکید کرده که تمام تلاشش همچنان در بهبود بخشیدن به وکالت از متهمان است.

ائتلاف بزرگ ملی #افغانستان، متشکل از ۳۵ حزب و جریان سیاسی اعلام موجودیت کرد

پس از اعلام موجودیت ائتلاف نجات افغانستان، پنج‌شنبه ۲۶ ژوئیه، طی مراسمی در کابل، ائتلاف بزرگ ملی متشکل از ۳۵ حزب و جریان سیاسی اعلام موجودیت کرد. عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهوری، عطا محمد نور والی پیشین بلخ، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، یونس قانونی معاون پیشین رییس جمهوری، رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی، همایون همایون معاون اول ولسی جرگه، ضیا مسعود، ظاهر قدیر و از جمله شخصیت‌هایی برجسته‌ای هستند که در این ائتلاف حاضر هستند. مهمترین دستور کار سیاسی این ائتلاف معرفی یک نامزد واحد در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو است. اعضای ائتلاف بزرگ ملی منتقد محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان‌اند، و معتقد‌اند که او در کار کمیسیون مستقل انتخابات مداخله می‌کند. عطا محمد نور از اعضا این ائتلاف و والی سابق بلخ گفته که در اثر بی‌کفایتی حکومت وضعیت در افغانستان رو به وخامت است. ریاست جمهوری افغانستان در مقابل در بیانه‌ای گفته از هر حرکت و جریان‌های سیاسی که با قانون اساسی کشور مطابقت داشته باشد، حمایت می‌کند.

عضو کارگری شورای عالی کار: قدرت خرید #کارگران در تیر ماه نسبت به دی ماه سال گذشته حدود ۴۸ درصد کاهش یافته است

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار به خبرگزاری تسنیم گفت: «بررسی‌های گروه کارگری نشان می‌دهد قدرت خرید #کارگران در هفته اول تیرماه نسبت به دی ماه سال گذشته ۴۸,۲ درصد کاهش یافته‌است.» به نقل از خدایی، افزایش ۱۹,۵ درصدی دستمزد در سال۹۷ کفاف هزینه‌های زندگی کارگران را نمی‌دهد. امروز افزایش نرخ تورم و بحران ارزی شرایط زندگی کارگران را بسیار سخت‌تر از قبل کرده است. فعالان کارگری مشخصاً خواستار بازنگری در «#حداقل_دستمزد» هستند. بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سالجاری یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان تعیین شده است، رقمی معادل کمتر از نصف خط فقر برآورد شده توسط نهادهای غیردولتی. اسفند سال گذشته همزمان با نشست شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد، تشکل‌های کارگری مستقل در ایران خواستار تعیین حداقل دستمزد ۵ میلیون تومان شدند. این خواسته بر اساس هزینه معیشت خانوارهای ۳,۳ نفره برآورد شده. علی خدایی گفته که «دولت و کارفرمایان کاهش قدرت خرید کارگران را قبول دارند، اما هیچ راه‌حلی برای جبران آن ارائه نمی‌کنند.» به گفته خدایی، جلسه بعدی شورای عالی کار دوهفته تا یک ماه دیگر برگزار خواهد شد.

#تب_کریمه_کنگو در سال جاری جان هفت نفر را در #ایران گرفته است: ۵۲ مورد ابتلا در چهار ماه

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر #وزارت_بهداشت خبر از #مرگ هفت تن در طول چهار ماه به دلیل ابتلا به #تب_کریمه_کنگو داده است به گزارش خبرگزاری میزان #محمد‌مهدی_گویا گفته است از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۲ نفر در #ایران به تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که هفت نفر از آنها جان باخته‌اند. این مقام مسئول به عموم مردم توصیه کرده است با توجه به روزهای گرم‌ پیش رو و افزایش سفر‌های تابستانی خانواده‌ها به نقاط مختلف، افراد بهداشت فردی را رعایت کنند. از سوی دیگر به گفته آقای گویا از ابتدای امسال تاکنون هیچ‌گونه طغیانی از بیماری وبا در ایران وجود نداشته است.

علی ربیعی، #وزیر_کار: اعتراضات و ناآرامی‌های یک سال گذشته در مناطقی رخ داد که سینما و ورزشگاه نداشتند

#علی_ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جلسه مشترک کارگروه اشتغال شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه ضمن اشاره ضمنی به اعتراضات سراسری دی ماه گفته است: «مطالعات اجتماعی نشان می‌دهد مناطقی طی سال گذشته درگیر این ناآرامی‌ها شدند که در آن‌ها حتی یک سینما یا ورزشگاه مناسب برای جوانان وجود نداشته است. از همین رو ما ساخت مراکز رفاهی را در دستور کار خود داریم و این امکان را فراهم خواهیم آورد تا همه آحاد جامعه با کمترین هزینه از امکانات این مراکز بهره‌مند شوند.» #اعتراضات_سراسری_دی ماه با انگیزه‌های اقتصادی و با مطالبات معیشتی از روز هفتم دی‌ سال ۹۶ در مشهد آغاز شد و به دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران گسترش پیدا کرد. به‌ دنبال این اعتراضات حداقل ۲۵ نفر کشته و بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر بازداشت شدند. وزیر کار همچین در این جلسه با مروز اجمالی بر دستاورد‌های پنچ سال گذشته دولت در حوزه اقتصادی گفته: «در این دوره پنچ ساله اقدامات بزرگی در کنترل تورم، ایجاد ثبات بر بازار و همچنین رسیدن به رشد اقتصادی قابل توجه صورت گرفت از این رو ما اطمینان داریم که دوباره ثبات به بازار بازخواهد گشت و از این مشکلات عبور خواهیم کرد.» این سخنان درحالی ایراد شده که پس از اعلام خروج آمریکا از برجام و قبل از آغاز رسمی تحریم‌ها، قیمت ارز و طلا در ایران افزایش چشمگیری یافته است. گرانی‌، تورم و بیکاری شهروندان را در خصوص چشم‌انداز اقتصادی ایران نگران کرده است. مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند صادرات نفت «ایران» را به صفر برساند.

در حمله #طالبان به مأموران اطلاعاتی #افغانستان در غرب #کابل عده‌ای کشته شدند. معلوم نیست چه تعداد از کشته‌شدگان غیر نظامی‌اند

به گزارش خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۲۶ ژوئیه/ ۴ مرداد طالبان به یک ستون نظامی در کابل حمله کرد و تعدادی از مأموران اطلاعاتی افغانستان را به قتل رساند. پلیس افغانستان اعلام کرده که این حمله در ساعت ۵ صبح در غرب پایتخت افغانستان اتفاق افتاد. در این حمله دست‌کم چهار نفر کشته و سه نفر مجروح شده‌اند. معلوم نیست چه تعداد از کشته‌شدگان و مجروحان غیر نظامی هستند. طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که در حمله صبح پنجشنبه ده‌ها مأمور اطلاعاتی افغانستان به قتل رسیده‌اند.

یک شهروند ۲۶ ساله چینی مقابل #سفارت_آمریکا در #پکن یک بمب دست‌ساز منفجر کرد. فقط خود او مجروح شد

به گزارش خبرگزاری رویترز یک شهروند ۲۶ ساله جمهوری خلق چین مقابل سفارت آمریکا در پکن یک بمب‌ دست‌ساز منفجر کرد. در این انفجار فقط یک نفر مجروح شد و آن هم خود بمب‌گذار بود. به سفارت آمریکا آسیبی نرسید. بمب‌گذار که نام او اعلام نشده، بمب‌ دست‌ساز را با وسایل آتش‌بازی تهیه کرده و ساخته بود. سفارت آمریکا و مقامات امنیتی جمهوری خلق چین وقوع انفجار را تأیید کرده‌اند. سفارت آمریکا در پکن اعلام کرده که انفجار مقابل بخش صدور ویزا برای اتباع خارجی سفارتخانه اتفاق افتاده است. در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی از این واقعه منتشر شده که نشان می‌دهد پلیس محل را محاصره کرده و یک ستون دود به هوا بلند شده است. رسانه‌های چین از بازداشت یک زن خبر داده‌اند. او روی خود بنزین پاشیده بود و قصد داشت خود را آتش بزند. سفارت آمریکا در حاشیه پکن در همسایگی با سفارت هند و اسرائیل قرار دارد.

شمار قربانیان حملات گسترده #داعش در جنوب سوریه به حدود ۲۵۰ نفر رسید

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه (نهاد مدنی مستقر در بریتانیا)، تعداد قربانیان حملات مرگبار روز چهارشنبه داعش به مناطق تحت کنترل دولت در استان سویدا، در جنوب سوریه، به ۲۴۶ نفر رسیده است. ۱۳۵ نفر از کشته‌شدگان غیرنظامی بوده‌اند. در جریان این حملات دستکم ۴۵ عضو داعش نیز کشته شده‌اند. گروه داعش روز چهارشنبه رشته حملات هماهنگ و گسترده (شامل تیراندازی و بمب‌گذاری انتخاری) را در روستاهای استان سویدا، در جنوب سوریه ترتیب داد. نیروهای داعش در بیابان‌های شمال شرقی این منطقه حضور دارند که عمدتاً دروزی‌نشین هستند. این مناطق در طول هفت سال گذشته تا حد زیادی از جنگ در امان بوده‌اند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی #ایران: #اعدام تاثیر چندانی در پیشگیری از وقوع #جرم ندارد

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشور معتقد است تعیین مجازات #اعدام نمی‌تواند در پیشگیری از وقوع جرائم مختلف اثربخش باشد:‌ «نمی‌توان انتظار داشت که با اعدام فردی که مرتکب جرمی چون #کودک‌آزاری شد، در موضوع پیشگیری از وقوع این جرم نیز تاثیرگذار باشد.» سیدحسن موسوی چلک به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «در همه کشورها مجازات خاصی برای کودک آزارها و افرادی که مرتکب جرم کودک‌آزاری می‌شوند در نظر گرفته می‌شود.» به گفته رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشور، نوع نگاه صاحب‌نظران و کارشناسان به جرائم مختلف در سراسر دنیا تغییر کرده است و از مجازات‌ها و راهکارهای اثر بخش به عنوان جایگزین استفاده می‌شود. او همچنین گفته است قوانین مرتبط با جرائمی که در حوزه کودکان رخ می‌دهد نیز مثل سایر جرائم، تعیین مجازات و برخوردهای قانونی ویژه خود را به دنبال دارد و صدور مجازات در کودک‌آزاری‌ها در سایر کشورهای دنیا به انواع روش‌ها صورت می‌پذیرد: «در خصوص اینکه آیا مجازات اعدام می‌تواند بازدارنده یا دارای نقش پیشگیرانه از وقوع جرائمی چون کودک‌آزاری باشد یا خیر، باید به این نکته توجه کنیم که حتی اگر بر اساس قوانین جاری کشور چنین مجازاتی تعیین و اجرا شود، نمی‌توان به اثر‌بخشی لازم آن امیدوار بود.» موسوی چلک همچنین بازنگری در تعیین و تصویب برخی از قوانین به ویژه قوانین جرائم مرتبط با #موادمخدر را نتیجه ناکارآمد بودن و نداشتن اثربخشی لازم در تعیین این‌گونه مجازات‌ها دانسته است.

#محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس: رئیس #قوه_قضائیه پاسخگویی درباره حساب‌های بانکی‌اش را سه ماه است که به تعویق انداخته

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با انتشار پیامی در توییتر از به تعویق افتادن پاسخگویی رئیس قوه قضائیه درباره عملکرد حساب‌های بانکی‌اش خبر داده است. صادقی نوشته: «اول اردیبهشت نوبت سؤالم درباره حساب‌های قوه قضاییه بود، به درخواست رییس مجلس به تعویق افتاد به شرط آنکه ظرف دو هفته گزارش عملکرد حساب‌ها را بدهند. پس از سه ماه خبری نشد. سؤال در دستور هفته آینده قرار گرفت. با اصرار [علی] لاریجانی یک هفته دیگر به تعویق افتاد. اگر گزارش ندهند هفته بعد مطرح خواهد شد.» در آذر ۹۵ محمود صادقی در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواهان پاسخگویی درباره حساب‌های بانکی شده بود. در این حساب‌ها بیش از هزار میلیارد تومان از محل وثیقه زندانیان ذخیره شده و سود بانکی حاصل از آن در اختیار صادق لاریجانی قرار گرفته. رئیس قوه قضائیه از پاسخگویی درباره این حساب‌ها خودداری کرده است.

#علی_لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی: پیشنهادهای اتحادیه #اروپا برای حفظ #برجام، در سطح کلان پذیرفتی است

رئیس مجلس شورای اسلامی پنجشنبه ۴ مرداد در سفر به قم در جمع خبرنگاران از پیشرفت مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا برای حفظ منافع ایران از برجام خبر داد. علی لاریجانی گفت: «اروپایی‌ها در مذاکرات پیشنهاداتی در خصوص فروش نفت، ساماندهی امور بانکی و مسائل صادرات مطرح کردند که مقرر شد قوانین و مقرراتی را در داخل اتحادیه اروپا وضع کنند تا کار تجار و خرید و فروش تسهیل شود، در سطح کلان، پیشنهادهای اروپایی‌ها معقول بوده و باید جزئیات این پیشنهادها تبدیل به دستورالعمل اجرایی شود که در این زمینه مذاکرات در حال پیگیری است.» همزمان یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت اعلام کرده که لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی مجدداً در دستور کار مجلس قرار گرفته. مجمع تشخیص مصلحت نظام با این لوایح مخالفت کرده بود.

ذبیح‌الله #رئوفی شهروند ۶۹ ساله #بهایی اهل #سنندج به حبس و تبعید محکوم شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ذبیح‌الله رئوفی شهروند ۶۹ ساله بهایی در شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر سنندج به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس تعزیری و یک سال تبعید به شهرستان میناب استان هرمزگان محکوم شد. پیش از این رئوفی در شهریور ۹۴ بازداشت شده اما با قرار وثیقه آزاد شده بود. در سال ۸۸ نیز رئوفی بازداشت و محاکمه و به یک سال حبس محکوم شد اما در دادگاه تجدید نظر دوران حبس او به شش ماه در شهرستان تویسرکان کاهش یافت. دادگاه سنندج، پروانه رحمانی همسر او را هم به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است.