ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعویق حقوق #کارگران_مترو در چهار شهر

کارگران #قطار_شهری_اهواز، مشهد، تبریز و کرمانشاه چند ماه است دستمزد نگرفته‌اند. مسئولان نیز پاسخی به خواست کارگران نداده‌اند. کانال رسمی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه راه آهن با اعلام این خبر افزوده است کارگران قصد دارند در صورتی که مزد معوقه‌شان پرداخت نشود در روزهای آینده دست به اعتصاب و تجمع بزنند. بحث مطالبات کارگران مترو اهواز امروز جمعه چهارم مرداد به نماز جمعه این شهر نیز کشیده شد. موسوی فرد نماینده خامنه‌ای در خوزستان و امام جمعه اهواز در نماز جمعه امروز از مسئولان خواست به مطالبات معلمان و کارکنان قطار شهری اهواز رسیدگی کنند. کارگران مترو اهواز و تهران در ماه‌های اخیر بارها در اعتراض به تعویق مطالبات و بلاتکلیفی شغلی دست به اعتصاب و تجمع زده‌اند.

کشتی ایرانی #شباهنگ در #دریای_خزر غرق شد، ۹ خدمه نجات یافتند

به گزارش خبرگزاری رویترز، جمعه ۲۶ ژوئیه/ ۴ مرداد سازمان کشتی‌رانی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که یک فروند کشتی تجاری با نام «شباهنگ» که با پرچم ایران در دریای خزر در حرکت بود، در بندر لنکران دچار سانحه شد. علت این سانحه مشخص نیست. همچنین اطلاعی از محموله «شباهنگ» در دست نیست. سازمان کشتی‌رانی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که شباهنگ در حال غرق شدن بود که سیگنال کمک ارسال کرد و جمهوری آذربایجان نیز برای نجات خدمه این کشتی دو فروند بالگرد به محل حادثه فرستاد. ۹ تن از خدمه کشتی نجات یافتند. تلاش برای کمک به این کشتی و خدمه‌اش همچنان ادامه دارد.

اعتراض #کارگران_اخراجی_لوله‌سازی_ماهشهر (سدید) به #تعویق_مطالبات و عدم دریافت #بیمه_بیکاری

سه ماه از اخراج دسته‌جمعی حدود ۱۰۰ کارگر #شرکت_لوله‌سازی_ماهشهر (سدید) می‌گذرد و #کارگران دست خالی و بدون درآمد به حال خود رها شده‌اند. نه کارفرما مطالبات معوقه کارگران را پرداخته و نه سازمان منطقه ویژه اقتصادی اقدامی برای پرداخت حقوق بیکاری به کارگران اقدامی انجام داده است. شرکت لوله‌سازی ماهشهر (سدید)، واقع در سایت یک منطقه ویژه پتروشیمی این شهرستان در ماه‌های اخیر طی دو نوبت دست به اخراج گروهی کارگران زده است. اوایل اردیبهشت شرکت طی یک اطلاعیه و بدون ذکر هیچ توضیحی حدود ۱۰۰ تن از کارگران را اخراج کرد. این شرکت زمستان سال گذشته ۱۰۸ تن از کارگران را اخراج کرده بود و با پادرمیانی فرماندار ماهشهر ناگزیر شد آنان را به کار بازگرداند. شرکت لوله‌سازی ماهشهر با مشکل روبروست و از چند ماه پیش قرار بود مشکلات این واحد با همکاری وزارت صنعت، بانک مرکزی و بانک تجارت حل شود. و در جلسه ستاد ملی تسهیل صنعت تصویب شده بود که این شرکت حق «تعدیل نیرو» ندارد. اما سرانجام اختلاف میان شرکت سدید با بانک تجارت به اخراج کارگران منتهی شد. در پی اعتراضات کارگران، فرماندار ماهشهر و نماینده این شهر در مجلس وعده حل مشکلات کارگران را داده بودند که در حد حرف باقی مانده است.

#اردوغان: اگر آمریکا #اف-۳۵ را تحویل ندهد، #ترکیه سراغ گزینه‌های دیگر می‌رود

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه جمعه ۲۶ ژوئیه/۴ مرداد در سخنانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب «عدالت و توسعه» در آنکارا گفت: «تحریم‌ها یا تهدید آمریکا به حذف ما از برنامه تولید مشترک اف-۳۵، ترکیه را از احقاق حقوق امنیتی خود منصرف نمی‌کند. اگر آمریکا جنگنده‌های اف-۳۵ را که به ما فروحته تحویل ندهد، آنگاه سراغ گزینه‌های دیگری می‌رویم.» ایالات متحده آمریکا از واهمه دارد که روسیه با تکیه بر معامله تسلیحاتی اس ۴۰۰ با ترکیه به نقاط ضعف جنگنده‌های اف-۳۵ پی ببرد. به همین سبب با انتقال سامانه اس ۴۰۰ به ترکیه، تهدید کرد که این کشور را از برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ کنار می‌گذارد. اردوغان در ادامه سخنانش در جمع نمایندگان حزب عدالت و توسعه گفت: «ما حدود چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ پرداخت کردیم. تاکنون آنها چهار فروند را به خلبانان ما در آمریکا تحویل داده اما اجازه نمی‌دهند که به کشورمان پرواز کنند. اف-۳۵ نمی‌دهید؟ عیبی ندارد، به سراغ گزینه‌های دیگر می‌رویم.» روسیه هفته گذشته اعلام کرده بود برای مذاکره با ترکیه درباره فروش جنگنده‌های پیشرفته سوخو-۳۵ به این کشور آمادگی دارد. این اقدام اما شکاف بین آنکارا و واشنگتن را عمیق‌تر می‌کند. اردوغان اعلام کرد استقرار سامانه پدافندی اس-۴۰۰ در ترکیه تا آوریل ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد.

مقام سازمان برنامه و بودجه: «#بودجه_ ۹۸ بر مبنای فروش ۳۰۰ هزار بشکه نفت تنظیم شد

سید حمید پورمحمدی گل‌سفیدی، معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور به مبلغ ۴۴۸ هزار میلیارد تومان و بر اساس فروش ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز بسته شده است. بودجه سال ۹۷ بر اساس فروش روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه و بودجه سال ۹۶ بر اساس فروش روزانه ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه نفت بسته شده بود. خبرگزاری رویترز ژوئن/ تیر سال جاری با استناد به منابع صنعتی و شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها گزارش داده بود که صادرات روزانه نفت احتمالا به ۳۰۰ هزار بشکه یا زیر این رقم سقوط کرده است. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در واکنش به این خبر گفته بود: «مطلقاً دروغ است.»

انتقاد #سازمان_ملل از بی‌توجهی قدرت‌های جهانی به خشونت رژیم اسد و متحدانش در شمال غربی #سوریه

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد از بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی اعلام کرد که حکومت بشار اسد در شمال شرقی سوریه دست به خشونت‌های بی‌سابقه‌ای علیه غیر نظامیان زده است. در این مناطق بیش از ۳ میلیون نفر زندگی می‌کنند. از ۴ آوریل سال جاری میلادی در اثر بمباران‌های هوایی ارتش سوریه و جنگنده‌های روسیه دست‌کم ۴۴۰ هزار نفر از شمال سوریه آواره شده‌اند. دفتر میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل جمعه ۲۶ ژوئیه/ ۴ مرداد اعلام کرد که تنها در ۱۰ روزگذشته ۱۹۳ غیرنظامی که در بین آن‌ها ۲۶ کودک هم وجود دارد در درگیری مخالفان با حکومت اسد کشته شده‌اند. باشله روز جمعه با انتقاد از بی‌اعتنایی جامعه بین‌المللی به رویدادهای شمال سوریه گفت قدرت‌های جهانی ظاهراً در وضعیتی نیستند که بتوانند به بحران سوریه توجه کنند. این امر به گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل «وضعیت غم‌انگیزی را به وجود آورده که مهار آن ظاهراً دیگر میسر نیست.»

#احمد_خاتمی در نماز جمعه تهران: رسانه‌ها خوشحال نباشند که نماز جمعه خلوت شده است

آیت‌الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران بخشی از خطبه‌های این هفته نماز جمعه را به اهمیت نماز جمعه در نظام ولایی و عدم اقبال آن در نزد مردم اختصاص داد. خاتمی گفت: «نماز جمعه تریبون ولایت است و باید رهنمودهای ولایت را در آن تبیین کرد. ائمه جمعه مطالعه‌کرده سخن بگویند و تحلیل‌های جذاب عرضه کنند.» امام جمعه موقت در ادامه سخنان خود تلویحاً رسانه‌ها را در بی‌علاقگی مردم به «تریبون ولایت» مقصر دانست: «رسانه‌ها چه مکتوب و چه فضای مجازی، نماز جمعه را تخریب نکنند، خوشحال نباشند که نماز جمعه خلوت شده است. الحمدلله صداوسیما در میدان است و انتظار می‌رود که تلاش بیشتری کنند و برنامه‌هایی برای تشویق مردم برای نماز جمعه بگذارند.» خاتمی مسئولان و مدیران دولتی را هم از تهدیدها بی‌نصیب نگذاشت: «مسئولان نظام در سراسر کشور به‌خصوص در تهران به این نکته توجه داشته باشند که حضورشان در نماز جمعه تعظیم شعائر است. همچنین به‌نفع خودشان است چرا که این از جلوه‌های مردمی بودن آنها است.»

سازمان امور مالیاتی: بیش از ۵۰۰ میلیون #حساب_بانکی در ازای ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور وجود دارد

هادی خانی مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی نسبت به شمار بالای حساب‌های بانکی در ایران هشدار داد و گفت: «بیش از ۵۰۰ میلیون حساب بانکی در ازای ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور وجود دارد که این زنگ خطر است، کنترل این موارد فقط از دست سازمان امور مالیاتی برنمی‌آید و عزم ملی می‌طلبد». به‌گفته خانی، پدر و پسری در یکی از استان‌های کشور ۸۴۰ شخص حقیقی و ۴۷۰ شخص حقوقی را درگیر فساد اقتصادی خود با محوریت فرار مالیاتی کرده‌اند و تنها در این فقره دو هزار وکالت‌نامه برای واردات، صادرات، کارت بازرگانی اجاره‌ای، افتتاح حساب اجاره‌ای، ثبت شرکت‌های صوری، همچنین ۶ تا هفت هزار میلیارد تومان کتمان درآمد شناسایی شده است. هادی خانی تأکید کرد که نظام مالیاتی زمانی اصلاح می‌شود که شناسایی آن اصلاح شود: «نخستین گام در حوزه مالیات، شناسایی است که تحقق آن به دست فعالان اقتصادی است».

اعتصاب #کارگران_شهرداری_رشت

کارگران شهرداری رشت روز پنجشنبه سوم مرداد در اعتراض به #تعویق_حقوق و #عدم_امنیت_شغلی دست از کار کشیدند و مقابل شهرداری تجمع کردند. کارگران گفته‌اند هزینه‌های زندگی بطور سرسام‌آوری افزایش یافته اما حقوق اندک آن‌ها پرداخت نمی‌شود. کارگران همچنین خواستار حذف پیمانکاران و قرارداد مستقیم با شهرداری هستند. کارگران گفته‌اند پیمانکاران حقوق کارگران را به موقع نمی‌دهند و از آن‌ها بیگاری می‌کشند و کارگران شهرداری را علاوه بر نظافت شهر به کارهای دیگری از قبیل نظافت منازل و ویلاهای خصوصی وادار می‌کنند. تعویق مطالبات کارگران شهرداری‌ها به شهرداری رشت منحصر نمی‌شود. کارگران تعدادی دیگر از شهرداری‌ها نیز با مشکل تعویق پرداخت مزدها و حق بیمه و سایر مطالبات رویرو هستند. کارگران شهرداری‌ها که غالبا از طرق پیمانکاران در شهرداری کار می‌کنند همچنین خواستار حذف پیمانکاران و استخدام رسمی در شهرداری هستند.

#حسین_زمان، خواننده نزدیک به #جبهه_مشارکت کنسرت بزرگی در #برج_ میلاد برگزار کرد

حسین زمان، خواننده موسیقی پاپ ایران و از وابستگان به جبهه مشارکت ایران اسلامی که ترانه‌هایی هم در ستایش از جنگ ایران و عراق خوانده است، بعد از ۱۷ سال، در مرکز همایش‌های برج میلاد به روی صحنه رفت و منتخبی از آثار قدیم و جدید خود را با همراهی ارکستر بزرگی متشکل از نوازندگان پیشکسوت و جوان اجرا کرد. زمان روی صحنه برج میلاد گفت: «بسیاری از دوستانم به من توصیه کرده بودند که اقدام به برگزاری کنسرت نکنم چون دیگر کسی مرا به خاطر نخواهد آورد و شاید حنجره من بعد از این مدت طولانی توانایی اجرای دو نوبت کنسرت در یک شب را نداشته باشد. امشب آمده‌ام تا با اجرای گلچینی از قطعات قدیمی و تعدادی قطعه جدید با شما تجدید دیدار کنم و بگویم هنوز هم می‌توانم برای شما بخوانم.» کنسرت حسین زمان در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و احتمال گشایش فضای عمومی برای گروهی از اصلاح‌طلبان برگزار شد.

#سنا صلاحیت ژنرال #مارک_میلی، رئیس جدید #ستاد_مشترک_ارتش_آمریکا را تأیید کرد

به گزارش رویترز، مجلس سنای آمریکا عصر پنجشنبه (به وقت واشنگتن) ۲۵ ژوئیه/ ۳ مرداد با ۸۹ رأی موافق در برابر تنها یک رأی مخالف، صلاحیت ژنرال مارک میلی برای جانشینی ژنرال جوزف دانفورد در مقام ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا را تأیید کرد. جف مرکلی نماینده دموکرات از ایالت «اورگان» تنها سناتوری بوده که به صلاحیت میلی رأی منفی داد. دو هفته قبل در جلسه استماع سنای آمریکا، میلی با خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان مخالفت کرد و ایران را تهدید «مهیبی» برای خاورمیانه دانست. ژنرال میلی در این جلسه بر توانایی‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران تأکید ویژه داشت. دوره ریاست جوزف دانفورد بر ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا یکم اکتبر سال جاری (۹ مهر) پایان می‌‎یابد. میلی ۶۱ سال دارد، در سال ۲۰۱۵ به مقام «افسر ارشد» ارتش آمریکا رسیده، و در جنگ عراق و افغانستان نیز حضور داشته است. سه روز قبل سنای آمریکا صلاحیت مارک اسپر به عنوان وزیر دفاع را تأیید کرده بود. اسپر هم اعلام کرده که برای حفاظت از کشتی‌های تجاری و تأمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس به یک ائتلاف دریایی نیاز است.

سی ان ان ادعا کرد ایران #موشک_بالستیک میان‌برد آزمایش کرده است

یک مقام آمریکایی که نام او پوشیده مانده به شبکه خبری سی.ان.ان گفته است که ایران اواخر روز چهارشنبه ۲ مرداد، یک موشک بالستیک میان‌برد، از نوع شهاب سه، با برد تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر آزمایش کرده است. هیچ منبع دیگری این خبر را تأیید نکرده است. مقامات نظامی ایران نیز این خبر را تاکنون نه تکذیب و نه تأیید کرده‌اند.

#کره_شمالی: پرتابه‌های جدید هشداری به #کره_جنوبی بود

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعلام کرد آزمایش موشکی این کشور هشداری به کره جنوبی است برای توقف واردات تسلیحات با تکنولوژی‌های جدید و همچنین رزمایش‌های مشترک با آمریکا درشبه ‌جزیره کره. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی بامداد پنجشنبه ۲۵ ژوئیه/ ۳ مرداد اعلام کرد کره شمالی اقدام به شلیک دو پرتابه نامشخص کرده است. ژاپن ساعتی بعد تأیید کرد این پرتابه‌ها، موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد بوده‌اند. کیم جونگ اون، کره جنوبی را به اجرای استانداردهای دوگانه متهم کرد و گفت: «آنها از یک طرف از صلح حمایت می‌کنند اما همزمان واردات سلاح‌های جدید و انجام تمرین نظامی را انجام می‌دهند. کره جنوبی باید از این اقدامات دست بردارد و هشدار ما را فراموش نکند.» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی گفت: پیونگ‌یانگ آزمایش هسته‌ای انجام نداده، این پرتابه‌ها فقط دو موشک کوچک و عادی بوده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در یک نشست خبری از کره شمالی خواست از انجام اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارد. مورگان اورتاگوس گفت: «ما می‌خواهیم با کره شمالی تعامل دیپلماتیک داشته باشیم.

حکم دادگاه عالی بریتانیا درباره قرارداد فروش #تانک_چیفتن به ایران در دوران پهلوی: #بریتانیا سود مبلغ قرارداد را نپردازد

دادگاه عالی بریتانیا با صدور حکمی اعلام کرد که شرکت «خدمات بین‌المللی نظامی» بریتانیا ملزم نیست همه سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش تانک چیفتن به ایران در سال‌های پیش از انقلاب دریافت کرده، به تهران پرداخت کند. بر اساس حکم دادگاه، رقمی که طرف بریتانیایی به عنوان ضرر و زیان به ایران بدهکار است باید دوباره محاسبه شود. در سال ۱۹۷۱ حکومت پهلوی و دولت بریتانیا بر سر خرید هزار و ۵۰۰ تانک چیفتن به ارزش یک میلیارد دلار توافق کردند. در فاصله سه سال بریتانیا ۱۵۰ تانک به ایران تحویل داد. اما بعد از پیروزی انقلاب این قرارداد لغو شد. ایران برای دریافت پول تانک‌ها و سود آن به دیوان بین‌المللی تجارت جهانی شکایت برد. در سال ۲۰۰۱ دیوان اعلام کرد که شرکت بریتانیایی باید به ایران بابت ضرر و زیان ناشی از این قرارداد، سود پول باقی‌مانده را نیز به همراه تمامی هزینه‌های تیم وکالت ایران و بخش عمده هزینه‌های دیوان تجارت بین‌المللی بپردازد. «خدمات بین‌المللی نظامی» که وزارت دفاع بریتانیا هم در آن سهم دارد اعلام کرد به دلیل تحریم وزارت دفاع ایران در پرداخت‌ها تأخیر کرده و با این استدلال از حکم دیئان تمکین نکرد. ایران برای اجرای احکام دیوان بین‌المللی تجارت جهانی به دادگاه عالی بریتانیا شکایت کرده بود. ایران می‌تواند به این حکم اعتراض کند.