نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو منبع حقوق بشری: دیوان عالی کشور برای پنج بازداشتی #اعتراضات_دی_۹۶ در خمینی‌شهر، حکم دو بار اعدام صادر کرده است

دو منبع حقوق بشری از صدور حکم اعدام برای پنج معترض اعتراضات دی ۹۶ خبر داده‌اند. پایگاه حقوق بشری جوانه‌ها (نه به اعدام، نه به زندان) و حساب توییتر مرکز اسناد حقوق بشر ایران یکشنبه ۵ مرداد اعلام کردند دیوان عالی کشور حکم اعدام ۵ نفر از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ را تایید کرده است. طبق این گزارش‌ها مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی که هر پنج نفر در خمینی‌شهر اصفهان دستگیر شده بودند به اتهام «محاربه» و «بغی» (تجاوز و تعدی به حقوق دیگران) به یک یا دوبار اعدام محکوم شده‌اند. جزئیات دقیق‌تری از این احکام منتشر نشده است. در دادنامه این معترضان آمده که «با توجه به زندانی بودن متهمین مذکور، در اغتشاشات ۹۸ در خمینی‌شهر (محل سکونت معترضین) هیچ اغتشاش یا تخریبی صورت نگرفته است». هنوز منابع رسمی این خبر را تایید نکرده‌اند. پیش از این صدور حکم اعدام برای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه بازداشتی دیگر آبان ۹۸ با اعتراض جمعی کاربران توییتر و به ‌دنبال آن واکنش مسئولان جمهوری اسلامی منجر شد. ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه اما با تایید ضمنی احکام اعدام گفته بود حساب «اغتشاشگران» از معترضان جداست.

خوابگاه‌های خصوصی ویژه زنان در برخی از مناطق تهران، برای یک اتاق تک‌تخته بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان رهن طلب می‌کنند

طبق یک گزارش میدانی از قیمت رهن و اجاره در خوابگاه‌های خصوصی ویژه زنان در تهران، زنان دانشجو و شاغل برای رهن یک اتاق‌ تک تخته در خوابگاه‌های خصوصی پایتخت باید بین ۱۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون ‌تومان پرداخت کنند. براساس این گزارش که یکشنبه ۵ مرداد در روزنامه اعتماد آنلاین منتشر شده، پانسیون‌ها و خوابگاه‌ها به‌ویژه خوابگاه‌های ویژه زنان به‌رغم اینکه اکثر آن‌ها متعلق به نهادهای دولتی هستند، بسیار بالاتر از نرخ معمول بازار قیمت‌گذاری می‌شوند. اجاره بیشتر آن‌ها با واسطه بخش خصوصی انجام می‌شود. مقایسه خوابگاه‌های مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد، اکنون که شیوع ویروس جدید کرونا زندگی جمعی را به نوعی مخاطره بدل کرده، اتاق‌های تک تخته با تفاوت‌های فاحش قیمت گذاری می‌شوند. به عنوان مثال دریکی از مناطق شمال تهران، قیمت اجاره یک اتاق سه تخته ۱میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و اتاق چهار تخته یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که هر دو مورد با ۵ میلیون تومان رهن واگذار می‌شوند. در واقع میان اتاق یک تخته و سه تخته دست کم صدمیلیون تومان تفاوت قیمت رهن وجود دارد. در منطقه دیگری، دانشجویان باید برای یک تخت در اتاق ۶ تخته ماهیانه ۶۲۰ هزار تومان و در اتاق ۸ تخته ۵۷۰ هزار تومان بپردازند. بسیاری از دانشجویان برای رهاشدن از مقررات تحقیرآمیز و سختگیرانه خوابگاه‌های عمومی و همچنین تراکم جمعیت و شرایط نامناسب زندگی در این خوابگاه‌ها، ناچار به اجاره یا رهن تخت در خوابگاه‌های خصوصی‌اند. اما این خوابگاه‌ها ، همچنان محدودیت‌هایی از جمله محدودیت تردد را اعمال می‌کنند.

ریزش دیواره‌های #معدن خاک نسوز در چهارمحال و بختیاری جان یک #کارگر را گرفت

مهرداد قاسمی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری فوت یک کارگر «معدن خاک نسوز شهید نیلچیان» در منطقه باجگیران شهرستان کیار را تایید کرد. او گفت که این کارگر بر اثر ریزش سنگ از دیواره‌های معدن فوت کرده است. یاسر زمانی، مدیرکل مدیریت بحران استان چهارمحال و بختیاری هم گفت که براثر ریزش این معدن، ۶ نفر نیز در آن گرفتار شده بودند که پس از امدادرسانی نجات یافتند. قاسمی اما حبس شدن شش کارگر در زیر آوار را شایعه دانسته بود. معدن نیلچیان در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد در ارتفاعات پشتکوه بختیاری قرار دارد.

عربستان سعودی به درخواست دولت افغانستان ۶۰۰ مکتب در این کشور می‌سازد

روزنامه هشت صبح افغانستان یکشنبه ۵ مرداد به نقل از سفارت این کشور در ریاض گزارش کرد؛ «صندوق توسعه عربستان سعودی (SFD) پیشنهاد افغانستان را مبنی بر ساخت ۶۰۰ مکتب به عوض ۱۰۰ مکتب با قرضه‌ی آسان ۵۰ میلیون دلاری پذیرفته است». پیش از این گفته شده بود که ریاض تنها ۱۰۰ مدرسه در افغانستان خواهد ساخت. توافق برای ساخت ۱۰۰ مکتب در جریان دیدار سفیر عربستان سعودی در افغانستان با رئیس مجلس این کشور مطرح شده بود. جزئیات بیشتری در باره این تفاهمنامه و قرارداد منتشر نشده است.