ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای آموزش و پرورش کوهدشت دسته‌جمعی استعفا دادند

به‌گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران، ۱۱ نفر از نیروهای ستادی آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت در استان لرستان درخواست استعفای دسته‌جمعی خود را در نامه‌ای اعلام کردند. این افراد دلیل استعفای خود را «مشکلات خاص در زندگی خود» عنوان کرده‌اند. این استعفای دسته‌جمعی در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای آموزش و پرورش به دلیل بی‌اعتنایی مسئولان نسبت به خواسته‌هایشان با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبه‌رو هستند.

بهرام گرگان، کارگر بازنشسته فولاد خوزستان، توسط اطلاعات سپاه دستگیر شد

ماموران اطلاعات سپاه صبح شنبه اول مرداد، ماموران اطلاعات سپاه بهرام گرگان کارگر بازنشسته شرکت فولاد اهواز را هنگام خروج از خانه دستگیر کرده و به همراه بردند. از وضعیت این کارگر بازنشسته و علت بازداشت خبری در دست نیست. گروه تلگرامی «اتحاد بازنشستگان» که خبر بازداشت بهرام گرگان را منتشر کرده، نوشته است، او به طور جدی بیمار است و جانش در خطر قرار دارد. بنا بر خبر منتشر شده، بهرام رادان یک روز پس از دستگیری تماس کوتاهی با خانواده داشته و هیچ اطلاعی از وضعیت او در دست نیست. دستگیری این کارگر بازنشسته در حالی صورت می‌گیرد که تشدید وخامت اقتصادی و گرانی روز افزون، کارگران و بازنشستگان را با مشکلات معیشتی جدی روبرو کرده و اعتراض جمعی کارگران و کارگران بازنشسته (تامین اجتماعی) را در پی داشته است. بازنشستگان تامین اجتماعی از نیمه خرداد تا کنون در اعتراض به مصوبه دولت مبنی بر عدم افزایش مقرری آن‌ها به میزان ۳۸ درصد، تقریبا به طور روزمره همزمان در چند شهر از جمله در اهواز تجمع و راهپیمایی کرده‌اند. در روزهای اخیر کارگران شرکت فولاد اهواز نیز در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و وضعیت معیشت خود دست به اعتصاب زده‌اند.

ریبوار عبدالهی، فعال کارگری کُرد به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، ریبوار عبدالهی، فعال کارگری کرد اهل سنندج و عضو سابق کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلات کارگری،‌ به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده است. شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج علیه او به اتهام «تبلیغ علیه نظام» این حکم را صادر کرد. عبدالهی به «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در حزب کومله نیز متهم شده بود که از این اتهام تبرئه شد. ریوار عبدالهی را ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ هنگام خروج از خانه‌اش بازداشت کردند. او ۱۸ اسفند گذشته با وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

نشست بین‌المللی تاشکند درباره‌ افغانستان آغاز شد

صبح سه‌شنبه ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه نشست بین‌المللی درباره‌ افغانستان در تاشکند، پایتخت ازبکستان با یک روز تأخیر آغاز شد. در این نشست نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند. هیأتی از سوی طالبان به ‌رهبری مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ این گروه در این نشست شرکت کرده است. وزارت خارجه ازبکستان هدف از برگزاری نشست تاشکند را به پیش بردن اقدامات و پیشنهادهایی از سوی جامعه بین‌المللی برای ارتقای ثبات، امنیت و بازسازی افغانستان پس از جنگ عنوان کرد. مولوی امیرخان متقی انتظار دارد که در این نشست درباره‌ موضوعات اقتصادی افغانستان نیز گفت‌وگو شود. توماس وست، نماینده ویژه‌ آمریکا برای افغانستان نیز در نشست تاشکند شرکت می‌کند.

نزدیک به یک سال بازداشت موقت و بلاتکلیفی لقمان عزیزی در زندان ارومیه

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، لقمان عزیزی شهروند ساکن پیرانشهر، بعد از گذشت بیش از ۱۰ ماه هم‌چنان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان ارومیه، به‌سر می‌برد. لقمان عزیزی در تاریخ ۲۹ مهرماه سال گذشته، توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر بازداشت شده بود. یک منبع آگاه به آژانس خبری کُردپا گفته: «لقمان عزیزی در تیرماه امسال، پس از اتمام دوران بازجویی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه به زندان این شهر منتقل شده است.» به گفته این منبع آگاه لقمان عزیزی در طول این مدت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم مانده است. از جمله اتهام‌های مطرح شده علیه لقمان عریزی «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» است. این شهروند کُرد پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. او در تیرماه سال ۹۵ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اسفندماه همان سال به اتهام «عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام»، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی» و همچنین «تبلیغ علیه نظام» جمعاً به ١۶ سال حبس محکوم شده بود. این حکم در تیرماه سال ۹۶، در مرحله‌ تجدیدنظر به ۵ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد. او مدتی قبل با پایان دوران محکومیت خود از زندان آزاد شد.

حسن نصرالله: آماده‌ام سوخت ایران را رایگان به لبنان وارد کنم

شبکه المیادین، وابسته به حزب‌الله لبنان گزارش داد سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در ارتباط با بحران سوخت در لبنان گفت: «آماده‌ایم سوخت ایران را رایگان برای نیروگاه‌های برق لبنان بیاوریم به شرط آن‌که دولت لبنان با این موضوع موافقت کند.» او افزود: «متأسفانه لبنان جرأت سیاسی این اقدام را به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا ندارد.» حسن نصرالله وضعیت موجود در لبنان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «گام‌های خود را با برادران سوری یا ایرانی یا هم‌پیمانان خود در داخل کشور هماهنگ نکردیم.» رهبر حزب‌الله مدعی شد که «ایران هیچ وقت درخواستی از او چه در لبنان و چه در منطقه نداشته است» و «ایستادن ایران در کنار دوستان و هم‌پیمانانش به این معنا نیست که بر آن‌ها کنترل دارد». حسن نصرالله در ژوئن سال ۲۰۱۶ گفته بود: «ما در مورد بودجه حزب‌الله شفاف هستیم، درآمد‌هایش، هزینه‌هایش، هرآن‌چه که خورده و نوشیده می‌شود، موشک‌ها و راکت‌هایش همه از ایران دریافت می‌شود.»

ادعای عجیب بانک مرکزی: تورم در حال کاهش است

بانک مرکزی جمهوری اسلامی پس از مدت‌ها سکوت و عدم ارائه آمار نرخ تورم، از کاهش حدود ۲۰ واحد درصدی تورم اقلام خوراکی از خرداد تا تیرماه خبر داد و گفت تورم ماهانه اقلام خوراکی از ۲۵,۴ درصد در خردادماه به ۵,۷ درصد در تیرماه کاهش یافت. بانک مرکزی با این آمار جدید خود همچنین مدعی «پایان اثر تورمی حذف ارز ۴۲۰۰» شد و افزود که تورم در ماه‌های آینده نیز کاهش می‌یابد. این در حالی است که مرکز آمار در گزارش تورم خردادماه گفته بود نرخ تورم ماهانه از ۳,۵ درصد در اردیبهشت به ۱۲,۲ درصد در خرداد افزایش یافته است. بانک مرکزی گفته است: «اکنون مؤلفه‌های پولی مهم‌ترین عامل باقی‌مانده تورم در کشور هستند. نقدینگی و به‌ویژه پایه پولی در شرایط فعلی اقتصاد ایران، عامل عمده تورم بالای فعلی هستند که کنترل آن‌ها، کاهش تورم در ماه‌های آینده را تضمین می‌کند.»