ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت پارلمان غنا با لغو مجازات مرگ؛ صدوبیست‌وچهارمین کشوری که اعدام را کنار می‌گذارد

پارلمان غنا در حالی به ملغی شدن مجازات مرگ رای داد که از سال ۱۹۹۳ تاکنون هیچ مجازات اعدامی در این کشور اجرا نشده است. در حال حاضر ۱۷۰ مرد و شش زن در غنا در صف اجرای حکم اعدام قرار دارند که به این ترتیب مجازات آن‌ها به حبس ابد تبدیل خواهد شد؛ هر چند نانا آکوفو آدو، رییس جمهوری غنا، هنوز با اجرایی شدن این قانون موافقت نکرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، قانون لغو مجازات اعدام در غنا، روز سه‌شنبه، ۲۵ ژوییه/ سوم مرداد، از سوی پارلمان این کشور تصویب شد. فرانسیس خاویر سوسو، نماینده پارلمان غنا که این لایحه را ارائه کرد، گفته است: «این یک پیشرفت بزرگ در سابقه حقوق بشر غنا است. ما تحقیقاتی چه با انجام نظرسنجی و چه در زمینه بازنگری قانون اساسی انجام داده‌ایم و همه این تحقیقات نشان دادند اکثریت مردم غنا خواستار حذف مجازات اعدام هستند.» به گزارش نهادهای حقوق بشری در غنا، این کشور صدوبیست‌‌وچهارمین کشور در جهان است که مجازات اعدام را لغو می‌کند. گینه استوایی، سیرالئون، جمهوری آفریقای مرکزی و زامبیا از جمله آخرین کشورهای آفریقایی بودند که در دو سال گذشته در نظام قضایی خود به مجازات اعدام پایان دادند. قزاقستان هم یکی از آخرین کشورهایی است که مجازات اعدام را کنار گذاشته است.

الهه محمدی، روزنامه‌نگار زندانی، در آخرین دادگاهش تمامی اتهام‌ها علیه خود را رد کرد

سعید پارسایی همسر الهه محمدی، روزنامه‌نگار زندانی اعلام کرد که جلسه نهایی رسیدگی به پرونده همسرش چهارشنبه ۴ مرداد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بر خلاف درخواست آن‌ها به صورت غیرعلنی برگزار شد و با اخذ دفاع آخر به پایان رسید. پارسایی در توییتر نوشت: «الهه کلیه اتهامات را رد کرد و ما امیدواریم دفاعیات صریح بیان‌شده در دادگاه، مورد بررسی قرار گیرد.» الهه محمدی، روزنامه‌نگار بخش اجتماعی روزنامه «هم‌میهن» پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی از مراسم خاکسپاری او در سقز گزارش تهیه کرد و به همین دلیل بازداشت شد. نیلوفر حامدی همکار او از روزنامه‌ «شرق» نیز که از بازداشت ژینا توسط گشت ارشاد گزارش تهیه کرده و نخستین عکس‌ها از او بر تخت بیمارستان و خانواده‌اش را منتشر کرده بود در بازداشت است و آخرین دادگاه او نیز روز سه‌شنبه برگزار شد. این دو روزنامه‌نگار به‌خاطر شجاعتشان در بیان حقیقت برنده جایزه قلم طلایی کنگره جهانی رسانه‌های خبری شدند. همسر الهه محمدی روز گذشته در توییتر نوشت: «چهارم مرداد، دومین و احتمالاً آخرین جلسه دادگاه اوست. امیدی به برگزاری دادگاه علنی نداریم اما همچنان خواستار آزادی هرچه سریع‌تر الهه هستیم.»

کشتی حامل سه هزار خودرو در سواحل هلند آتش گرفت و یکی از خدمه‌های آن کشته شد

گارد ساحلی هلند چهارشنبه ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه اعلام کرد که یک کشتی با حدود سه هزار وسیله نقلیه در سواحل هلند آتش گرفت و یکی از خدمه‌های آن کشته و شماری زخمی شدند. شبکه ان‌او‌اس هلند گزارش داد که این آتش‌سوزی سه‌شنبه شب بر روی کشتی ۱۹۹ متری «فریمَنتِل هایوی» که در پاناما ثبت شده و از آلمان به سمت مصر در حرکت بود، آغاز شد و چندین خدمه مجبور شدند به دریا بپرند. همه خدمه این کشتی هندی بودند. گارد ساحلی هلند گفت: کشتی‌های نجات برای خاموش کردن کشتی در حال سوختن، به روی آن آب پاشیدند اما استفاده بیش از حد از آب باعث غرق شدن آن شد. خبرگزاری ای‌ان‌پی هلندی به نقل از گارد ساحلی گزارش داد که آتش‌سوزی ممکن است چند روز ادامه داشته باشد و به‌دلیل محموله آن خاموش کردن آن دشوار است. گارد ساحلی اعلام کرده که علت آتش‌سوزی ناشناخته است، اما سخنگوی گارد ساحلی پیش‌تر به رویترز گفته بود که آتش در نزدیکی یک خودروی برقی آغاز شده است. حدود ۲۵ خودرو از دو هزار و ۸۵۷ وسیله نقلیه موجود در کشتی برقی بودند.

نماینده خامنه‌ای در نیروی قدس سپاه تهدید کرد: عاملان قرآن‌سوزی مانند سلمان رشدی فاقد امنیت و آسایش خواهند بود

حجت‌الاسلام علی محمدی‌سیرت، نماینده علی خامنه‌ای در نیروی قدس سپاه پاسداران درباره اقدام ضداسلامی سلوان مومیکا، پناهجوی عراقی در سوئد گفت: «در صورت عدم تحویل این جنایتکار، او مانند سلمان رشدی فاقد امنیت و آسایش خواهد بود.» محمدی‌سیرت سلوان مومیکا را «جاسوس اسرائیل» خواند و اقدام او را «نتیجه شکست آمریکا و دولت‌های تابعه آن در مقابل منطق مستحکم انقلاب اسلامی» توصیف کرد. او همچنین افزود: «کسی که به ساحت پیامبر اکرم و قرآن کریم اهانت کند حکمش اعدام است و مقام رهبری هم در پیام خود فرمودند که اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است.» نماینده خامنه‌ای تأکید کرد که «این انتقام به دست ارادتمندان و معتقدان به قرآن کریم گرفته می‌شود». علی خامنه‌ای شنبه ۳۱ تیر در پیامی خواهان «اشد مجازات» برای عاملان «بی‌حرمتی» به قرآن شد. پناهنده عراقی، همزمان با عید قربان قرآن را در برابر مسجدی در استکهلم سوزاند و چند روز بعد در برابر سفارت عراق در این شهر قرآن را همراه با تصاویری از مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق و علی خامنه‌ای زیر پا گذاشت.

در مشهد نان ناگهان ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شد

روزنامه «خراسان» چهارشنبه ۴ مرداد نوشت: «دیروز به شکل ناگهانی اعلام شد نرخ نان در شهرستان مشهد افزایش یافت. افزایشی که در انواع نان، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد محاسبه شده و تنها برای نان یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای است.» این‌ در حالی است که در ماه‌ها و هفته‌های گذشته، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی چندین بار افزایش قیمت نان را تکذیب کرده بودند. بر اساس نرخ‌های جدید، نان بربری سنتی نیمه‌یارانه‌ای از ۱۱۵۰ تومان به ۱۶۵۰ تومان رسیده و بربری ماشینی نیمه‌یارانه‌ای نیز از ۱۱۵۰ تومان به ۱۶۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. نان سنگک نیمه‌یارانه‌ای که پیش از این دو هزار تومان بود، ۲۷۵۰ تومان شد و قیمت نان لواش ماشینی نیمه‌یارانه‌ای، از ۵۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان افزایش یافت. بقیه انواع نان از جمله تافتون سنتی، تنوری خراسانی، ماشینی دوار و بربری خراسانی نیز در همه انواع سهمیه‌های یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای به همین نسبت دچار تغییر قیمت شده‌اند. رضا رمضانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری مشهد در این‌باره گفت: «بالاخره مشکلات صنف را هم باید مدنظر قرار دهیم. اجاره‌بهای بالا، دستمزدهای سنگین کارگران، افزایش مالیات و بهای آب، برق، گاز و تلفن مزید بر علت بود که باید تغییری در قیمت نان انجام می‌شد.» اتحادیه نانوایی‌های مشهد پیشنهاد افزلیش ۱۱۰ درصدی قیمت نان را داده بود.

دادگاه فدرال آمریکا قانون پناهندگی دولت بایدن را متوقف کرد

در آمریکا قوانینی که از ماه مه گذشته برای محدود کردن ورود پناهجویان از مرز مکزیک به‌اجرا گذاشته شده بود غیرقانونی اعلام شد. جان تیگار، قاضی دادگاه فدرال سانفرانسیسکو با قانون جدید دولت آمریکا مخالفت کرد. این قانون پناهجویانی را که از مرزهای جنوبی ایالات متحده وارد این کشور می‌شدند ملزم می‌ساخت که پیش از ورود به خاک آمریکا در کشور ثالث درخواست پناهندگی دهند. براین اساس، باید از ورود مهاجرانی که نخستین بار در کشور ثالث درخواست پناهندگی نکرده‌اند خودداری می‌شد. دولت جو بایدن با این قانون می‌خواست شمار مهاجران را کاهش دهد. چندین سازمان حقوق بشری و امدادرسان علیه این قانون شکایت کرده بودند. به‌گفته مقام‌های مرزی آمریکا، سال گذشته بیش از دو میلیون نفر تلاش کردند به آمریکا مهاجرت کنند. حکم جدید دادگاه فدرال ابتدا به مدت ۱۴ روز متوقف می‌شود تا به دولت فرصت درخواست تجدید نظر در حکم را بدهد. وزارت دادگستری آمریکا درخواست اعاده دادرسی کرده است.

شهردار تهران: سرقت لوله‌های آب در تهران را نه تکذیب می‌کنم نه تأیید

علیرضا زاکانی، شهردار تهران چهارشنبه ۴ مرداد در حاشیه برگزاری نشست هیأت دولت گفت: «سرقت لوله‌های آب در تهران را نه تکذیب می‌کنم نه تأیید، باید بررسی کنم.» زاکانی علت فرونشست بخش‌هایی در بزرگراه‌های آزادگان و بابایی تهران را سرقت لوله آب ندانست و گفت: «فرونشست در بزرگراه بابایی به‌خاطر ترکیدگی لوله اتفاق افتاده بود.» مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در جلسه اخیر این شورا از سرقت لوله‌های آب در تهران سخن گفته و افزوده بود فرونشست بزرگراه آزادگان تهران به دلیل سرقت لوله آب بوده است. میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز پیش از این سرقت لوله‌های آب در تهران را تأیید کرده بود.