ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#وزیر_اقتصاد: طرح فروش #اوراق_نفت فعلاً متوقف شد

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در یک برنامه تلویزیونی بدون آنکه وارد جزئیات شود، به طور سربسته گفت: «موضوع فروش اوراق نفت جلسه اول بررسی‌اش را پشت ‌سر گذاشت، شورای اقتصاد مصوبه داده است، ولی بنا به دلایلی فعلاً دست نگه داشته شد.» خبرگزاری تسنیم این گفته‌‌ها را به عنوان «توقف طرح فروش اوراق نفت» درک کرده است. در بودجه سال جاری حدود ۱۸میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی از محل صادرات نفت پیش‌بینی شده است. به گفته مسئولان سازمان برنامه و بودجه تاکنون تنها ۶ درصد از این رقم که معادل یک میلیارد و ۱۱ میلیون دلار می‌شود تحقق یافته است. دولت قصد داشت با هدف تامین نقدینگی مورد نیاز خود تا سقف ۲۰۰ میلیون بشکه نفت را در بورس پیش‌فروش کند. انتظار دولت روحانی این بود که از این طریق حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان منابع بر پایه قیمت روز به دست دولت برسد. این طرح برای بررسی در اختیار رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت. خامنه‌ای سکوت کرد و مجلس مخالفت خود را با طرح پیش‌فروش نفت اعلام کرد. مبنای مخالفت‌ها هم این است که دولت بعدی دو سال آینده با سر آمدن موعد اوراق نفت می‌بایست به تعهدات به جای مانده از دولت روحانی عمل کند. گروهی از اصول‌گرایان پیش‌فروش نفت را به «سیاست زمین سوخته» تعبیر کرده بودند.

کارگران #نیشکر_هفت‌تپه علی‌رغم مداخله روز گذشته نیروهای امنیتی به #اعتصاب ادامه دادند

کارگران نیشکر هفت‌تپه چهارشنبه ۵ شهریور بار دیگر در برابر فرمانداری شوش تجمع کردند. اعتصاب آنها وارد هفتاد و سومین روز خود شد. ادامه تجمع اعتراضی کارگران در برابر فرمانداری شوش علی‌رغم مداخله روز گذشته نیروهای امنیتی برای متفرق‌کردن معترضان و بازداشت کوتاه‌مدت یکی از کارگران رخ می‌دهد. کارگران نیشکر هفت‌تپه در کانال تلگرامی وابسته به خود در پیام‌هایی از تمام کارگران کارخانه خواسته‌اند که در اعتراض متحد باقی بمانند. مهم‌ترین خواسته‌های کارگران معترض هفت‌تپه پرداخت حقوق‌های معوقه و تمدید دفترچه بیمه، بازگشت به کار کارگران اخراج‌شده، خلع ید از بخش خصوصی، بازداشت مدیران فاسد و بازگرداندن پول‌های اختلاس‌شده به کارخانه است. دور جدید اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از دوشنبه ۲۶خرداد ماه ۹۹، در تمام بخش‌های این شرکت آغاز شده است.

#سیل و باران‌های موسمی در #افغانستان و #پاکستان جان ده‌ها نفر را گرفت

بر اثر باران‌های موسمی روزهای اخیر و سیلاب در افغانستان و پاکستان نزدیک به ۱۴۰ نفر جان خود را از دست دادند. در پی بارش سنگین باران و سیلاب شدید بامداد چهارشنبه ۵ شهریور / ۲۶ اوت در شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان افغانستان تا ظهر چهارشنبه ۴۹ نفر کشته و بیش از ۸۰ نفر زخمی شده‌اند. صفی‌الله وارسته، رئیس اداره بهداشت عمومی ولایت پروان گفت این آمار اولیه است و ممکن است افزایش یابد. وحیده شهکار، سخنگوی والی پروان نیز گفته است بر اثر این سیلاب، ده‌ها خانه‌ مسکونی تخریب شده است. آمار اولیه وزارت امور رسیدگی به حوادث نیز نشان می‌داد که حدود ۳۰۰ خانه‌ مسکونی در این سیلاب‌ها تخریب شده است. باران شدید در ولایت‌های کاپیسا، پنجشیر، میدان‌وردک، لوگر، پکتیا، پکتیکا، نورستان و ننگرهار نیز باریده است و در ۹ ولایت خسارت‌های زیادی به تأسیسات عمومی وارد و زمین‌های کشاورزی را تخریب کرده است. بر اثر باران‌های موسمی در پاکستان نیز سیل به‌راه افتاده است و دست‌کم ۹۰ نفر کشته شده‌اند. سازمان مدیریت بحران پاکستان گفته که حداقل یک‌هزار خانه در سراسر پاکستان خسارت دیده‌اند. براساس گزارش این سازمان ۳۱ نفر در استان جنوبی سند، ۲۳ نفر در استان خیبر پختون‌خووا، ۱۵ نفر در استان بلوچستان، ۸ نفر در استان پنجاب و ۱۳ نفر در مناطق دیگر شمال کشور، از جمله سه نفر در بخش تحت کنترل پاکستان در کشمیر، کشته شده‌اند.

اجرای حکم سه سال حبس #کیوان_صمیمی تا اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی به تعویق افتاد

کیوان صمیمی، نویسنده، روزنامه‌نگار و عضو شورای فعالان ملی‌ـ‌‌مذهبی ایران در کانال تلگرامی‌اش از به تعویق افتادن اجرای حکم حبس خود خبر داد. این روزنامه‌نگار منتقد جمعه ۳۱ مرداد از سوی شعبه یک اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهید مقدس تهران، برای تحمل سه سال حبس به زندان احضار شده بود. صمیمی با اشاره به مراجعه‌های مکرر وکیلش به قوه قضائیه و اداره اجرای احکام مستقر در اوین نوشت: «ایشان با دراختیارداشتن مدارک و طرح موضوع بیماری‌های قلبی و ریوی و همچنین تقدیم لایحه‌ای مبنی بر حق استفاده از قانون عدم توانایی تحمل کیفر، درخواست لغو قانونی اجرای سه سال حبس را ارائه کرده‌ بودند.» به نوشته کانال تلگرام کیوان صمیمی قاضی اجرای احکام پس از بررسی دقیق پرونده و مشورت با همکاران، در تشخیص اولیه به ضرورت تعلیق موقت اجرای حکم داده و تشخیص تخصصی، پس از معاینات و آزمایشات در اداره پزشکی قانونی و بررسی‌ در کمیسیون‌های مرتبط با بیماری‌های مختلف انجام خواهدشد. کیوان صمیمی همچنین از صدور نامه‌ای توسط ریاست‌ اجرای احکام مبنی بر معرفی به سازمان پزشکی قانونی زیر نظر رئیس‌ قوه قضائیه برای انجام مراحل پزشکی خبر داده است. بر اساس دستور صادر شده، تا اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی، حکم سه سال حبس کیوان صمیمی تعلیق خواهد شد. کیوان صمیمی روزنامه‌نگار باسابقه که اکنون ۷۲ سال دارد، روز ۱۱ اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۸ و هم‌زمان با روز جهانی کارگر، به‌ دلیل شرکت در تجمعی که به همین مناسبت در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و توسط دادگاه انقلاب تهران بدون حضور خودش و وکیل مدافع، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس و بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس محکوم شد. این حکم نهایتاً توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست احمد زرگر، به سه سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

#اسرائیل به مواضع #حزب‌الله لبنان حمله کرد

ارتش اسرائیل چهارشنبه ۵ شهریور / ۲۶ اوت اعلام کرد که در پاسخ به شلیک‌های حزب‌الله لبنان به سوی سربازان اسرائیلی، به مواضع حزب‌الله در نزدیکی مرز لبنان و اسرائیل حمله هوایی کرده است. به‌گفته ارتش اسرائیل بالگردهای جنگی و هواپیماهای جنگنده‌ مواضع مربوط به حزب‌الله را هدف قرار دادند و ده‌ها گلوله منور و بمب‌های دودزا در منطقه شلیک کردند. ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که در شلیک‌های حزب‌الله به خاک این کشور سربازان اسرائیلی تلفاتی نداده‌اند. شامگاه روز سه‌شنبه ارتش اسرائیل از یک «رویداد امنیتی» در نزدیکی کیبوتس منارا، در امتداد «خط آبی»، مرز جداکننده دو کشور و تیراندازی از لبنان به اسرائیل خبر داده بودند. خبرگزاری ملی لبنان نیز به پرتاب «گلوله‌های منور» از اسرائیل به سمت میس‌الجبل بخش واقع در روبه‌روی منارا و همچنین شلیک اسرائیل «با سلاح‌های خودکار» اشاره کرد. ارتش اسرائیل شلیک از خاک لبنان را «بسیار جدی» عنوان کرد و دولت لبنان را مسئول دانست. این حادثه مرزی جدید در حالی رخ می‌دهد که حزب‌الله لبنان آخر هفته گذشته اعلام کرد یک هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی را که از مرز لبنان عبور کرده بود سرنگون کرده است. اسرائیل در این‌باره گفت یکی از هواپیماهای بدون سرنشین این کشور «به داخل خاک لبنان افتاده است».

#روحانی ادعا کرد که دولت او برق را برای بیش از ۳۰ میلیون ایرانی مجانی کرده است

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۵ شهریور سخنان خود در جلسه هیأت دولت را ابتدا با وقایع صحرای کربلا آغاز کرد و سپس به برق مجانی رسید و ادعا کرد که دولت او آرزوی ۴۲ ساله میلیون‌ها ایرانی را برآورده کرده است. روحانی گفت: «آنهایی که برقشان کم‌مصرف است از تخفیف صددرصد برخوردار خواهند شد. یعنی کسانی که برق کمی مصرف می‌کنند، برق برایشان مجانی شد. این افتخار دولت دوازدهم است. تعدادشان هم یک میلیون و دو میلیون نفر نیست. برق بیش از ۳۰ میلیون نفر مجانی شد.» رئیس جمهوری اسلامی همچنین ادعا کرد که درمان کرونا در ایران مجانی است. بهای یک بسته داروی رمدسیویر در ایران ۴۰ میلیون تومان است. به این ترتیب اگر فردی به موارد حاد کرونا مبتلا شود، ماهانه می‌بایست علاوه بر تامین مخارج کمرشکن بیمارستان، دست‌کم ۸۰ میلیون تومان برای تهیه دارو هزینه کند. روحانی همچنین گفت: «یک جای دنیا را پیدا کنید که در آن درمان کرونا تمامش مجانی باشد. درمان کرونا در ایران مجانی است. هم برای ایرانی‌ها هم برای کسانی که به عنوان مهاجر در ایران زندگی می کنند.» کارگرانی هستند که به موارد نه چندان حاد کرونا مبتلا می‌شوند و در قرنطینه خانگی قرار می‌گیرند و در آن مدت از هیچ حقوقی برخوردار نیستند.

بعد از طرح جنجالی انسداد #شبکه‌های_اجتماعی وزیر ارتباطات به دیدار با رئیس مجلس شتافت

بابک نگاهداری، رئیس دفتر محمد باقر قالیباف، از دیدار محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونان با رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد. نگاهداری در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: «کاهش رویکردهای سلبی در برابر فضای مجازی» از محورهای مذاکرات طرفین بوده است. شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» را منتشر کردند. چنانچه این طرح در صحن علنی مجلس به تصویب برسد، از آن پس همه شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام مسدود می‌شوند. بر اساس این طرح «هیأت ساماندهی» متشکل از نمایندگان نهادهای اطلاعاتی و دولتی تام‌الاختیار است و گلوگاه ارتباط شهروندان ایرانی با خارج از ایران را در دست می‌گیرد. هزینه سانسور و احراز هویت کاربران را هم می‌بایست خود کاربران بپردازند. فارس می‌نویسد شکاری از نمایندگان مجلس بعد از دیدار و گفت‌وگوی قالیباف با وزیر ارتباطات و معاونانش این طرح را غیر ضروری دانستند.