ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: پیام‌‌های طالبان را فعلاً با خوش‌بینی محتاطانه ارزیابی می‌کنیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پنج‌شنبه ۴ شهریور / ۲۶ اوت در جمع سفیران کشورهای مختلف بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید کرد و گفت: «فعلاً پیام‌‌های طالبان را با خوش‌بینی محتاطانه ارزیابی می‌کنیم. البته اقدامات طالبان تعیین‌کننده روند بعدی در افغانستان خواهد بود نه حرف‌هایشان.» اردوغان همچنین افزود اولویت نخست در افغانستان «از بین بردن خلاء قدرت و عادی‌سازی زندگی برای برقراری امنیت مردم» است. او در مورد خروج شهروندان افغان از این کشور و احتمال ورود آن‌ها به خاک ترکیه گفت: «ترکیه که در حال حاضر میزبان بیش از پنج میلیون پناهجو با موقعیت‌های مختلف است، نمی‌تواند بار اضافی مهاجرت از سوریه یا افغانستان را تحمل کند.» رئیس جمهوری ترکیه برقراری ثبات در افغانستان را ضامن کاهش فشار مهاجرت در مرزهای غربی ترکیه دانست و گفت: «ترکیه در این راستا به گفت‌وگوی نزدیک با تمام طرف‌ها در افغانستان ادامه خواهد داد.» خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه نیز روز پنج‌شنبه تأکید کرد که آنکارا قصد دارد هر چه سریع‌تر تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کند. نخستین هواپیمای حامل سربازان ترکیه‌ای روز پنج‌شنبه از کابل پرواز کرد و در ترکیه به زمین نشست.

بری روزن، دیپلمات سابق گروگان‌گرفته‌شده آمریکایی در ایران: بایدن اجازه ندهد رئیسی به نیویورک سفر کند

بری روزن، آخرین وابسته مطبوعاتی آمریکا در ایران و یکی از ۵۲ دیپلمات آمریکایی که در سال‌های ۱۹۷۹-۸۱ در ایران گروگان گرفته شد، در یادداشتی در وب‌سایت آمریکایی THE HILL از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواست تا مانع از ورود ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) رئیس جمهوری اسلامی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل شود. روزن در این مقاله نوشته است که رئیسی «بخشی از حلقه نزدیک به خامنه‌ای است که بر فعالیت‌های سپاه پاسداران نظارت می‌کند و سپاه به نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش در عراق حمله کرده، پهپادهای آمریکایی را در آب‌های بین‌المللی سرنگون کرده و مظنون به توطئه یا انجام آن و حملات تروریستی چه به‌طور مستقیم و چه از طریق نیروهای نیابتی در سراسر جهان است.» این دیپلمات سابق همچنین گفته است که براساس آن‌چه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده، رئیسی مسئول «رفتار یا مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی [و] تحقیرآمیز با زندانیان در ایران، از جمله قطع عضو» است و «زمانی که به‌عنوان رئیس قوه قضائیه ایران خدمت می‌کرد، نظارت بر اعدام زندانیانی را که هنگام ارتکاب جرم کودک بودند، و همچنین شکنجه زندانیان بزرگسال را برعهده داشت. محیط بانان، فعالان حقوق زنان و حقوق بشر، وکیلان، روزنامه‌نگاران و مخالفان سیاسی تحت پیگرد او قرار گرفتند، زندانی و گاه اعدام شدند. او مسئول استفاده از شکنجه برای اعترافات اجباری است. در سال ۱۹۸۸، او در هیئت مرگ مسئول کشتن چند هزار زندانی سیاسی بود. محاکمه‌های آن‌ها تنها چند دقیقه به طول انجامید و بلافاصله پس از آن اعدام‌ها انجام شد و بیشتر اوقات به دار آویخته شدند. کشته‌شدگان در گورهای دسته‌جمعی بدون نشان دفن شدند.» بری روزن همچنین به اقدامات اخیر جمهوری اسلامی برای ربودن شهروندان ایرانی ـ آمریکایی، از جمله مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق زنان اشاره کرده و سرانجام نوشته است: «اگر تهران از بایدن بخواهد که برای آمدن رئیسی به نیویورک به او ویزا اعطا کند، بایدن باید بگوید نه. (...) اگر کاخ سفید می‌خواهد در ارتقاء حقوق بشر، دموکراسی و ارزش‌های جهانی در بنیاد جمهوری ما اعتبار ببخشد، بایدن باید به رئیسی امتیاز قدم گذاشتن به خاک آمریکا را ندهد. نه امسال و نه هیچ وقت دیگر.»

چند هواپیمای افغانستان به فرودگاه مشهد منتقل شد

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صبح پنجشنبه ۴ شهریور گزارش داد چند فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی کام ایر افغانستان صبح پنجشنبه وارد فرودگاه بین المللی هاشمی‌نژاد مشهد شد. مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی در مصاحبه با سیمای جمهوری اسلامی گفت: «بنا به درخواست شرکت کام ایر چند فروند هواپیمای افغانستان برای توقف موقت از ابوظبی در فرودگاه مشهد فرود آمدند.» محمود امانی بنی با اشاره به اینکه این پروازها بدون مسافر هستند افزود: «بنا به درخواست این شرکت تا مساعد شدن شرایط در فرودگاه کابل و برقراری امنیت پرواز در آسمان افغانستان این هواپیماها در فرودگاه مشهد مستقر هستند.» به گفته این مقام مسئول تا پایان امشب یک هواپیمای دیگر متعلق به این شرکت در فرودگاه مشهد فرود می‌آید.

یک دیپلمات سابق: فرصتی نمانده، رئیسی آخرین بخت جمهوری اسلامی است

سیدمحمود صدری، سفیر سابق جمهوری اسلامی در کوبا در یادداشتی نوشت: «دولت ابراهیم رئیسی تنها فرصت بازسازی اعتماد از دست رفته و ایجاد یک سیستم کارآمد، است. چنان‌چه او هم به اتلاف منابع کشور و از بین بردن ظرفیت‌ها مبادرت کند، سرنوشت کشور دچار تلاطم‌های بسیار سهمگین خواهد شد که امکان پیش‌بینی آن چندان سخت نیست.» صدری با اشاره به بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و دوران پیش روی ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ)، افزوده است: « اگر در این چهار سال یا هشت سال سیاست‌های کشور در داخل و خارج متحول نشود و تغییر ماهوی ندهد، جمهوری اسلامی از درون دیگر هیچ ثباتی ندارد. در ظاهر دارد، ولی باطنش پوسیده و ناپایدار خواهد شد؛ چرا؟ به‌خاطر این‌که اولاً وضع مالی دولت بسیار وخیم‌تر شده و خزانه نه تنها برای امور عمرانی و سازندگی و تولید خالی می‌شود بلکه توان امور جاری و مصرفی هم نخواهد داشت.» به‌گفته سفیر سابق ایران در کوبا، «وضع فقر، بیکاری، تورم، فشار بر طبقات فرودست، ازدیاد فاصله طبقاتی و... آن‌قدر تشدید و فزونی می‌یابد که امکان تحمل آن از جانب جامعه ناممکن می‌شود.» او همچنین نسبت به «فاصله پیشرفت و توسعه دول منطقه از جمهوری اسلامی» هشدار داد و آن را «بسیار زیاد» توصیف کرد و نوشت: «هم‌اکنون ترکیه شاید دو دهه از ایران جلو است. رفاه یک شهروند قطر و امارات و عربستان ۲۰ برابر یک ایرانی است. همچنین برنامه‌های رشد و توسعه کشورشان بسیار بسیار گسترده و جاه‌طلبانه است.»

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: یک روز واکسن داریم یک روز نداریم

سید محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در یک برنامه تلویزیونی گفت: «یک روز واکسن داریم یک روز نداریم. شلوغی برخی مراکز واکسیناسیون به‌دلیل این است که واکسن به اندازه کافی به دست‌مان نمی‌رسد.» علوی در ادامه افزود: « اخیرا حدود ۶۰ هزار دوز واکسن به خوزستان اختصاص داده شد در حالی که به‌طور متوسط روزانه ۳۵ تا ۴۰ هزار دوز واکسن تزریق می‌کنیم و این سهمیه، معادل مصرف یک روز و نصف واکسن در استان خوزستان است.» قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان شامگاه چهارشنبه ۳ شهریور در نشستی که برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها با هدف مقابله با همه‌گیری کرونا در استان خوزستان برگزار شد اعلام کرد «وضعیت بسیار بحرانی و خطرناکی» در استان در پیش است.

استاندار خوزستان: وضعیت موج کرونا در خوزستان بسیار خطرناک و بحرانی است

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان شامگاه چهارشنبه ۳ شهریور در نشستی که برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها با هدف مقابله با همه‌گیری کرونا برگزار شد اعلام کرد «وضعیت بسیار بحرانی و خطرناکی» در پیش است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) استاندار خوزستان در این نشست گفت: «روزانه به طور متوسط ۶۰ نفر در خوزستان بر اثر کرونا فوت می‌کنند. فاصله میزان بستری‌ها با ترخیصی‌ها بسیار زیاد است و به‌طور متوسط روزانه حدود ۷۰ تا ۱۰۰ نفر به جمعیت بستری‌ها اضافه می‌شود.» سلیمانی دشتکی در ادامه سخنانش افزود: «درصد بالایی از بیماران در خوزستان در خانه‌ها قرنطینه هستند و میزان مراجعه به بیمارستان‌ها نیز به‌طور متوسط روزانه حدود ۹ هزار نفر است.» استاندار خوزستان اعلام کرد: «خوزستان نیاز به کمک‌های ملی قوی‌تری دارد و این مساله را به گوش رئیس جمهور نیز رسانده‌ایم و ایشان نیز دستوراتی برای کمک به استان خوزستان صادر کرده‌اند.» سلیمانی دشتکی گفت: «اگر بتوانیم بیمارستان طالقانی اهواز و مرکز درمانی منطقه آزاد اروند در آبادان که مد نظر است را در خوزستان تجهیز کنیم، قطعا اگر وضعیت بدتر شود می‌توانیم با آرامش خاطر بیشتری کار را دنبال کنیم.» استاندار خوزستان سپس از سازمان نیروهای مسلح و بخش خصوصی برای تامین تجهیزات پزشکی درخواست کمک کرد.