نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصاحبه مطبوعاتی در نیویورک: #روحانی درِ #گفت‌‌وگو_با_آمریکا را باز گذاشت

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در یک مصاحبه مطبوعاتی در نیویورک شرکت کرد. او در این مصاحبه همان خط سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل را پیش برد: الفاظ تند به کارنبرد، به گفتارش بیان حقوقی داد، روابط با اروپا را خوب جلوه داد و بر پشتیبانی اروپا از برجام تأکید کرد، نظام ایران را در صف مقدم مبارزه با تروریسم توصیف کرد و گفت نیرویی که در همه و پیش از همه علیه داعش و القاعده جنگیده خود نمی‌تواند تروریست باشد. روحانی در پاسخ به پرسشی در مورد وضع اقتصادی ایران مدعی شد که گرانی ارز مسئله عموم مردم نیست و بر روی حجم اندکی از معاملات و کسر کوچکی از مردم تأثیر می‌گذارد. رئیس جمهوری اسلامی در کنفرانس مطبوعاتی نیویورک درِ گفت‌وگو با آمریکا را بازگذاشت. او کوشش کرد حملات متقابل مقامات دو کشور به هم یکدیگر را در روزهای اخیر امری غیر عادی نخواند و گفت این نوع برخورد همواره در چهل ساله گذشته وجود داشته است. او گفت که ایران خواهان گفت‌وگو با آمریکاست، چنانکه وزیر خارجه ایران، جواد ظریف، با وزیر خارجه پیشین آمریکا، رکس تیلرسون، در نیویورک گفت‌وگو کرده است.

وانگ یی، وزیر خارجه #چین از #ایران خواست همچنان به #برجام پایبند بماند. سرگئی #لاوروف، وزیر خارجه #روسیه خروج #آمریکا از #برجام را تهدیدی برای نظام منع اشاعه دانست

چین و روسیه در سطح وزیران خارجه در اجلاس چهارشنبه ۲۶ سپتامبر شورای امنیت سازمان ملل به ریاست دونالد ترامپ شرکت دارند. موضوع این اجلاس مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی با توجه ویژه به ایران است. وزیر خارجه چین در سخنانی که در اجلاس شورای امنیت ایراد کرد از ایران خواست به برجام پایبند بماند و تاکید کرد حق تمام کشورها برای عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران باید محترم شمرده شود. وانگ یی از توافق هسته‌ای به عنوان دستاورد چندجانبه‌گرایی یاد کرد و گفت: «هیچ توافق بین‌المللی بی‌نقص نیست. برجام به اتفاق آرا توسط شورای امنیت به تصویب رسیده است. آنچه که در طی سه سال گذشته اتفاق افتاده نشان می‌دهد برجام توافقی پایدار است.» وزیر خارجه روسیه هم گفت خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام تهدیدی جدی برای نظام منع اشاعه ایجاد می‌کند. سرگئی لاوروف بر تعهد روسیه همراه با چین و اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای تأکید کرد. او گفت اگر جز این باشد تنش‌ها در منقطه خاورمیانه بیشتر خواهند شد و این امر ممکن است ثبات بین‌المللی و نظام منع اشاعه را به خطر بیندازد.

با یک فوریت #ممنوعیت_ازدواج_دختران_قبل_از۱۳سالگی به تصویب نمایندگان رسید

با یک فوریت ممنوعیت #ازدواج_دختران قبل از ۱۳ سال چهارشنبه چهارم مهر به تصویب نمایندگان رسید. این قانون در صورت تصویب، ازدواج دختران قبل از ۱۳ سال تمام شمسی و پسران قبل از ۱۶سال تمام شمسی را ممنوع می‌کند. ماده ۱۰۴۱ قانون فعلی می‌گوید: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.»

وال‌استریت ژورنال به‌نقل از منابع نظامی #آمریکا گفته که واشنگتن سامانه موشکی #پاتریوت خود را از #اردن #بحرین و #کویت خارج می‌کند

منابع آگاه در ارتش آمریکا به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که ایالات متحده سامانه‌ دفاع موشکی #پاتریوت خود را از کشورهای اردن، بحرین و سوریه برمی‌چیند. بر این اساس در ماه اکتبر دو سامانه موشکی پاتریوت از کویت و یک سامانه دیگر از همین نوع از اردن و بحرین برچیده خواهند شد. این‌که این سامانه‌های دفاعی به کجا منتقل می‌شوند هنوز روشن نیست. کویت گفته است که تنها یک سامانه پاتریوت دارد. وال‌استریت ژورنال نوشته است که واشنگتن از آن رو این تصمیم را گرفته که می‌خواهد سیاست خود در خاورمیانه را تغییر دهد و تمرکزش را بر ایران، روسیه و چین معطوف کند.

#امانوئل_مکرون، رئیس جمهور #فرانسه: کشورهای عضو #شورای_امنیت باید متحد باشند. خروج #آمریکا از #برجام این اتحاد را به هم زد

رئیس‌جمهور فرانسه یکی دیگر از سخنرانان اجلاس شورای امنیت سازمان ملل بود. امانوئل مکرون به توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و گفت کشورهای عضو شورای امنیت می‌بایست برای حفظ نظام عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی با یکدیگر متحد باشند. مکرون از همراهی کشورهای عضو در مقابله با برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی مثال آورد و گفت در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران هم کشورهای عضور شورای امنیت با هم متحد بودند اما آمریکا از برجام خارج شد. مکرون گفت: تهران هنوز به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند است، لذا سایر کشورها باید به برجام پایبند باشند. رئیس جمهور فرانسه گفت مقابله با برنامه هسته‌ای ایران به یک سیاست راهبردی درازمدت نیاز دارد. تحریم راه حل این معضل نیست. مکرون گفت: هدف ما این است که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار ریاست شورای امنیت را به عهده دارد. موضوع اجلاس چهارشنبه ۲۶ سپتامبر/ ۴ مهر شورای امنیت مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی است.

#ترامپ در اجلاس #شورای_امنیت: #نفت #ایران از اوایل نوامبر تحریم می‌شود. هرگونه نقض تحریم‌های آمریکا با عواقب سختی مواجه خواهد شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل گفت حکومت ایران در حال صدور خشونت و ناامنی به منطقه خاورمیانه است. ترامپ گفت از زمانی که توافق هسته‌ای با ایران امضا شده، رفتار ایران در منطقه نیز تهاجمی‌تر شده است. ترامپ تأکید کرد که ایالات متحده آمریکا با اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران به دنبال تغییر رفتار جمهوری اسلامی و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است. ترامپ گفت تحریم‌ نفت ایران از اوایل نوامبر برقرار خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا همچنین هشدار داد که هرگونه نقض تحریم‌های آمریکا با عواقب سختی مواجه خواهد شد. این نخستین بار است که دونالد ترامپ، ریاست شورای امنیت را به عهده دارد. موضوع اجلاس چهارشنبه ۲۶ سپتامبر/ ۴ مهر شورای امنیت مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی است.

اجلاس #شورای_امنیت با توجه ویژه به #ایران آغاز شد

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که اعضای شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه ۲۶ سپتامبر/ ۴ مهر جلسه خود را آغاز کردند. ریاست این جلسه را دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عهده دارد. موضوع این اجلاس مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی است. این نخستین بار است که ترامپ ریاست جلسه شورای امنیت را به عهده می‌گیرد. از زمان تأسیس شورای امنیت سازمان ملل در سال ۱۹۴۵ تاکنون ایالات متحده آمریکا دو بار، یک بار در سال ۲۰۰۹ و یک بار هم در سال ۲۰۱۴ در دو دوره ریاست جمهوری باراک اوباما ریاست آن را به عهده داشته است. ترامپ اعلام کرده که در این اجلاس رفتارهای شرورانه تهران و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی را به چالش می‌کشد. شورای امنیت سازمان ملل با ۱۵ عضو می‌تواند اعمال تحریم‌های اقتصادی یا حمله نظامی به کشوری را به تصویب برساند. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته است که تصویب قطع‌نامه‌ای علیه ایران در دستور کار شورای امنیت قرار ندارد.

در #نیشابور حکم ۷۴ ضربه شلاق یک متهم در #ملاء_عام اجرا شد

دادگستری #خراسان_رضوی اعلام کرد که حکم ۷۴ ضربه شلاق یک متهم مواد مخدر در بخش زبرخان شهرستان نیشابور در ملاء عام اجرا شد. این متهم که به مواد مخدر معتاد است به‌دلیل سرقت‌های متعدد توسط دادسرای عمومی و انقلاب بخش زبرخان از جمله به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری در ملاءعام و در محل وقوع جرم محکوم شد و حکم او روز چهارشنبه ۴ مهر به‌اجرا در آمد. این فرد که نام او منتشر نشده به سه سال زندان و رد مال نیز محکوم شده است. نیشابور در فاصله ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

#نرگس‏_محمدی، فعال #حقوق_بشر زندانی از #اوین عازم زنجان شد

#نرگس_محمدى‬⁩ روز چهارشنبه چهارم مهر ماه به دلیل وخامت حال پدرش از #زندان مرخص و برای ملاقات و دیدار با پدر عازم #زنجان شد. #تقی_رحمانی، فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی که مقیم فرانسه است خبر از مرخصی سه روزه این فعال حقوق بشر داده که از سال ۱۳۹۴ در زندان است. او در توییتر خود ضمن اعلام خبر مرخصی نرگس محمدی، نوشته است که همسرش به دلیل بیماری به مرخصی استعلاجی طولانی نیاز دارد. پیش از این و در تاریخ ۲۰ شهریور ماه مادر نرگس محمدی در نامه‌ای خطاب به دادستان تهران از او خواسته بود با مرخصی فرزندش برای دیدن پدر بیمارش موافقت کند. عذرا بازرگان در این نامه‌ از عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران پرسیده بود: ‌ «چرا با مرخصی نرگس موافقت نمی‌کنید؟ ظلم علیه دخترم تا کجا؟» نرگس محمدی از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۴ و دو ماه پس از ملاقات با #کاترین_اشتون، مسئول وقت سیاست خارجی #اتحادیه_اروپا در سفارت اتریش در تهران و گفت‌و‌گو درباره وضعیت #حقوق_بشر در #ایران بازداشت و به جرم عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر، اجتماع، تبانی و اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به ۱۶ سال زندان محکوم شد که مطابق قانون جدید مجازات اسلامی، ۱۰ سال از این حکم قابل اجراست. این فعال حقوق بشر اما دچار بیماری فلج عضلانی است و به همین دلیل بارها به بهداری زندان و بیمارستان منتقل شده است. به گفته پزشکان بیمارستان خمینی و وکیل او، نرگس محمدی نیاز به مرخصی درمانی طولانی دارد که تاکنون با آن موافقت نشده است.

بازگشت سفیر #عربستان_سعودی به #آلمان در راستای عادی‌سازی روابط دو کشور

#آلمان و #عربستان_سعودی پس از ۱۰ ماه تنش دیپلماتیک، روابط خود را از سر گرفتند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان و عادل جبیر، همتای سعودی او در نیویورک توافق کردند که سفیر سعودی در ماه نوامبر به آلمان بازگردد. تنش دیپلماتیک دو کشور با اظهارات زیگمار گابریل، وزیر خارجه پیشین آلمان شروع شد که بدون اشاره مستقیم به عربستان سعودی از ماجراجویی سیاسی سخن گفته بود. پسزمینه این اظهارنظر به استعفای غافلگیرکننده سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در ریاض مربوط می‌شد. برخی از کشورها استعفای حریری را ناشی از فشار مقامات سعودی دانسته بودند. چند روز پس از سخنان گابریل، سفیر عربستان سعودی در برلین به کشورش بازگشت و سفیر جدید آلمان در ریاض اعتبارنامه‌ای دریافت نکرد. شبکه بلومبرگ پیش از این در گزارشی از کاهش روابط عربستان سعودی با شرکت‌های آلمانی بر اثر تنش دیپلماتیک بین دو کشور خبر داده بود.عربستان سعودی خواستار آن شده بود که هایکو ماس از سخنان گابریل ابراز تأسف کند. ماس اکنون می‌گوید که برای جلوگیری از سوء تفاهم‌ها باید رابطه دو کشور برقرار شود.

جهش قیمت #دلار، #بورس را بالا کشید

محمود رضا خواجه‌نصیری، مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس از افزایش شاخص بورس تهران خبر داده است. به گفته خواجه‌نصیری دلیل افزایش شاخص بورس، ورود نقدینگی و رشد سود برخی شرکت‌ها ناشی از افزایش قیمت ارز و ارزیابی مجدد سرمایه است. این کارشناس به رسانه‌های داخلی گفته است: «در حال حاضر از آنجا که سرمایه‌گذاران در سیستم بانکی احساس می‌کنند به دلیل افزایش قیمت ارز دارایی‌هایشان با کاهش ارزش روبروست، به دنبال فرصت سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری هستند.» خواجه‌نصیری درباره کلیت بازار سرمایه در ایران گفته است: «بازده حقیقی نسبت به تورم، نرخ ارز و رشد دلار منفی است، زیرا افزایش قیمت دلار بیشتر از شاخص بورس بوده است. با این حال در این بازه زمانی در بورس صنایعی داشتیم که بازده آن بیشتر از بازده رشد دلار بود.» قیمت دلار از کانال ۱۶ هزار تومان عبور کرده و به ۱۷ هزار تومان رسیده است.

خانه پدری #فروغ_فرخزاد در #فهرست_آثار_ملی ثبت شد

حجت‌ نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران از ثبت ملی خانه پدری فروغ فرخزاد، شاعر معاصر ایرانی خبر داده. علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز اعلام کرده خانه پدری فروغ فرخزاد ۳ مهر به شماره ۳۲۱۰۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. مالک خانه تغییراتی در این اثر تاریخی داده. مونسان به رسانه‌های داخلی گفته که زیر نظر کارشناسان این تغییرات برطرف می‌شوند و خانه پدری فروغ فرخزداد به شکلی که فروغ کودکی‌اش را در آن سپری کرده درمی‌آید. بازماندگان خانواده فرخزاد با ابراز خوشحالی از ثبت ملی خانه پدری فروغ گفته‌اند مایل‌اند این خانه به موزه تبدیل شود.

قیمت #سمعک در #ایران به ۸ میلیون تومان رسید. معلولان و بازنشستگانی که در اثر کهولت سن به کم‌شنوایی مبتلا هستند، دچار مشکل شده‌اند

خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده‌اند که قیمت سمعک در ایران به ۸ میلیون تومان رسیده است. معلولان و بازنشستگانی که از سمعک استفاده می‌کنند توانایی خرید آن را ندارند. برخی سودجویان نیز این وسیله را احتکار کرده‌اند. از هر ۳ تا ۴ نفر در هر ۱۰۰۰ تولد کم‌شنوا هستند. آمار افراد کم‌شنوا در بزرگسالان بیش از این است. زیرا افزایش سن، بیماری‌ها و آلودگی صوتی و شغل، در ایجاد کم‌شنوایی تاثیر دارد. در ایران آمارقابل اتکایی از تعداد کم‌شنوایان وجود ندارد. برخی منابع تعداد این افراد را ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

دولت #هند اعلام کرد قصد ندارد واردات #نفت خام از #ایران را قطع کند

یک مقام دولت هند به خبرگزاری رویترز گفته است، دولت هند قصد ندارد واردات نفت خام از ایران را قطع کند. در همان حال گزارش شده که بسیاری از پالایشگاه‌های هند واردات نفت از ایران را کاهش داده‌اند. مقام دولت هند به رویترز گفته است: «ما با ایران و آمریکا روابط خوبی داریم و روابط فی‌مابین نیز بر انرژی استوار نیست.» ۱۷ شهریور رسانه‌های هند از توافق عباس آخوندی، وزیر راه با نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی و جاده‌های هند بر سر واگذاری عملیات توسعه بندر چابهار به هند خبر داده بودند. بر اساس این گزارش‌ها ایران و هند، یک کانال بانکی معرفی کرده‌اند و بانک‌های مرکزی دو کشور نیز این کانال‌ها را تأیید کرده‌اند. اگزیم‌بانک هند ۱۵۰ میلیون دلار برای توسعه و تجهییز بندر چابهار در نظر گرفته است. دولت هند با دولت آمریکا نیز به تازگی یک معاهده نظامی به امضا رسانده است.

#فردین_فرمند، نماینده #میانه در #مجلس شورای اسلامی در اعتراض به اوضاع اقتصادی ایران مقابل جایگاه هیأت رئیسه مجلس تحصن کرد

فردین فرمند، نماینده میانه و عضو فراکسیون امید مجلس در آغاز جلسه علنی چهارشنبه ۴ مهر مجلس شورای اسلامی مقابل جایگاه هیات رییسه ایستاد و سرش را پایین انداخت، این تحصن باعث شد جمعی از نمایندگان به سمت وی بروند و از این نماینده بخواهند که به صندلی خود بازگردد. این نماینده متحصن نیز اعلام کرد که خواهان برگزاری جلسه علنی در مجلس در مورد مسایل اقتصادی ایران است و تا این امر تحقق نیابد بر صندلی خود نمی‌نشیند. مسعود پزشکیان که به نیابت از علی لاریجانی ریاست مجلس را به عهده دارد پیشنهاد داد که مجلس با دولت و و مسئولان وزارت اطلاعات بحران اقتصادی را در یک جلسه غیر علنی به بحث بگذارد. نماینده متحصن اما نپذیرفت. تحصن او همچنان ادامه دارد.

#بولتون در اجلاس «اتحاد بر ضد ایران اتمی»: روزهای مصونیت #تهران تمام شده

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در پایان سخنانی که در اجلاس گروه «اتحاد بر ضد ایران اتمى» (UANI)در نیویورک ایراد کرد گفت: «ایالات متحده ساده نیست. ما دیگر گول و فریب نمی‌خوریم و تهدید نمی‌پذیریم. روزهای مصونیت برای تهران و عاملان آن تمام شده. حکومت مرگبار و حامیانش اگر رفتار خود را تمام نکنند با عواقب قابل توجهی مواجه خواهند شد. ما مراقب هستیم و دنبالتان خواهیم خواهیم آمد.»

#بولتون در اجلاس «اتحاد بر ضد ایران اتمی»: #آژانس_بین‌المللی_انرژی اتمی باید مکان‌هایی را که اسرائیل در ایران شناسایی کرده بازرسی کند

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در سخنانی در اجلاس گروه «اتحاد بر ضد ایران اتمى» (UANI)در نیویورک خواهان دسترسی به همه تأسیسات نظامی و غیر نظامی ایران شد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید اطمینان یابد که فعالیت‌های تسلیحات اتمی ایران متوقف شده است. این آژانس باید اماکن تازه‌ای را که توسط اسرائیل شناسایی شده‌اند، مورد بازرسی قرار دهد. آژانس باید بتواند از هر مکانی که لازم است، چه نظامی باشد و چه غیر نظامی، بازدید کند. در صورتی که مطلع شویم که ایران میزان غنی‌سازی خود را افزایش داده، از مجموعه‌ای گزینه‌های مورد نیاز و متناسب استفاده می‌کنیم تا تبعات لازم را به رژیم ایران تحمیل کنیم.»

#بولتون در اجلاس «اتحاد بر ضد ایران اتمی»: کارزاری از فشار حداکثری علیه #ایران به راه انداخته‌ایم. #پیمان_مودت حق حاکمیتی ما را محدود نمی‌کند

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در سخنانی در اجلاس گروه «اتحاد بر ضد ایران اتمى» (UANI)در نیویورک در دفاع از تحریم‌های اقتصادی ایران و هدف دولت ترامپ از اعمال این تحریم‌ها گفت: «ما کارزاری از فشار حداکثری علیه ایران به راه انداخته‌ایم تا طرح‌های «قاسم سلیمانی» را در منطقه مختل کنیم. ما دنبال نیروهای نیابتی و عوامل ایران در منطقه خواهیم رفت. با وجود تمام بلوایی که ایران در منطقه به راه انداخته، این کشور ما را به نقض پیمان مودت متهم کرده. مضحک است. پیمان مودت به هیچ وجه حق حاکمیتی ما برای محافظت از منافع ملی‌مان را محدود نمی‌کند. ایالات متحده از هر ابزار قانونی‌ برای محافظت از خود و اتباعش استفاده می‌کند.»

#بولتون در اجلاس «اتحاد بر ضد ایران اتمی»: #اروپا در حرف علیه #ایران قاطع است. تحریم‌های ما را دور نزنند

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در سخنانی در اجلاس گروه «اتحاد بر ضد ایران اتمى» (UANI)در نیویورک در واکنش به توافق ۱+۴ برای تضمین تداوم صدور نفت و میعانات گازی ایران بعد از اعمال تحریم‌های ثانوی علیه ایران گفت: «اتحادیه اروپا در حرف علیه ایران قاطع است، اما در عمل ضعیف است. نمی‌خواهیم اروپا یا هرکس دیگری، تحریم‌های ما را دور بزند. سوئیفت یا هر کس دیگر که به ایران خدمات مالی ارائه می‌دهد، باید به دقت تبعات کارش را بسنجد.» ۱+۴ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد‌ه‌اند که برای حفظ منافع ایران از برجام یک ساز و کار ویژه که از آن به عنوان سویفت دوم نام برده می‌شود و آلمان هم نخستین بار آن را پیشنهاد داده بود در دستور کار آنها قرار گرفته. اعضای برجام شامگاه دوشنبه ۲۴ سپتامبر/۲ مهر در بیانیه مشترک خود اعلام کرده‌اند که این ساز و کار ویژه بر اساس معاملات پایاپای نفت در برابر خدمات را به اجرا درمی‌آورند.