ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل #ناتو: ایران مسئول حمله به #تأسیسات_نفتی_عربستان_سعودی است، ما خواهان جلوگیری از تشدید تنش‌ها هستیم

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پنج‌شنبه ۴ مهر / ۲۶ سپتامبردر گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی دانست و گفت: «تمامی اعضای ناتو به شدت از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، پشتیبانی این کشور از گروه‌های تروریستی و برنامه موشکی آن نگران هستند.» او در همین حال افزود: «اما ما فکر می‌کنیم هم‌اکنون مهم آن است که برای یافتن راهی جهت جلوگیری از تشدید تنش‌ها با ایران تلاش کنیم. از این رو، ما از این‌که آمریکا در پی راهی مسالمت‌آمیز است، استقبال می‌کنیم.» پیش از این علاوه بر عربستان سعودی و آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه‌ای ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی دانسته بودند.

۸۰۰۰ مورد ابتلا به بیماری #مالاریا در شمال #دارفور در #سودان، در کمتر از یک ماه

پزشکان سودان می‌گویند شمار مبتلایان به بیماری‌ مالاریا در شمال دارفور، در کمتر از یک ماه به حدود ۸ هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است. آن‌ها هشدار داده‌اند که اگر دولت سودان و سازمان‌های بین المللی فوراً مداخله نکنند، ممکن است شیوع آن به غرب کشور نیز گسترش یابد. سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر گفته بود که موارد ابتلا به بیماری مالاریا در چندین استان سودان گزارش شده است. سودان با بیماری وبا نیز دست به گریبان است. بیماری وبا در پی جاری شدن سیل‌ در اواخر ماه اوت و تأثیر مخرب آن بر فاضلاب‌ها، این کشور را گرفتار کرده است. هفته گذشته، سازمان‌های بشردوستانه آمریکا از ۱۱۴ مورد مظنون به ابتلا به وبا و هفت مورد مرگ خبر دادند.

#اردوغان: ۸ نفر در #زلزله_استانبول به‌طور سطحی زخمی شدند

پنج‌شنبه ۴ مهر / ۲۶ سپتامبر زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵,۸ ریشتر در ساعت ۱۳ و ۵۹ (به وقت محلی) در سواحل سیلیوری استانبول رخ داد که بر اثر آن مناره یک مسجد در منطقه آوجیلار فرو ریخت و مردم با نگرانی ساختمان‌ها را تخلیه کردند. خبرگزاری آناتولی گزارش داده است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از بازگشت از هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در فرودگاه آتاتورک با اشاره به زلزله امروز استانبول اعلام کرد که تاکنون ۸ نفر به‌طور سطحی زخمی و ۲۸ پس لرزه نیز روی داده است. اردوغان گفت: «اطلاعی غیر از خسارات کوچک که باعث ناراحتی شود، دریافت نکردیم». اداره لرزه‌نگاری مرکز مدیریت بحران ترکیه گفته، این زلزله که مرکز آن دریای مرمره بوده است، ۲۸ پس‌لرزه داشته که بزرگترین آن ۴,۱ ریشتر بوده است.

#ژاک_شیراک درگذشت

ژاک شیراک، سیاستمدار محافظه‌کار و رئیس جمهوری پیشین فرانسه پنج‌شنبه ۴ مهر / ۲۶ سپتامبر در سن ۸۶ سالگی درگذشت. شیراک از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ رئیس دولت بود. بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ و بین ۱۹۸۶ و ۱۹۸۸ دو بار به عنوان نخست‌وزیر فرانسه خدمت کرد. در سیاست خارجی، شیراک نماینده دوره «فرانسه مستقل»، به‌ویژه در رابطه با آمریکا بود، از جمله در سال ۲۰۰۳ که طرح آمریکا برای جنگ درعراق را رد کرد. به‌عنوان اولین رئیس دولت فرانسه، شیراک به همدستی کشورش در آزار و اذیت یهودیان در طول اشغال آلمان نازی اذعان کرد. از جمله نکات کم سابقه کارنامه او، «نه» فرانسوی‌ها در همه‌پرسی قانون اساسی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۵ بود. در سال ۲۰۱۱ شیراک به جرم سوء استفاده مالی از بودجه عمومی به دو سال زندان محکوم شد. مجلس ملی و مجلس سنای فرانسه به‌مناسبت درگذشت ژاک شیراک روز پنج‌شنبه کار خود را با یک دقیقه سکوت آغاز کردند.

برای مقابله با #اسلام‌_هراسی #ترکیه، #پاکستان و #مالزی شبکه تلویزیونی راه‌اندازی می‌کنند

خبرگزاری آناتولی خبر داد که عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که این کشور با مشارکت ترکیه و مالزی برای مقابله با اسلام‌هراسی یک شبکه تلویزیونی ویژه به زبان انگلیسی راه‌اندازی خواهد کرد. عمران حان گفته است این تصمیم در پی جلسه‌ای که با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی در حاشیه هفتاد وچهارمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک داشتند گرفته شده و این شبکه برای معرفی «اسلام حقیقی» راه‌اندازی می‌شود. عمران خان گفته است: «امیدواریم از طریق این ابتکار به تمام سوء تفاهم‌ها درباره مسلمانان پایان دهیم و با تهیه و ساخت فیلم و سریال در مورد تاریخ اسلام و مسلمانان، ارزش‌های دینی را به‌طور صحیح تشریح کنیم».

#هزاع_منصوری نخستین #فضانورد_عرب وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شد

هزاع منصوری نخستین فضانورد عرب از امارات متحده عربی پس از شش ساعت فضاپیمایی چهارشنبه ۳ مهر / ۲۵ سپتامبر وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شد. الگ اسکریپوچکا، فضانورد روس، و جسیکا میر، فضانورد زن آمریکایی، در این سفر فضایی او را همراهی می‌کنند. آن‌ها از پایگاه بایکنور قزاقستان، با فضاپیمای سویوز ام‌اس ۱۵، سفر خود را آغاز کردند و به ایستگاه بین‌المللی رسیدند. هزاع منصوری ۳۵ ساله و متولد ابوظبی‌ ۹ روز در ایستگاه فضایی خواهد ماند و چندین آزمایش انجام خواهد داد. منصوری در نیروی هوایی امارات کار کرده و در مرکز فضایی محمد بن راشد امارات برای این سفر فضایی تمرین کرده و آماده شده است.

به علت سقوط سنگ در یک کارخانه سنگبری در بخش حسن‌آباد #فشافویه دو کارگر کشته شدند

فیض‌اله امامی بخشدار حسن‌آباد فشافویه در شهرری اعلام کرد که بعد از ظهر چهارشنبه ۳ مهر دو کارگر افغانستانی که در کارخانه سنگ در شهرک صنعتی شمس‌آباد کار می‌کردند در اثر سقوط سنگ جان باختند. به گفته این مقام مسئول عوامل آتش‌نشانی و اورژانس به محل اعزام شدند و امدادگران تلاش کردند با عملیات احیا جان این دو کارگر را نجات دهند، اما تلاش آن‌ها بی‌ثمر بود. هر سال در ایران دست‌کم هزار تا دو هزار کارگر در جان خود را در حوادث کار از دست می‌دهند. دردناک‌ترین این حوادث در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ با فروریختن معدن یورت در استان گلستان رخ داد که مرگ ۴۳ معدنچی را در پی داشت. این حادثه مردم ایران را در بهت و ماتم فروبرد.

دفتر #مکارم_شیرازی: آیت‌الله مریض است، اما نه خیلی

شامگاه چهارشنبه ۳ مهر در رسانه‌های داخلی ایران این خبر منتشر شد که آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی سخت بیمار است و باید برای او دعا کرد که بلکه زنده بماند. ساعتی بعد مسعود، فرزند این مرجع تقلید که او هم معمم است اما فعلاً به درجه حجت‌الاسلامی نائل شده با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در خبر بیماری پدرش اغراق شده است. چیز مهمی نبوده. ناصر مکارم شیرازی سرما خورده، بیماری مزمن شده، مجاری تنفسی جراحت کرده و آیت‌الله می‌بایست «چرک‌خشک‌کن» یعنی آنتی‌بیوتیک‌های قوی مصرف کند، از اشتها هم افتاده و به همین سبب در مجموع به ضعف و فترت جسمانی مبتلا شده اما «همچنان در جلسات منظم استفتاء، ملاقات‌های ضروری و مباحثات علمی در آثار مکتوب، نظارت بر امور اجرایی و جلسات روضه دفتر» حضور دارد. حاصل آخرین «استفتاء» از مکارم این بود که در پاسخ به «طلبه‌ها و فضلای» قم اعلام کرد ساخت فیلم سینمایی درباره زندگی مولانا جلال الدین و رابطه او با شمس تبریزی در قونیه شرعاً جایز نیست. وزیر ارشاد اسلامی اما روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرد حکم مکارم تأثیری در صدور پروانه ساخت برای فیلم حسن فتحی ندارد.