ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۵ دانشجوی #دانشگاه_بوعلی همدان به کمیته انضباطی و حراست احضار و بازخواست شدند

پایگاه خبری اعتماد آنلاین به‌نقل از زهرا ویس‌کرمی، دبیر تشکل فرهنگ و سیاست دانشگاه بوعلی همدان، از احضار ۱۵ دانشجوی این دانشگاه به کمیته انضباطی و حراست به‌دلیل شرکت در تجمعات سال گذشته خبر داده و نوشته اتهام بیشتر این دانشجویان «سردادن شعارهای ساختارشکنانه علیه برخی ارکان نظام» در تجمعات اعتراضی که علیه ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط پدافند موشکی سپاه برگزار شده بود، عنوان شده است. در ماه‌های اخیر و همزمان با افزایش خطر شیوع ویروس کرونا در ایران، در حالی که دانشگاه‌ها در سراسر کشور به حالت تعطیل درآمده‌اند، سرکوب فعالان دانشجویی همچنان ادامه دارد. زهرا ویس‌کرمی که خود دانشجوی زیست‌شناسی و ورودی ۹۵ است با اشاره به تشدید فشارها بر فعالین دانشجویی در دانشگاه بوعلی سینا در همدان به‌ویژه از اردیبهشت‌ماه امسال، گفته: «پس از تجمع‌های دانشجویی که ما در دانشگاه به‌ دلیل برخورد با معترضان آبان ۹۸ و انهدام هواپیمای اوکراینی داشتیم همچنین تجمعی که در اعتراض به بازداشت بهاره هدایت برگزار شد، فشارها بر دانشجویان به ‌شدت افزایش یافت.» به‌گفته این فعال دانشجویی، کمیته انضباطی و حراست دانشگاه در جریان احضار فعالین دانشجویی با لحنی تهدید آمیز به آنها اعلام کرده‌اند: «این شروع ماجراست و قطعا تعداد احضاریه‌ها بیشتر خواهد شد.» به‌نظر می‌رسد نهادهای امنیتی با سوء‌استفاده از تعطیلی دانشگاه‌ها و عدم امکان برپایی تجمعات اعتراضی، اقدام به انتقام‌جویی از دانشجویانی کرده‌اند که در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ و همچنین در تجمعات اعتراضی که علیه ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران، شرکت داشته‌اند. در یکی از آخرین این اقدامات، حراست دانشگاه بوعلی سینا در همدان، با عنوان اتهامی «توهین به وزیر علوم» تعدادی از دانشجویان معترض به وضعیت دانشگاه را احضار و مورد بازخواست قرار داده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس: از ۱,۵ میلیون متقاضی #وام_ودیعه_مسکن، فقط حدود ۲۲هزار نفر وام را دریافت کرده اند

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که از ۱.۵ میلیون متقاضی ‎وام ودیعه مسکن، تنها حدود ۲۲هزار نفر وام وعده داده شده را دریافت کرده اند. رضایی کوچی مانع اصلی در پرداخت وام ودیعه مسکن را عدم «همکاری و همراهی لازم در سیستم بانکی کشور» اعلام کرد. او همچنین گفت که کمیسیون عمران مجلس از متولیان طرح وام مسکن از جمله بانک مرکزی و وزارت راه دعوت به عمل آورده تا در جلساتی نسبت به پیگیری موضوع و رفع موانع موجود اقدام شود. وام ودیعه مسکن یکی از برنامه‌های دولت ایران برای آنچه که «کنترل بازار اجاره و مسکن» عنوان می‌شود است که از دوم مرداد امسال به اجرا گذاشته شد. براساس این طرح به خانواد‌ه‌های متاهل و یا سرپرست خانوار بدون سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد که بر اساس نرخ تعیین شده دولت مسکن اجاره کرده باشند، در تهران تا ۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها تا ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها به نسبت جمعیت تا ۱۵ میلیون تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی ۴ شهریور گفته بود که پایش اطلاعات ارسالی متقاضیان نشان می‌دهد که حدود ۷۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار خانوار مشمول دریافت این وام شوند. افزایش قیمت مسکن و اجاره بهاء که از آغاز سال جاری شیب تندتری گرفته است، بسیاری از مستاجران را به کوچ اجباری به مناطق ارزان‌تر و حتی خروج از شهر مجبور کرده است.

#زمین_‌لرزه ۵٬۲ ریشتری مناطقی از #استان_گلستان و #خراسان_شمالی را لرزاند

در ساعت ۹:۱۷ صبح شنبه ۵ مهر/۲۶ سپتامبر، زمین‌لرزه‌ای با بزرگی ۵٬۲ ریشتر در مرز استان گلستان و ترکمنستان به وقوع پیوست. این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری و در حوالی شهرستان مراوه تپه در استان گلستان رخ داد و در بخش‌هایی از خراسان شمالی احساس شده است. به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان، زمین‌لرزه اخیر موجب قطعی برق در مناطقی از مراوه تپه شد. سیدرضا قادری خبر داد که مدیریت بحران استان هماهنگی‌های لازم برای ارزیابی خسارت‌های احتمالی را انجام داده اما تا کنون خسارت جانی بر اثر این زلزله گزارش نشده است. ساکنان بجنورد نیز وقوع زمین‌لرزه مراوه تپه را احساس کرده‌اند. بر اساس داده‌های مرکز لرزه‌نگاری کشور، پس از وقوع زمین‌لرزه در مراوه تپه و در فاصله یک ساعت و نیم پس از آن دست کم شش پس لرزه دیگر این منطقه را لرزانده که بزرگترین این پس‌لرزه‌ها ۳٬۳ ریشتر قدرت داشته است.

با وجود هشدار #فیفا، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خواهان برخورد قضایی با امضاکنندگان قرارداد #مارک_ویلموتس شد

با وجود هشدار فیفا و توضیح خواستن در مورد دخالت مقامات قضایی جمهوری اسلامی در امور مربوط به فدراسیون فوتبال و خطر به تعلیق در آمدن فوتبال ایران، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت کسانی که قرارداد سرمربی سابق تیم ملی فوتبال را ضعیف منعقد کردند، فاقد صلاحیت هستند و باید با آنان برخورد قضایی شود. به گزارش خبرگزاری مهر، موسی غضنفرآبادی روز شنبه پنجم مهر درباره قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران گفت: «برای اینکه چنین افرادی نتوانند سر کشورمان کلاه بگذارند، باید هنگام قرارداد با آنها از وکلای کاردان استفاده می‌شد. واقعاً برای بنده عجیب است کسانی که در قرارداد با این مربی نقش داشتند، هیچ توجهی به مفاد قرارداد نکرده و یک قرارداد آبکی و ضعیفی را امضا کردند که این قرارداد ضعیف باعث مشکلاتی برای کشورمان به ویژه جامعه ورزشی جمهوری اسلامی ایران شده است.» به گفته رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، این قرارداد ضعیف هم باعث ضرر کشور در دادن غرامت شده و هم باید پول کلانی به یک وکیل کاردان داده شود تا به این پرونده رسیدگی کند و درخواست تجدیدنظر به این پرونده طی شود. غضنفرآبادی البته در مورد گرفتن وکیل گفته است که اگر این کار برای ایران منفعت دارد و باعث می‌شود نتیجه حکم فیفا درباره ویلموتس تغییر کند، باید این کار را انجام داد، اما اگر نفعی نداشته باشد، بهتر است وکیل گرفته نشود چون وکیلی که بخواهد روی این پرونده کار کند، حق الوکاله زیادی دریافت خواهد کرد. فیفا فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت شش میلیون یورو به مارک ویلموتس محکوم کرده است. به گفته نماینده بم در مجلس، حتما باید با کسانی که با ویلموتس قرارداد بسته‌اند و هر فرد دیگری که به اموال و سرمایه‌های مملکت صدمه می‌زند برخورد قضایی شود چون این افراد فاقد صلاحیت هستند و حتی باید جریمه شوند: «البته بنده نمی‌گویم که این افراد قرارداد ویلموتس را تعمدا ضعیف بسته‌اند، اما معتقدم که این افراد در انعقاد قرارداد بی‌دقتی و بی‌کفایتی داشته‌اند و باید پاسخگو باشند.»

سقوط یک هواپیمای نظامی در #اوکراین ۲۲ کشته به جا گذاشت

در پی سقوط یک هواپیمای نظامی مدل آنتونوف-۲۶ متعلق به ارتش اوکراین در نزدیکی شهر «چوگویف» در منطقه خارکوف این کشور، دست‌کم ۲۲ نفر کشته شدند. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اما اعلام کرده که این هواپیما در حین انجام «یک تمرین آزمایشی» در قسمت موتور دچار نقص فنی شده و سقوط کرده است. اولکسی کوچر، فرماندار منطقه خارکیف اما گفته نقص فنی در موتور نمی‌تواند دلیلی برای سقوط باشد. طبق اعلام رسانه‌های اوکراینی، تمامی سرنشینان این هواپیما از خلبانان ارتش و دانشجویان دانشگاه نیروی هوایی خارکیف بوده‌اند. ولادمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم در واکنش به خبر سقوط این هواپیما اعلام کرده که از محل وقوع حادثه بازدید خواهد کرد. این حادثه در شامگاه جمعه ۲۵ سپتامبر/ چهارم مهرماه، روی داده است. برپایه خبرهای اعلام شده از محل این حادثه، تیم‌های امداد و نجات به منطقه اعزام شده‌ و تلاش‌ها برای یافتن چهار نفر از سرنشینان این هواپیما ادامه دارد.