ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خودسوزی منجر به مرگ همسر یک کارگر به خاطر نداشتن توان خرید لوازم‌التحریر فرزندان‌شان

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یکشنبه ۴ مهر/۲۶ سپتامبر از خودسوزی همسر یکی از کارگران شهرداری دهدشت خبر داد. این کارگر شهرداری که محمد جواد عرفانی نام دارد به ایسنا گفت که همسرش شامگاه چهارشنبه ۳۱ شهریور، به خاطر ناراحتی از نداشتن توان مالی برای خرید لوازم مدرسه فرزندان‌شان دست به خودسوزی زده و جان خود را از دست داده است. براساس این گزارش شهرداری دهدشت پنج ماه است که حقوق کارگران را پرداخت نکرده است. این کارگر ۳۹ ساله درباره وضعیت شغلی خود گفته که به‌رغم داشتن ۱۵ سال سابقه کار قراردادی در حوزه نقلیه شهرداری دهدشت، ماهیانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفته. مبلغی که در ۵ ماه گذشته به او پرداخت نشده است. او به ایسنا گفت: «چند روز قبل از حادثه خودسوزی همسرم، در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مطالباتمان جلوی شهرداری تجمع کردیم اما کسی به دادمان نرسید. برخی از همکارانم بعلت پرداخت نشدن حقوق و نداری، کارت یارانه خود را پیش نانوایی گرو می گذارند تا بتوانند نان قرضی بگیرند و به خانه ببرند». محمد جواد عرفانی درباره خودسوزی همسرش که نام او در گزارش ذکر نشده است گفت: « همسرم گفت کجا دیده ایم کسی در اداره ای کار کند اما حقوق به او ندهند و حتی نتواند برای فرزندان خود وسایل مدرسه و قلم و دفتر بخرد و به حیاط رفت و از نفتی که آنجا بود روی خود ریخت و خود را آتش زد. با یکی از فرزندانم تلاش کردیم که خاموشش کنیم اما از ناحیه دو دست، شکم، گردن و صورت دچار سوختگی شدم، و همسرم نیز ۸۰ درصد سوختگی داشت که همسرم را به بیمارستان اهواز و خودم را به بیمارستان یاسوج اعزام کردند که البته خانمم بعلت شدت سوختگی از دنیا رفت.» او افزود: «دو پسر و یک دختر دارم که پسر بزرگم کلاس اول راهنمایی و دیگری کلاس اول ابتدایی است و دخترم نیز سه ساله است. با توجه به اینکه در آستانه ماه مهر و بازگشایی مدارس بودیم پول نداشتم که برای فرزندانم لوازم التحریر و وسایل مورد نیاز مدرسه را تهیه کنم، و همسرم از ناراحتی این مساله، اقدام به خودسوزی کرد و زندگی و خانه‌ام ویران شد». احسان تابش نژاد، شهردار دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه عدم پرداخت حقوق کارگران را تایید کرده و گفته حدود ۲۰۰ کارگر و کارمند مجموعه شهرداری، به خاطر آن‌چه او بلاتکلیفی شورای شهر دهدشت و طلب ۲۸ میلیاردتومانی شهرداری از مردم و دستگاه‌های دولتی خوانده، با همین وضعیت و عدم پرداخت حقوق‌شان مواجه‌اند.

عراق دستور بازداشت دست کم دو مقامی را که خواستار عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده بودند، صادر کرد

دادگاه عراق یکشنبه ۲۶ سپتامبر/ ۴ مهر حکم بازداشت سه تن از شرکت‌کنندگان کنفرانسی را که با هدف بهبود روابط با اسرائیل برگزار شده بود، صادر کرد. بر اساس گزارش تلویزیون روداو، وابسته به خاندان بارزانی و حکومت اقلیم کردستان عراق، روز جمعه بیش از ۳۰۰ شهروند سنی و شیعه عراقی از سراسر این کشور در کنفرانسی که توسط یک اندیشکده آمریکایی برگزار شد شرکت کرده و خواستار عادی‌سازی روابط با اسرائیل شدند. سران عشایر و قبایل و نمایندگان چند کشور از جمله اسرائیل و ایالات متحده امریکا نیز در این کنفرانس حضور داشتند. شورای عالی قضایی عراق اعلام کرده که برای وسام الحردان، رهبر یکی از قبایل، مثال الآلوسی، از اعضای سابق پارلمان و رهبر حزب «امت عراق» و سحر کریم الطائی از مقام‌های ارشد وزارت فرهنگ عراق حکم صادر شده است. دادگاه افزوده در صورت شناسایی سایر شرکت کنندگان کنفرانس، علیه آن‌ها نیز «اقدامات قانونی» انجام خواهد شد. برخی از گزارش‌ها تنها از دستور بازداشت وسام الحردان و سحر الطائی خبر داده‌اند. گفته می‌شود الآوسی در این کنفرانس حضور نداشته است. شرکت‌کنندگان این کنفرانس در پایان یک بیانیه صادر کردند که واکنش نمایندگان مجلس و برخی شخصیت‌های حقوقی عراق در بغداد را به دنبال داشت. آنها اعلام کردند که خواستار «عادی‌سازی روابط با دولت اسرائیل» هستند و «هیچ نیرویی از داخلی یا خارجی حق ندارد مانع از این درخواست شود.» سحر الطائی در بیانیه پایانی این کنفرانس گفت: «ما خواستار شمول در توافقنامه ابراهیم هستیم». اشاره او به پیمان موسوم به طرح صلح خاورمیانه است که به ابتکار دولت پیشین ایالات متحده منجر به از سرگیری روابط عادی کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان با اسرائیل شد. گروه‌های سیاسی همسو با ایران بلافاصله خواستار توضیح اقلیم کردستان شدند. در ادامه بغداد و اربیل کنفرانس مذکور را محکوم کردند. مصطفی الکاظمی ، نخست وزیر عراق آن را «غیرقانونی» خواند و گفت روابط با اسرائیل از نظر قانون اساسی رد شده است. جوتیار عادل، سخنگوی اقلیم کردستان هم گفت که این کنفرانس «بدون تأیید یا اطلاع ما» برگزار شده و «منعکس‌کننده دیدگاه‌ها و سیاست‌های اقلیم کردستان نیست».

هجوم مسافران اربعین در مرز ایران و عراق: وزیر راه می‌گوید از زائران «تست چشمی» گرفته خواهد شد

یک روز مانده به اربعین، چند هزار زائر مراسم اربعین در مرز شلمچه و مهران تجمع کرده‌‌اند و چند صد زائر نیز پس از عبور از در ایران در مرز شلمچه، ساعت‌ها برای ورود به عراق معطل مانده‌اند. خبرگزاری مهر می‌گوید مرز مهران روز یکشنبه چند ساعت باز شده است. با وجود تاکید بر ممنوع بودن تردد از مرزهای زمینی به عراق، مرزهای شلمچه و مهران روز شنبه هم چند ساعت باز شدند. به گفته مجید کاکی، فرماندار مهران چهار هزار نفر از زائران مراسم اربعین بازگردانده شدند و هشت هزار نفر هنوز در انتظار باز شدن مرز هستند. روز گذشته نیز رسانه‌ها خبر دادند که ۴۰ نفر از زائران در مرز شلمچه به دلیل تجمع پشت در اول این مرز و شکسته شدن آن مجروح شدند. همچنین فیلم‌هایی از کنده شدن حفاظ‌ها در این مرز به دلیل تجمع افراد منتشر شده است. برای سفر ۶۰ هزار زائر ایرانی با هواپیما به عراق ویزا صادر شده است. احمد وحیدی، وزیر کشور ایران گفته که زائران بدون داشتن ویزا برای ورود به خاک عراق به سمت مرزها نروند «زیرا هم برای خودشان دردسر ایجاد می‌کنند و هم برای عزیزان ما در مرزها مزاحمت‌هایی را ایجاد می‌کنند.» رستم قاسمی، وزیر راه ایران هم در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره تست کووید زائران ایرانی در بازگشت به ایران گفت که برای سرعت در انتقال زائران قرار شده «این تست به صورت چشمی و بدون نیاز به انجام تست پی‌سی‌آر انجام شود.» قاسمی گفته: «تا دیشب ۶۴ هزار نفر از طریق مرز هوایی به عراق سفر کردند و تصور می‌کنیم حدود ۳۵ هزار زائر از طریق هوایی به کشور بازگردند.» او از باز بودن مرزهای ورودی ایران خبر داده و گفته که زائران می‌توانند از مرز زمینی مهران به ایران بازگردند.

آغاز انتخابات پارلمانی در آلمان برای تعیین جانشین آنگلا مرکل

شهروندان آلمان یکشنبه ۲۶ سپتامبر/ ۴مهر برای تعیین جانشین آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند. اعلام کناره‌گیری قریب‌الوقوع مرکل از قدرت، این انتخابات را به رویدادی سرنوشت‌ساز برای تعیین مسیر آینده بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی اروپا بدل کرده است. بیش از ۶۰,۴ میلیون نفر در آلمان واجد شرایط رای‌دادن هستند و نزدیک به ۴۷ حزب برای به‌دست آوردن دست‌کم ۵ درصد آرا و کسب کرسی در بوندستاگ (پارلمان فدرال) با هم رقابت می‌کنند. بر مبنای آخرین نظرسنجی‌ها، پیش‌بینی می‌شود حزب سوسیال‌دموکرات (SPD) بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد. با این‌حال محافظه‌کاران حزب دموکرات مسیحی در روزهای اخیر فاصله را کاهش داده‌اند. چشم‌انداز سیاسی آلمان اما از احتمال یک ائتلاف سه‌جانبه میان سه حزب پیشتاز سوسیال دموکرات‌ چپگرا، راست‌گرایان دموکرات مسیحی و سبزها خبر می‌دهد. ائتلافی که ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد. از طرف حزب دموکرات مسیحی رهبر حزب، آرمین لاشت، از سوی سوسیال دموکرات‌ها وزیر فعلی اقتصاد و معاون صدراعظم اولاف شولتس و از سوی حزب سبز آنالینا بائربوک گزینه‌های جایگزینی مرکل هستند. شولتس روز یکشنبه به حامیان حوزه انتخابیه خود در پوتسدام در نزدیکی برلین گفت که هنوز امیدوار است حزب سوسیال دموکرات و سبزها اکثریت خود را برای حکومت به تنهایی و بدون شریک سوم تضمین کنند.

سوئیس حق ازدواج همجنسان را به همه‌پرسی می‌گذارد

شهروندان سوئیس یکشنبه ۲۶ سپتامبر/۴ مهر در یک همه‌پرسی که در مقایسه با دیگر کشورهای اروپای غربی بسیار دیرهنگام به نظر می‌رسد، درباره ازدواج همجنسان تصمیم‌گیری خواهند کرد. این همه‌پرسی همچنین اجازه به زوج‌های همجنسگرا برای به‌فرزندخواندگی گرفتن کودکان را شامل می‌شود. ازدواج همجنسان هنوز در سوئيس ممنوع است. دولت فدرال و پارلمان پیشتر اصلاحیه قانون برای رفع این ممنوعیت را تصویب کرده بودند اما مخالفان دولت به رهبری حزب راستگرای «مردم» (SVP)با اعمال فشار و تحت سیستم دموکراسی مستقیم، تصمیم‌گیری در این‌باره را به همه‌پرسی گذاشتند. بر مبنای آخرین نظرسنجی‌ها ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که با ازدواج همجنسان موافق‌اند. با این‌کار کارزار «نه»‌ در هفته‌های گذشته بر نتیجه این نظرسنجی سایه انداخته است. اصلاح قانون به زوج‌های همجنس‌گرا اجازه ازدواج و سرپرستی کودکان را خواهد داد. همچنین زوج‌های لزبین نیز قادر خواهند بود «پس از ازدواج» از طریق اهدای اسپرم صاحب فرزند شوند. امری که در حال حاضر منحصر به زوج‌های متاهل دگرجنس‌گراست. این قانون همچنین اعطای شهروندی به همسر یک شهروند سوئیسی را تسهیل خواهد کرد. نتایج این همه‌پرسی فردا دوشنبه اعلام خواهد شد.

دادگاه کیوان امام به تعویق افتاد

شیما قوشه وکیل دادگستری در ایران در توییتر خود اعلام کرد که جلسه دادگاه امروز کیوان امام متهم به تجاوز جنسی به چند زن به دلیل مرخصی بودن قاضی به تعویق افتاده است. شیما قوشه نوشته است: «هرچند پیش از دادگاه به ما اطلاع داده نشده بود و پس از حضور در شعبه متوجه این موضوع شدیم و با امضای صورت‌جلسه بیرون آمدیم.» قرار بود جلسه رسیدگی به اتهام کیوان امام وردی در شعبه۲۸دادگاه انقلاب تهران برگذار شود. به گفته قوشه، پرونده هرچند از عنوان اتهامی اولیه کمی فاصله گرفته و عنوان دیگری به وی تفهیم شده است اما به‌نظر می‌رسد اولین پرونده‌ای است که بعد شروع جنبش «می‌تو» (من هم) ایرانی تشکیل شده و رسیدگی می‌شود. شاکیان زیر عنوان مشخص «زنا به عُنف» طرح دعوا کرده‌اند، اما مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی از همان ابتدا، کیوان امام وردی را به اتهام «افساد ‌فی‌‌الارض» بازداشت و بازجویی کرده‌اند. کیوان امام وردی متهم است که در یک دوره زمانی چند ساله، با به کارگیری شِگردهایی مشابه، به چندین زن جوان در ایران تجاوز جنسی کرده است. پرونده امام وردی هنگامی در مراجع قضایی جمهوری اسلامی مطرح شد که شمار قابل ملاحظه‌ای از قربانیان او، اکثرا با نام یا هویت‌های ناشناس، روایت‌های مشابهی از خشونت‌های جنسی امام وردی را در شبکه‌های اجتماعی و زیر عنوان جنبش «من‌هم» به اشتراک گذاشتند.

اولین محموله واکسن چینی برای کودکان و نوجوانان وارد ایران شد

محمدحسن قوسیان مقدم، دبیر جمعیت هلال‌احمر، روز یکشنبه چهارم مهرماه از ورود یک محموله دارویی حاوی شش میلیون واکسن تک دوز از نوع سینوفارم به‌ کشور خبر داد و گفت: امروز شش میلیون دوز واکسن کرونا (تک دوز) از مجموع ۱۲ میلیون دوز توصیه‌شده برای سنین سه تا ۱۷ سال، به وزارت بهداشت تحویل داده شده است. او با اشاره به اینکه بیشترین حجم وارداتی واکسن به کشور از نوع سینوفارم و محصول کشور چین بوده، گفت: «طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده هر هفته یا هفته‌ای دو بار، محموله‌های سنگین‌تری از واکسن کرونا که نوع آن‌هم سینوفارم است به کشور وارد خواهد شد.» به‌گفته قوسیان، جمعیت هلال احمر از اردیبهشت‌ماه سال‌ جاری تاکنون ۴۶ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد کرده است. واکسن سینوفارم از جمله واکسن‌هایی است که در مقایسه با دیگر برندها نظیر فایزر- بیون‌تک، آکسفورد- آسترازنکا و مدرنا، اثربخشی کمتری از خود نشان داده است. همچنین دولت چین برای فروش این واکسن، برخلاف دیگر کشورهای تولید کننده واکسن، قیمت مشخصی برای فروش در نظر نگرفته و اعلام کرده، قیمت محصول خود را بر اساس میزان خرید و توافق با خریدار تعیین می‌کند. دبیر جمعیت هلال احمر اما از مردم خواسته تا نسبت به تزریق «نوع خاصی از واکسن» تعصب نداشته باشند. او گفته: «بیشترین حجم وارداتی واکسن به کشور از نوع سینوفارم بوده که خوشبختانه با کمترین عوارض بیشترین تأثیرگذاری را داشته است، بنابراین بهتر است مردم در انتخاب نوع واکسن وسواس به خرج ندهند و برای واکسیناسیون خود و اطرافیانشان هرچه زودتر اقدام کنند.» در دی‌ماه سال گذشته و پس از اعلام ممنوعیت واکسن‌های ساخت آمریکا و بریتانیا توسط علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد واردات ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر، از طریق انجمن‌های خیریه به کشور «منتفی است.»‎

یک هنرمند تئاتر و تلویزیون به‌دلیل تشکیل پرونده‌های قضایی و امنیتی مجبور به ترک کشور شد

علیرضا پور صدیقیان، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران، بازیگر تئاتر و تلویزیون و شهروند ساکن تبریز، به‌دنبال صدور احضاریه از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب تبریز و پس از تحمل چند ماه آزار و اذیت از سوی نهادهای امنیتی مجبور به خروج از کشور شده است. پور صدیقیان در ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ توسط مأموران اداره اطلاعات تبریز در منزل شخصی خود بازداشت و دو روز بعد یعنی در ۲۷ بهمن‌ماه با سپردن قرار وثیقه آزاد شد. او در اوایل اردیبهشت‌ماه امسال در شعبه ۱۱۷ دادگاه کیفری دو شهر تبریز بابت اتهام «نشر اکاذیب» به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است. این شهروند تبریزی در تماس با زمانه، دلیل انتساب این اتهام را انتشار یک پست انتقادی در صفحه شخصی اینستاگرام خود عنوان می‌کند. او همچنین می‌گوید: «از آنجایی‌که مأموران امنیتی در حین بازداشت، وسایل شخصی مرا هم با خود بردند، اتهام «نگه‌داری از مشروبات الکلی» را هم در پرونده‌ام ثبت کرده‌اند که بابت این اتهام هم به شش ماه حبس تعزیری و تحمل ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده‌ام.» همچنین شعبه دو دادگاه انقلاب تبریز، پور صدیقیان را بابت اتهام «توهین به مقدسات» به دو سال حبس تعزیری محکوم کرده است. برخی از تصاویر احکام یاد شده، توسط این شهروند در اختیار زمانه قرار گرفته است. در سال‌های گذشته برخی از هنرمندان تئاتر و سینما به‌دلیل فشارهای امنیتی و قضایی در ایران اجازه فعالیت پیدا نکرده و با تشکیل پرونده‌های قضایی و امنیتی اجبارا به خارج از کشور رانده شده‌اند.