ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امام جمعه راسک خبر تجاوز فرمانده نیروی انتظامی چابهار به یک دختر خردسال بلوچ را تأیید کرد

مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت شهرستان راسک، واقع در استان سیستان و بلوچستان یکشنبه ۳ مهرماه با انتشار بیانیه‌ای تجاوز سرهنگ ابراهیم کوچکزایی، فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر خردسال بلوچ را تأیید کرد و خواستار محاکمه علنی او شد. مولوی عبدالغفار نقشبندی این رویداد را «جنایت هولناک تجاوز» نامید و اعلام کرد که پای سخنان دختر خردسال و‌ خانواده او نشسته است. او نوشت: «صدای دردناک و بغض ترکیده خواهر کوچک مظلومم را از نزدیک شنیدم و از شدت جنایت صورت گرفته نفس در سینه‌ام حبس گردید.» او افزود «وظیفه ایمانی و وجدانی» خود می‌داند که این «سکوت مرگبار» را بشکند تا «این مأمور متجاوز به سزای اعمال ننگین خود برسد.» براساس گزارش‌های منتشرشده در وب‌سایت «حال‌وش» بلوچستان، فرمانده نیروی انتظامی چابهار ۱۰ شهریورماه سال جاری، حین بازجویی از یک کودک ۱۵ ساله روستایی او را مورد تجاوز جنسی قرار داده است.

مأموران امنیتی مریم کریم‌بیگی را بازداشت کردند

شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم‌بیگی، از کشته‌شدگان عاشورای ۸۸ از بازداشت دخترش مریم کریم‌بیگی به‌دست نیروهای امنیتی خبر داد. شهناز اکملی در توییتر نوشت: «دخترم مریم کریم‌بیگی ساعت شش امروز (دوشنبه ۴ مهر) به‌دستور دادسرای امنیت تهران توسط پلیس امنیت در منزل بازداشت شد.» پیش از این در ۲۴ خرداد سال جاری نیز مأموران وزارت اطلاعات به خانه شهناز اکملی یورش برده و پس از تفتیش و ضبط وسایل شخصی، مریم کریم‌بیگی را با خود برده‌ بودند. شهناز اکملی نیز به‌دلیل دادخواهی قتل فرزندش مصطفی بارها احضار و تهدید شده است. دستگاه قضایی ایران در سال ۹۶ او را به یک سال حبس تغزیری، ممنوع‌الخروجی و محرومیت از فعالیت سیاسی و حضور در شبکه‌های اجتماعی محکوم کرد. مصطفی کریم‌بیگی ششم دی‌ماه سال ۸۸، حوالی خیابان نوفل لوشاتو از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

یلدا معیری، عکاس بازداشت‌شده از زندان قرچک ورامین: امنیت جانی نداریم، مرتباً به افراد آرام‌بخش می‌دهند

یلدا معیری، خبرنگار و عکاسی که در روزهای ابتدایی اعتراضات سراسری پس از قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی بازداشت شده بود، در پیامی صوتی از زندان قرچک ورامین از شرایط فاجعه‌بار این زندان خبر داده است. او در پیامی صوتی که شبکه خبری «منوتو» منتشر کرده، می‌گوید: «شرایط ما شرایط بسیار بدی است و هر روز دعوا و کتک‌کاری است. امنیت جانی نداریم. بیش از ۱۰۰ نفر را در سالن ورزشی بدون امکانات و تهویه ریخته اند و وضعیت حمام و دستشویی افتضاح است. مرتباً به افراد آرام‌بخش می‌دهند.» پس از قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، اعتراض سرتاسر ایران را دربرگرفته است. صدها معترض بازداشت، و ده‌ها تن مجروح و کشته شده اند. مقام‌های جمهوری اسلامی در هراس از گسترش اعتراض‌ها بار دیگر به قطع اینترنت و تشدید سانسور آنلاین دست زد‌ه‌اند. اعتراض‌ها با وجود سرکوب خشونت‌بار حکومتی کماکان ادامه دارند.

کارگران پیمانی نفت تهدید به اعتصاب کردند

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در اطلاعیه‌ای نوشت: «ما کارگران نفت هشدار می‌دهیم که در صورتی‌که به بازداشت‌ها، به کشتار مردم و سرکوب‌گری‌ها و اذیت و آزار زنان به‌خاطر حجاب پایان داده نشود و سرکوب مردم پایان نیابد، ساکت نخواهیم ماند. هم‌صدا با همه مردم ما نیز دست به اعتراض خواهیم زد و کار را تعطیل خواهیم کرد.» این شورا گفته است که کارگران پروژه‌ای نفت خشم و نفرت خود را نسبت به قتل مهسا امینی به دست گشت ارشاد اعلام کرده و «از مبارزات مردمی علیه خشونت سازمان‌یافته و هر روزه علیه زنان و علیه فقر و بی‌تأمینی و جهنم حاکم بر جامعه» پشتیبانی می‌کنند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت اعتراض را حق مسلم کارگران و همه مردم دانسته و افزوده است: «[ما] به ستم و ظلم و بساط سرکوب‌گرانه‌ای که بیش از ۴۰ سال است بر ما روا می‌شود اعتراض داریم. ما دیگر حاضر به ادامه تحمل این بردگی و بی‌حقوقی‌ها نیستیم.» پیش از این نیز گروهی از فعالان اجتماعی داخل ایران و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌هایی به اعتصاب فرا خوانده بودند.

صدها زن در منطقه تحت کنترل کردها در شمال سوریه با برگزاری تظاهراتی به قتل حکومتی مهسا امینی در ایران اعتراض کردند

به‌گزارش رویترز، صدها زن روز دوشنبه ۴ مهر / ۲۶ سپتامبر در شمال سوریه، منطقه تحت کنترل کردها در اعتراض به قتل مهسا (ژینا) امینی، دختر کُرد ایرانی در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی، تظاهرات کردند. برخی از آن‌ها موهای خود را کوتاه کردند و روسری‌های خود را به آتش کشیدند. قتل مهسا امینی، ۲۲ ساله بزرگترین ناآرامی‌های سه سال اخیر در ایران را برانگیخت و اعتراضات مردمی به تظاهرات علیه حکومت اسلامی تبدیل شد. معترضان زن هنگام راهپیمایی در یکی از خیابان‌های شهر قامشلی در شمال شرق سوریه، تصاویری از مهسا امینی در دست داشتند. سوسن حسین، ۵۲ ساله، یکی از کارکنان اداره تحت رهبری کردها که در تظاهرات حضور داشت، گفت: «او مورد رفتار وحشیانه ظالمان ایرانی قرار گرفت. ما چنین توهینی به هیچ زنی در جامعه را نمی‌پذیریم.» عروه الصالح، یکی از اعضای «اتحادیه زنان ستاره» سازمان مدافع حقوق زنان، گفت: «ما از اعتراضات و قیام‌ها در ایران حمایت می‌کنیم. نه به بی‌عدالتی، نه به ظلم... آری به حقوق زنان.»

سپیده احمدخانی فعال سابق دانشجویی بازداشت شد

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی سپیده احمدخانی، دانش‌آموخته کارشناسی معماری دانشگاه زنجان و معماری ارشد دانشگاه بهشتی را جمعه شب یکم مهر در منزل خود بازداشت کردند. مأموران همچنین گوشی همراه، لپ‌تاپ و وسایل شخصی او را نیز ضبط کردند. سپیده احمدخانی فردای روز بازداشت در صبح شنبه ۲ مهر با خانواده خود تماس گرفت اما از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگه‌داری او اطلاعی در دست نیست. از آغاز اعتراضات مردمی (۲۵ شهریور) تاکنون ده‌ها تن از شهروندان و فعالان سیاسی و مدنی در شهرهای مختلف ایران بازداشت و از سرنوشت و مکان نگهداری بسیاری از آن‌ها اطلاعی در دست نیست. سازمان حقوق بشر ایران، شامگاه یکشنبه سوم مهر گفت که بنا به مستندسازی‌های آن‌ها شمار کشته‌شدگان اعتراضات به دست‌کم ۵۷ نفر رسیده است.

مأموران امنیتی گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی سابق را بازداشت کردند

به‌گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی پیشین را امروز دوشنبه ۴ مهرماه در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. نیروهای امنیتی همچنین در جریان بازداشت اقدام به تفتیش منزل و ضبط برخی از لوازم شخصی او کردند. از دلایل بازداشت و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست. دادگاه انقلاب اسلامی فروردین‌ماه سال گذشته گلرخ ایرایی را به‌شکل غیابی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان، دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد. او سرانجام ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری از زندان آمل آزاد شد.

آلمان در ارتباط با سرکوب اعتراضات مردمی در ایران سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که این کشور امروز دوشنبه ۴ مهر / ۲۶ سپتامبر محمود فرازنده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین را به دلیل سرکوب اعتراضات سراسری در ایران احضار کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران در واکنش به سرکوب اعتراضات، گفت: «ما همه گزینه‌ها را با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بررسی خواهیم کرد». جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته، یکشنبه ۳ مهر / ۲۵ سپتامبر در بیانیه‌ای به سرکوب‌ها در ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد که کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا پیش از برگزاری نشست بعدی شورای روابط خارجی، «همه گزینه‌هایی که در اختیار دارد» را برای رسیدگی به قتل مهسا امینی و رفتار مأموران امنیتی و پلیس با معترضان بررسی می‌کند. منابع خبری گزارش کرده‌اند که این بیانیه به معنای بررسی تحریم های تازه‌ اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی است. هفته گذشته نیز ایالات متحده آمریکا گشت ارشاد ایران را تحریم کرد.

زهرا (زارا) محمدی، معلم زبان کُردی و ژینا مدرس گرجی، فعال حقوق زنان، دست به اعتصاب غذا زدند

بنا بر گزارش انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» زهرا (زارا) محمدی، مدرس زبان و ادبیات کُردی که اکنون دوران محکومیت پنج ساله خود را در کانون اصلاح و تربیت سنندج سپری می‌کند، از یکشنبه سوم مهر ۱۴۰۱، به همراه جمعی دیگر از زنان زندانی کانون اصلاح و تربیت با درخواست «آزادی بی‌قید و شرط» معترضان بازداشت‌شده و در اعتراض به «رفتار نامناسب مسئولان زندان» با بازداشت‌شدگان اخیر دست به اعتصاب غذا زدند. هم‌چنین انجمن نوژین در خبری دیگر اعلام کرده است که ژینا مدرس گرجی، فعال حقوق زنان، در اعتراض به ضرب و شتم در حین دستگیری از روز یکشنبه سوم مهر اعلام اعتصاب غذا کرده است. ژینا مدرس گرجی که در روزهای اخیر با شدت گرفتن اعتراض‌های مردمی به قتل مهسا (ژینا) امینی تهدید به بازداشت شده بود، چهارشنبه ۳۰ شهریور به دست نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شد. از آغاز اعتراض‌های مردمی (۲۵ شهریور) تاکنون ده‌ها تن از شهروندان و فعالان سیاسی و مدنی در شهرهای مختلف ایران بازداشت و از سرنوشت و مکان نگهداری بسیاری از آن‌ها کماکان اطلاعی در دست نیست. سازمان حقوق بشر ایران، شامگاه یکشنبه سوم مهر گفت که بنا به مستندسازی‌های آنها شمار کشته‌شدگان اعتراض‌ها به دست‌کم ۵۷ نفر رسیده است.

در پی اعتراض سردار آزمون به کشتار مردم در ایران خبرگزاری ایلنا از غیبت آزمون در تمرینات تیم ملی فوتبال خبر داد

سردار آزمون، مهاجم تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه بایر لورکوزن آلمان روز گذشته یکشنبه ۳ مهر در اینستاگرام نوشت بازیکنان تیم ملی به دلیل فشارهای وارد شده از سوی فدراسیون فوتبال قادر به حمایت و همراهی مردم نیستند. آزمون نوشت: «به هیچ عنوان هم این (استوری) پاک نمی‌شود. هرکاری می‌خواهند، بکنند. شرم بر شما که به‌راحتی می‌کشید. زنده باد زنان ایرانی.» صفحه رسمی تیم ملی فوتبال ایران در اینستاگرام، بلافاصله صفحه سردار آزمون را آنفالو کرد و روز دوشنبه ۴ مهر نیز خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد که سردار آزمون در تمرینات تیم ملی «غایب» است و احتمالاً در بازی با سنگال هم حضور نخواهد داشت. ایلنا از مصدومیت احتمالی سردار آزمون نوشته است. در روزهای گذشته پس از پیروزی تیم ایران مقابل اروگوئه در یک دیدار آمادگی برای جام جهانی، در شبکه‌های اجتماعی به بازیکنان تیم ملی انتقاد شده بود که در برابر وقایع کنونی ایران و اعتراضات مردمی هیچ واکنشی نشان نداده‌اند. در پی این انتقادها سردار آزمون پست خود را منتشر کرد و علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی نیز با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت که سکوتش نسبت به اعتراض‌ها در ایران «تنها به دلیل احترام به قوانین تیم ملی» بوده است و «با تمام وجود از خواست و اراده» مردم حمایت می‌کند و کنار مردم می‌ایستد. این پست بیرانوند دقایقی بعد از صفحه اینستاگرام او پاک شد اما تصویر پروفایل او همچنان به رنگ سیاه باقی ماند. ایلنا نوشته است احتمال این وجود دارد که علیرضا بیرانوند نیز «که در جریان بازی با اروگوئه از ناحیه کمر مصدوم شد» در بازی فردا (سه‌شنبه) با سنگال حضور نداشته باشند.

۱۵ تن از وکلای ایرانی در تبعید: شهروندان حق اعتراض و دفاع مشروع از خود را دارند

سعید دهقان، حسین رئیسی، محمد مقیمی، سامانه سوادی، معین خزائلی، احسان حسین‌زاده، سهیلا رحیمی جوکندان، پگاه بنی‌هاشم، موسی برزین، شادی جهان‌بین، بهنام دارایی‌زاده، فراز فیروزی، پرگل پرتوی، مسعود اخترانی تهرانی و کیارش رحیمی، ۱۵ تن از وکلای دادگستری و حقوقدانان ایرانیِ در تبعید در حمایت از اعتراضات مردمی در ایران بیانیه‌ای نوشته‌اند و در آن بر حق استفاده شهروندان از حقوق قانونی خود به ویژه حق تجمع و اعتراض تأکید کرده‌اند. آنها وظیفه اخلاقی و حرفه‌ای همه وکلای دادگستری، حقوقدانان و اعضای جامعه حقوقی در داخل و خارج از ایران دانسته‌اند که از این حق قانونی دفاع کرده و در مقابل سرکوب و خشونت سازمان‌یافته و غیرقانونی نظام جمهوری اسلامی و مأموران آن بایستند. این وکلای دادگستری با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی به ابتدایی‌ترین وظیفه یک حکومت در برابر شهروندان که همان تأمین معیشت، امنیت، آزادی و ایجاد فضای کسب و کار و رشد اقتصادی کشور است، بی‌اعتنا بوده و با نقض قوانین بین‌المللی با حمایت مالی و تجهیزاتی از گروه‌های تروریستی، اقتصاد ایران را زیر سنگین‌ترین تحریم‌های بین‌المللی قرار داده است، گفته‌اند که زنان تنها به دلیل جنسیت خود از آغاز در جمهوری اسلامی مورد تبعیض قرار گرفته و از حقوق اجتماعی، اقتصادی و انسانی خود محروم شده‌اند و واضح‌ترین مثال این نقض حقوق زنان را در جنایت وحشیانه و فراقضایی مأموران رسمی جمهوری اسلامی در قتل مهسا امینی می‌توان مشاهده کرد. در این بیانیه با اشاره به تخریب اموال و خودروهای شهروندان معترض، حمله به منازل شهروندان و تخریب اموال آنها و ضرب و شتم معترضان توسط مأموران انتظامی و امنیتی به صراحت این اقدامات را مصداق کامل ماده ۱۵۷ قانون مجازات اسلامی مبنی بر خروج آنها از حدود وظیفه قانونی دانسته‌اند و برای شهروندان و معترضان حق دفاع مشروع قائل شده‌اند. این وکلا از همه وکلای دادگستری و حقوقدانان ایران دعوت کرده‌اند تا به صفوف مردم برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی و تأسیس یک حکومت دموکراتیک مبتنی بر برابری، حاکمیت قانون و جدایی دین از حکومت بپیوندند و زمینه را برای نگارش یک قانون اساسی دموکراتیک و مبتنی بر اصول حقوق بشری فراهم آورند. آنها همچنین از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و تمام کشورهای دموکراتیک خواسته‌اند تا ضمن سلب شناسایی دیپلماتیک جمهوری اسلامی، مأموریت تمام سفیران خود در ایران را تا تشکیل یک حکومت دموکراتیک در ایران پایان دهند و سفیران جمهوری اسلامی را از خاک خود اخراج کنند. همچنین خطاب به مأموران خاطی تحت امر جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که آنها با مشارکت در نقض حقوق بشر، مرتکب رفتار مجرمانه فراسرزمینی شده‌اند که قابل پیگرد و مجازات در ایران و دیگر کشورهای جهان است. از مأموران خواسته شده که سریعاً با تحویل سلاح و تسلیم نمودن خود به مردم معترض، ضمن مستند کردن این مسأله از تقلیل و تخفیف مجازات طی یک محاکمه عادلانه بعد از سقوط جمهوری اسلامی بهره‌مند شوند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازهم به مقر احزاب کردستانی حمله کرده است

ایران برای دومین بار در فاصله یک هفته مناطقی از اقلیم کردستان را توپ‌باران کرد. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در این باره گزارش کرد نیروی زمینی سپاه «حملات توپخانه‌ای و پهبادی» خود را به مواضع آنچه که این خبرگزاری «گروهک‌های تروریستی» خواند، از سر گرفتند. ایران پیش از این نیز در روز شنبه دوم مهر مناطقی از اقلیم کردستان عراق را که احزاب کردستانی ایران در آنجا مستقر هستند، توپ باران کرده بودند. دو حزب دموکرات و کومله که در این منطقه مستقر هستند، حملات نظامی در روز دوم مهر را تأیید کرده‌اند اما تا به حال گزارشی از تلفات این حملات منتشر نشده است. ایران مدعی است که این اقدام نظامی را «در پاسخ به اقدام‌ها اخیر کومله و دموکرات» انجام داده است. دفتر همکاری‌های احزاب کردستانی در واکنش به قتل مهسا امینی هفته گذشته مردم را به اعتصاب عمومی فراخواند. در بسیاری از شهرهای استان‌های کردستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی به این فراخوان پاسخ مثبت داده شد. رسانه‌ها و مقام‌های حکومتی ایران طی روزهای گذشته چندین مرتبه ادعا کرده‌اند که «پیشمرگه»های احزاب کردستانی وارد مرزهای ایران شده‌اند. این ادعا از سوی احزاب کرد مستقر در اقلیم کردستان عراق رد شده است. جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر بارها مقر احزاب اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داده است و از عراق و مقام‌های اقلیم کردستان عراق خواسته است مانع فعالیت احزاب مخالف جمهوری اسلامی شوند.

احمد وحیدی، وزیر کشور: مجموعه فرماندهی انتظامی بسیار مناسب عمل کرده است

احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه بازدید از مرکز مرفوک فراجا، بار دیگر با «اغتشاشات» خواندن اعتراضات مردمی به قتل مهسا (ژینا) امینی گفت: «مجموعه فرماندهی انتظامی کشور در اغتشاشات اخیر بسیار بسیار خوب و مناسب عمل کرده است». وزیر کشور بدون اینکه به آمار زخمی‌ها و کشته‌شدگان این دور از اعترضات مردمی به دست نیروهای امنیتی اشاره کند، افزود: «الحمدلله ماموران انتظامی در صحنه اغتشاشات بسیار خوب و گسترده و به موقع پای کار بودند و توانستند با اقدامات خود توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان را نقش بر آب کنند.» در روزهای اخیر لحن و زبان مقامات حکومتی تندتر شده و دامنه تهدید‌ها نیز گسترش یافته است. پیشتر وزیر کشور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با تکرار این‌که مهسا امینی در هنگام بازداشت توسط پلیس گشت ارشاد مورد «ضرب و شتم» قرار نگرفته و «شکستگی جمجمه» در کار نبوده، اعتراضات مردمی را «بهانه‌ای برای ایجاد اغتشاش» در کشور خواند و با انداختن تقصیر به گردن «دشمنان» اعلام کرد: «تصور دشمنان، تصور باطلی است؛ آنها گمان می‌کنند با این اغتشاشات می‌توانند این نظام را از بین ببرنند که این تفکر بچه‌گانه‌ای است.» اعتراضات به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی با وجود قشون‌کشی مجدد بدنه حامی حکومت، نهمین شب پیاپی را گذارند و باز هم معترضان به خیابان‌های شهرهای مختلف ایران آمدند. از آغاز اعتراض‌های مردمی (۲۵ شهریور) تاکنون ده‌ها تن از شهروندان و فعالان سیاسی و مدنی در شهرهای مختلف ایران بازداشت و از سرنوشت بسیاری از آن‌ها کماکان اطلاعی در دست نیست. سازمان حقوق بشر ایران، شامگاه یکشنبه سوم مهر گفت که بنا به مستندسازی‌های آنها شمار کشته‌شدگان اعتراض‌ها به دست‌کم ۵۷ نفر رسیده است.

نیروهای امنیتی محمد سیامک‌نیا، فیلم‌ساز و فعال اجتماعی را در تبریز بازداشت کردند

محمد سیامک‌نیا، فعال اجتماعی، مستندساز و فیلمساز روز شنبه دوم مهر ۱۴۰۱ مقابل محل کار خود در شهر تبریز بازداشت شد. مشخص نیست کدام نهاد امنیتی او را بازداشت کرده است. سیامک‌نیا سازنده فیلم‌های کوتاهی نظیر «آغاج‌دلن» (دارکوب) و «دیل» (زبان) و همچنین فیلم‌های مستند اجتماعی است. این دستگیری در راستای بازداشت‌های گسترده فعالان چپ، فمینیست‌ها، فعالان مدنی و محیط‌زیستی‌ها در شهرهای مختلف ایران به‌ویژه در استان کردستان و آذربایجان غربی و پس از گسترش اعتراضات به قتل مهسا (ژینا) امینی است. در تجمع‌های شهر تبریز نسبت، تعدادی از شهروندان در خود اعتراضات بازداشت شده‌اند. اما به‌جز بازداشتی‌های اعتراضات، نیروهای امنیتی عده‌ای را هم خارج از تجمع‌ها بازداشت کرده‌اند. از جمله مهدی حمیدی شفیق فعال سیاسی و مدنی که روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در تبریز بازداشت شد. او از تجمع باز می‌گشت که در خودرو شخصی‌اش بازداشت شد. آتیلا صادقی، و احمدرضا افشار، دانشجوی گرافیک دانشگاه هنر اسلامی تبریز هم از جمله بازداشت‌شدگان تبریز هستند که تاکنون هویت آنها مشخص شده است. از سرنوشت بسیاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات روزهای اخیر - از جمله در تبریز - کماکان اطلاعی در دست نیست.