ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بانک مرکزی: معاملات مسکن در تهران در مهر ۹۸، ۲۲ درصد رشد داشته است

بانک مرکزی از افزایش معاملات مسکن در تهران خبر داد. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد معاملات مسکن در تهران در مهر ۹۸، ۲۲ درصد رشد داشته است. به گفته او روند نزولی معاملات مسکن در پایتخت ایران که تا پایان شهریور ادامه داشته، در مهر متوقف شده است. عبدالناصر همتی در این‌باره توضیح داد: «آمار مقدماتی معاملاتی واحدهای مسکونی در تهران نشان می‌دهد در مهرماه تعداد ۳۴۰۱ مورد انجام گرفته است که نسبت به ۲۷۸۷ مورد معامله شهریورماه، رشد۲۲ درصدی داشته است». به گفته او متوسط قیمت مسکن تهران اما همچنان بالا رفته و نسبت به شهریور ۰.۴درصد افزایش داشته است.

ساناز الهیاری، امیر امیرقلی و امیرحسین محمدی‌فرد به قید وثیقه آزاد شدند

به گزارش کمپین دفاع از بازداشت شدگان هفت‌تپه، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی و امیرحسین محمدی‌فرد اعضای تحریریه نشریه اینترنتی گام عصر شنبه چهارم آبان با سپردن وثیقه و به صورت موقت از زندان آزاد شدند. هر سه دی سال گذشته در ارتباط با اعتراضات گسترده کارگران فولاد اهواز و نیشکر هفت‌تپه دستگیر شدند و از آن زمان در زندان نگهداری می‌شوند. دادگاه انقلاب تهران این فعالان را به همراه عسل محمدی عضو دیگر تحریریه گام به هجده سال زندان محکوم کرده است.‎

پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد: تشکیل ۳۳۷ پرونده «همسرآزاری» در شش ماه نخست سال ۹۸

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از کامروز امینی، مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد از تشکیل ۳۳۷ پرونده همسر آزاری در پزشکی قانونی این استان خبر داد. این شکایات در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ ثبت شده‌اند. به گفته کامروز امینی ۳۲۸ مورد از این شکایات به آزار زنان و ۹ مورد به آزار مردان مربوط بوده است. مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد آمار شکایات مشابه «ثبت‌شده» ۶ ماهه نخست سال گذشته را ۴۲۹ مورد (۲۱ درصد بیشتر) اعلام کرد. روزنامه دولتی ایران نیز پیشتر (یکشنبه ۱۴ مهر/۶ اکتبر) از بیش از ۱۱ مورد خودسوزی زنان تنها در یک شهر (دیشموک)در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داده بود. براساس این گزارش تحقیقات میدانی فعالان اجتماعی در دیشموک و روستاهای اطراف آن نشان می‌دهد خشونت خانگی، ازدواج در سنین کودکی و فقر و محرومیت از دلایل عمده خودسوزی زنان این منطقه است.

چهار میلیون #کارگر صنایع کوچک زیر پوشش #قانون_کار نیستند

غلامرضا عباسی که خبرگزاری‌های رسمی ایران او را «قائم‌مقام دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران» معرفی کردند، گفت که قوانین کار برای ۴ میلیون کارگر که در صنایع کوچک کار می‌کنند، اجرا نمی‌شود. عباسی خواستار اصلاح قانون کار شد و گفت که کارگران در مناطق آزاد تجاری هم شرایط شبیه به کارگران صنایع کوچک دارند. به گفته عباسی، قراردادهای موقت ناامنی شغلی را افزایش داده است. منابع دولتی ایران آمار دقیقی از شمار کارگران قرارداد موقت ارائه نمی‌کنند اما به گفته فعالان کارگری بیش از ۹۰ درصد کارگران با قرارداد موقت مشغول به کار هستند.

جلسه پارلمان #عراق برای بررسی اعتراضات به دلیل عدم حضور نمایندگان به حد نصاب نرسید

پارلمان عراق که قرار بود شنبه ۲۶ اکتبر برای بررسی حوادث اخیر این کشور تشکیل جلسه دهد، به حد نصاب نرسید. یک منبع که نامش فاش نشد به شبکه خبری «سومریه» گفت: به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا، جلسه پارلمان تشکیل نشد. بشیر حداد، معاون رئیس مجلس عراق هم در گفت‌وگو با بخش کردی تلویزیون «روداو» تشکیل نشدن جلسه پارلمان را تائید کرد. به گفته او تنها ۱۰۰ تن از نمایندگان برای تشکیل جلسه امروز اعلام آمادگی کرده بودند. این جلسه قرار بود برای بررسی حوادث اخیر و به ویژه اعتراضات جمعه ۲۵ اکتبر که تا به حال ۴۲ کشته و بیش از دو هزار مصدوم به جای گذاشته است، تشکیل شود. شبکه خبری الجزیره ظهر امروز از حضور معترضان در میدان تحریر بغداد خبر داد. دولت عراق در هفت شهر مقررات منع آمد و شد اعلام کرده است.

دادگاهی در فیروزکوه یک شکارچی غیر مجاز را به تامین علوفه حیوانات وحشی در فصل سرد محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان فیروزکوه، یک شکارچی غیرمجاز را به تامین علوفه حیوانات وحشی درفصل سرد محکوم کرد. به گفته فرشاد فیروزنیا، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه این شکارچی اواخر سال گذشته اقدام به شکار یک راس میش وحشی در مناطق آزاد شهرستان فیروزکوه کرده بود و اکنون براساس رای قاضی باید ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم علوفه حیوانات وحشی را در دوره سرما تامین کند. طبق رای دادگاه این شکارچی همچنین به دوسال جمع‌آوری زباله در منطقه حفاظت شده فیروزکوه و تحت نظارت اداره محیط زیست این شهرستان موظف شده است.

۲۰ #زباله‌گرد در #نظرآباد که در اعتراض به واگذاری جمع‌آوری زباله به پیمانکار بخش خصوصی تجمع کرده بودند، بازداشت شدند

۲۰ تن از افرادی که از جمع‌آوری زباله ارتزاق می‌کنند در نظرآباد استان البرز دستگیر شدند. شهردار نظرآباد به خبرگزاری فارس گفت که این افراد پس از تجمع مقابل ساختمان شهرداری نظرآباد دستگیر شدند. شماری از زباله‌گردها پس از اینکه اعلام شد شورای اسلامی نظرآباد طرح واگذاری جمع‌آوری زباله به پیمانکار را تصویب کرده، مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تجمع کردند. رضا احمدزاده، شهردار نظرآباد زمان این تجمع را اعلام نکرد اما گفت: معترضین به سالن و اتاق ها وارد شدند و قصد وارد کردن خسارت به ساختمان شورا را داشتند که ۲۰ نفر از آن ها دستگیر و بازداشت شدند. به گفته احمدزاده براساس مصوبه شورای شهر نظرآباد، جمع‌آوری زبانه به پیمانکار بخش خصوصی واگذار خواهد شد و افراد برای جمع‌آوری زباله باید مجوز دریافت کنند.

شمار کشته‌شدگان #اعتراضات_عراق به ۴۲ تن رسید

یک مقام ارشد دولت عراق کشته شدن ۱۲ تن از معترضان در شهر دیوانیه را تایید کرد. او که نامش فاش نشد، به خبرگزاری «اسوشیتدپرس» گفت که اجساد این ۱۲ تن از ساختمان متعلق به گروهی از شبه‌نظامیان وابسته به حشد‌شعبی بیرون کشیده شده است. صبح امروز – شنبه ۲۶ اکتبر- منابع خبری از کشته شدن ۱۲ تن در دیوانیه خبر داده بودند اما هی مقام دولتی حاضر به تائید این خبر نشد. با تائید کشته شدن شدن ۱۲ تن دیگر، شمار کشته شدگان اعتراضات روز جمعه ۲۵ اکتبر در عراق به ۴۲ تن رسید. کمیسیون حقوق بشر عراق شامگاه جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ در جریان اعتراضات حداقل هشت تن در بغداد، ۹ تن در مسیان، ۹ تن در ذی‎قار، سه تن در بصره و یک تن در مثنا کشته شدند. این کمیسیون شمار مجروحان اعتراضات این روز که به کربلا و نجف نیز رسید را بیش از دو هزار و ۳۰۰ تن اعلام کرد. به گزارش شبکه خبری الجزیره، با وجود خشونت پلیس، معترضان در بغداد روز شنبه بار دیگر در میدان مرکزی تحریر گرد آمدند.خبرگزاری فرانس ۲۴ هم از شلیک گاز اشک‌آور از سوی پلیس به سمت معترضان خبر داد. معترضان خواستار استعفای دولت و تغییر قانون اساسی هستند. دولت عراق از شامگاه دیروز در هفت استان مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. پارلمان عراق قرار است امروز در یک جلسه فوق‌العاده در باره اعتراضات و خواست‌های معترضان بحث کند.

#ارتش_لبنان برخی راههای مسدود شده در #بیروت را بازگشایی کرد

تظاهرات مردم #لبنان شنبه ۲۶ اکتبر/ ۴ آبان برای روز دهم برگزار شد، و مردم بار دیگر با نافرمانی مدنی خواستار استعفای دولت شدند. در این روز، #ارتش_لبنان برخی موانع خیابانی را که معترضان در راههای اصلی اتصال‌دهنده بیروت به نواحی اطراف و شرق کشور برپا کرده بودند، برچید. خبرگزاری «اسوشیتدپرس» گزارش داده است که سربازان صندلی‌ها و چادرهای برپاشده در اتصالات اصلی شهر را کنار زدند، اما معترضان در مقابل این اقدام ارتش مقاومتی نکرده اند. ارتش پیش از آن هشدار داده بود که بستن راهها نقض قانون است. با این وجود معترضان برخی راههای دیگر شهر را هنوز مسدود نگه داشته اند. تظاهرات در لبنان این کشور را که پیش از آن نیز از بحران اقتصادی عمیق رنج می‌برد به حالت تعلیق درآورده است. تظاهرات پیش‌بینی‌ناپذیر گسترده در سرتاسر کشور، مردم از همه اقشار و گروهها را علیه سیاستمداران سال‌خورده و پرسابقه شورانده است. سیاستمداران به فساد و سوءمدیریت متهم شده اند، و مردم از بیکاری و مشکل معیشت شکایت دارند.

رئیس #سازمان_بهزیستی: شهرداری به درخواست‌های مکرر بهزیستی برای منع به‌کارگیری کودکان در #غربالگری_زباله بی‌توجهی می‌کند

وحید قبادی دانا، رئیس #سازمان_بهزیستی، گفته است که این سازمان در قبال رسیدگی به وضعیت #کودکان_زباله‌_گرد وظیفه‌ای ندارد. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، قبادی دانا رسیدگی به وضعیت زباله‌گردها را «جزو وظایف شهرداری» دانسته است. این در حالی است که چند روز پیش طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نایب رئیس فراکسیون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی، متولی امر کودکان کار به خصوص کودکان زباله‌گرد را وزارت کار و سازمان بهزیستی دانسته بود. سیاوشی گفته بود که باید در تعامل با «وزارت کار، وزارت کشور یا #شهرداری و بهزیستی» نظارت قوی بر کار #پیمانکاران_شهرداری صورت بگیرد تا از سوءاستفاده از کودکان در غربالگری زباله ممانعت شود. رئیس سازمان بهزیستی با وجود سلب مسئولیت از سازمان خود، در عین حال گفت که شهرداری به درخواست‌های مکرر بهزیستی برای منع به‌کارگیری کودکان در غربالگری زباله بی‌توجهی کرده است.

#کارگران کارخانه #روغن‌نباتی_گلناز کرمان در اعتراض به پنج ماه دستمزد معوق تجمع کردند

ده‌ها تن از کارگران کارخانه روغن‌نباتی گلناز کرمان جمعه سوم آبان مقابل محل برگزاری نمازجمعه این شهر تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت معیشیتی خود شدند. به گزارش خبرگزاری‌های رسمی ایران، دستمزد کارگران این کارخانه در پنج ماه گذشته پرداخت نشده است. کارگران معترض که در هفته گذشته چند مرتبه در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهایشان تجمع کردند، گفتند که کارفرما و مالک کارخانه پرداخت دستمزدهای معوق را به تامین شدن مواد اولیه تولید از سوی مسئولان دولتی مشروط کرده است.

در هفت ماه نخست امسال ۷۲۰ هکتار از #جنگل‌ها و مراتع استان #کهگیلویه_و_بویراحمد در آتش سوخت

غلامحسین حکمتیان، مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از سوختن ۷۲۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان طی هفت ماهه امسال خبر داد که بیش از دو برابر آمار دور مشابه یکسال قبل است. در هفت ماه نخست سال گذشته ۳۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان دچار آتش‌سوزی شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، او شنبه ۴ آبان گفت که از آغاز امسال ۶۹ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان رخ داده است. به گفته حکمتیان در این دوره زمانی بیشترین آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان‌های باشت و گچساران گزارش شده است. او عامل انسانی را عامل اصلی آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان دانست و گفت: در بعضی موارد آتش سوزی‌ها عمدی بوده است. به گفته حکمتیان آتش زدن پسماندها یکی از عواملل اصلی آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع طی هفت ماه گذشته بوده است. او گفت که باید جهاد کشاورزی علیه این افراد پرونده قضایی تشکیل می داد اما این کار به نحو مطلوب انجام نشده است.

سازمان پزشکی قانونی ایران: آمار مصدومان #نزاع_خیابانی ۲,۵ درصد افزایش یافت

هر ماه بیش از ۵۵ هزار تن در ایران به دلیل نزاع به سازمان پزشکی قانونی مراجعه کردند. سازمان پزشکی قانونی ایران از افزایش ۲,۵ درصدی آمار مراجعین نزاع به این سازمان در شش ماه نخست امسال خبر داد. برپایه این گزارش که شنبه ۴ آبان منتشر شد در نیمخ نخست امسال ۳۳۱ هزار و ۱۵۲ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند. بیشترین آمار مراجعه مصدوم نزاع با ۵۴ هزار و ۹۸۱ تن در تهران گزارش شده است. پس از آن در خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب ۲۸ هزار و ۱۳۳ و ۲۴ هزار و ۳۶۱ تن به دلیل مصدومیت در نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند. کمترین مراجعه به پزشکی قانونی به دلیل نزاع هم در استان‌های ایلام، بوشهر و خراسان جنوبی گزارش شده است. براساس این گزارش ۲۲۳ هزار و ۶۶۹ نفر از مصدومان نزاع مرد و ۱۰۷ هزار و ۴۸۳ نفر زن بودند.