ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#سازمان_ملل: کشورهای صنعتی آفریقا را به گاراژ #خودروهای_فرسوده خود تبدیل کرده‌اند

سازمان ملل متحد نسبت به صادرات هرچه بیشتر وسایل نقلیه فرسوده به آفریقا هشدار داد. بر اساس گزارشی که برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) منتشر کرده است، سیل خودروهای قدیمی از كشورهای صنعتی به آفریقا باعث آلودگی محیط زیست در این قاره می‌شود. میلیون‌ها خودرو، ون و مینی‌بوس دست‌دوم از اروپا، ژاپن و ایالات متحده آمریکا به‌طور قابل توجهی در آلودگی هوای کشورهای آفریقایی نقش دارند. براساس این گزارش ارسال خودروها به آفریقا همچنین مانع از تلاش برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی می‌شود. برنامه محیط زیست ملل متحد در گزارش خود آورده است که کشورهای صنعتی باید صادرات خودروهایی را که از نظر محیط زیستی یا ایمنی از کنترل خارج شده‌اند و در کشورهای مبداء دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند متوقف کنند. بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸، ۱۴ میلیون خودروی دست‌دوم در سراسر جهان به کشورهای دیگر صادر شده‌اند که حدود ۸۰ درصد آن‌ها به کشورهای فقیر بوده است. بنابراین بیش از نیمی از این وسایل نقلیه به آفریقا تحویل داده شده‌اند. بخش کوچکتری از این صادرات نیز به اروپای شرقی، خاورمیانه، آسیا و آمریکای لاتین بوده است. طبق اعلام برنامه محیط زیست ملل متحد، بسیاری از این وسایل نقلیه دست‌دوم قابل استفاده در جاده‌ها نیستند و منجر به افزایش تصادفات مرگبار می‌شوند.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: منتشر کننده فیلم #دختر_آبادانی نظم جامعه را به هم ریخته که مجازات در پی دارد

حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی دوشنبه پنجم مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا با تکرار موضع حمید مردانی‌پور، دادستان عمومی و انقلاب آبادان مبنی بر لزوم برخورد با منتشر کننده فیلم ضرب و جرح دختر آبادانی گفت: «اشاعه فحشا از نظر شرع مقدس اسلامی ممنوع است و انتشار چنین فیلم‌هایی‌ که زنندگی دارد و بدون اجازه از دادسرا است، جرم محسوب می‌شود و باید مورد پیگیری قرار گیرد.» نماینده رباط‌کریم و بهارستان در مجلس یازدهم همچنین گفت: «فرد باید این فیلم را به دادسرا ارائه می‌کرد نه اینکه آن را در فضای مجازی منتشر کند. انتشار چنین ویدئوهایی صحیح نیست زیرا از نظر قضایی نظم جامعه را بر هم ریخته است و مجازات خود را در پی دارد.» به‌دنبال انتشار فیلمی مربوط به ضرب و جرح و تعرض به یک زن آبادانی در شبکه‌های اجتماعی، مراجع قضایی، نهادهای امنیتی و رسانه‌های دولتی ایران در اقدام‌هایی هماهنگ، به‌جای برخورد با خاطیان و متجاوزان، با صحنه‌سازی سعی در وارونه‌سازی حقیقت و گمراه‌سازی افکار عمومی و بی‌اهمیت جلوه دادن موضوع می‌کنند.

تعدادی از #نویسندگان و اساتید دانشگاه‌ها در نامه‌ای به انجمن جهانی قلم خواستار #آزادی_فوری_نویسندگان و #روزنامه‌نگاران_زندانی شدند

شماری از نویسندگان و اساتید دانشگاه طی نامه‌ای به انجمن جهانی قلم، سازمان عفو بین‌المللی، سازمان جهانی حقوق بشر و مؤسسه‌ی جهانی مطبوعات خواستار آزادی فوری نویسندگان و روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شدند. طی یک ماه گذشته سه تن از نویسندگان، مترجمان و اعضای کانون نویسندگان ایران به نام‌های بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی، و نیز خبرنگار و پژوهشگر جامعه‌شناسی، خسرو صادقی بروجنی، به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «اجتماع و تبانی به‌قصد اقدام علیه امنیت ملی»، محکوم و زندانی شدند. امضاکنندگان این نامه اتهام‌های وارده علیه این نویسندگان و روزنامه‌نگاران را واهی و دروغ محض‌اند خوانده‌اند که هدف اصلی‌ از این محکومیت‌ها و بازداشت‌ها افزایش فشار بر نویسندگان و مردم ایران است. در بخشی از این نامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا آمده است: «زندانی کردن نویسندگان در زمانی رخ می‌دهد که جهان با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ درگیر است و ایران، و به‌ویژه زندان‌ها در ایران، به‌دلیل شمار روزافزون بیماران مبتلا به ویروس کرونا در وضعیتی بحرانی است». امضاکنندگان این نامه از سازمان‌ها و نهادهای مختلف بین‌المللی خواسته‌اند صدای «نویسندگان زندانی» را به گوش مردم برسانند و با به‌کار گرفتن تمام امکانات خود آزادی هرچه سریع‌تر این افراد را مطالبه کنند. شماری از امضاکنندگان این نامه عبارتند از: یرواند آبراهامیان، داریوش آشوری، سهیل آصفی، بابک احمدی، سهراب بهداد، آزاده پارساپور، اکرم پدرام‌نیا، سعید حریری، نسیم خاکسار، مهرداد درویش‌پور، منیرو روانی‌پور، فرج سرکوهی، رضا علامه‌زاده، مراد فرهادپور، فرشین کاظمی‌نیا، آرش کیا، امیر کیان‌پور، ایمان گنجی، مهران مصطفوی، اکبر معصوم‌بیگی، فرهاد نعمانی، آذر نفیسی، پیمان وهاب‌زاده، محسن یلفانی. رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین هرکدام به ۶ سال زندان و کیوان باژن به ۳ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند. خسرو صادقی بروجنی نیز به ۵ سال زندان محکوم شده است.

معاون سیاسی وزارت کشور:‌ وضعیت برگزاری الکترونیکی #انتخابات۱۴۰۰ تا پایان آبان‌ماه مشخص می‌شود

جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور، دوشنبه پنجم آبان از تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ متناسب با شرایط کرونایی و مشخص شدن وضعیت برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیک تا پایان ماه آبان خبر داد. جمال عرف ضمن اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس، گفت: «تجربه نخستین ما در این باره مربوط به اسفند ۹۸ است که در آن مقطع به مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردیم هر نوع شیوه نامه‌ای را که ارائه کنند مبنا قرار می‌دهیم که طبق شیوه نامه‌های آن دوره اقدام کردیم.» معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه در انتخابات قبلی از مجموع ۲۵ مرحله به جز صندوق رأی همگی به صورت الکترونیک برگزار شد گفت: «در خصوص یک مرحله باقیمانده نیز با اعضای شورای نگهبان رایزنی کردیم، زیرا آقایان در آن شورا پرسش‌هایی از نظر فنی در این باره دارند که باید به آن پاسخ دهیم.» به گفته جمال عرف پس از اعلام نظر شورای نگهبان یا کلا وارد فرآیند انتخابات الکترونیک خواهند شد یا به همان شیوه سابق انتخابات را برگزار می‌کنند. جمال عرف تاکید کرد نخستین اقدام وزارت کشور تدوین تقویم انتخابات است که بر اساس آن در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ دو انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها در سراسر کشور و دو انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در برخی حوزه‌های انتخابیه برگزار می‌شود.

ایجاد درگیری به دلیل «امر به معروف و نهی از منکر» و بازداشت یک شهروند در #رشت به‌ علت همراه داشتن سگ خانگی

اکبر قاسمی، فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت روز دوشنبه پنجم آبان‌ از شناسایی و بازداشت یک شهروند زن در بوستان کشاورز این شهرستان خبر داد و گفت علت بازداشت، «هتاکی او به بانوی آمر به معروف» و «ترویج فرهنگ بی‌بند و بار غربی» بوده است. به‌ نوشته خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، قاسمی با اشاره به بروز درگیری میان این زن که گفته می‌شود یک سگ خانگی به‌ همراه داشته، با یکی از نیروهای بسیج که تحت عنوان «آمر به معروف و ناهی از منکر» فعالیت می‌کند، گفته: «بی‌توجهی به قوانین و عدم رعایت شئونات اسلامی از جمله موضوعاتی است که از چشم نیروهای امنیتی و حفاظتی پنهان نمی‌ماند.» او همچنین «گستردگی فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف» را عامل «ایجاد بی‌‌بند و باری‌ها توسط برخی هنجارشکنان و ناآگاهان در جامعه» قلمداد کرده و گفته: «انتظار می‌رود مسئولان دستگاه‌های اجرایی در شهر رشت وظایف خودشان را به درستی انجام داده تا شاهد اقداماتی مانند سگ‌گردانی به ویژه در خیابان و پارک و داخل خودرو و مغازه نباشیم.» از سوی دیگر و چنان‌که از خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در همین رابطه برمی‌آید، یک شهروند زن که سگ خود را برای گرداندن به پارک برده، با دخالت و اعتراض یک شهروند دیگر تحت عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» مواجه شده که همین موضوع باعث بروز درگیری بین آنان شده است. فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت اما با تأکید بر «گسترش سگ‌گردانی در جامعه» که به‌گفته او نشأت گرفته از فرهنگ بی‌بند و بار غربی است، گفته: «سپاه از آمرین به معروف و ناهیان از منکر پشتیبانی می‌کند، لذا فرد هتاک با پیگیری‌های صورت گرفته توسط سپاه ناحیه مرکزی رشت شناسایی و دستگیر شد.»

بازداشت‌های گسترده در #بلاروس، فراخوان اپوزیسیون به اعتصاب عمومی

پلیس بلاروس روز گذشته، یکشنبه ۲۵ اکتبر / ۴ آبان در جریان اعتراضات سراسری در این کشور بیش از ۵۲۰ نفر را دستگیر کرده است. آن‌طور که وزارت کشور بلاروس اعلام کرد، تنها در مینسک پایتخت این کشور ۱۶۰ نفر بازداشت شدند. نیروهای امنیتی مرکز شهر را محاصره کرده و از نارنجک‌های گیج‌کننده یا بمب صوتی برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان استفاده کردند. حدود ۱۰۰ هزار نفر روز یکشنبه بار دیگر در مینسک به خیابان‌ها آمدند و اعتراض خود را علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس دولت حاکم نشان دادند. سوتلانا تیخانوفسکایا، نامزد رقیب لوکاشنکو در آخرین انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، هموطنان خود را به اعتصاب عمومی در روز دوشنبه ۲۶ اکتبر / ۵ آبان فراخواند.

شماری از #کارگران_ساختمانی استان #کردستان: در ماه ۱۰ روز هم کار پیدا نمی‌کنیم

عده‌ای از کارگران ساختمانی در استان کردستان به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته‌اند در دوران بحران کرونا بیکار شده‌اند، بدون اینکه بیمه بیکاری یا حمایتی داشته باشند. این کارگران از رکود بی‌سابقه در ساخت و ساز بعد از آمدن خبر داده‌اند و گفته‌اند که بیشتر کارگران فصلی و ساختمانی نمی‌توانند حتی ۱۰ روز در ماه کار به دست بیاورند: «ما تقریبا همه ماه را بیکاریم و با یارانه روزگار می‌گذرانیم.» به گفته این کارگران، راه‌های جایگزین مانند کولبری -که پیوسته درباره مخاطرات آن و بلاهایی که بر سر کولبران می‌آید یا می‌آورند، خبر منتشر می‌شود- هم یا تعطیل شده یا به شدت دچار اخلال شده است: «هیچ جایگزینی برای امرار معاش نداریم. حتی بیمه بیکاری شامل حال ما نمی‌شود. در شرایطی که با هزار سختی هر ماه حق بیمه را به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز کرده‌ایم، در روزهای سختی و بیکاری مقرری بیکاری به کارگران ساختمانی تعلق نمی‌گیرد.» به گفته این کارگران دولت باید بودجه‌ای خاص برای حمایت از کارگران فصلی و غیررسمی‌کاران در زمان بحران کرونا اختصاص دهد: «ما کارگران فصلی حتی قادر به تأمین نیازهای بهداشتی خانوار از جمله ماسک و دستکش نیستیم. در هزینه‌های تحصیل مجازی فرزندانمان مانده‌ایم و نمی‌دانیم چگونه باید این ماه‌های دشوار را تاب بیاوریم.» به گفته میکائیل صدیقی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کردستان، کرونا باعث شده حدود ۵۰ درصد کارگران ساختمانی شاغل در این استان بیکار شوند.