ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وعده داد مشکل سوخت‌رسانی تا ظهر چهارشنبه ۵ آبان حل شود

جلیل سالاری‌، مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که مشکل سوخت‌رسانی در پمپ بنزین‌ها تا ظهر چهارشنبه ۵ آبان حل خواهد شد. او گفت با مشکل پیش‌آمده در سیستم سوخت‌رسانی تصمصم گرفته شد عرضه سوخت به صورت دستی انجام شود و در حال حاضر۵۰ درصد جایگاه‌ها وارد مدار سوخت‌رسانی دستی شده‌اند. روز سه‌شنبه ۴ آبان در آستانه دومین سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ به گرانی بنزین، خبرگزاری‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی از اختلال کشوری در پمپ‌بنزین‌ها خبر دادند. در شبکه‌های اجتماعی از همان آغاز مردم از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور خبر دادند اما مسئولان پس از چند ساعت این حمله را تأیید کردند.

عراق برای دستیابی به حقابه خود از ایران به دادگاه لاهه شکایت کرد

وزارت منابع آب عراق درارتباط با پرونده آب با ایران نامه‌ای رسمی به دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه نوشت و از جمهوری اسلامی شکایت کرد. حاتم حمید حسین، مدیر مرکز ملی مدیریت آب عراق سه‌شنبه ۴ آبان / ۲۶ اکتبر اعلام کرد که این وزارتخانه نامه را به وزارت خارجه عراق سپرده تا به دلیل قطع آب رودخانه‌های مرزی توسط جمهوری اسلامی و حقابه عادلانه عراق با دیوان بین‌المللی و سازمان حقوق بشر مکاتبه کند تا عراق به حق خود از رودخانه‌های مشترک با ایران دست یابد. او گفت: «دیوان بین‌المللی لاهه نامه‌ رسمی در این‌باره را دریافت کرده و تصمیماتی متعاقباً گرفته خواهد شد.» حسین افزود، وزارت منابع آب عراق تلاش کرد تا درباره طرح‌های آب با ایران گفت‌وگو کند اما ایران بر بندهای توافق ۱۹۷۵ الجزایر با نظام پیشین عراق اصرار دارد که قوای مجریه و مقننه عراق پس از سال ۲۰۰۳ این توافق را به‌رسمیت نشناخته‌اند. به‌گفته مدیر مرکز ملی مدیریت آب عراق این توافق دربردارنده پروتکل‌های متعدد تجاری به‌ویژه آبی و مربوط به رودخانه‌های مشترک میان دو کشور است که شامل چهار رودخانه مرزی که هر کشور سهم ۵۰ درصدی از آن دارد؛ چهار رودخانه که بر اساس توافق ایران و عثمانی در سال ۱۹۱۴ تقسیم شده؛ و رودهای بزرگی نظیر رود کارون، کرخه، دیالی، زاب سفلی و الوند می‌شود که رودهای دائمی به شمار می‌روند و می‌بایست کمیته‌هایی برای بررسی حقابه دو کشور تشکیل می‌شد اما به دلیل انقلاب ایران دچار وقفه شد.

اعتراض زنان در کابل به بسته ماندن نهادهای آموزشی به‌روی دختران و ممنوعیت کار زنان

گروهی از زنان در شهر کابل سه‌شنبه ۴ آبان / ۲۶ اکتبر در اعتراض به سکوت جامعه‌ بین‌المللی نسبت به بسته ماندن نهادهای آموزشی افغانستان به ‌روی دختران و ممنوعیت کار زنان توسط طالبان تجمعی در مقابل دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) برپا کردند. آن‌ها با سردادن و حمل شعارهای «حق آموزش، حق کار، حقوق اساسی زنان است»، «جهان چرا نابودی زنان [افغانستان] را تماشا می‌کند»، «زن هم بشر است» و «تاریخ از سکوت جامعه‌ جهانی شرمنده خواهد شد»، بی‌اعتنایی جامعه‌ بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل در برابر این اقدام‌های طالبان را «شرم‌آور» خواندند. اعتراض و راهپیمایی زنان در چهارراه مسعود کابل با جلوگیری افراد طالبان روبه‌رو شد. به‌گفته شرکت‌کنندگان، طالبان ابتدا زنان معترض را محاصره و سپس متفرق‌ کردند. معترضان پس از پراکنده شدن بار دیگر در مقابل دفتر یوناما گرد آمدند. پنج‌شنبه ۲۹ مهر / ۲۱ اکتبر نیز گروهی از زنان در شهر کابل به خیابان آمدند و در اعتراض به بسته ماندن نهادهای آموزشی به ‌روی دختران و وضعیت بد اقتصادی تظاهرات کردند. طالبان با تسلط بر افغانستان در بخش‌های مختلف محدودیت‌های شدیدی علیه زنان اعمال کرده‌اند. اعتراضات زنان در افغانستان در حالی ادامه دارد که طالبان هرگونه تظاهراتی را ممنوع اعلام کرده است.

خطر اعدام قریب‌الوقوع محی‌الدین ابراهیمی و محی‌الدین تازه‌وارد، دو زندانی سیاسی و مذهبی کُرد

شبکه حقوق بشر کردستان سه‌شنبه ۴ آبان ازانتقال محی‌الدین ابراهیمی و محی‌الدین تازه‌وارد، دو زندانی سیاسی و مذهبی محکوم به اعدام که حکم آنها پیشتر در دیوان عالی کشور تایید شده است به مکانی نامعلوم خبر داد. براساس این گزارش ماموران امنیتی این دو زندانی را به همراه یک زندانی مذهبی دیگر به نام داوود جباری ظهر سه‌شنبه به دلایل نامعلوم از بند زندانیان سیاسی زندان ارومیه به مکانی نامشخص منتقل کرده‌اند و بیم آن می‌رود که در خطر اعدام مخفیانه قرار دارند. برمبنای گزارش منتشره محی الدین ابراهیمی، در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۶ در یکی از روستاهای شهرستان اشنویه با تیراندازی نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران زخمی و بازداشت شده و به اتهام عضویت در احزاب اپوزیسون کُرد، در بازداشتگاه‌ اطلاعات سپاه پاسداران ارومیه مورد شکنجه و بازجویی قرار گرفته است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بدون دادن حق دسترسی به وکیل، تحت اتهام «بغی» او را به اعدام محکوم کرده است. محی‌الدین تازه‌وارد، زندانی عقیدتی کُرد اهل سنت نیز در تیر ۱۳۹۹ از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه به اتهام «عضویت در گروه‌های سلفی» به اعدام محکوم شده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری ایران روز دوشنبه در چهارمین گزارش سالانه خود نسبت به استفاده حکومت ایران از مجازات اعدام به عنوان «ابزاری سیاسی» برای سرکوب شهروندان و گرفتن خودسرانه جان آن‌ها هشدار داد.

وزارت ارتباطات اعلام کرد حمله سایبری به سامانه سوخت، به زیرساخت‌های مخابراتی آسیبی وارد نکرده است

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران عصر سه‌شنبه ۴ آبان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد حمله سایبری به جایگاه‌های عرضه سوخت در ایران به زیرساخت‌‌های ارتباطی و مخابراتی آسیبی وارد نکرده است. در این اطلاعیه‌ای آمده است: «در پی اختلال به وجود آمده در سامانه جایگاه‌های سوخت و نگرانی افکار عمومی از تسّری این اختلال به زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی به آگاهی می‌رساند تمام سامانه‌های ارتباطی و مخابراتی در سراسر کشور بدون هیچ‌گونه اختلالی در حال ارائه خدمات هستند». روز سه‌شنبه در آستانه دومین سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ به گرانی بنزین، خبرگزاری‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی از اختلال کشوری در پمپ‌بنزین‌ها خبر دادند. خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی علت این اختلال را حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد اما پس از ساعتی خبر را حذف و تکذیب کرده و مدعی شد مورد هک قرار گرفته‌ است. برخی از مقام‌های مسئولان از جمله سخنگوی وزارت نفت از اشاره به حمله سایبری خودداری کرده و اختلال موجود را مشکل فنی خواندند. اما صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نقل از «منابع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی»، و همچنین مرکز ملی فضای مجازی در ادامه حمله سایبری را تایید کردند. حساب توییتری منتسب به هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توئیتر هم خواستار پاسخگویی به عاملان حمله سایبری شد.

وزارت خارجه ایران چهارشنبه «اجلاس کشورهای همسایه افغانستان» را با حضور مجازی روسیه و چین برگزار می‌کند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سه‌شنبه ۴ آبان/۲۶ اکتبر در یک نشست خبری اعلام کرد تهران فردا چهارشنبه در محل وزارت کشور و با حضور ابراهیم رئيسی (عضو هیأت مرگ) میزبان اجلاس وزیران خارجه کشور‌های همسایه افغانستان خواهد بود. به گفته خطیب‌زاده اجلاس فوق «با حضور نمایندگان چهار کشور ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان که به‌تدریج وارد تهران شده یا شده‌اند برگزار می‌شود و وزرای خارجه روسیه و چین و نمایندگان این دو کشور نیز به‌صورت آنلاین و برخط در این نشست حاضر می‌شوند». سخنگوی وزارت خارجه هدف اصلی از برگزاری این اجلاس را «تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان» عنوان کرد و گفت ایران نقش «تسهیل‌کننده و روشن‌کننده خطوطی که آینده افغانستان را رقم می‌زند، بر عهده دارد و هیأت حاکمه افغانستان باید به آن احترام بگذارد». او در ادامه بدون بردن نام گروه تروریستی طالبان که بر افغانستان مسلط شده و تشکیل دولت داده‌اند، گفت: «به هیأت حاکمه فعلی افغانستان گفتیم تلاش خود را بکنند به‌عنوان هیأت حاکمه مسئول عمل و شرایط امنیتی را فراهم کنند. بمب‌گذاری و اقدامات تروریستی در شهرهای مختلف افغانستان از جمله قندوز و هرات بسیار نگران‌کننده است. این نگرانی درباره امکان حضور تروریسم و خشونت و افراطی‌گری در افغانستان وجود دارد.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم روز یکشنبه رهبران طالبان را «مسئولان محترم کنونی» افغانستان خواند و از آن‌ها خواست با حضور در مراکز و مساجد شیعیان و تشویق اهل سنت به شرکت در اجتماعات مشترک، مانع حمله به مساجد شیعیان شوند. خطیب‌زاده درباره حضور نمایندگان افغانستان در نشست تهران گفت: «درخواست‌هایی از طرف‌های داخل و بیرون افغانستان برای حضور در اجلاس داشتیم و درخواست‌هایی برای کنشگران بین‌المللی داشتیم ولی چون سازوکار اجماعی است، فردا تمام درخواست‌ها توسط ایران ارائه خواهد شد و درباره این موارد در نشست بعدی که احتمالا در پکن خواهد بود تصمیم‌گیری خواهد شد. در اجلاس تهران وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان حضور دارند و بخشی از کار پرداختن به درخواست‌ها و پیشنهاداتی است که مطرح شده است.» طالبان به دنبال به‌رسمیت شناخته‌شدن از سوی جامعه جهانی‌ست. چین حاکمیت تروریست‌های طالبان بر افغانستان را به‌رسمیت شناخته است.

بازار نفت در انتظار نتیجه مذاکرات برجام: قیمت نفت کمی کاهش یافت

قیمت نفت روز سه‌شنبه ۲۶ اکتبر/۴ آبان پس از افزایش در اوایل روز کاهش یافت. تحلیلگران می‌گویند باوجود این کاهش، قیمت‌ها به خاطر تقاضای بالای نفت در ایالات متحده آمریکا، بزرگترین مصرف‌کننده نفت و فرآورده‌های آن در جهان، سیر افزایشی را حفظ خواهد کرد. قیمت نفت برنت پس از افزایش ۰,۵ درصدی در روز دوشنبه، با ۵ سنت کاهش به بشکه‌ای ۸۵ دلار و ۹۴ سنت رسید. نفت ایالات متحده آمریکا هم با ۱۲ سنت کاهش بشکه‌ای ۸۳ دلار و ۶۴ سنت معامله شد و بر روی همین قیمت ثابت ماند. علیرغم این‌که مداخله دولت چین در بازار برق و زغال‌سنگ این کشور، به سردشدن بازار دیگر حامل‌های انرژی انجامیده، با شروع دوره سرما، قیمت انرژی در جهان همچنان بالاست و برآوردها از افزایش قیمت‌ها از جمله در باراز نفت خبر می‌دهند. بر مبنای گزارش خبرگزاری رویترز تحلیل‌گران می‌گویند تغییرات اقلیمی و به‌دنبال آن پیش‌بینی کاهش غیرمعمول دمای هوا در ماه نوامبر، باعث خواهد شد بازار با تقاضای بی‌سابقه‌ای در زمستان امسال مواجه شود. پیش‌بینی می‌شود قیمت هر بشکه نفت برنت در ماه‌های آخر سال میلادی به ۹۰ دلار برسد. برخی برآوردها اما با توجه به کمبود گاز پیش‌بینی می‌کنند دست کم یک میلیون بشکه در روز به تقاضا در بازار نفت افزوده شده و برنت احتمالا به بالاتر از قیمت پیش‌بینی شده ۹۰ دلار برای هربشکه برسد. در ایالات متحده آمریکا مصرف بنزین و فرآورده‌های نفتی پس از یک سال کاهش (عمدتاً به‌دلیل تبعات ناشی از شیوع کرونا)، بار دیگر به میانگین مصرف در پنج‌سال اخیر رسیده است. با توجه به این تغییرات، هفته گذشته کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند ذخائر نفت خام در ایالات متحده ۱,۷ میلیون بشکه افزایش پیدا کند. با این‌حال انتظار می‌رفت موجودی بنزین و فرآورده‌های نفتی در این کشور رو به کاهش بگذارد. برپایه نظرات تحلیل‌گران علاوه بر ظهور علائم افزایش تقاضا در بازار، عرضه محدود جهانی نیز به پیش‌بینی‌ها درباره تداوم افزایش قیمت نفت خام قوت بخشیده است. به گفته آن‌ها بسیاری از تجار نفتی درانتظار اخبار مرتبط با نتیجه مذاکرات میان ایران و قدرت‌های غربی‌اند و امید دارند احیای توافق هسته‌ای برجام و لغو تحریم‌های نفتی علیه ایران بتواند راه را برای صادرات نفت خام ایران باز کند.

پایان اعتصاب غذای سهیل عربی و بهنام موسیوند

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی سهیل عربی، زندانی عقیدتی و بهنام موسیوند، فعال مدنی در پی انتقال به بند چهار زندان رجایی شهر کرج، پس از یک هفته به اعتصاب غذای خود پایان دادند. این دو زندانی سه‌شنبه ۲۷ مهرماه، توسط ماموران زندان رجایی شهر کرج مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به قرنطنیه این زندان منتقل شدند. در اعتراض به این اقدام زندانبانان، هر دو زندانی دست به اعتصاب غذا زده بودند.

السیسی وضعیت فوق‌العاده در مصر را لغو کرد

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر پس از حدود چهار سال و نیم، وضعیت فوق‌العاده در کل کشور را لغو کرد. السیسی گفت مصر به «جزیره امنیت و ثبات» در منطقه تبدیل شده است. او در آوریل ۲۰۱۷ وضعیت فوق‌العاده در کشور اعلام کرد. محرک آن زمان این تصمیم حملات گروه «دولت اسلامی» (داعش) به دو کلیسا بود. حدود ۵۰ نفر از اقلیت مسیحی قبطی در این حملات کشته شدند. وضعیت فوق‌العاده به مقامات این امکان را می‌داد که رسانه‌ها یا سازمان‌ها و گروه‌ها را سانسور یا ممنوع کنند. افزون بر این، آن‌ها می‌توانستند شبکه‌های ارتباطی را مسدود و آزادی رفت و آمد را هم محدود کنند. نهادهای مدافع حقوق بشر از این افزایش قدرت برای نیروهای امنیتی و مقامات حکومتی مصر انتقاد کرده بودند.