ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مأموران اداره اطلاعات لیلی کرمی، شهروند بهایی ساکن شیراز را بازداشت کردند

به گزارش «هرانا»، وبسایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای اداره اطلاعات شیراز چهارشنبه ۴ آبان، لیلی کرمی، شهروند بهایی ساکن این شهر را در منزل شخصی‌اش بازداشت کردند و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل کردند. ماموران ضمن بازداشت، منزل این شهروند بهایی را تفتیش و شماری از وسایل شخصی او از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ را ضبط کردند و با خود بردند. یک منبع نزدیک به خانواده لیلی کرمی در این خصوص به هرانا گفته است: «لیلی کرمی ساعت ۶ صبح، توسط ۶ نفر از نیروهای اداره اطلاعات در منزلش بازداشت شد.» تا کنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهایی اطلاعی در دست نیست.

واکنش مدیریت پالایشگاه تهران به #اعتصاب کارکنان این پالایشگاه: اعتصاب نبود، گفت‌و‌گوی صنفی بود

چهارشنبه ۴ آبان، در چهلمین روز قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی تظاهرات خیابانی، اعتراضات دانشجویی، اعتصاب بازاریان در تعدادی از شهرهای کردستان و شهرهای دیگری از جمله تهران و اراک، و تجمع باشکوه معترضان بر مزار ژینا در سقز رخ داد. کارگران پالایشگاه تهران نیز در این روز دست از کار کشیدند و در محوطه پالایشگاه تجمع کردند. ویدئویی از کارکنان اعتصابی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده اما خبرگزاری دولتی ایرانا به نقل از سخنگوی پالایشگاه تهران اعتصاب را انکار کرد و نوشت: اعتصابی در کار نیست، «موردی که در پالایشگاه تهران اتفاق افتاده یک گفت‌وگوی صنفی بود.» ایرنا به نقل از شاکر خفایی سخنگوی پالایشگاه تهران نوشت: «کارگران پیمانکاری و روسای آنها در ورد یک مشکل صنفی صحبت کردند، ادامه داد: با پاسخ به دغدغه کارگران از سوی مسئولان آنها، کارگران پیمانکاری بر سر کار خود بازگشته‌اند و روند کار در پالایشگاه تهران اکنون عادی است.» او در ادامه مدعی شد که «موضوع حتی معیشتی نبوده، زیرا حقوق کارگران پیمانکاری در ابتدای سال بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.» پس از آغاز اعتراضات سراسری شهریور ۱۴۰۱، فضای امنیتی پالایشگاه‌ها و مراکز مربوط به صنعت نفت تشدید شده است. اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نقت در عسلویه و بخش‌هایی از پالایشگاه آبادان در همبستگی با اعتراضات سراسری به شدت سرکوب شد و دستگیری گسترده کارگران را در پی داشت. بیش از ۲۰۰ کارگر دستگیر شدند که تعداد نامشخصی از آن‌ها هنوز در زندان به سر می‌برند.

علی مطهری مختلط کردن غذاخوری دانشگاه‌ شریف توسط دانشجویان را «آزادی حیوانی» توصیف کرد

علی مطهری، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی که مدتی از او به‌عنوان فردی اصلاح‌طلب یاد می‌شد در واکنش به حرکت دانشجویان دانشگاه شریف در مختلط‌کردن غذاخوری این دانشگاه‌، در توییتر خود نوشت: «برخی دانشجویان دانشگاه شریف در حوادث اخیر امتحان بدی دادند. گذشته از اعتراضی که حق آن‌ها بود، فحش‌های رکیک و ناموسی که در دهم مهر دادند تاکنون در دانشگاه سابقه نداشت و آبروی دانشجو را بردند و اخیراً هم با اصرار بر مختلط شدن غذاخوری مفهوم مقدس آزادی را به آزادی حیوانی تنزل دادند.» علی مطهری همچنین در روزنامه اعتماد مقاله‌ای با عنوان «ریشه‌های حوادث اخیر» نوشت و در آن همچون دیگر رهبران حکومتی اعتراضات را «حق مردم» دانست و ریشه آن را مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها و تبلیغات دینی بیش از حد خواند، اما همزمان افزود «از تحریکات رسانه‌های خارجی نباید غافل بود». او مدعی شد که اگر در زمان مرگ ژینا (مهسا) امینی وزیر کشور استیضاح و برکنار می‌شد، «اعتراضات این مقدار گسترده نمی‌شد». مطهری نوشت: «باید پیام اعتراضات اخیر را بشنویم و حتماً اصلاحاتی در حکمرانی انجام دهیم. لجاجت کارساز نیست.»

ادامه اعتراضات سراسری: کلاس‌های نودانشجویان ‌دانشگاه شریف تا اطلاع ثانوی مجازی شد

دانشگاه صنعتی شریف تهران در اعتراضات سراسری یک ماهه اخیر در ایران نقش برجسته‌ای داشته و دانشجویان این دانشگاه بارها از جمله در این هفته تجمعات و تظاهرات اعتراضی برگزار کرده‌اند. از این رو موضوع برگزاری کلاس‌های درس در این دانشگاه ـ و دیگر دانشگاه‌ها ـ به دغدغه مسئولان تبدیل شده است. هیئت رئیسه دانشگاه شریف روز سه‌شنبه ۳ آبان اعلام کرد که با توجه به تداوم برخی مشکلات و فراهم نبودن محیطی آرام برای حضور دانشجویان نوورود، کلاس‌های این دانشجویان تا اطلاع ثانوی همچنان به صورت مجازی برگزار می‌شود و هرگونه تغییر در نحوه برگزاری کلاس‌های دانشجویان کارشناسی نوورود حداقل سه روز قبل از تغییر از طریق کانال آموزش اعلام خواهد شد. در یک ماه گذشته در شهرهایی هم که اعتراضات گسترده بود در برخی روزها مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند.

مریم هاشمزهی و نادر اسکانی، دو دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند

بنا به اطلاعات رسیده به زمانه، دو دانشجوی بلوچ دانشگاه علوم پزشکی زاهدان توسط نیروهای امنینی بازداشت شدند. هویت این دو دانشجو نادر اسکانی، متولد ۱۳۷۹ و دانشجوی ترم ۸ پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و اهل بم پشت سراوان و مریم هاشمزهی، دانشجوی ترم ۳ شنوایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام شده است. هر دوی این دانشجویان بلوچ یک‌شنبه یکم آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند و تاکنون از محل نگهداری و اتهام‌های مطرح شده علیه آنها اطلاعی در دست نیست. خبرگزاری حال‌وش که اخبار بلوچستان را منتشر می‌کند، به نقل از یک منابع آگاه نوشته است نادر اسکانی و مریم هاشمزهی روز یک‌شنبه یکم آبان در اعتراضات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی حضور داشته و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. پیگیری‌های خانواده این دانشجویان بلوچ برای دریافت خبری از وضعیت آنها تاکنون به نتیجه نرسیده است.