ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احضار #مرضیه_رسولی، #روزنامه‌نگار، به #دادسرای_اوین

#مرضیه_رسولی، #روزنامه‌نگار و #زندانی_سیاسی سابق به #دادسرای_اوین احضار شد. در احضاریه‌ای که به دست او رسیده، از این روزنامه‌نگار خواسته شده است روز سه‌شنبه ۶ آبان برای پاره‌ای توضیحات، در #دادسرای_اوین حاضر شود. خبرگزاری هرانا ضمن انتشار این خبر نوشته است از دلایل احضار مرضیه رسولی اطلاعی در دست نیست. این روزنامه‌نگار که تیر ماه سال ۹۳ برای تحمل حبس راهی زندان اوین شده بود در تاریخ ۲۸ مهر ۹۳ با پایان دوران محکومیت از این زندان آزاد شد. او به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» از طریق شرکت در تجمعات، به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود. رسولی دی ماه سال ۹۰ در منزل خود #بازداشت و اسفند ماه‌‌ همان سال پس از حدود یک ماه و نیم بازداشت موقت، با تودیع #وثیقه آزاد شد.

ارجاع پرونده #رضا_خندان به شعبه ۱۵ #دادگاه_انقلاب

وکیل مدافع #رضا_خندان، فعال مدنی و همسر #نسرین_ستوده، وکیل و فعال #حقوق_بشر در بند، از ارجاع پرونده موکلش به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی #ابوالقاسم_صلواتی خبر داد. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز دوشنبه ۵ آذر از قول #محمد_مقیمی نوشته است: «پرونده موکلم برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شده اما موکلم بر این باور است که اتهاماتش سیاسی است و مطابق قانون جرم سیاسی، جلسه رسیدگی به اتهاماتش باید در دادگاه کیفری یک تهران برگزار شود.» به گفته مقیمی حدود یک ماه است که پرونده رضا خندان به دادگاه انقلاب ارجاع شده اما: «آقای خندان دادگاه انقلاب را دارای صلاحیت قانونی برای رسیدگی به اتهاماتش نمی‌داند و از شرکت در دادگاه انقلاب امتناع کرده است.» مقیمی روز ۳۱ شهریور ماه از برگشت پرونده موکلش از دادگاه انقلاب به دادسرا برای رفع نقص خبر داده بود. رضا خندان روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. او همان روز و پس از تفهیم اتهام در شعبه ۷ بازپرسی #دادسرای_اوین و صدور قرار #وثیقه به #زندان_اوین منتقل شد. بازداشت او به دنبال #احضار_تلفنی روز دوشنبه ۱۲ شهریور صورت گرفت که رضا خندان در واکنش به آن گفته بود به دلیل غیرقانونی بودن احضار تلفنی به #اداره_اطلاعات نمی‌رود.

رئیس #قوه_قضائیه #کارگران معترض را تهدید کرد و گفت با برهم زنندگان نظم برخورد خواهد شد

در حالی‌که اعتراضات #کارگران #هفت_‌تپه و #گروه_ملی_صنعتی_فولاد ایران در #خوزستان همچنان ادامه دارد، صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران دوشنبه ۵ آذر در جلسه مسئولان عالی قضایی اعلام کرد که «دشمن» در صدد استفاده از ابزار «مطالبات کارگری» است و از «برخی خلاء‌ها و کاستی‌ها» سوء استفاده می‌کند. او گفت: «با کسانی که بخواهند از کارگران عزیز، در مسیر رسیدن به مطالباتشان بهره‌برداری ابزاری کنند و با ورود افراد بیگانه از محیط کارگری، به بهانه مطالبات کارگران نظم کشور را بر هم بزنند باید برخورد شود. این قبیل مسائل، ابزار دشمن است و برخی در صدد بهره‌گیری از این ابزار هستند.» آملی لاریجانی با بیان این‌که «هیچ‌گاه با اغتشاش، بحران و اقدامات خلاف نظم عمومی، مطالبات به نتیجه نخواهد رسید»، تأکید کرد که «این‌که عده‌ای این مطالبات را بخواهند و عده‌ای بهانه کنند و نظم و انتظام کشور را به هم بریزند، قابل قبول نیست». رئیس قوه قضائیه در حالی کارگران را تهدید می‌کند که کارگران نیشکر هفت‌تپه در شوش و کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز روز دوشنبه ۵ آذر به اعتراضات خود ادامه دادند.

یک شرکت وابسته به نهادهای حکومتی کارخانه #تسنیم_نوش #اردبیل را تعطیل کرد: ۵۶ #کارگر #بیکار شدند

کارخانه تسنیم نوش اردبیل از یک هفته قبل تعطیل شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان اردبیل گفته که این وضعیت موقتی است و پس از تامین مواد اولیه کارگران به محل کار باز می‌گردند. دبیر اجرایی خانه کارگر اما از نقش یک «نهاد انقلابی» در توقف فعالیت این کارخانه و بیکاری کارگران خبر داده است. مرتضی مقدم دبیر اجرایی خانه‌کارگر اردبیل دوشنبه ۵ آذر به خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گفت که اختلاف نظر میان سهامداران بخش خصوصی و یک «نهاد انقلابی» باعث تعطیلی کارخانه شده است. او نام این «نهاد انقلابی» که برای بنیادهای وابسته به رهبر جمهوری اسلامی و یا نظامی به کار برده می‌شود را فاش نکرد. به گفته مقدم این «نهاد انقلابی» که از سهامداران تسنیم نوش اردبیل است حاضر به سرمایه‌گذاری در پروژه جدید نشدند و به همین دلیل به کارگران اعلام شده که به آنان نیازی نیست. شمار کارگران این واحد صنعتی که آب معدنی و ماءالشعیر غیرالکلی تولید می‌کند ۵۶ تن اعلام شده است. ۸۰ کارگر تسنیم نوش اردبیل در پایان سال ۱۳۹۶ اخراج شدند. برپایه گزارش‌ منتشر شده در پایگاه سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، گروه سرمایه‌گذاری آتیه سبلان و شرکت‌های وابسته به آن، شرکت ارتباطات شمس پارس و افق توسعه پاسارگاد سهامداران اصلی تسنیم نوش اردبیل هستند که در این میان شرکت ارتباطات شمس پارس و افق توسعه پاسارگاد به صورت زنجیره‌ای به هم وابسته‌اند و از سهامداران عمده نظام بانکی به شمار می‌روند.

نیروهای مرزی #آمریکا به سوی #پناهجویان_آمریکای_مرکزی گاز اشک‌آور شلیک کردند

#پناهجویان #آمریکای_مرکزی که پس از هفته‌ها راهپیمایی خود را به مرز #مکزیک با #آمریکا رسانده‌اند ابتدا دست به تظاهرات مسالمت‌آمیزی زدند و سپس به سمت مرز هجوم آوردند و نیروهای مرزی آمریکا دست به شلیک گاز اشک‌آور زدند. شمار پناهجویانی که قصد عبور از مرز را داشتند ۵۰۰ نفر گزارش شده است. در بین آن‌ها زنان و کودکان آن‌ها نیز دیده می‌شدند. گذرگاه بین شهر مرزی تیخوانا در مکزیک و سن دیگو در آمریکا چندین ساعت مسدود شد. دولت مکزیک از بازگرداندن پناهجویان خبر داده و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر تهدید کرده که هر کس غیرقانونی وارد خاک آمریکا شود بازداشت شده و همچون دفعات قبل آزاد نخواهد شد. در تیخوانا هزاران پناهجوی آمریکای مرکزی از کشورهای هندوراس، گواتمالا و السالوادور برای ورود به آمریکا انتظار می‌کشند. این پناهجویان به دلیل فقر و خشونت از کشورهای خود گریخته‌اند. بیشتر آن‌ها از هندوراس، کشور فقیر آمریکای مرکزی هستند.

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی: ۹۰ روستا با ۱۵ هزار نفر جمعیت در کانون #زلزله #کرمانشاه قرار دارند

علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران اعلام کرده که روستاهای کرکهرک، آتابرار، سیدسعید، برفی کوشکری، شیرین آب، قاسم‌آباد و نصرالله سید حاتم در نزدیکی «رومرکز زلزله»‌ی شامگاه یکشنبه ۴ آذر قرار دارند. مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرده که منطقه رومرکزی زلزله تا شعاع حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلومتری، حدود ۹۰ آبادی با بیش از ۱۵ هزار نفر جمعیت (طبق آمار ۱۳۹۵ مرکز آمار) را در بر می‌گیرد. همچنین دو شهر سرپل ذهاب و قصرشیرین نیز از نزدیک‌ترین شهرهای محدود به رومرکز این زلزله هستند. به گفته مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات اعلام کرده اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان هنوز در مناطق زلزله‌زده توزیع نشده.

سازمان #امداد_و_نجات: اقلام مورد نیاز #زلزله‌زدگان هنوز توزیع نشده

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات اعلام کرده که اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان هنوز در مناطق زلزله‌زده توزیع نشده. برخی از این اقلام به کرمانشاه رسیده و انبارها تقویت شده است. به گفته سلیمی در زلزله شامگاه ۴ آذر در سرپل ذهاب، گیلانغرب، قصر شیرین، دالاهو، اسلام آباد و ثلاث باباجانی در مجموع ۶۴۶ نفر مجروح شده‌اند.

#آب در برخی مناطق #زلزله‌زده کدر و غیر قابل شرب شد

کوروش محمودیان، فرماندار گیلانغرب اعلام کرده که زلزله شامگاه یکشنبه ۴ آذر سبب کدورت و غیر قابل شرب شدن آب برخی مناطق شهری و روستایی این شهرستان شده است. به گفته فرماندار گیلانغرب برق اکثر مناطق‌زلزله‌زده مجدداً وصل شده است اما آب آشامیدنی در برخی از مناطق روستایی و شهری زلزله‌زده کدر و غیر قابل آشامیدن شده. فرماندار گیلانغرب گفته «تلاش» برای رفع این مشکل آغاز شده است. روستاهای شهرستان های قصرشیرین و گیلانغرب به ویژە دو روستای کرکهرک و چم امام حسن به عنوان کانون زلزله کاملا ویران شدەاند. تلفات انسانی این دو روستا اعلام نشدە.

#سیل و #برف در ۱۹ استان #ایران – امدادرسانی به بیش از ۵ هزار نفر

معاون امداد و نجات سازمان جمعیت هلالاحمر از سیل، آبگرفتی، برف و کولاک در ۱۹ استان ایران خبر داده است. از امداد رسانی به ۵ هزار و ۸۵۲ نفر خبر داد. به گفته شاهین فتحی استان‌های اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مازندران و همدان متأثر از سیل و آبگرفتگی بودند. این مقام سازمان هلال احمر با اشاره به اسکان اضطراری ۴۵۸ نفر از سیل‌زدگان گفته است: «۴ نفر به دلیل وقوع سیل در استان گیلان مفقود شده‌اند. امدادرسانی به سیل‌زدگان در مناطق یاد شده با حضور ۱۸۸ تیم امدادی متشکل از ۷۸۲ امدادگر ادامه دارد.»

صدا و سیمای جمهوری اسلامی: تعداد مصدومان #زلزله #کرمانشاه به ۶۳۴ رسید

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صبح دوشنبه ۵ آذر تعداد مصدومان زلزله کرمانشاه را ۶۳۴ نفر اعلام کرد. در این گزارش گفته شده که جراحات مصدومان در اغلب مواقع سطحی بوده و آن‌ها بعد از درمان سرپایی مرخص شده‌اند. رسانه‌های داخلی ایران می‌گویند کسی در زلزله کرمانشاه کشته نشده. شهروندان اما در شبکه‌های اجتماعی تعداد کشته‌شدگان را ۵ نفر اعلام کرده‌اند. ساعت ۸ و ۷ دقیقه شامگاه گذشته زمین‌لرزه‌ای با شدت ۶,۴ ریشتر غرب کشور را تکان داده است. مرکز این زمین‌لرزه که در عراق و در اسرائیل هم احساس شد در سرپل‌ذهاب و در قصر شیرین بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه زلزله‌شناسی: #زلزله #کرمانشاه پس‌لرزه زلزله ۲۱ آبان ۹۶ نبود

رسانه‌های نزدیک به دولت چنین وانمود می‌کنند که زلزله شامگاه گذشته پس‌لرزه زلزله سال گذشته بوده و شدت آن هم صرفاً در این حد بوده که عده‌ای مصدوم و به طور سرپایی درمان شده‌اند. عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اما گفته است که کانون زلزله شامگاه یکشنبه با زلزله ۲۱ آبان فاصله دارد. فرهاد فروزی، مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه گفته است زلزله ۶. ۴ ریشتری شامگاه ۴ آذر در کرمانشاه پس‌لرزه زلزله آبان سال گذشته در همین منطقه است و از وقوع ۱۵۲ پس‌لرزه خبر داده. دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اما در اینکه زلزله شامکاه گذشته پس‌لرزه زلزله ۲۱ آبان سال گذشته بوده باشد، ابراز تردید کرده و گفته است: «این زلزله در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی سر پل‌ذهاب اتفاق افتاد و با زلزله ۲۱ آبان سال گذشته بیش از ۶۰ کیلومتر فاصله داشت احتمال می‌رود که رخداد ثانویه‌ای در این منطقه رخ داده.»

کانادا با مصدومان #زلزله #کرمانشاه اعلام همدردی کرد

بامداد دوشنبه ۵ آذر/ ۲۶ نوامبر وزارت خارجه کانادا در پیامی با خانواده‌های قربانیان زمین‌لرزه کرمانشاه ابراز همدردی کرد. در این پیام آمده است: «کانادا مراتب تسلیت خود را به خانواده‌ها و عزیزان قربانیان زمین‌لرزه امروز در ایران ابراز می‌دارد. امیدواریم برای زخمی‌ها بهبودی سریع حاصل شود.» ساعت ۸ و ۷ دقیقه شامگاه گذشته زمین‌لرزه‌ای با شدت ۶,۴ ریشتر غرب کشور را تکان داده است. مرکز این زمین‌لرزه که در عراق و در اسرائیل هم احساس شد در سرپل‌ذهاب و در قصر شیرین بود. دست کم ۵۱۳ نفر در این زمین‌لرزه مصدوم شدند و ۵ نفر هم در سرپل ذهاب جان خود را از دست دادند.