ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج تن از برندگان جایزه #نوبل_صلح: کشورها خشونت‌های دولت ایران علیه شهروندان خود را محکوم کنند

شیرین عبادی، لیما گبوی، توکل کرمان، ریگوبرتا منچو و جودی ویلیامز برندگان جایزه نوبل صلح با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از سرکوب معترضان در ایران، خشونت‌های جمهوری اسلامی علیه شهروندان خود را محکوم کردند و از «کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، کمیته حقوق بشر اتحادیه اروپا، نهادهای بین‌المللی حقوق بشر و کلیه کشورهایی که پیوندهای سیاسی و اقتصادی با ایران دارند»، خواستند که نسبت به رویدادهای اخیر در ایران واکنش نشان دهند. آن‌ها در بیانیه خود نوشته‌اند: «به‌عنوان برندگان صلح نوبل عمیقاً نگران سرکوب اعتراضات اخیر در ایران هستیم که نتیجه آن بازداشت بیش از هزاران نفر و کشته شدن بیش از ۱۰۰ تن در ایران شده است». آن‌ها محدودیت آزادی بیان و سرکوب اعتراضات همراه با دستگیری و کشتار خودسرانه را محکوم کردند و از دولت ایران خواستند که حق تظاهرات مسالمت‌آمیز را به رسمیت بشناسد. پنج برنده جایزه نوبل صلح گفته‌اند علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با «اشرار» خواندن معترضان راه را برای سرکوب بیشتر نیروهای امنیتی و پلیس هموار کرده است.

سرگئی لاوروف از کردهای #سوریه خواست به #توافق_سوچی پایبند بمانند و به حمایت واشنگتن دل نبندند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه سه‌شنبه ۲۶ نوامبر/۵ آذر کردهای سوریه را به عدم رعایت توافق سوچی متهم کرد و به آن‌ها هشدار داد تکیه کردن بر حمایت‌های ایالات متحده آمریکا «برای آن‌ها خیری به همراه نخواهد داشت». او گفت کردها سعی دارند متحد آمریکا باقی بمانند و از مذاکره با دولت سوریه سر باز می‌زنند. کردها می‌گویند ترکیه پیمان آتش‌بس را نقض کرده است. لاوروف اما روز سه‌شنبه با این ادعا مخالفت کرد. پس از خروج سربازان ارتش ایالات متحده و حمله ترکیه به مناطق کردنشین سوریه، مسکو با آنکارا برسر آتش‌بس و خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق ارتش سوریه دموکراتیک از مناطق مرز با ترکیه به توافق رسید. براساس این توافق (توافق سوچی) قرار بود نیروهای یگان‌های مدافع خلق به صورت کامل از حدفاصله ۳۰ کیلومتری مرز با ترکیه خارج شوند. از سوی دیگر دولت سوریه برای ادغام نیروهای دموکراتیک در ارتش این کشور اعلام آمادگی کرده اما از پذیرفتن شروط این نیروها یعنی شناسایی نیروهای سوریه دموکراتیک به عنوان یک نیروی مستقل که ضامن امنیت مناطق کردنشین شمال و شرق سوریه باشد خودداری می‌کند و خواهان آن است که نیروهای دموکراتیک و فرماندهان آن به طور فردی به ارتش سوریه بپیوندند. روژاوا با این درخواست مخالفت کرده است.

دعوت طلاب از #محمد_یزدی برای شرکت در انتخابات #مجلس_خبرگان

#حمزه_قربانی، مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین قم، سه‌شنبه ۵ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران از دعوت «گروهی از طلاب و اساتید حوزه» از محمد یزدی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبر داد. به گفته حمزه قربانی که مدیر منصوب محمد یزدی در جامعه مدرسین است، دبیر جامعه مدرسین قم هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات خبرگان نگرفته است: «حضور یا عدم حضور ایشان [یزدی] در همان دوران ثبت‌نام نامزدها مشخص می‌شود.» یکشنبه 3 آذر نیز خبر دعوت «جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران» از محمدتقی مصباح یزدی برای شرکت در انتخابات خبرگان منتشر شده بود. با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری، اصول‌گرایان تلاش می‌کنند تا چهره‌های روحانی برجسته نزدیک به این جناح از جمله محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی را بار دیگر به مجلس خبرگان بازگردانند. در جریان پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در اسفند ۱۳۹۴، محمد یزدی ــ رئیس وقت مجلس خبرگان ــ و محمدتقی مصباح یزدی ــ بنیان‌گذار و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ــ آرای لازم برای ماندن در خبرگان را به دست نیاوردند و حذف شدند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی آن زمان گفته بود: «نبود مصباح و یزدی در مجلس خبرگان خسارت است». انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری نهم آذر برگزار می‌شود و تا دوم اسفند به مدت ۸۴ روز ادامه خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در دفاع از دخالت نظامیان در اقتصاد ایران: فرماندهان #سپاه می‌خواهند در مدیریت اقتصادی کشور به دولت کمک کنند

به نوشته روزنامه «اعتماد آنلاین» محمدجواد جمالی، نماینده فسا و نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۵ آذر در دفاع از دخالت نظامیان در اقتصاد ایران گفت: «مفهوم صحبت‌های فرماندهان نظامی در خصوص اقتصاد کشور به این معناست که می‌توانیم کمک‌کننده خوبی برای دولت‌ها باشیم». جمالی با این حال از یادآوری این نکته هم غافل نماند که «عرف سیاسی و بین الملل و همچنین قانون» مانع از این است که نظامیان عهده‌دار مدیریت اقتصادی کشور شوند. محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران شنبه ۲ آذر با دفاع از حضور نظامیان و دخالت علی خامنه‌ای در مسائل اقتصادی گفته بود اقتصاد نیز باید هماهنگی موجود در حوزه سیاسی، امنیتی و دفاعی را پیدا کند و بسیاری از سبک‌های مدیریتی دنیا از حوزه نظامی الگو شده و وارد کسب و کار و سایر بخش‌ها شده است. محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران روز شنبه ۲ آذر با دفاع از حضور نظامیان و دخالت علی خامنه‌ای در مسائل اقتصادی گفته بود اقتصاد نیز باید هماهنگی موجود در حوزه سیاسی، امنیتی و دفاعی را پیدا کند و بسیاری از سبک‌های مدیریتی دنیا از حوزه نظامی الگو شده و وارد کسب و کار و سایر بخش‌ها شده است.

در پی #گرانی_بنزین کرایه سرویس‌های آزادبر #مدارس در #مناطق_محروم هم افزایش یافت

نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش از افزایش کرایه سرویس‌های آزادبر مدارس در مناطق محروم خبر داد و گفت: «بعد از گرانی بنزین رانندگان خودروهای آزادبَر که تحت پوشش سپند نیستند، از خانواده‌ها کرایه بیشتری درخواست کردند. ما به آزادبَرها دسترسی نداریم، زیرا طرف قرارداد مدرسه نیستند و فقط با خانواده‌ها ارتباط دارند». به‌گفته عباسپور، پیش از گرانی بنزین ۵۰ درصد هزینه سرویس مدارس در مناطق روستایی توسط آموزش و پرورش پرداخت می‌شد. با گرانی سرویس‌های آزادبر مدارس در مناطق محروم امکان ترک تحصیل دانش‌آموزان این مناطق وجود دارد. رضا صباغی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی استان سیستان و بلوچستان در این‌باره گفت: «این مسئله نگرانی‌هایی برای خانواده‌‌ها ایجاد کرده، از این رو ما به خانواده‌ها کمک خواهیم کرد و پیگیر مسائل فرزندان آن‌ها هستیم». به‌گفته صباغی «بحث افزایش قیمت بنزین قطعاً بر خیلی از موضوعات سایه انداخته است».

امیدواری #روسیه به امضای قرارداد جدید فروش سامانه دفاع موشکی #اس۴۰۰ به ترکیه

خبرگزاری ریانووستی روسیه اعلام کرد که روسیه و ترکیه ممکن است در سال ۲۰۲۰ قرارداد جدیدی در مورد سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ امضا کنند. الكساندر میخایف، مدیرعامل شرکت روس ابارون اکسپورت، شرکت فروش تسلیحات دولتی روسیه، گفت: «روسیه قصد دارد قرارداد جدیدی با ترکیه برای تأمین سامانه موشکی اس۴۰۰ منعقد کند». ریانووستی به نقل از میخایف نوشت: «ما امیدواریم که در نیمه اول سال ۲۰۲۰ اسناد قرارداد را امضا کنیم». میخایف پیش از این در روز شنبه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر گفته بود که دو طرف درمورد «تأمین مالی» و «برنامه تحویل» این سامانه موشکی گفت‌وگو کرده‌اند. او اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده بود. ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و نخستین محموله از سامانه‌های دفاع موشکی اس۴۰۰ را در ماه ژوئیه از روسیه تحویل گرفت و همین موجب شد تا آمریکا در اعتراض به آن ترکیه را از برنامه جنگنده‌های اف‌۳۵ خارج کند. آمریکا می‌گوید چنانچه سامانه‌های موشکی اس۴۰۰ در کنار جنگنده‌های جدید آمریکایی فعال باشند قادرند تا جزئیات فنی حساس آن‌ها را دریافت کنند. دیمیتری شوگایف، مدیر سرویس فدرال روسیه در همکاری نظامی – فنی سه‌شنبه گذشته گفته بود که قراردادهای جدید برای تأمین سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس۴۰۰ در مذاکرات اخیر میان رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری ترکیه و روسیه مطرح نشده اما این موضوع «در دست بررسی» است.

استیضاح وزیر #آموزش_و_پرورش با ۶۰ امضا تحویل هیئت رئیسه شد

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۵ آذر از تحویل استیضاح محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش به هیئت رئیسه با ۶۰ امضا خبر داد. هیئت رئیسه مجلس طرح استیضاح حاجی‌میرزایی را برای بررسی به کمیسیون آموزش و تحقیقات فرستاد. «خلف وعده در اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان کلاس‌های بدون معلم و عدم تأمین متون درسی از اول مهر تاکنون، عدم توزیع عادلانه نیروی انسانی و امکانات آموزشی، انتصاب مسئولان ناکارآمد، عدم نظارت بر عملکرد مسئولان تحت امر، عدم تعیین تکلیف کامل نیروهای حق‌التدریسی خرید خدمت و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و کمبود نیروی انسانی در رده‌های آموزشی و خدماتی در مدارس از محورهای این استیضاح است.

چندین کشته در #زلزله_آلبانی

زمین‌لرزه نسبتاً شدیدی بامداد سه‌شنبه ۵ آذر / ۲۶ نوامبر ساحل غربی آلبانی را لرزاند. براساس گزارش‌های جدید از این کشور، شمار تلفات به شش نفر افزایش یافته است. گفته می‌شود در روستاهای تومان و کوربین، واقع در منطقه دورس، ساختمان‌ها فرو ریخته‌اند. این زلزله دست‌کم ۱۵۰ مجروح نیز بر جای گذاشته است. ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی به منطقه وقوع زمین‌لرزه سفر کرد. این زمین لرزه به بزرگی ۶,۳ ریشتر در حدود ۳۰ کیلومتری غرب تیرانا، پایتخت آلبانی، در ساعت ۲ و ۵۴ دقیقه به وقت گرینویچ (۶ و ۲۴ دقیقه بامداد به وقت تهران) و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد. در ماه سپتامبر گذشته نیز این منطقه با زلزله‌ای به قدرت ۵,۶ ریشتر لرزیده بود. در آن زمان حدود ۵۰۰ خانه ویران شد.

#محمود_صادقی، نماینده اصلاح‌طلب: اگر خانواده‌‌های کشته‌شدگان «#حق_تیر» پرداخته‌اند، اطلاع دهند

عفو بین‌الملل در گزارشی که شامگاه دوشنبه ۲۵ نوامبر/ ۴ آذر منتشر شد اعلام کرد مقامات امنیتی در برخی از موارد از تحویل دادن اجساد کشته‌شدگان به خانواده‌ها در جریان اعتراضات مردمی آبان ۹۸ خودداری کرده‌اند و خواهان دریافت «حق تیر» شده‌اند. این روش در سال‌های دهه ۱۳۶۰ رواج داشت. محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۵ آذر در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «تاکنون خبر موثقی در این زمینه به دست ما نرسیده. اگر خانواده‌ها و اشخاص مطلعی در این رابطه وجود دارند این موضوع را به ما بیان کنند.» مقامات جمهوری اسلامی تاکنون به طور رسمی تعداد کشته‌شدگان و مجروحان در اعتراضات آبان ۹۸ را اعلام نکرده‌اند. به گفته فرماندار بهارستان سخنگوی شوراهای تأمین استان‌ها در هماهنگی با قوه قضائیه مسئولیت اعلام تعداد کشته‌شدگان را به عهده گرفته‌اند. عفو بین‌الملل تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات آبان را ۱۴۳ نفر تخمین زده است. صادقی درباره نحوه پیگیری کشتار معترضان در مجلس گفت: «باید وضعیت و جو حاکم بر مجلس را بررسی کنیم و سپس در این مورد دست به اقدام بزنیم.»

#رضا_رحمانی، #وزیر_صمت: با افزایش #قیمت_بنزین نباید قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد اما افزایش پیدا کرد

رضا رحمانی، وزیر صمت سه‌شنبه ۵ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری امنیتی تسنیم پذیرفت که افزایش قیمت بنزین سبب افزایش قیمت حمل و نقل شده و بر قیمت کالاها اثر گذاشته است. رحمانی در اظهاراتی متناقض گفت: «افزایش قیمت نباید اتفاق بیفتد و تاثیر گرانی بنزین در این حد نیست که یک عده کرایه افزایش می‌دهند.» وزیر صمت اما در همان حال پذیرفت که افزایش قیمت بنزین بر قیمت کالاها بی‌تأثیر نیست: «برخی از گرانی‌ها تاثیر طبیعی دارد و وقتی بنزین افزایش یافته قطعاَ تاثیری بر برخی از کالا‌ها خواهد داشت.» او اما با استناد به نظر «برخی کارشناس‌ها» احتمال داد که تأثیر قیمت بنزین بر قیمت کالاها «ناچیز» است. یکشنبه گذشته خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) براساس یک گزارش میدانی از رشد قیمت‌ حمل و نقل و میوه و تره‌بار پس از افزایش قیمت بنزین خبر داد. مرکز آمار نیز افزایش ناگهانی قیمت حمل ونقل و کالاهای غیرخوراکی را تایید کرد. بر همین اساس برخی از مسافربرهای شخصی و همچنین تاکسی‌های زردرنگ در تهران به‌رغم مخالفت مسافران قیمت کرایه‌ها را از ۱۵۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان افزایش داده‌اند. به‌صورت مشابه برخی وانت‌بارها نیز کرایه حمل بار را پس از اعلام سهمیه‌بندی بنزین بالابرده‌اند.

قیمت #دلار کاهش نیافت، وارد کانال ۱۲ هزار تومان شد

صرافی‌های بانک‌های ایران صبح سه‌شنبه ۵ آذر قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کردند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند. بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شده است. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ و ۴۰۰ هزار تومان است. بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، قیمت هر لیتر بنزین از ساعت صفر ۲۴ آبان سه برابر افزایش یافت. با این اقدام و با آغاز اعتراضات سراسری آبان ۹۸ قیمت دلار افزایش یافت و وارد کانال ۱۲ هزار تومان شد. مقامات بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بودند که افزایش قیمت دلار پایدار نخواهد بود اما ظاهراً فعلاً قیمت دلار در کانال ۱۲ هزار تومان تثبیت شده است.