ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ترامپ: #روسیه، #سوریه و #ایران هزاران غیرنظامی بی‌گناه در استان #ادلب را می‌کشند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پنج‌شنبه ۲۶ دسامبر/۵ دی با انتشار پیامی در توئیتر هشدار داد که روسیه، سوریه و ایران مشغول کشتار غیرنظامیان در استان ادلب سوریه‌اند. ترامپ نوشت: «روسیه، سوریه و ایران دارند هزاران غیرنظامی بی‌گناه را در استان ادلب می‌کشند، یا در راه کشتن آن‌ها هستند. این کار را نکنید! ترکیه سخت در تلاش است تا این کشتار را متوقف کند.» ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای روسیه بمباران مناطقی از ادلب، آخرین سنگر شورشیان مخالف دولت اسد، را با هدف بازگشایی بزرگراه حلب – دمشق از سر گرفته است. دوشنبه گذشته یک هیأت سیاسی و نظامی ترکیه‌ای برای رایزنی در مورد ادلب و لیبی راهی مسکو شد. نتیجه این گفت‌وگوها هنوز رسماً اعلام نشده.ابراهیم کالین سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه پنجشنبه اعلام کرد که روسیه قرار است از ادامه حملات به ادلب جلوگیری کند.

دادگاه عالی #ترکیه: ممنوعیت دسترسی به #ویکی پدیا نقض #آزادی_بیان است

به گزارش خبرگزاری آناتولی دادگاه عالی ترکیه پنج‌شنبه ۲۶ دسامبر/۵ دی با ۱۰ رای موافق و ۶ رای مخالف اعلام کرد که اقدام دولت ترکیه به بستن «ویکی‌پدیا» به مدت دو سال به معنای نقض آزادی بیان است. دولت رجب طیب اردوغان هنوز در این‌باره واکنشی نشان نداده است. دولت ترکیه آوریل/ اردیبهشت دو سال قبل ویکی‌پدیا را به اتهام «شایعه‌پراکنی» فیلتر کرد. دسترسی به ویکی‌پدیا بر اساس قانونی محدود شد که به دولت اجازه می‌دهد وب‌سایت‌های تهدید‌آمیز برای «امنیت ملی» را فیلتر کند. ویکی‌پدیا از پاک کردن محتوایی که ترکیه را به حمایت از گروه دولت اسلامی (موسوم به داعش)، و سایر گروه‌های تروریستی متهم می‌کرد، امتناع کرده بود. ویکی‌پدیا پس از آنکه شکایتش به دادگاه‌های رده پایین‌تر ترکیه راه به جایی نبرد، مه ۲۰۱۷/ اردیبهشت ۹۷ به دادگاه عالی ترکیه شکایت کرد. در این فاصله بسیاری از کاربران اینترنت در ترکیه راه‌هایی برای دور زدن ممنوعیت ویکیپدیا و سایر وب‌سایت‌های ممنوعه پیدا کرده‌اند.

نیروهای ضد شورش در خیابان‌ها و میدان‌های مهم #تهران مستقر شده‌اند. #حسین_رحیمی، رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد: تهران در «کمال امنیت و آرامش» است

همزمان با چهلم جانباختگان در اعتراضات آبان ۹۸ یگان‌های ویژه و مأموران امنیتی در خیابان‌ها و میدان‌های مهم تهران مستقر شده‌اند. حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت: «نیروی انتظامی با اقتدار حافظ امنیت و آرامش مردم است و اجازه نخواهد داد کسی خدشه‌ای به این مهم وارد نماید.» بر اساس گزارش‌هایی که شهروندان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، نیروهای امنیتی با خودروهای مشکی ضد شورش در بزرگراه ستاری و مقابل در مرکز خرید کوروش مستقرند. همچنین فضای خیابان آیت‌الله کاشانی، خیابان اباذر و میدان صادقیه نیز به شدت امنیتی است. در میدان انقلاب هم نیروهای ضد شورش مستقر شده‌اند. رئیس پلیس تهران در ادامه مصاحبه با رسانه‌های داخلی تأکید کرد که «تهران در کمال امنیت و آرامش است».

#محمد_جواد_ظریف، وزیر خارجه ایران دوشنبه ۳۰ دسامبر/ ۹ دی به #مسکو سفر می‌کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پنجشنبه ۲۶ دسامبر/ ۵ دی در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دوشنبه هفته آینده (۳۰ دسامبر/ ۹ دی ) برای یک سفر کاری به مسکو پایتخت روسیه می‌رود. قرار است ظریف در این سفر با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار کند. به گفته زاخارووا، در دیدار ظریف و لاوروف «روابط دوجانبه و توسعه بیش از پیش» این روابط مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. کاظم جلالی، سفیر ایران در مسمو به تازگی کار خود را آغاز کرده است. جلالی در مصاحبه‌ای درباره گسترش روابط نزدیک دو کشور از جمله در زمینه همکاری‌های نظامی و مبارزه با تروریسم ابراز امیدواری کرد.

#حسام‌الدین_آشنا: او که مسئول است نه استیضاح می‌شود و نه استعفا می‌دهد

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری اسلامی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «تقسیم کار احتمالاً چنین است: آنکه مسئول است، نه استیضاح می‌شود و نه استعفا می‌دهد. ولی آنکه به فرمان، مسئولیت پذیرفته، هم تهدید به استیضاح و هم تشویق به استعفا می‌شود.» در روزهای گذشته برخی از اصلاح‌طلبان به دلیل سربرآوردن اعتراضات آبان ۹۸ در واکنش به افزایش قیمت بنزین خواهان استعفای روحانی شده بودند و برخی از نمایندگان مجلس هم بحث استیضاح او را پیش کشیدند. روحانی اعلام کرده است که حتی از تاریخ افزایش قیمت بنزین نیز اطلاعی نداشته. در همان حال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر خلاف رویه رایج، یکشنبه ۲۶ آبان در سخنانی در درس خارج فقه خود از مصوبه فراقانونی سران قوا حمایت کرد و سپس با قطع اتصال ایران به شبکه اینترنت از عصر آن روز کشتار کلید خورد. خبرگزاری رویترز اعلام کرد که در جریان اعتراضات دست‌کم ۱۵۰۰ نفر کشته شدند. مقامات جمهوری اسلامی این آمار را رد کرده‌اند اما مقامات قضایی هنوز از اعلام کشته‌شدگان خودداری می‌کنند.

حساب کاربری توئیتر #سپیده_قلیان، فعال مدنی مسدود شد

سپیده قلیان، دانشجویی که به خاطر حمایت‌هایش از کارگران نیشکر هفت‌تپه دستگیر و وادار به اعتراف اجباری شد در شبکه توئیتر نوشت که آمنه سادات ذبیح‌پور خبرنگار برنامه امنیتی ۲۰:۳۰ در صداوسیما در جریان بازجویی از او حضور و مشارکت داشته است. حساب کاربری او مسدود شد.

کارگران #هفت‌تپه از برگزاری مراسم چهلم جان‌باختگان در #اعتراضات_آبان ۹۸ حمایت کردند

کانال مستقل کارگران هفت‌تپه با انتشار بیانیه‌ای از برگزاری مراسم چهلم جان‌باختگان در جریان اعتراضات آبان ۹۸ حمایت کرد. کارگران نیشکر هقفت‌تپه در فرازی از این بیانیه اعلام کردند: ۵ دی روز مشترک اعتراضات بر حق ما برای برابری و آزادی‌ست. لازم است که به صدای بلند و بدون لکنت زبان و بی‌واهمه و بی‌وحشت گفته شود که جامعه حق دارد تصمیم بگیرد که چه نوع سیستم دولتی-قضائی-قانونی می‌خواهد.» کارگران در ادامه این بیانیه یادآوری کردند: «در جریان این اعتراضات برحق و صحیح، هرگونه برخورد سرکوبگرانه با معترضان، غیر قابل پذیرش و خلاف و توحش است ولی با این‌حال جامعه معترض و خشمگین و مطالبه‌گر و آگاه، با سرکوب و ارعاب از پا نمی‌نشیند و اعتراض خود را به سرانجام و هدفی که می‌خواهد می‌رساند.» خانواده پویا بختیاری از مردم دعوت کرده بودند در مراسم چهلم فرزندشان شرکت کنند و یاد و خاطره جانباختگان را گرامی بدارند. مأموران امنیتی پدر و مادر و اعضای خانواده پویا بختیاری را بازداشت کردند و با قطع اتصال اینترنت برخی شهرهای ایران، در یک فضای امنیتی اعضای تعداد دیگری از خانواده‌های جان‌باختگان اعتراض‌های سراسری را تهدید کردند که از برگزاری مراسم چهلم کشته‌شدگان جلوگیری کنند. مدفن پویبا بختیاری در بهشت سکینه در محاصره مأموران قرار دارد.

#عباسعلی_کدخدایی درباره #قطع_اینترنت ایران: اولین کاری که با جاده یا شاهراه تروریست‌ها می‌کنید، چیست؟ آن را می‎‌بندید

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با شکبه فرانس ۲۴ درباره قطع اتصال ایران به شبکه اینترنت جهانی در طی اعتراضات آبان ۹۸ گفت: «اگر جاده یا شاهراهی وجود داشته باشد و تروریست‌ها بیایند و کاری انجام دهند، اولین کاری که با آن شاهراه می‌کنید چیست؟ آن را می‎‌بندید.» یکشنبه ۲۶ آبان با اعلام حمایت خامنه‌ای از مصوبه سران قوا، اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت قطع شد و کشتار معترضان کلید خورد. روز گذشته در آستانه برگزاری مراسم چهلم جانباختگان نیز سطح دسترسی تلفن‌های همراه به اینترنت جهانی در برخی نقاط ایران ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات به خبرگزاری ایلنا گفت سطح دسترسی به اینترنت به دستور «مراجع امنیتی» کاهش یافت و این محدودیت تنها مربوط به ترافیک بین‌المللی است و ترافیک داخلی را شامل نمی‌شود.

تودیع وثیقه برای آزادی موقت #سها_مرتضایی، دانشجوی زندانی انجام نشد، او همچنان در بازداشت می‌ماند

مصطفی نیلی، وکیل مدافع سها مرتضایی، دانشجوی زندانی چهارشنبه ۴ دی با انتشار پیامی در توییتر از صدور کیفرخواست و ارسال پرونده موکل خود به دادگاه انقلاب خبر داد و نوشت: «امروز برای تودیع وثیقه سها مرتضایی به همراه وثیقه‌گذار به دادسرای مقدس مراجعه کردیم. ولی در آنجا اعلام شد که کیفرخواست وی صادر شده و پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شده است. به همین دلیل تودیع وثیقه انجام نشد و ایشان همچنان در بازداشت خواهد ماند.» مقامات قضایی ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه برای آزادی موقت سها مرتضایی تا پایان مراحل دادرسی تعیین کرده بودند. این دانشجوی معترض ۲۶ آبان مقابل خوابگاه دانشگاه تهران بازداشت و به بند ۲ الف، بازداشتگاه اطلاعات سپاه در اوین منتقل شد. مسئولان حراست دانشگاه تهران با تماس‌های مداوم ضمن تهدید خانواده، از آنها خواسته بودند تا با مراجعه به دادسرای مقدس به انتقال فرزندشان به بیمارستان روانی رضایت دهند. قبل از آن هم یک نهاد امنیتی مادر سها مرتضایی را به خانه‌ای امن در خیابان کارگر جنوبی احضار کرده و او را بازجویی و تهدید کرده بود.

دیوان عدالت اداری اعلام کرد دارندگان سطح چهار حوزه‌های علمیه حق ندارند از عنوان دکتری استفاده کنند

وزارت علوم با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرده بود که دارندگان سطح چهار حوزه حق ندارند از عنوان دکتری استفاده کنند. یک عضو هیأت علمی دانشگاه قم به دیوان عدالت اداری شکایت برده بود. دیوان عدالت اداری اما شامگاه چهارشنبه ۴ دی بخشنامه وزارت علوم را تأیید کرد. دیوان عدالت اداری با استناد به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی اعلام کرد سطح چهار حوزه در سطح دکتری دانشگاهی نیست و به همبن جهت بخشنامه وزارت علوم همچنان معتبر است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش از این با اظهار ناخشنودی از رقابتی که بین آیت‌الله‌ها حوزه‌های علمیه بر سر عنوان دکتری در گرفته بود، گفته بود: «اشتباه بزرگ این بود که آمدند این شهادت را با شهادت‌های دانشگاهی مخلوط کردند. حالا اول می‌خواستند اسمش را دکتری و مانند اینها بگذارند که غلط بود، بعد معادل دکتری گذاشتند، این هم هیچ لزومی ندارد.» بر اساس مدرک صادرشده مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، دارندگان سطح ۴ از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ‌التحصیلان دوره دکتری دانشگاه‌ها برخوردارند. دیوان عدالت اداری این مزایا را تأیید کرد.