ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حراست مخابرات خوی مانع ورود چهل کارگری که از کارفرما شکایت کرده بودند، به محل کار شد

کارفرمای مخابرات خوی در استان اردبیل مانع ورود ۴۰ کارگر معترض به محل کار شد. این کارگران پیش از این با شکایت از کارفرما به مرجع حل اختلاف، پیمانکار را به اجرای طرح طبقه‌بندی و پرداخت زیان بابت مابه تفاوت عدم اجرای طرح طبقه‌بندی ملزم کرده بودند. بر اساس رأی صادر شده در هیئت حل اختلاف، کارفرما به پرداخت ۱۵ میلیون تا ۸۵ میلیون تومان مابه تفاوت و اجرای این طرح مکلف شده است. شرکت مخابرات خوی و پیمانکار تأمین نیروی انسانی صبح پنجم دی پس از اینکه نتوانستند کارگران را به‌ اعلام رضایت وادارند مانع ورود آن‌ها به محل کار شدند. به گفته منابع کارگری، پیمانکار کارگران را تهدید کرده که یا رضایت می‌دهند یا اخراج خواهند شد.

توماج صالحی به اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه احضار شد

توماج صالحی، رپر ایرانی که در شهریور سال جاری بازداشت و پس از چند روز به قید وثیقه آزاد شده بود، از برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهاماتش در تاریخ ۲۲ دی ماه خبر داده است. به گزارش هرانا، ارگان فعالان حقوق بشر در ایران، در ابلاغیه قوه قضاییه از صالحی خواسته شده تا چهارشنبه ۲۲ دی/۱۲ ژانویه برای رسیدگی به اتهامات «تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری» در دادگاه انقلاب شاهین شهر حاضر شود. توماج صالحی ۲۱ شهریور در منزلش بازداشت شده و پس از ۹ روز در ۳۰ شهریور با قرار کفالت آزاد شد.

تناقض‌گویی‌ها در باره سیب‌زمینی مرجوعی از ترکمنستان و ازبکستان: «سم‌های چینی» مقصرند

پس از فلفل دلمه‌ای و کیوی صادراتی ایران به هند، روسیه و امارات متحده عربی، نوبت به سیب زمینی ایرانی رسید که از ترکمنستان و ازبکستان مرجوع شود. دلیل این موضوع هم سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی است. همزمان ضد و نقیض گویی مسئولان درباره ممنوعیت ورود سیب زمینی‌های صادراتی ایران به ترکمنستان و ازبکستان ادامه دارد. در حالی‌که اتحادیه بارفروشان مشهد یک روز قبل از بازگردانده شدن هزار تن سیب زمینی صادراتی خبر داده بود، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان صبح یکشنبه ۵ دی اعلام کرد: چنین چیزی صحت ندارد. برخلاف او محمد رحیم نیازی، رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان سیب زمینی مرجوع شدن سیب زمینی‌های صادراتی به ازبکستان و ترکمنستان را تأیید کرد و گفت: هنوز جزسیات این ماجرا مشخص نیست و معلوم نیست این محصولات بعد از قرنطینه به کشور بازگردانده شده اند یا قبل از آن و دلیل آن چه بوده است. محمد رحیم نیازی در حالی که به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود «در روزهای آینده جزئیات بیشتری از علت مرجوع شدن سیب زمینی‌های صادراتی به دست می آید»، در گفت و گو با یک خبرگزاری دیگر استفاده از «سموم چینی» را علت این موضوع عنوان کرد. او مدعی شد: «برخی از سموم استفاده شده از سوی کشاورزان در کشور از سوی کشورهای مقصد تعریف نشده است و همین مسئله درنهایت مشکل‌ساز می‌شود. علاوه بر این برخی از کشورهای که سموم از آن‌ها خریداری می‌شود استانداردهای لازم را ندارند و در تولید و کیفیت آنها تقلب صورت می‌گیرد. این مسئله در سمومی که از کشور چین وارد می‌شود بارها مشاهده شده است و سموم این کشور از کیفیت لازم برخوردار نیست.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران واردات سم‌های کشاورزی که در داخل تولید می‌شوند را ممنوع و سهمیه ارزی این گروه کالاها را قطع کرده است. با این‌حال گروهی از نمایندگان مجلس مهرماه امسال طرح تحقیق و تفحص از واردات سموم کشاورزی را تدوین و به مجلس تحویل دادند. مهرداد ویس کرمی، از نمایندگان امضاکننده این طرح «واردات حدود ۸۰ هزار تنی سمومی که بعضا در برخی کشورها ممنوع هستند» را یکی از محورهای این طرح عنوان کرده است. در پیوند با همین موضوع هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه هم در گفت و گو با «ایران آنلاین» یک دلیل مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران را «سموم اضافه» عنوان کرد. به گفته او یک هیئت از ایران به روسیه رفته تا در این‌باره با مقام های دولتی این کشور مذاکره کنند. روسیه پیش از این فلفل دلمه ای وارداتی از ایران را به دلیل استفاده از سموم مرجوع کرده بود. حدود یک ماه قبل نیز رسانه‌های ازبکستان از بازگرداندن و معدوم کردن حدود هزار تن سیب زمینی وارداتی از ایران، به دلیل آلودگی خطرناک خبر دادند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: ۴۰ هزار پزشک «کار غیرپزشکی» می‌کنند

محمدعلی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۵ دی اعلام کرد طی ۱۰ ماه گذشته ۳ هزار پزشک از ایران خارج شده‌اند. او درباره مقصد این پزشکان توضیحی نداد اما گفت: اینکه در شرایط خیلی بد جامعه برای هر دانشجوی پزشکی هزینه کنیم و سپس تقدیم سوئیس و فرانسه و حتی کشور‌های همسایه کنیم خوب نیست. کشور‌های چین و سنگاپور و هنگ‌کنگ دارند جوانان ما را جذب خودشان می‌کنند. به گفته بندپی برخی از پزشکان در ایران هم «کار غیرپزشکی» می‌کنند. او توضیح بیشتری درباره کار غیرپزشکی پزشکان ارائه نکرد و تنها شمار آن‌ها را ۴۰ هزار نفر اعلام کرد. در ماه‌های اخیر آمارهای متفاوتی در باره خروج پزشکان از ایران مطرح شده است. سازمان نظام پزشکی ایران هم چندی قبل از افزایش درخواست مهاجرت پزشکان خبر داده بود. مهاجرت فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی نگرانی‌ها نسبت به کمبود پزشک در ایران را افزایش داده است. موضوعی که رئیس سازمان نظام پزشکی آن را انکار کرده و گفته است که ۹۳ هزار پزشک در ایران وجود دارد که «توزیع مناسب نشده‌اند».

دو روز عزای عمومی در بورکینافاسو به‌دنبال قتل ۴۱ نیروی داوطلب به دست شورشیان اسلامگرا

به‌دنبال کشتار دست کم ۴۱ تن از اعضای یک گروه شبه‌نظامی مردمی در بورکینافاسو، مقام‌های این کشور دو روز عزای عمومی اعلام کردند. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه گروه «داوطلبان دفاع از وطن» که دولت بورکینافاسو آن‌ها را برای مهار شورشیان اسلامگرا آموزش می‌دهد، در منطقه‌ای دور افتاده مورد هجوم اسلامگرایان قرار گرفتند. در این حمله که یکی از مرگبارترین حملات به نیروهای امنیتی بورکینافاسو در سال‌های اخیر به شمار می‌رود، دست کم ۴۱ تن به قتل رسیدند. ماه گذشته نیز اسلامگرایان با حمله به یک پاسگاه ژاندارمری ۵۳ نفر را کشتند. براساس گزارش‌ها شورشیان جهادی وابسته به القاعده و داعش که در مناطق مختلف آفریقا فعال‌اند، تقریباً هر هفته در حملات پراکنده، سربازان ارتش و نیروهای پلیس را در بورکینافاسو، نیجر و مالی می‌کشند. گروه‌های تروریستی اسلامگرا در چهارسال اخیر جان هزاران نفر را در منطقه ساحل آفریقا گرفته‌اند و بالغ بر یک میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده‌اند.

سخنگوی صنعت برق: تمامی مزارع رمز‌ارز باید تا نیمه اسفند تعطیل شوند

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران یکشنبه ۵ دی اعلام کرد تمامی مراکز استخراج رمزارز باید تا نیمه اسفند فعالیت خود را متوقف کنند. او «محدودیت در تأمین سوخت نیروگاه‌ها» به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی را دلیل این تصمیم اعلام کرد و افزود: «رمز ارز‌هایی که به صورت مجاز فعالیت می‌کنند پیش بینی شده بود که در دوره سرد سال محدود و از مدار خارج شوند». رجبی مشهدی میزان مصرف مزارع رمز ارز مجاز را حدود ۲۰۹ مگاوات اعلام کرد. او همچنین بدون اینکه آمار دقیقی از مراکز استخراج رمز غیرمجاز ارائه کند، ظرفیت مورد استفاده مراکز رمز ارز را در مجموع ۶۲۵ مگاوات برآورد کرد. مزارع رمز ارز در دو سال اخیر یکی از موضوعات پرحاشیه در ایران بوده است. مسئولان حکومتی بدون این که توضیح شفافی درباره شمار مزارع استخراج رمز ارز ارائه کنند، از برخورد قانونی با مزارع غیرمجاز خبر داده‌اند.

اسقف اعظم دزموند توتو، از ستون‌های مبارزه با تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی، درگذشت

دزموند توتو، اسقف اعظم برنده جایزه صلح نوبل و از چهره‌های مبارز آفریقای جنوبی علیه حکومت اقلیت سفیدپوست، یکشنبه ۲۶ دسامبر/۵ دی در سن ۹۰ سالگی درگذشت. دزموند توتو جایزه نوبل صلح را در سال ۱۹۸۴ به خاطر مبارزه بدون خشونت با آپارتاید دریافت کرد. یک دهه بعد، او شاهد پایان آن رژیم بود و ریاست یک کمیسیون حقیقت و آشتی را بر عهده داشت که برای کشف جنایات انجام شده در آن دوران سیاه تشکیل شده بود. این اسقف اعظم به عنوان وجدان اخلاقی ملت آفریقای جنوبی و آشتی‌دهنده این ملت دوپاره شناخته می‌شد و رهبری برخی از راهپیمایی‌ها و کمپین‌های ضدآپارتاید را برعهده داشت. او در اواخر دهه ۱۹۹۰ به سرطان پروستات مبتلا شد و در سال‌های اخیر چندین بار برای درمان عفونت‌های مرتبط با درمان سرطان خود در بیمارستان بستری شده بود. سیریل رامافوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی یکشنبه اسقف توتو را «یک وطن‌پرست بی‌همتا» خواند و گفت: درگذشت اسقف اعظم ممتاز، دزموند توتو، فصل دیگری از سوگ و وداع ملت ما با نسلی‌ست که برایمان آفریقای جنوبی آزادشده را به ارث گذاشتند».

دو پاسدار در زاهدان کشته شدند

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران از کشته شدن دو پاسدار قرارگاه نظامی قدس سپاه پاسداران در استان سیستان و بلوچستان خبر داد. این خبرگزاری جزئیات بیشتری از این رویداد را منتشر نکرد و تنها نوشت که این دو عضو سپاه پاسداران در «درگیری با اشرار مسلح» کشته شدند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) هم در خبری مشابه هویت دو کشته شده را محسن شوری‌زاده و محسن کیخویی گزارش کرد اما رتبه هیچ یک از آنها را فاش نکرد. سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر صحنه درگیری‌ نظامیان ایران با گروه‌های مسلح بوده است. جمهوری اسلامی تمامی این گروه‌ها را «اشرار مسلح» معرفی می‌کند.

مجلس ایران کلیات طرح تغییر شیوه بررسی لایحه بودجه را تصویب کرد

مجلس شورای اسلامی ایران کلیات طرح تغییر شیوه بررسی بودجه را تصویب کرد. بر اساس این طرح، کمیسیون تلفیق یک بار کلیات بودجه را بررسی و پس از آن برای تصویب به صحن مجلس می‌فرستد و یک بار هم جزئیات بودجه را. نمایندگان هم تنها پس از تایید لایحه در کمیسیون تلفیق در باره آن اظهارنظر خواهند کرد. به گفته سمیه محمودی، سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس، در صورتی که کمیسیون تلفیق کلیات لایحه را تصویب نکند، بدون رأی گیری در صحن علنی لایحه به دولت بازگردانده می‌شود. او هدف از این طرح را «صرفه جویی در وقت و هزینه» مجلس عنوان کرد و گفت که اتفاقی که در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ افتاد و کلیات آن در صحن رأی نیاورد، تصمیم گرفتیم به منظور تعامل بیشتر مجلس با دولت و صرفه‌جویی در وقت و هزینه آیین‌نامه را به این نحو اصلاح کنیم که ابتدا کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق طی بازه زمانی مشخص بررسی شده و به صحن بیاید و در صورت تصویب آن، مجدد به کمیسیون تلفیق بازگشته و جزئیات نیز در بازه زمانی مشخصی بررسی شود. نمایندگان مخالف این طرح اما معتقدند که طرح دو فوریتی که برای تغییر شیوه بررسی بودجه ارائه شده، امکان مداخله نمایندگان در تصویب بودجه را محدود می‌کند و به کمیسیون تلفیق امتیاز ویژه‌ای می‌دهد.

«احتمال دارد ارز ترجیحی نهاده‌های دامی تا یک ماه دیگر حذف شود»

حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت ارز ترجیحی برای واردات گندم تا پایان سال حذف نمی‌شود اما در باره کالاهای دیگر «احتمال دارد از ۱۰ روز تا یک ماه آینده اتفاقاتی صورت گیرد اما ممکن هم است اتفاق خاصی نیفتد.» دولت سیزدهم چندی قبل لایحه ای را به منظور حذف ارز ترجیحی با قید فوریت به مجلس ارائه کرد. نمایندگان مجلس با فوریت این لایحه مخالفت کردند تا تصویب آن به تأخیر بیافتد. دولت اما در لایحه بودجه سال آینده ارز ترجیحی که به کالاهای محدودی تخصیص می یافت را حذف کرده است. به گفته معاون وزیر اقتصاد مجموعه بودجه دولت برای ارز ترجیحی واردات کالاهای ضروری و دارو هشت میلیارد دلار بوده که در شش ماه نخست سال جاری هزینه شده است. با این حال معروفان مدعی شد که بر اساس آخرین مباحث مطرح شده قرار نیست امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود. او بلافاصله اضافه کرد: «اما ممکن هم است هر لحظه اتفاق خاصی بیفتد.».