ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمار پناهجویانی که از طریق کانال مانش به بریتانیا می‌روند به‌شدت کاهش یافته است

چند روز مانده به پایان سال ۲۰۲۳ میلادی، بریتانیا از کاهش قابل توجه شمار پناهجویان و مهاجرانی که با «قایق‌های کوچک بادی» از کانال مانش عبور می‌کنند، خبر داد. وزارت کشور بریتانیا گفت در سال جاری میلادی ورود حدود ۲۹ هزار و ۴۳۷ پناهجو را از کانال مانش ثبت کرده است. در سال ۲۰۲۲ شمار پناهجویانی که با قایق‌های کوچک از طریق کانال مانش به بریتانیا خود را رساندند ۴۵ هزار نفر بود. بی‌شک شرایط بد آب و هوایی در تابستان امسال مانع از عبور پناهجویان از کانال مانش شد. اما به نظر می‌رسد بیش از هر چیز بریتانیا با نظامی‌سازی مرزهای دریایی خود در کاله، در چارچوب توافق‌نامه «لو توکه (Le Touquet)» که در سال ۲۰۰۳ با فرانسه امضا کرد، از عبور پناهجویان از این کانال آبی جلوگیری کرده است. در ماه مارس گذشته هم بریتانیا و فرانسه توافق جدیدی امضا کردند. با این توافق مالی به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو قرار است طی چهار سال، سیم‌های خاردار و دوربین‌های حرارتی در مرزهای دو کشور نصب شوند و شمار نیروهای انتظامی افزایش یابد. از سال ۲۰۱۷، ۴۲۵ میلیون یورو برای تقویت مرزهای دو کشور و جلوگیری از عبور پناهجویان هزینه شده است. دولت محافظه‌کار بریتانیا امیدوار بود تا با اجرای طرح اعزام پناهجویان غیرقانونی به رواندا بتواند به وعده خود مبنی بر «توقف» روند ورود قایق‌های حامل پناهجویان از کانال مانش عمل کند اما دیوان عالی بریتانیا ۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر سال جاری طرح جنجالی اعزام پناهجویان به کشور رواندا را غیرقانونی اعلام کرد.

مسئولان زندان اوین حسن سعیدی، فعال کارگری را از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم کرده‌اند

یک منبع آگاه نزدیک به خانواده حسن سعیدی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین اعلام کرد که این عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از هفته گذشته از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده خود ممنوع شده است. این منبع آگاه به هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفت حسن سعیدی «دوشنبه ۴ دیماه به‌طور تنبیهی از بند چهار به بند هشت زندان اوین منتقل شده و از ملاقات با خانواده محروم مانده است.» این منبع مطلع همچنین افزود فشار بر زندانیان بند چهار زندان اوین افزایش یافته است. مسئولان زندان برخی از زندانیان این بند را از حق تماس تلفنی محروم کرده و تمامی ملاقات‌های حضوری را نیز لغو کرده‌اند. به‌گفته این منبع «گمان می‌رود که این اقدامات به‌دلیل اعتراض زندانیان به دخالت بازجوها در پرونده‌های خود و اعمال فشارهای بی‌دلیل از سوی آن‌ها صورت گرفته باشد». نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی حسن سعیدی را ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در منزل شخصی خود بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. مأموران پس از بازداشت او ضمن تفتیش خانه، تلفن همراه او و سایر اعضای خانواده‌اش را هم ضبط کردند. دادگاه بدوی حسن سعیدی را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» در مجموع به شش سال حبس تعزیری و از بابت مجازات تکمیلی به ممنوعیت خروج از کشور، عضویت در احزاب و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و منع اقامت در تهران و استان‌های مجاور به مدت دو سال محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر این حکم را عیناً تأیید کرد. این فعال کارگری از بیماری دندان، مشکلات گوارشی و سوء هاضمه رنج می‌برد و از اعزام به مراکز درمانی و رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.

شمار افرادی که در مازندران با قرص برنج به زندگی خود پایان دادند ۱۹ درصد افزایش یافته است

علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران اعلام کرد که آمار جان‌باختگان با قرص برنج در هشت ماه نخست امسال در این استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش داشته است. همچنین در هشت ماه نخست سال جاری، دست‌کم چهار کودک زیر ۱۶ سال در این استان با خوردن قرص برنج خودکشی کردند. علی عباسی گفت: «در سنین ۲۱ تا ۳۰ سال ۲۳ مورد و در سنین کمتر از ۱۶ سال چهار فوتی ناشی از مسمومیت با قرص برنج گزارش شده است.» سازمان پزشکی قانونی سهم نوجوانان ایران از خودکشی‌‌های سالانه را بیش از ۷ درصد اعلام کرده است. مدیرکل پزشکی قانونی مازندران همچنین افزوده است که در هشت ماهه نخست امسال ۱۱۳ نفر در این استان با استفاده از قرص برنج به زندگی خود پایان دادند که از این میزان ۷۹ نفر مرد و بقیه زن بودند. در این هشت‌ماه بابل با ۳۲ مورد، ساری با ۱۷ مورد و آمل با ۱۳ مورد فوتی به ترتیب بیشترین آمار مرگ براثر مصرف قرص برنج را به خود اختصاص داده‌اند. کمترین آمار مسمومیت با قرص برنج در بهشهر و عباس‌آباد هر کدام با یک فوتی بوده است.

پاکستان ده‌ها افغانستانی را که در انتظار اخذ اقامت مجدد آمریکا بودند، به‌رغم ارائه مدارک اخراج کرده است

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی از اخراج ده‌ها شهروند افغانستان از پاکستان خبر داده است. این افراد در پاکستان در انتظار ویزای ایالات متحده آمریکا بودند اما مقام‌های پاکستانی بدون توجه به نامه‌های تأییدیه سفارت ایالات متحده، آن‌ها را اخراج کرده‌اند و به اجبار به افغانستان برگردانده‌اند. اسلام‌آباد از یکم نوامبر سال جاری شروع به اخراج بیش از یک میلیون «خارجی غیرقانونی» کرد که عمده آن‌ها را پناهجویان افغانستانی تشکیل می‌دادند. سازمان ملل متحد می‌گوید در پی این اخراج گسترده بیش از ۴۵۰ هزار افغانستانی به افغانستان بازگردانده شده‌اند که بسیاری از آن‌ها در شرایط سخت زمستانی در نزدیکی مرز زندگی می‌کند. شاون ون دایور، رئیس ائتلاف «افغان ایواک»، ائتلاف اصلی گروه‌های امدادرسان به متقاضیان پناهجویی به رویترز گفته که حداقل ۱۳۰ افغانستانی که در پروسه درخواست ویزای مهاجرت ویژه ایالات متحده یا اقامت مجدد در این کشور قرار داشتند، اخراج شده‌اند. او به داده‌های اعضای ائتلاف و جزئیاتی که سفارت اسلام‌آباد در اختیار دولت ایالات متحده قرار داده است، استناد کرد و افزود پلیس پاکستان بیش از ۲۳۰ افغانستانی را دستگیر کرده است، اگرچه حدود ۸۰ نفر از آن زمان آزاد شده‌اند. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که مایل به فاش‌شدن نامش نبود به رویترز گفته که ایالات متحده «هیچ راه رسمی برای ردیابی این نوع موارد وجود ندارد» و ادعا کرده که تعداد افغان‌هایی که در انتظار اسکان مجدد در ایالات متحده اخراج شده‌اند «بسیار کم» است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده هم در این زمینه گفته واشنگتن پس از رونمایی از طرح اخراج پاکستان در ماه اکتبر، نامه‌های حمایتی را به‌عنوان مدرک قابل عرضه به مقام‌های پاکستانی به حدود ۲۵ هزار افغانستانی ارسال کرده و فهرستی از افغان‌هایی که در پروسه اسکان مجدد در ایالات متحده هستند را نیز در اختیار پاکستان قرار داده است. ‌شان ون‌دایور و دو منبع دیپلماتیک غربی که مایل به فاش‌شدن نامشان نبودند اما گفته‌اند که مقام‌های محلی در بسیاری از موارد نامه‌های سفارت ایالات متحده را نادیده گرفته‌اند. بسیاری از افغانستانی‌هایی که واشنگتن قول داده از آن‌ها محافظت کند و به آن‌ها اقامت دهد، با روادید و بعضاً صرف همه سرمایه زندگی‌شان وارد پاکستان شده‌اند که منقضی شده است و حالا با زمان طولانی تمدید و هزینه‌های بالا مواجه شده‌اند. بخشی از پناهجویان به پاکستان زنانی هستند که با روی کارآمدن گروه تروریستی طالبان در افغانستان، حقوق انسانی و شهروندی از آن‌ها گرفته شده است.

به دنبال یک حمله پهپادی به نیروهای آمریکا در عراق، ارتش آمریکا سه پایگاه حشدالشعبی و نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی را هدف قرار داد

کاخ سفید اعلام کرد به دنبال یک حمله پهپادی که ایالات متحده آمریکا نیروهای تحت حمایت ایران را مسئول آن دانسته، سه پایگاه مورد استفاده کتائب حزب‌الله و سایر گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی در عراق را هدف قرار داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا شامگاه دوشنبه تأیید کرد که ایالات متحده پس از یک حمله پهپادی که منجر به زخمی شدن سه نظامی آمریکایی شده، حملاتی را علیه نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در عراق آغاز کرده است. او گفت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دستور حمله به سه پایگاه مورد استفاده کتائب حزب‌الله و گروه‌های وابسته در عراق را صادر کرده است. آدرین واتسون افزود این حملات «به طور خاص بر فعالیت‌های پهپادها متمرکز شده است» و گفت حفاظت از پرسنل در معرض خطر ایالات متحده در اولویت قرار دارد و «اگر این حملات ادامه یابد، ایالات متحده در زمان و به روشی که ما انتخاب می‌کنیم، عمل خواهد کرد.» همزمان لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا هم اعلام کرد که هدف از حملات «ضروری و متناسب» برای «اختلال و تضعیف» توانایی‌های گروه‌های همسو با ایران است که مسئول حملات علیه پرسنل آمریکایی از جمله حمله پهپادی به پایگاه هوایی اربیل در روز دوشنبه‌اند. او گفت: «حمله امروز منجر به زخمی شدن سه نفر از کارکنان آمریکایی شد که وضعیت یکی از سربازان همچنان وخیم است. رئیس جمهوری و من در انجام اقدامات لازم برای دفاع از ایالات متحده، نیروهایمان و منافع خود تردید نخواهیم کرد. اولویت بالاتری وجود ندارد.» فرماندهی مرکزی ایالات متحده هم اعلام کرد ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که حملات، تأسیسات مورد هدف را نابود کرده و احتمالاً چندین جنگجوی کتائب حزب‌الله را کشته و هیچ غیرنظامی کشته نشده است. دولت عراق روز سه‌شنبه حملات هوایی آمریکا به مواضع نظامی در این کشور را محکوم کرد و آن‌را «اقدام خصمانه آشکار» خواند. دولت عراق تأیید کرد که در حملات ایالات متحده یک نظامی کشته و ۱۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند. در بیانیه دولت آمده است که دولت حملات ایالات متحده را به عنوان «نقض غیرقابل قبول حاکمیت عراق» محکوم کرده و در عین‌حال تأکید می‌کند که حملات گروه‌های مسلح به پایگاه‌های نظامی میزبان مستشاران ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده، اقدامات خصمانه و نقض حاکمیت عراق است. واشنگتن از زمان آغاز جنگ غزه، نیروهای نیابتی ایران در عراق و سوریه را مسئول حملات منظم به نیروهای آمریکایی و متحدانش در منطقه می‌داند. مقام‌های آمریکایی از ۱۷ اکتبر حداقل ۱۰۳ حمله علیه نیروهای این کشور در عراق و سوریه را گزارش کرده‌اند. ایران درباره حملات اخیر اظهار نظری نکرده، اما هدایت گروه‌های نیابتی برای حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه را رد می‌کند.