ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وکیل میمنت حسینی چاووشی، جمعیت‌شناس بازداشتی: دادسرای تهران می‌گوید او آزاد شده است

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از محمود بهزادی، وکیل میمنت چاووشی اعلام کرد که این جمعیت‌شناس آزاد شده است. براساس اعلام این خبرگزاری بهزادی یکشنبه ۷ بهمن گفته است: «من امروز صبح به دادسرا مراجعه کردم که دادیار زندان اعلام کرد خانم چاوشی چند روز است که آزاد شده‌اند». بهزادی قبلا هم بارها برای انجام مراحل وکالت چاووشی به دادسرا مراجعه کرده بود که موفق به ارتباط با موکلش نشد و بازداشت او بدون امنیت قضایی و دسترسی به‌وکیل ادامه پیدا کرد. میمنت حسینی چاوشی، پیشتر توسط نهادهای امنیتی ایران و تحت پروژه «نفوذ» بازداشت شد. سه‌شنبه ۶ آذر، خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، اعلام کرده بود که نهادهای امنیتی شماری از افراد در «حوزه کنترل جمعیت» را به عنوان عوامل نفوذی بازداشت کرده‌اند و محمود بهزادی یکشنبه ۱۱ آذر از بازداشت میمنت چاووشی خبر داده بود. او جمعیت‌شناس متخصص و محقق در دانشگاه ملبورن استرالیا و کارشناس بازنشسته وزارت بهداشت است و سال‌ها در اداره جمعیت و سلامت در تحقیقات و تحلیل کارشناسی آمارهای جمعیت و بهداشت آن وزارتخانه نقش داشته است.

۵۰ درصد #حوادث_کار منجر به مرگ_کارگران در بخش #ساختمان رخ می‌دهد

عباس شیری، بازرس «کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی»، از تشکل‌های کارگری دولتی یکشنبه هفتم بهمن گفت که ۵۰ درصد حوادث کار منجر به فوت در بخش ساختمان رخ می‌دهد.او نادیده گرفتن قوانین مربوط به ایمنی کار و عدم حضور ناظران فنی در کارگاه‌های ساختمانی را علت آمار بالای حوادث در این کارگاه دانست. چندی پیش شهباز حسین‌پور، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمار فوت کارگران براثر حوادث کار را سالانه بیش از یک‌هزار تن اعلام کرده بود. براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی، تنها در سال گذشته بیش از یک هزار و ۶۰۰ کارگر بر اثر حوادث ناشی از کار در محل کار جان باخته‌اند. این آمار اما تنها مربوط به گزارش‌های رسمی و مرگ کارگرانی است که تحت قوانین کار و بیمه مشغول به کار هستند. اغلب کارگران ساختمانی بدون برخورداری از پوشش بیمه تامین اجتماعی و حمایت قانون کار با دستمزد کمتر در کارگاه‌های ساختمانی مشغول به کار هستند. جمعه پنجم بهمن، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از مرگ یک کارگر ساختمانی در شهرک حکیمیه تهران خبر داد. به گفته جلال ملکی، این کارگر ۴۲ ساله بر اثر ریزش دیوار، زیر خاک مدفون شد و جان باخت.

رئیس #فراکسیون_زنان_مجلس در واکنش به تبلیغ #کودک_همسری: #ازدواج زیر ۱۶ سال #خشونت_علیه_کودکان است

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، ایرنا، پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس یکشنبه هفتم بهمن در نهمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه در مورد کلیپ‌ تبلیغ کودک‌همسری که در فضای مجازی منتشر شده گفت: « متاسفانه در کشور ما نعل وارونه زده می شود و کودک همسری تبلیغ می شود در حالی که در این کلیپ ازدواج آنها حدود ۱۴ سال بوده است». سلحشوری در مورد آمارهای ازدواج کودکان گفت: « سالانه بیش از ۴۰ هزار ازدواج مربوط به کودکان ١٠ تا ۱۴ سال است و بالای ۵ درصد ازدواج‌ها را شامل می‌شود که رقم کمی نیست و باید به این موضوع رسیدگی شود». او از سیاسی‌شدن این طرح انتقاد کرد و گفت که از طرح مذکور برداشت‌های غلطی صورت گرفته است: «برای طرح کودک همسری که در مجلس شورای اسلامی مطرح شد ما اصلا سن ١٨ سال را نگفته بودیم بلکه ۱۶ سال تعیین شده است چون موافقیم حداقل سن ازدواج ۱۶ سال است و حتما باید ازدواج زیر ١٣ سال ممنوع شود و ازدواج ١٣ تا ۱۶ سال نیز باید با اذن دادگاه و نظر پزشکی قانونی باشد. معتقدیم در صورت ازدواج زیر ۱۶ سال خشونت علیه کودکان رخ می‌دهد. قربانیان این نوع ازدواج ها بیشتر از طبقات فرودست هستند. رد این طرح از سوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به معنای رد خود طرح نیست و هنوز جا دارد که در کمیسیون مطرح شود». سلحشوری خطاب به مخالفان این طرح گفت: «اگر مخالفان کسانی هستند که دغدغه نان مردم را دارند و باید بدانند که یک پسر ۱۶ سال یا دختر ۱۴ سال نمی توانند زندگی را اداره کنند. نگاه خیلی از جامعه با کودک همسری موافق نیست و ما حتی از آیت الله مکارم درباره (منع) کودک همسری دست نوشته داریم».

یک روانپزشک: ۲۳ درصد ایرانیان تجربه #خشونت_خانگی دارند

به گفته احمدعلی نوربالا، روانپزشک در ایران ۲۳ درصد مردم ایران تجربه خشونت خانگی دارند. او یکشنبه هفتم بهمن در یک همایش نرخ خشونت خانگی در تهران را ۲۱ درصد اعلام کرد و گفت: بیشترین آمار خشونت خانگی در استان‌های لرستان، کرمانشاه و ایلام و کمترین آن در قم به ثبت رسیده است. به گفته نوربالا، نرخ خشونت خانگی در ایران رو به افزایش است. او همچنین گفت که نیمی از خشونت‌های صورت گرفته در ایران «خشونت کلامی» است. این متخصص روانپزشکی، افرادی که رفتار خشونت‌آمیز بروز می‌دهند را فاقد «سلامت روان کافی» خواند.

مادورو دستور خروج دیپلمات‌های آمریکا از #ونزوئلا را به‌مدت ۳۰ روز تعلیق کرد

ونزوئلا دستور خروج دیپمات‌های آمریکایی را برای مدت ۳۰ روز به حالت تعلیق درآورد. به‌ گزارش خبرگزاری الجزیره وزارت امور خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش به دیپلمات‌های آمریکا ۳۰ روز دیگر فرصت می‌دهد تا در کاراکاس بمانند و با مقامات ونزوئلا برای تاسیس دفاتر حافظ منافع دوکشور در کاراکاس و واشنگتن مذاکره کنند. مادورو در ابتدا سه روز به دیپلمات‌های آمریکا فرصت داده بود تا این کشور را ترک کنند اما دولت دونالد ترامپ که از خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون و رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا حمایت می‌کند، با رد این دستور اعلام کرد که مادورو دیگر رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا نیست و دیپلمات‌های آمریکا از این فرمان اطاعت نخواهند کرد. پیش از اعلام مهلت ۳۰ روزه، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرده بود که کشورهای جهان موضع خود را در قبال بحران ونزوئلا اعلام کنند تا شرایط برای یک «انتخابات آزاد و عادلانه» فراهم شود. نیکولاس مادورو رئیس جمهور رسمی ونزوئلا چهارشنبه خبر از قطع روابط این کشور با آمریکا داده بود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی #خوزستان «#گروه‌های_تروریستی» را مسئول شلیک به #پلیس در #سربندر #ماهشهر دانست

علی قاسم‌پور، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان خوزستان یک روز پس از شلیک افراد ناشناس به ماموران پلیس در سربندر ماهشهر، مدعی شد که « حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» که به گفته او «یک گروه تروریستی و تجزیه طلب است»، مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. گروه الاحواز و دیگر گروه‌های همسو با آن تا به حال واکنشی به این حادثه که بامداد ششم بهمن رخ داد، نشان نداده‌اند. در جریان این حادثه در سربندر ماهشهر واقع در استان خوزستان، نیروهای ناشناس به خودرو پلیس شلیک کردند. به گفته معاون اجتماعی نیروی انتظامی، در جریان این حادثه دو مامور پلیس کشته شدند.

دفاع #اسحاق_جهانگیری از حضور نظامی #ایران در #سوریه: اگر دست به کار نمی‌شدیم، الان گروه‌های تروریستی قدرت داشتند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران صبح یکشنبه ۷ بهمن از حضور نظامی ایران در سوریه و عراق دفاع کرد و مدعی شد: اگر ایران دست به کار نمی‌شد، امروز گروه‌های تروریستی که به گفته او به دنبال «معرفی چهره‌ای خشن از اسلام بودند»، در سوریه و عراق قدرت داشتند. او در بخش دیگری از اظهاراتش، راه عبور جمهوری اسلامی از شرایط امروزی را «گفت‌وگوهای ملی» دانست و گفت: «امروز در مقطعی هستیم که به شدت نیاز داریم صدای مردم حتی اگر اعتراضی نیز دارند شنیده و با آنها گفت و گو شود. امروز که در تنگناها قرار داریم اگر مردم به صحنه بیایند می‌توانیم از مشکلات عبور نمایم».

وزارت بهداشت کنترل بهداشتی پناهگاه‌‌های #سگ‌های_بی‌سرپرست را برعهده می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط زیست و کار وزارت بهداشت از تغییر رویه وزارت بهداشت در قبال سگ‌های بی‌سرپرست خبر داد و گفت: روش معدوم‌سازی که در گذشته برای سگ‌های بدون سرپرست استفاده می‌شد دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و منسوخ شده است. او گفت: وزارت بهداشت همراه با شهرداری‌ها، وزارت کشور و سازمان‌های دیگر وظیفه دارند برای سگ‌هایی که زنده‌گیری شده‌اند کمپی را درنظر گرفته و بهداشت آن را کنترل کنند و دستورالعمل این کار به کمک مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ابلاغ شده است : «در وضع فعلی وزارت کشور باید مکانی را به عنوان کمپ و اردوگاه برای این سگ ها فراهم کند. در این اردوگاه ها، دامپزشک مستقر است و سگ هایی را که زنده‌گیری شده‌اند معاینه می‌کند. اگر سگ‌ها مناسب سگ گله شدن یا تربیت شدن باشند، کارهایی در این رابطه انجام می‌شود و اگر مشکلی وجود داشته باشد، سگ ها عقیم می‌شوند». در ایران مدافعین حقوق حیوانات بارها به رفتار بی‌رحمانه با سگ‌ها و گربه‌های بی‌سرپرست یا «ولگرد» و آزار و کشتار آن‌ها توسط شهرداری‌ها اعتراض کرده‌اند. هنوز در ایران قانون جامعی برای حمایت از حقوق حیوانات وضع نشده است و کمپ‌ها و پناهگاه‌های حیوانات غالبا با بودجه‌های خصوصی اداره می‌شوند.

رئیس بانک مرکزی: عملکرد #ارزی #بانک_مرکزی منفی ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نتیجه عملکرد ارزی بانک مرکزی را منفی دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری مهر همتی این رقم را در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و در مخالفت با یکی از موارد اصلاحیه بودجه سال ۹۸ بیان کرد. این اصلاحیه که به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مربوط می‌شود، بانک مرکزی را موظف می‌کند مانند شرکت های دولتی و بانک ها از محل افزایش درآمدهایش در نتیجه افزایش نرخ ارز مالیات بپردازد. همتی گفت: « طبق این طرح بانک مرکزی ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پول بابت خرید و فروش ارز درآمد خواهد داشت که قراردادن چنین درآمدی در بودجه بانک مرکزی اشتباه است. نتیجه عملکرد ارزی بانک مرکزی دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منفی است و اصلا چنین درآمدی نخواهیم داشت. برای بانک مرکزی از این بابت سودی محقق نشده است و پرداخت مالیات بابت درآمدی که محقق نشده است، موجب می شود پایه پولی و نقدینگی کشور ۶ تا ۷ درصد در روزهای پایانی سال افزایش یابد». علیرغم اظهارات او، مجلس بر درآمد ۱۸ هزار میلیاردی بانک مرکزی اصرار دارد و طبق اعلام نمایندگان، در صورت تصویب این تبصره در لایحه بودجه، این درآمد قابل احصاء خواهد بود.