ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۸ تشکل دانشجویی خواهان شفاف‌سازی درباره خرید و تولید واکسن‌های معتبر «بدون ایجاد محدودیت‌های غیرعقلانی» شدند

۴۸ تشکل دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار شفاف‌سازی در مورد خرید و تولید واکسن کرونا شدند. این تشکل‌ها با بیان این‌که «مدیریت بحران کرونا در ایران از همان ابتدا با پنهان‌کاری همراه شد»، نوشته‌اند: «ما امضاکنندگان این بیانیه، خواهان شفاف‌سازی در خصوص اقدامات انجام شده برای خرید و تولید واکسن‌های استاندارد و معتبر بدون ایجاد محدودیت‌های غیرعقلانی، آغاز هرچه سریع‌تر واکسیناسیون رایگان همگانی، توزیع عادلانه آن‌ها طبق پروتکل‌های بهداشتی جهانی و با اولویت کادرهای درمانی، سالمندان و گروه‌های اجتماعی آسیب‌پذیرتر و نیز تأسیس سامانه شفاف واکسیناسیون برای اطلاع‌رسانی و فراهم شدن امکان نظارت عمومی بر نحوه تهیه، توزیع و تخصیص واکسن‌ها به افراد و گروه‌های اجتماعی مختلف به دور از رانت و تبعیض هستیم.» آن‌ها تأکید کرده‌اند که تاکنون «شاهد تعلل و ناکارآمدی مسئولان در کنترل چشمگیر این بیماری و جان‌باختن بیش از ۵۷ هزار نفر از هموطنان‌مان بنابر آمارهای رسمی بوده‌ایم». علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خرید واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع کرده است. روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مسکو با مقام‌های روسی درباره خرید واکسن اسپوتنیک از این کشور گفت‌وگو کرد. مسئولان جمهوری اسلامی همچنین گفته‌اند در حال تولید واکسنی با مشارکت کوبا هستند.

#نرگس_محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ممنوع‌الخروج شده است

نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر با گذشت حدود چهار ماه که از آزادی‌اش از زندان می‌گذرد از حق داشتن گذرنامه و خروج از کشور محروم است. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی چهارشنبه ۸ بهمن در مصاحبه با هرانا گفت: «پس از آزادی نرگس محمدی از زندان و دریافت حکم آزادی پیگیری‌های مکرر او جهت دریافت پاسپورت و خروج از کشور جهت ملاقات با من و فرزندانش بی‌نتیجه بوده است و در مراحل مختلف به ایشان گفته شده که ممنوع الخروج هستند و فعلا به ایشان پاسپورتی تعلق نخواهد گرفت. علی و کیانا از سال ۲۰۱۵ که از کشور خارج شده و نزد من در فرانسه ساکن هستند امکان ملاقات با مادرشان را نداشته‌اند و با وجود آزادی مادر که آنان را امیدوار به ملاقات کرده بود، ممنوع الخروجی نرگس مجددا آنها را تحت تاثیر قرار داده است.» رحمانی در ادامه این مصاحبه یادآوری کرد: «در حکم صادره علیه نرگس محمدی ممنوع الخروجی وجود نداشته و مشخص نیست چگونه، با چه دلیلی و توسط چه نهادی نرگس ممنوع‌الخروج است.» نرگس محمدی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «تبلیغ علیه نظام» و تاسیس و همکاری با انجمن «لگام» برای لغو مجازات اعدام باید ١٠ سال زندان را تحمل کند. او اما ۱۶ مهر سال جاری با استفاده از قانون کاهش مجازات حبس از زندان زنجان آزاد شد.

#سپاه خود را برای سرکوب #اعتراضات آماده می‌کند: تشکیل ۳۰۰ گروه امر به معروف و نهی از منکر

وحید امیریان، معاون اجتماعی #سپاه تهران چهارشنبه ۸ بهمن در طی سخنانی در گردهمایی بسیجی‌ها از تشکیل ۳۰۰ گروه امر به معروف و نهی از منکر خبر داد. در این گردهمایی سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول الله درباره حدود وظایف و اختیارات این گروه‌های مداخله‌جو گفت: «اگر کسی به هر نحوی قدمی برای تضعیف نظام بردارد منکر، و اگر کسی در مسیر تعالی کشور و نظام اقداماتی انجام دهد در مسیر معروف قرار گرفته است.» فرمانده سپاه تهران یادآوری کرد که مراجع قضایی موظف شده‌اند از گروه‌های امر به معروف و نهی منکر حمایت قضایی کنند. سردار محمدرضا یزدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران نیز اعلام کرد مشوق‌های مادی برای کسانی که در این گروه‌ها به کار گمارده می‌شوند در نظر گرفته شده است. یزدی گفت: «برای اجرای طرح‌های آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت‌های خوبی در نظر گرفته شده است.» حجت الاسلام حامد فاطمی‌روش، جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران نیز در این گردهمایی گفت: برای رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های آمران به معروف و ناهیان از منکر مجوز صادر شده. بر همین اساس، روزانه هر کدام از آمران به معروف و ناهیان از منکر ۱۲ مورد تذکر لسانی ارائه می‌کنند. به گفته وحید امیریان، معاون اجتماعی سپاه اگر «به آمران معروف توهینی صورت گیرد با هماهنگی‌ها و تعامل، نیروی انتظامی استان و مراجع قضایی برخورد خواهند کرد.»

نخستین گفت‌وگوی تلفنی بایدن و پوتین: کنترل تسلیحات هسته‌ای و اعتراضات در روسیه

جو بایدن و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه شامگاه سه‌شنبه ۲۶ ژانویه/ ۷ بهمن ماه یک مکالمه تلفنی یا یکدیگر داشته‌اند. کاخ سفید در گزارش خود از این مکالمه اعلام کرده است که بایدن در مورد دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا، بازداشت آلکسی ناوالنی، توافق کنترل تسلیحات هسته‌ای دوجانبه و اعتراضات در روسیه با پوتین صحبت کرده‌ است. در گزارش اسپوتنیک از این مکالمه اعلام شده است که مهم‌ترین موضوع مورد بحث پیمان استارت نو (معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک جدید) است که در سال ۲۰۱۰ میان دو کشور امضا شد و در ۵ فوریه ۲۰۲۱ منقضی می شود، اما احتمال تمدید آن تا سال ۲۰۲۶ وجود دارد. در مقابل کاخ سفید اعلام کرده است که حملات سایبری چند ماه گذشته به آمریکا که روسیه متهم به برنامه ریزی و اجرای آن شده است، محور گفت‌وگوها بوده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که بایدن به اتهام پرداخت پول از طرف روسیه برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان اشاراتی کرده و نارضایتی خود را اعلام کرده است. در این گزارش آمده است که جو بایدن به پوتین گفته است که «آمریکا برای دفاع از منافع ملی خود و پاسخ به اقدامات روسیه برای آسیب رساندن به آمریکا و متحدانش، قاطع خواهد بود.» روابط روسیه و آمریکا در سال‌های گذشته پرتنش‌تر از قبل بوده است. موضوع روسیه در کنار چین و ایران از پرتکرارترین موضوعات در مناظره‌های انتخاباتی اخیر بود. بایدن، ترامپ را «عروسک خیمه‌شب‌بازی پوتین» می‌خواند و اتهام مداخله روسیه به نفع ترامپ از سوی کارزار انتخاباتی بایدن مطرح شده بود.

تقدیر #علی_شمخانی از طالبان: آن‌ها در مبارزه با آمریکا مصمم هستند

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی چهارشنبه ۸ بهمن پس از دیدار و گفت‌وگو با هیئت سیاسی طالبان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر معاون دفتر سیاسی این گروه، در توییتر نوشت: «در ملاقات امروز با هیئت سیاسی ‎طالبان، رهبران این گروه را در مبارزه با ‎آمریکا مصمم دیدم. کسی که سیزده سال در ‎گوانتانامو زیر شکنجه‌های آنان بوده، مبارزه با آمریکا در منطقه را کنار نگذاشته است.» به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این دیدار شمخانی به طالبان گفت: «آمریکا به دنبال صلح و امنیت در افغانستان نیست؛ راهبرد آمریکا تدوام جنگ و خون‌ریزی میان طیف‌های مختلف افغانستانی است. آمریکا نمایش مذاکرات صلح را با هدف ایجاد بن‌بست در مذاکرات میان طرف‌های مختلف افغانستانی دنبال می‌کند تا آن‌ها را مقصر ناامنی و بی‌ثباتی نشان دهند.» بنا به این گزارش، در این دیدار ملا عبدالغنی برادر نیز به «بدعهدی‌های ترامپ در اجرای توافق‌نامه صلح» اشاره کرد و گفت: «ما به آمریکا اعتماد نداریم و با هر جریانی که مزدور آمریکا باشد می‌جنگیم.» به‌نظر می‌رسد که موضع دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی و طالبان در این زمینه نزدیک به هم است. هیئت طالبان روز گذشته (سه‌شنبه) وارد تهران شد. وزارت خارجه افغانستان گفته که از این سفر اطلاع داشته است.

در یک ماه گذشته شمار مبتلایان به #کرونا در خوزستان دو برابر شده است

فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: «آمار مبتلایان به کرونا در استان خوزستان از حدود ۶ دی‌ماه به‌صورت محسوسی افزایش پیدا کرده و در این یک ماه گذشته، آمار در خوزستان هم در بروز بیماری و هم تعداد موارد مثبت کرونا، تقریباً دو برابر شده است.» او افزود در این مدت، بستری‌های بیمارستانی نیز تا حدودی افزایش یافته است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از کمتر شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم انتقاد کرد و گفت همه بازارها بازگشایی شده است. او از مردم خواست با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در خوزستان حتماً رعایت پروتکل‌ها را بار دیگر در دستور کار قرار دهند و دید و بازدیدها و ترددهای مکرر درون‌شهری را محدود کنند. سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی نیز در سخنان تازه‌ای گفت آمار رعایت پروتکل‌ها در تهران نصف شده است. براساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت که روز سه‌شنبه منتشر شد، مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران به یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۷۰۶ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۵۶۰ نفر رسیده است. این آمار به اعتراف خود مسئولان بسیار کمتر از آمار واقعی است.

دو انفجار در #کابل چند کشته و زخمی بر جا گذاشت

صبح چهارشنبه ۲۷ ژانویه / ۸ بهمن در دو انفجار جداگانه در کابل، دو نظامی کشته و چهار نظامی دیگر زخمی شدند. انفجار نخست حدود ساعت ۸ صبح در منطقه دسپچری ناحیه‌ پانزدهم کابل رخ داد که در آن خودرو نیروهای پلیس هدف انفجار مین قرار گرفت و دو مأمور پلیس زخمی شدند. انفجار دوم حدود ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه‌ در جاده‌ سلیم کاروان، واقع در ناحیه‌ دوازدهم کابل رخ داد که خودرو نیروهای امنیتی منفجر شد. در انفجار دوم دو مأمور امنیتی کشته و دو مأمور دیگر زخمی شدند. هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است، اما دولت افغانستان طالبان را مسئول بیشتر انفجارهای مین در کابل و دیگر نقاط کشور می‌داند. کابل روز گذشته (سه‌شنبه) نیز شاهد یک انفجار بود که در اثر آن یک نفر کشته شد.

دفاع روحانی از وزیر ارتباطات: کسی را به خاطر پهنای باند نمی‌توانند محاکمه کنند. من را احضار کنید، وزیر من را نمی‌توانید احضار کنید

حسن روحانی رئیس جمهوری چهارشنبه ۸ بهمن در جلسه هیات دولت گفت: «مردم آزار می‌بینند که ببینند در این کشور آنها که نسبت به دولت با لحن نادرست صحبت می‌کنند در رسانه‌ها برای آنها آزادی بیان ملحوظ می‌شود و مصونیت هم دارند و مهر مصونیت پای حرف آنها زده می‌شود و گاهی پشت پرده هم تشویق می‌شوند. اما از آن طرف اگر کسی بخواهد به نفع دولت حرفی بزند آزادی بیان و مصونیت او معلوم نیست. من می‌ترسم به خاطر حمایت از دولت تحت فشار هم قرار بگیرد.» هفته گذشته محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از جمله به اتهام «خودداری از اجرای حکم قوه قضاییه برای فیلتر کردن اینستاگرام» به دادسرا احضار و سپس با قرار التزام آزاد شد. روحانی در ادامه سخنانش در حمایت از آذری جهرمی گفت: «از وزیر ارتباطات تشکر می‌کنم. کسی را به خاطر پهنای باند نمی‌توانند محاکمه کنند. این دستور من بوده است. اگر می‌خواهید کسی را احضار کنید باید من را احضار کنید. وزیر من را نمی‌توانید احضار کنید.» روز گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه گفته بود اقدام قضایی انجام شده علیه آذری جهرمی «ناظر به ساماندهی، مدیریت و پالایش فضای مجازی از مصادیق مجرمانه است». روز گذشته برخی کاربران پیام‌رسان امن سیگنال از داخل ایران گزارش داده بودند که دیگر امکان دسترسی بدون فیلترشکن به این اپلیکیشن را ندارند.

#اسرائیل در حال توسعه برنامه‌های عملیاتی خود علیه #ایران است

به گزارش شبکه الجزیره، رییس ستاد ارتش اسرائیل طی سخنانی در کنفرانس سالانه موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو اعلام کرد که اسرائیل در حال بروز رسانی نقشه‌های عملیاتی خود علیه ایران است. آویو کوخاوی گفت: «بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، یا حتی اگر توافق مشابهی ایجاد شود که چند مورد دیگر را هم در بر‌ بگیرد، از نظر عملیاتی و استراتژیک بد و اشتباه است.» رییس ستاد ارتش اسرائیل درباره اقدامات ایران برای توسعه برنامه اتمی‌اش که در ماه‌های اخیر شدت گرفته است نیز گفت: «این اقدامات ایران، که منکر تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی است، نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند در نهایت تصمیم بگیرند که به سرعت به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پیش بروند.» او گفت که چنین وضعیتی سبب شده تا ارتش اسرائیل به دنبال توسعه نقشه‌ها و برنامه‌های خود برای مقابله با ایران باشد: «با توجه به این تحلیل بنیادی، من به ارتش اسرائیل دستور داده‌ام که علاوه بر برنامه‌های موجود، برنامه‌های عملیاتی جدیدی را نیز آماده کند.» او در نهایت گفت که تهیه این نقشه‌های عملیاتی با این هدف انجام می‌شود که هرگاه رهبران سیاسی اراده کردند، همه چیز آماده باشد: «تصمیم‌گیری در مورد اجرای این برنامه‌ها به عهده رهبران سیاسی است، اما این برنامه‌ها باید روی میز باشد.» جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، بازگشت به برجام و تعامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی را به عنوان بخشی از سیاست خارجی خود اعلام کرده است. بنیامین نتانیاهو در روز ۷ ژانویه/ ۱۸ دی ماه و چند روز قبل از پایان کار دولت ترامپ در دیدار با استیو منوچین، وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا گفته بود که بازگشت آمریکا به برجام «کابوس و حماقت» است و اگر چنین شود دیگر کشورهای خاورمیانه نیز به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌روند.

ظریف با وزیر امور خارجه ارمنستان دیدار کرد: فراهم آوردن زمینه همکاری کشورهای منطقه مخصوصاً در حوزه اقتصادی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران صبح چهارشنبه ۸ بهمن با آرا آیوازیان همتای ارمنستانی خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش اداره‌کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، دور اول گفت‌وگوهای وزرای امور خارجه دو کشور هم‌اکنون در جریان است. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در بدو ورود به ایروان گفت: ارمنستان یک همسایه و دوست قدیمی برای جمهوری اسلامی است. «در هر دو توقف قبلی در باکو و مسکو در مورد همکارهای چندجانبه، به ویژه بعد از اجلاس سران ۱۱ ژانویه در مسکو میان پاشینیان، الهام علی‌اف و ولادیمیر پوتین صحبت‌هایی کردم.» ظریف افزود: «زمینه برای همکاری میان کشورهای منطقه مخصوصاً در حوزه اقتصادی فراهم است و این همکاری‌ها می‌تواند صلح و ثبات درازمدت به دنبال داشته باشد.» وزیر امور خارجه ایران گفت: «در ملاقات‌هایی که در ایروان با آقای پاشینیان و همتای خودم وزیر امور خارجه خواهم داشت قصد دارم که هم مورد روابط دوجانبه میان ایران و ارمنستان و هم در مورد همکاری‌های چندجانبه در منطقه صحبت کنم.» ظریف طی روزهای اخیر در تور منطقه‌ای خود، به باکو و مسکو سفر کرده و پس از رایزنی‌های خود در ایروان، امروز ارمنستان را به سمت تفلیس ترک می‌کند.