نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی بر تیم عراق به جام جهانی راه یافت

تیم‌ملی فوتبال ایران پنج‌شنبه ۷ بهمن در چارچوب مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با نتیجه یک بر صفر در برابر تیم عراق پیروز شد و به جام جهانی راه یافت. گل تیم ایران را مهدی طارمی در دقیقه ۴۸ با یک فرار سریع به ثمر رساند. این صعود سه بازی پیش از پایان مرحله نهایی انتخابی جام جهانی به‌دست آمد و سریع‌ترین صعود تیم فوتبال ایران به مسابقات جام جهانی بود. با این نتیجه ایران ۱۹ امتیازی شد و با دو امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم کره جنوبی و ۱۰ امتیاز اختلاف نسبت به تیم سوم، امارات متحده عربی در صدر جدول رده‌بندی گروه ب قرار گرفت و صعودش به جام جهانی قطر قطعی شد. ایران در حالی با یک گل بر عراق پیروز شد که بارها می‌توانست دروازه عراق را باز کند اما درخشش فهد طالب، دروازه‌بان عراق مانع از گل‌های بیش‌تر ایران شد. در حالی‌که فیفا جمهوری اسلامی را برای حضور زنان در ورزشگاه تهدید کرده بود فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که برای این مسابقه ۲۰ درصد بلیت بازی به زنان اختصاص داده است. اما تا ساعاتی قبل از مسابقه به دلیل نابسامانی سامانه فروش بلیت، مشخص نشد که وعده ۲۰ درصدی تا چه اندازه عملی شده است. گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که بیش‌تر زنان حاضر در ورزشگاه «خودی» بوده‌اند.

نرگس محمدی اعلام کرد که رأی دادگاه انقلاب را به‌رسمیت نمی‌شناسد

نرگس محمدی، فعال مدنی زندانی در ایران، با انتشار نامه‌ای اعلام کرد که رأی اخیر دادگاه انقلاب اسلامی علیه خود را نمی‌پذیرد و به‌رسمیت نمی‌شناسد. او می‌گوید با شتاب محاکمه شده و حکم سنگین او خیلی سریع و بدون در اختیار داشتن وکیل صادر شده است. نرگس محمدی در یک دادگاه پنج دقیقه‌ای به هشت سال و دو ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق، منع اقامت در تهران، منع عضویت در گروه‌های سیاسی اجتماعی، توقیف هرگونه رسانه در شبکه‌های اجتماعی و حتی مخابراتی و ثبت و ضبط موبایل محکوم شده است. نرگس محمدی در نامه خود نوشته است: «بدون مطالعه پرونده و حضور وکیل ظرف مدت پنج دقیقه محاکمه شدم. [در آن‌جا] اعلام کردم که در این دادگاه هیچ دفاعی ندارم. رأی دادگاه پس از دو روز یعنی ۲۵ دی‌ماه ابلاغ شد و کتباً نوشتم درخواست تجدیدنظر و تسلیم به رأی ندارم و آن را به‌رسمیت نمی‌شناسم.» او رسیدگی به این پرونده را «فاقد وجاهت قانونی و پروژه‌ای فریب‌کارانه و ظالمانه» دانسته و گفته است این حکم به قصد بریدن صدای او از جامعه و محرومیت کامل از حق دفاع و اعتراض انجام شده است. نرگس محمدی خطاب به نهادهای صلح‌طلب و حقوق‌بشری جهان از جمله عفو بین‌الملل و همچنین پارلمان اروپا گفته است: «صدور این رأی بیانگر موضع شفاف جمهوری اسلامی ایران در سرکوب صلح‌طلبان نه تنها در ایران بلکه در جهان است و جهان نباید نسبت به این سرکوب عریان صلح‌طلبان اغماض و چشم‌پوشی کند.»

احتمال معرفی یک زن آمریکایی آفریقایی تبار برای نامزدی دیوان‌عالی آمریکا

انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، یک زن آمریکایی آفریقایی تبار را برای دیوان عالی آمریکا معرفی کند. این فرد جایگزین استفن بریر، قاضی لیبرال دیوان‌‌عالی خواهد شد که قرار است ماه ژوئن امسال بازنشسته شود. در دیوان‌عالی آمریکا اکنون ۶ قاضی محافظه‌کار و ۳ قاضی لیبرال خدمت می‌کنند، و جایگزین قاضی بریر این ترکیب را تغییر نخواهد داد و اکثریت محافظه‌کار دیوانعالی برجا خواهد ماند. دیوان‌عالی آمریکا نقشی کلیدی در زندگی آمریکایی‌ها دارد و در زمینه آرای حقوقی که به چالش کشیده می‌شوند و نیز اختلافات میان ایالت‌ها و دولت فدرال حرف نهایی را می‌زند. دیوان‌عالی آمریکا ۹ قاضی دارد که همگی به صورت مادام العمر در این جایگاه خدمت می‌کنند. قضات دیوانعالی توسط رئیس جمهوری آمریکا نامزد شده و بعد باید به تأیید سنای آمریکا برسند.

رایزنی فشرده ایران و قطر، دو تماس تلفنی و یک دیدار حضوری

شامگاه چهارشنبه ۶ بهمن‌ماه، رسانه‌های داخلی ایران و الجزیره از دو تماس تلفنی میان وزرای خارجه ایران و قطر خبر دادند. درباره جزئیات دو تماس تلفنی محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر و حسین امیرعبداللهیان خبری منتشر نشده است. تنها وزارت خارجه دو طرف گفته‌اند که آن‌ها در مورد مسائل منطقه‌ای، مذاکرات وین و «برخی موضوعات مهم» صحبت کرده‌اند. همچنین گفته شد که طرف قطری پس از نخستین مذاکره تلفنی با همتای ایرانی‌اش با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز تماس گرفته است. به هر ترتیب گویا این دو تماس تلفنی کافی نبود و به صورت فوری اعلام شد که او روز پنجشنبه ۷ بهمن به تهران سفر خواهد کرد. به دلیل محرمانه ماندن متن این مکالمات، در مورد دلیل این تحول دیپلماتیک تنها تحلیلگران سخن گفته‌اند. موضوع تنش روسیه و اوکراین و احتمال ایجاد بحران گازی گسترده، بحران یمن و پادرمیانی قطر برای کاهش تنش و حتی انتقال پیام میان ایران و آمریکا از جمله مواردی است که برخی احتمال آن را رد نکرده‌اند. قرار است شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز ۱۱ بهمن به واشنگتن سفر کند و به همین دلیل برخی این مذاکرات را مرتبط با این سفر قریب‌الوقوع دانسته‌اند.

بانک مرکزی ایران: اجاره‌بها در تهران در یک‌ سال حدود ۵۱ درصد و در کل کشور ۵۴ درصد افزایش یافت

بانک مرکزی ایران اعلام کرد: بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در دی ماه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۵۰,۷ و ۵۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی که از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران معامله شده ۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱,۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۷۰ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۹۹ به ترتیب ۱۷ و ۲۸,۸ درصد افزایش نشان می‌دهند. ۴۹ درصد معاملات متعلق به خانه‌های زیر ۲ میلیارد تومان است.

رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت ایران: به زودی رقم مبتلایان به اومیکرون به به بالای ۳۰ هزار ابتلا در روز می‌رسد

به گزارش همشهری، علی اکبری ساری، رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت گفت: «روزانه حدود دو هزار نفر به تعداد مبتلایان شناسایی‌شده اومیکرون افزوده شده‌ و به نظر می‌رسد طی دو هفته آتی رقم مبتلایان به بالای ۳۰ هزار عدد ابتلا در روز برسد.» ساری در ادامه افزود: «معنی این موضوع این است که ما به زودی در آستانه پیک ششم کرونا قرار خواهیم گرفت که با سویه اومیکرون اتفاق خواهد افتاد. همچنین آمار بستری‌ها هم به همین نسبت افزایش خواهد داشت.» رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت گفت: «هم‌اکنون نیز آمار بستری‌ها در بیمارستان‌ها و در بخش‌ مراقبت‌های ویژه در حال افزایش است. این موضوع علامت خطر مهمی است که ظرف چند هفته آینده اومیکرون شیوع بالایی پیدا کند.» عضو کمیته علمی مقابله با کرونا پیش‌بینی کرد که چند هفته بعد از آغاز موج ششم کرونا در ایران ممکن است آمار تعداد جانباختگان نیز افزایش یابد و مجدداً سه‌رقمی شود. علی اکبری ساری گفت: «تا زمانی که همه‌گیری در همه کشورها کنترل نشود کرونا از بین نخواهد رفت و نباید امیدی به پایان کرونا داشته باشیم.»

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران: تولید نفت تا پایان اسفند به پیش از تحریم‌ها برمی‌گردد

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: هم‌اکنون هیچ‌گونه مشکلی برای تولید نفت وجود ندارد و بر اساس تعهد و مأموریت، شرکت ملی نفت ایران باید تا پایان اسفندماه، تولید نفت را به‌میزان پیش از تحریم‌ها برساند. گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام بعد از یک وقفه سه روزه که به‌سبب سال نویِ مسیحی ایجاد شد از دوشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی از سر گرفته شده است. دیپلمات‌ها از همه طرف‌های حاضر در مذاکرات اظهار امیدواری کرده‌ بودند که تا پایان ماه جاری یا حداکثر تا اوایل فوریه/ بهمن در روند مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شود. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در مصاحبه با رسانه‌های روسیه گفته است چنانچه مذاکرات احیای برجام با سرعت فعلی پیش برود حصول توافق تا پایان فوریه (۹ اسفند) کاملاً واقع‌بینانه است. لغو تحریم‌های نفتی در ازای بازگشت ایران به تعهداتش در توافق ۲۰۱۵ از مهم‌ترین موارد اختلاف در مذاکرات وین است.

بانک مرکزی: پول الکترونیکی «رمزریال» به‌زودی در دسترس مردم قرار می‌گیرد

مصطفی قمری‌وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد پول تازه‌‌ای به نام «رمزریال» در کنار سایر ابزارها برای پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت بانک، همراه بانک و غیره به دست مردم می‌رسد. به گفته قمری‌وفا «رمزریال» شکل دیگری از اسکناس است با این تفاوت که به صورت کاملاً دیجیتال در اختیار مردم قرار می‌گیرد. مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت ویژگی‌های این ابزار جدید پولی، سرعت بالاتر در انجام پرداخت از سوی مشتری و امنیت بالاتر و فراهم شدن فضایی نوین برای توسعه تجارت الکترونیک است. بر همین اساس در «رمزریال» اصل و ذات پول به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین بانکی نیست تراکنشی هم که با رمزریال انجام می‌شود، کسبه بلافاصله می‌توانند وجوهاتش را دریافت کنند و پرداخت نیز برای مردم به‌صورت آنی انجام می‌شود.

طبق آمار رسمی نرخ تورم کل کشور در دی ماه ۱۴۰۰ برابر ۴۲,۴ درصد است

مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ تورم کل کشور در دی ۱۴۰۰ برابر با ۴۲,۴ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۱,۶ درصد برای دهک نهم تا ۴۵,۲ درصد برای دهک‌های اول و دوم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین۵۵,۷ درصد برای دهک دهم تا ۵۶,۵ درصد برای دهک دوم است. تغییرات تورم دوازده ماهه در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین۳۳,۷ درصد برای دهک اول تا ۳۸,۴ درصد برای دهک دهم است. بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در دی ماه به ۳,۶ واحد درصد رسیده که نسبت به ماه قبل (۳,۴ واحد درصد) ۰,۲ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰,۴ واحد درصد کاهش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ۱,۱ واحد درصد کاهش داشته است.