نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار کپسول آتش‌نشانی در بخش مراقبت‌های ویژه‌ بیمارستان امام سجاد یاسوج یک کشته و هشت مجروح بر جای گذاشت

انفجار یک کپسول آتش‌نشانی در برابر درِ بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بیمارستان ۲۰۰ تخت‌خوابی "امام سجاد" یاسوج یک کشته و هشت مجروح برجای گذاشت. محمد غلام‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که انفجار ساعت ۱۶ رخ داد. به گفته غلام‌نژاد، بر اثر انفجار کپسول آتش‌نشانی مردی ۳۷ ساله که همراه بیمار بود و هشت تن دیگر، از جمله دو زن و شش مرد مجروح شدند. مصدومیت این هشت تن سطحی گزارش شده است. علت انفجار هنوز مشخص نیست. رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفته که کپسول آتش‌نشانی ۴۰ روز پیش شارژ شده و تاریخ انقراض آن ۱۴۰۲ بوده است.

کودک ۱۴ ساله کرُد در اشنویه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد

ماموران امنیتی اُشنویه پنجشنبه ششم بهمن بدون ارائه حکم قضایی یک کودک ۱۴ ساله به نام کومار شابویی را در منزلش بازداشت کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در این رابطه نوشته است ماموران امنیتی در مراجعه به منزل خانواده این کودک ۱۴ ساله، وسائل شخصی کومار شابویی و خانواده‌اش از جمله گوشی‌های تلفن همراه را با خود برده‌اند. درباره علت بازداشت کومار شابویی، اتهام انتسابی به او و محل نگهداری او اطلاعاتی در دست نیست. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بازداشت کومار شابویی را «ناپدید سازی قهری» خوانده است.

فرانسه و عراق قرارداد همکاری‌های جامع استراتژیک امضا کردند

روز پنجشنبه ۲۶ ژانویه / ششم بهمن، امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، و محمد شیاع السودانی، رییس‌جمهور عراق، مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌های استراتژیک را با هدف بهبود همکاری‌های اقتصادی عراق با پاریس، به ویژه در حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل عمومی، امضا کردند. به گزارش رویترز، به نقل از بیانیه کاخ الیزه در نخستین ساعات روز جمعه ۲۷ ژانویه، پاریس و بغداد همچنین معاهده‌ای در راستای تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های امنیت، مبارزه با فساد، انرژی‌های تجدیدپذیر و امور فرهنگی امضا کردند. در این بیانیه آمده است که «ماکرون و شیاع السودانی بر تعهدات خود نسبت به تکمیل شبکه بزرگ پروژه‌های زیرساختی بر مبنای دانش فرانسه پافشاری کردند. در زمینه انرژی‌های جایگزین، دو طرف تعهد خود نسبت به اجرای پروژه انرژی‌های چندگانه مبتنی بر انرژی خورشیدی و سرمایه‌گذاری در بخش گاز را تصریح کردند.»

آذر منصوری، فعال اصلاح‌طلب: چشم‌اندازی برای شکل‌گیری گفت‌وگو با سران نظام نمی‌بینم

آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت، از احزاب اصلاح‌طلب در ایران درباره توقف نشست‌های اصلاح‌طلبان با سران نظام توضیحاتی ارائه داد. منصوری با تأیید این‌که «در اعتراضات اخیر اصلاح‌طلبان به جلساتی دعوت شدند»، گفت: «اصلاح‌طلبان به‌عنوان مدافعان همیشگی گفت‌وگو سال‌هاست که پیشنهاد گفت‌وگوی ملی را به حاکمیت داده‌اند.» به‌گفته منصوری تأکید اصلاح‌طلبان در این جلسات این بود که «صدای اعتراض مردم را بشنوید و دست به اصلاحات جدی در شیوه حکمرانی بزنید». با این‌حال او افزوده است که این جلسات «بیشتر گفت‌وشنود است تا گفت‌وگو» و جلسات «در کیفیت و سطحی نبود که تأثیر ملموسی در رویکردها، رفتارها و سیاست‌گذاری‌ها داشته باشد». آذر منصوری از جمله موضوعاتی که اصلاح‌طلبان در جلسات با سران نظام مطرح کرده‌اند را خودداری از صدور احکام سنگین، اصلاح قانون حجاب متناسب به اقتضائات امروز، احیای دیپلماسی و تعامل سازنده با جهان و تغییر در نگاه یک‌سویه به شرق عنوان کرد. با این حال این فعال اصلاح‌طلب گفت: «با توجه به نوع مواجهه با اعتراضات اخیر من چشم‌اندازی برای شکل‌گیری گفت‌وگو و نه گفت‌وشنود نمی‌بینم.» پیش از این، محمد اشرفی اصفهانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته بود که در جریان اعتراضات سراسری، شورای عالی امنیت ملی دو بار از گروهی از اصلاح‌طلبان دعوت کرد تا نظراتشان را در مورد ریشه‌های اعتراض مردم و راه‌های پاسخ به آن بگویند. او گفته بود که «بنا بود اگر آقایان قبول کنند افرادی انتخاب شوند تا خدمت رهبری برسند و با ایشان هم ملاقات کنند تا مسائل روشن‌ترخدمت ایشان گفته شود، اما تا به امروز خبری از این درخواست نشده است.»