ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سید هادی خسروشاهی از متولیان نظام سانسور در ایران در اثر ابتلا به کرونا (کووید ۱۹) درگذشت، تست کرونای برخی دیگر از مقامات و نمایندگان مجلس مثبت بود

به گزارش رسانه‌های داخلی پنجشنبه ۸ اسفند حجت‌الاسلام سید هادی خسروشاهی در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت. او در سال‌های نخست انقلاب نماینده خمینی در وزارت ارشاد اسلامی و از متولیان دستگاه سانسور در ایران بود. بعدها به سفارت واتیکان رسید و مرکز فرهنگی اسلامی در رم را برای گسترش دامنه تبلیغات حکومتی در خارج از ایران تأسیس کرد. احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده قم، محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌ جمهوری اسلامی، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران از شخصیت‌های سیاسی‌اند که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده است. ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده مجلس از دامغان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صبح پنجشنبه در مصاحبه با اعتماد گفته بود که احمد امیرآبادی فراهانی با حال بد در مجلس حاضر شد و دیگران را به کرونا آلوده کرد. امیرآبادی فراهانی از انجام تست کرونا سر باز می‌زند.

هند پروازهای ایران را به تعلیق درآورد

پنجشنبه ۸ اسفند شرکت هواپیمایی «هما» خبر داد که سازمان هواپیمایی کشوری هندوستان در بخشنامه‌ای از تاریخ ۷ اسفند، تمامی پروازها از ایران به این کشور را به حالت تعلیق در آورده است. در پی تعلیق پروازها به هند، مسئولان شعبه «هما» در هندوستان در نامه‌ای درخواست انجام سه پرواز فوق‌العاده در روزهای ۹، ۱۲ و ۱۵ اسفند را ارائه کرده‌اند اما تاکنون پاسخی به این درخواست داده نشده است. در صورت موافقت با انجام این سه پرواز فوق‌العاده، در مسیر تهران به بمبئی، فقط مسافران هندی و مسافران ایرانی با ویزای اقامت هند و ویزای دانشجویی به شرط نداشتن بیماری پذیرش خواهند شد و در مسیر بمبئی به تهران نیز فقط مسافران ایرانی پذیرش خواهند شد. با شیوع کروناویروس جدید در ایران ترکیه، پاکستان، عراق، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و گرجستان و تاجیکستان قزاقستان کویت و اردن مرزهای خود با ایران را بسته‌اند. هواپیمایی قطر ایرویز بعد از شیوع کرونا در ایران و کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تمام مسافرانی را که از این دو کشور به قطر سفر می‌کنند، برای ۱۴ روز قرنطینه می‌کند.

طالبان اعلام کرد پس از امضای توافق صلح با آمریکا، دولت افغانستان پنج هزار زندانی این گروه را آزاد می‌کند

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، پنجشنبه ۲۷ فوریه/ ۸ اسفند در جمع خبرنگاران گفت توافقنامه صلح بین ایالات متحده و طالبان شنبه آینده به امضا می‌رسد و سپس دولت افغانستان پنج هزار زندانی طالبان را آزاد می‌کند. شاهین تاکید کرد که آزادی پنج هزار زندانی طالبان یکی از گام‌های لازم برای ایجاد اعتماد میان دو طرف برای آغاز گفت‌وگوهای بین افغان خواهد بود. بر اساس توافق با آمریکا قرار است این گفت‌وگوها ۱۰ مارس/۲۰ اسفند آغاز شود. پنج روز پیش آمریکا از آغاز طرح ۷ روزه کاهش خشونت در افغانستان خبر داد و اعلام کرد که پس از پایان این دوره، توافقنامه میان آمریکا و طالبان امضاء خواهد شد. زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با انتشار پیامی در توئیتر از به‌ تعویق افتادن مراسم تحلیف اشرف غنی تا ۹ مارس /۱۹ اسفند سال جاری، یک روز مانده به گفت‌وگوهای بین افغان خبر داد. ارگ در بیانیه‌ای شایعات درباره شیوع ویروس کرونا، تنگنای زمانی برای حضوریابی مهمان‌های خارجی و نیاز به آمادگی‌های بیشتر فنی برای برگزاری مراسم با شکوه را از دلایل عمده تاخیر در برگزاری مراسم تحلیف غنی عنوان کرد.

مرگ دو برادر هنرمند در #لاهیجان و #لنگرود بر اثر ابتلاء به #کرونا

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، «#محمد_جمشیدی» و «#مجید_جمشیدی» دو برادر هنرمند ساکن لنگرود و لاهیجان به فاصله‌ی کمتر از دو هفته در اثر ابتلاء به #ویروس_کرونا جان خود را از دست داده‌اند. #عزیز_قاسم‌زاده فعال صنفی معلمان و خواننده موسیقی سنتی در یادداشتی این خبر را تائید کرد. او نوشت: «محمد جمشیدی نوازنده و مدرس پیشکسوت سنتور دو هفته پیش در اثر عارضه‌ی خانمان‌سوز کرنا به هفت هزارسالگان کوچید و امروز هم برادرش مجید جمشیدی نوازنده و مدرس سنتور و مدیر آموزشگاه سماع لنگرود به دیار باقی شتافت». عزیز قاسم‌زاده ضمن شرح همکاری خود با این دو هنرمند پرسیده است: «به راستی مرگ دو هنرمند از یک خانواده نشانه‌ی چیست؟ سونامی کرونا بیخ گوش ماست. خطر خاموشی که وقتی می‌آید هیچ کس سرنوشت غایی خود را در مصاف با این بیماری نمی‌داند.» طبق آخرین آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت تا کنون ۲۶ تن در اثر ابتلاء به ویروس کرونا جان باخته‌اند و بیش از ۲۴۰ تن نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند. اسماعیل میرغضنفری، فرماندار شهر لاهیجان مرگ سه تن بر اثر کرونا در این شهرستان را تأیید کرد. چهار بیمار دیگر مشکوک به ابتلا به کرونا نیز درگذشته اند که هنوز علت قطعی مرگ آنها مشخص نیست. نرجس خانعلی‌زاده، پرستار بیمارستان میلاد لاهیجان نیز مشکوک به ابتلاء به کرونا بود اما هنوز علت اصلی مرگ او نیز مشخص نشده است.

#ضیاء_نبوی به دلیل تب و لرز در بهداری #زندان بستری شد

#ضیاء_نبوی، #فعال_دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی که روز ششم اسفند توسط مأموران امنیتی بازداشت شده بود، با احتمال ابتلا به #ویروس_کرونا در بهداری زندان بستری شد. #بهاره_هدایت، فعال دانشجویی و #زندانی_سیاسی سابق، روز پنج‌شنبه هشتم اسفند با انتشار توئیتی در حساب کاربری توئیتر خود از بستری شدن ضیاء نبوی همراه با تب و لرز شدید در بهداری زندان خبر داد. بنا بر گزارش‌های منتشر شده، حکم بازداشت ضیاء نبوی از سوی شعبه چهارم #دادسرای_مقدس زندان اوین صادر شده اما از محل دقیق نگهداری این فعال دانشجویی کماکان اطلاعی در دست نیست. در روزهای اخیر گزارش‌هایی در باره شیوع ویروس کرونا در برخی زندان‌های ایران منتشر شده است. در همین راستا بسیاری از خانواده‌های زندانیان سیاسی با انتشار دادخواست و ارسال نامه به مسئولان قضایی، برای حفظ جان فعالان در بند، خواستار آزادی یا اعطای مرخصی به این زندانیان شده‌اند. #محمود_صادقی، نماینده تهران در مجلس که خودش گفته است تست ابتلایش به کرونا مثبت اعلام شده، روز ششم اسفند ماه با انتشار مطلبی در حساب کاربری توئیتر خود از #ابراهیم_رئیسی، رئیس #قوه_قضاییه خواست تا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان، به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهند. به دلیل وضعیت نامطلوب بهداشتی و کمبود امکانات و همچنین تراکم بالای جمعیت زندانیان در زندان‌های سراسر ایران، در مورد احتمال شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها، به مسئولان و مقامات قضایی هشدار داده شده است.

وزارت بهداشت تعداد قطعی مبتلایان به کووید ۱۹ را ۲۴۵ نفر و تعداد جانباختگان را ۲۶ نفر اعلام کرد

سخنگوی وزارت بهداشت پنجشنبه ۸ اسفند تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در ایران را ۲۴۵ نفر و تعداد جانباختگان در اثر ابتلا به این بیماری را ۲۶ نفر اعلام کرد. کیانوش جهانپور گفت: «از روز گذشته تاکنون با توجه به افزایش آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا، ۱۰۶ ابتلای قطعی تشخیص داده شده و در این بازه زمانی ۷ نفر فوت کرده‌اند. در نتیجه در مجموع ۲۴۵ نفر ابتلای قطعی و ۲۶ نفر فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور داریم.» سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت‌وگو با ایرنا گفت: «از این ۱۰۶ ابتلای قطعی، ۳۸ نفر در تهران، ۲۳ نفر در گیلان، ۷ نفر در قم، یک نفر در همدان، ۸ نفر در اصفهان، ۷ نفر در مازندران، ۵ نفر در اردبیل، ۳ نفر در البرز، یک نفر در خراسان رضوی، ۳ نفر در سمنان، ۲ نفر در کرمانشاه، ۳ نفر در لرستان، یک نفر در کردستان، یک نفر در یزد، یک نفر در آذربایجان غربی و ۲ نفر در آذربایجان شرقی تشخیص داده شده است.»

۵۰ تن از سیاستمداران سرشناس سابق در اروپا از «معامله قرن» ترامپ انتقاد کردند: آپارتاید است

به گزارش دویچلند فونک ۵۰ تن از سیاستمداران سرشناس سابق در اروپا در نامه‌ای با طرح صلح خاورمیانه ترامپ برای خاورمیانه که به «معامله قرن» مشهور است مخالفت کردند. این سیاستمداران که در بین آن‌ها نام زیگمار گابریل، وزیر خارجه سابق آلمان، خاویر سولانا، دبیرکل سابق ناتو و همچنین ژان کلود یونکر، رئیس سابق پارلمان اروپا به چشم می‌خورد، در نامه خود معامله قرن را نقض‌کننده توافق‌های بین‌المللی در روند صلح خاورمیانه و در تقابل با قطعنامه‌های سازمان دانسته و اعلام کرده‌اند که عملی شدن این طرح به معنای حصر دائمی فلسطین است و سبب می‌شود که ارتش اسرائیل این مناطق را به طور دائمی تحت کنترل خود درآورد که به نظر امضاءکنندگان این نامه یادآور سیاست‌های تبعیض‌آمیز در آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید است. رهبران پیشین اروپایی در این نامه از اتحادیه اروپا خواستند با نفی معامله قرن مانع از اجرای آن شود. دوشنبه آینده انتخابات پارلمانی اسرائیل برگزار می‌شود. بنیامین نتانیاهو وعده داده است که شهرک‌سازی در کرانه باختری را با احداث ۳۵۰۰ واحد مسکونی از سر بگیرد. اجرای این طرح به معنای تجزیه کرانه باختری به دو بخش جدا از هم است.

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش: ویروس کرونا فروش صنف را به یک چهارم کاهش داد

محمدرضا باباخانی، رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش پنجشنبه ۸ اسفند در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد که با شیوع کروناویروس جدید در ایران و واهمه مردم از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در چند روز گذشته فروش چلوکبابی‌ها در ایران به کمتر از یک چهارم رسیده است. مردم حاضرند گرسته بخوابند اما چلوکباب و چلوخورش رستوران‌ها را نخورند. باباخانی گفت بسیاری از رستوران‌ها نمی‌توانند حقوق اسفند پرسنل خود را پرداخت کنند. رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش در ادامه این مصاحبه با توجه به کسادی بازار در ایام قبل از نوروز، خواهان همبستگی اصناف با یکدیگر شد: «مردم و کسبه باید به یکدیگر رحم کنند. موعد چک بسیاری از افراد فرا رسیده، معضل پرداخت اجاره‌خانه و بسیاری از هزینه‌ها را فقط با تفاهم می‌توان برطرف کرد.» باباخوانی خواهان مساعدت دولت در پرداخت قبوض آب و برق و مالیات‌ها شد.

نماینده مجلس: قرنطینه تهران واجب است

ابوالفضل حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پنجشنبه ۸ اسفند در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت با توجه به شیوع کروناویروس جدید در ایران قرنطینه تهران یک امر ضروری است اما تاکنون تصمیمی در این زمینه گرفته نشده. به گفته حسن‌بیگی مسئولان از آن واهمه دارند که با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها ساکنان تهران به طرف شهرهای شمالی ایران روانه شوند و کروناویروس استان‌های گیلان و مازندران و گلستان را بیشتر به خطر بیندازد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «دوستان ما در مجلس نسبت به حرکت این جمعیت کثیر به طرف شمال واقعا نگران و ناراحت هستند که این می‌تواند یک خطر بزرگ باشد و یک سونامی در کشور ایجاد کند و میلیاردها دلار باید از دنیا کمک بگیریم و برای مقابله با این قضیه قرض کنیم. این مساله را باید جدی بگیریم.»

کرونا قیمت نفت را حدود ۴ درصد کاهش داد

به سبب نگرانی از شیوع کروناویروس جدید و افت تقاضای جهانی نفت، قیمت نفت خام در پایان معاملات چهارشنبه بیش از ۲ درصد و در آغاز معاملات روز پنجشنبه ۱,۵ درصد سقوط کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز در پایان معاملات چهارشنبه ۲۶ فوریه/ ۷ اسفند قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، ۱,۵۲ دلار یا ۲,۷ درصد سقوط کرد و در پایان روز به قیمت ۵۳,۴۳ دلار بسته شد. در آغاز معاملات پنجشنبه ۲۷ فوریه/ ۸ اسفند شاخص قیمت نفت خام ۶۰ سنت یا ۱,۱۲ درصد افت کرد و به ۵۲,۸۳ دلار در هر بشکه رسید.

الهام شیخی، #فوتسالیست_قمی در اثر ابتلاء به #کرونا درگذشت

الهام شیخی فوتسالیست قمی در اثر ابتلاء به #ویروس_کرونا درگذشت. کریم بهرامی، رییس هیات فوتبال استان قم گفته است شیخی ۱۰ روز پیش در بیمارستان بستری شد و روز چهارشنبه هفتم اسفند جان باخت. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) در این باره نوشت: «متاسفانه جامعه ورزش هم در اثر ویروس کرونا داغدار شد. الهام شیخی، فوتسالیست قمی در اثر ابتلا به کرونا ویروس درگذشت.» باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما هم نوشت «شنیده می‌شود که ابتلا به ویروس کرونا علت درگذشت این فوتسالیست بوده است». باباطاهر، مربی #الهام_شیخی پس از انتشار خبر مرگ او روز پنجشنبه هشتم اسفند به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «روز گذشته (چهارشنبه) ناگهانی دیدم که شاگردانم در گروه‌مان عکس و خبر فوت خانم شیخی را فرستادند. از این موضوع خیلی ناراحت شدم اما هنوز با خانواده‌اش صحبتی نکرده‌ام و فقط از یکی از بازیکنانم شنیدم که بیمار بوده و مدتی هم #قرنطینه بوده است تا اینکه دیروز فوت کرد.» شیوع #ویروس_کرونا در ایران از #شهر_قم آغاز شد و به گفته‌ی نماینده قم در مجلس بیش از ۵۰ تن در این شهر در اثر ابتلاء به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. این آمار با تکذیب ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت روبرو شد. حریرچی یک روز پس از تکذیب این خبر، با انتشار ویدیویی اعلام کرد خود به ویروس کرونا آلوده شده و تحت قرنطینه قرار دارد. بنا بر آمار رسمی، تا کنون ۲۶ تن بر اثر بیماری کرونا (covid-19) فوت کرده اند و ابتلای ۲۴۷ تن به این بیماری تأیید شده است.