ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وخامت حال سپیده قلیان در زندان: مسئولان از دادن مرخصی به او سر باز می‌زنند

بر اساس گزارش‌های منتشرشده به نقل از خانواده سپیده قلیان، زندانی سیاسی، او باردیگر در زندان اوین به کرونا مبتلا شده و به‌رغم بروز نشانه‌های حاد کووید-۱۹ از جمله مشکلات ریه از هفته گذشته، مسئولان زندان از دادن مرخصی استعلاجی به او خودداری می‌کنند. طبق این گزارش‌ها سپیده قلیان در دو هفته گذشته علاوه بر داشتن علائمی مانند تب، بدن‌درد و کلیه درد با مشکلات گوارشی ناشی از اعتصاب غذا از جمله استفراغ خونین و خونریزی معده مواجه بوده است و ادامه این شرایط جان او را تهدید می‌کند. سپیده قلیان از محکومان پرونده اعتراضات شرکت «هفت‌تپه خوزستان» است و پیشتربارها از سوی ماموران امنیتی بازداشت و زندانی شده بود. این کنشگر مدنی پیش‌تر، بند نسوان زندان مرکزی بوشهر را که به آن تبعید شده بود، جهنمی توصیف کرد که در آن زنان زندانی را در شرایط غیرانسانی نگه می‌دارند و شکنجه می‌کنند. این دومین بار بود که سپیده قلیان در مورد شکنجه در زندان‌های ایران افشاگری کرد. در سال ۱۳۹۷، فیلمی به نام «طراحی سوخته»، حاوی اعترافات سپیده و برخی دیگر از فعالان کارگری از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. سپیده قلیان پس از پخش این فیلم اعلام کرد که هم او و هم اسماعیل بخشی، فعال کارگری، شکنجه شده‌اند و اعترافات تحت فشار گرفته شده است.

اوکراین با روسیه در «گومل» گفت‌وگو می‌کند، دستور آماده‌باش پوتین به «نیروهای بازدارنده هسته‌ای»

در تازه‌ترین تحولات در پیوند با حمله نظامی روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در یک سخنرانی نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور را به حالت اماده‌باش درآورد. رویترز گزارش کرده است که این بخش از سخنان پوتین از تلویزیون دولتی پخش شده است. رئیس جمهوری روسیه که شامگاه بیست و چهارم فوریه دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد، تحریم‌های وضع شده ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر را «غیرقانونی» خواند. پیش از اینکه رسانه‌ها از «آماده باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای» روسیه خبر بدهند، یک هیئت از روسیه به بلاروس رفته بود تا با یک هیئت از اوکراین دیدار کند. هیئت اوکراینی اما حاضر به گفت‌وگو در بلاروس نشد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اما عصر روز یکشنبه در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که با همتای خود در بلاروس تماس گرفته و برای مذاکره با نمایندگان روسیه در «گومل» واقع در نقطه مرزی بلاروس و اوکراین اعلام آمادگی کرده است. رئیس‌جمهوری اوکراین پیشتر گفته بود که تنها در یک کشور بی‌طرف حاضر است با هیئت روسی مذاکره کند. با این حال او در پیامش گفت که حاکم بلاروس به او اطمینان داده مانع به حرکت درآمدن بالگردها، راکت‌ها و جنگ‌افزارهای روسیه در خاک بلاروس شود.

حسین رونقی اعتصاب غذای خشک کرده است

حسن رونقی، برادر حسین رونقی، فعال مدنی در ایران که توسط ماموران امنیتی ربوده شده است، از تماس او با خانواده و اعتصاب خشک در بازداشت خبر داد. حسن رونقی در توییتر نوشت: «حسین با خانه تماس گرفت باهاش حرف زدم . از روز ربوده شدن اعتصاب خشک کرده است و زیاد سرحال نبود. بهش گفتم اعتصابت رو بشکن برات خطرناکه در جواب فقط سکوت کرد.» ماموران امنیتی چهارم اسفند حسین رونقی را ربودند و یک روز بعد به محل سکونت او رفتند. به گفته اعضای خانواده رونقی، ماموران تمامی وسایل شخصی این فعال مدنی را جستجو کردند، لپ‌تاب و بخشی از وسایل او را با خود بردند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید اگر غرب و آمریکا به «خطوط قرمز معقول» جمهوری اسلامی احترام بگذارند، توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن است

در ادامه اظهارنظر مقام‌های ایرانی درباره احتمال بازگشت به برجام، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که «ایران هیچ ضرب الاجلی را قبول نمی‌کند». صبح امروز «نور نیوز»، وابسته به دبیرخانه شورای امنیت ملی، از بازگشت علی باقری کنی، سرپرست هیئت مذاکره کننده ایران به وین «با دستور کار مشخص برای پیگیری مذاکرات با هدف حل مشکلات باقی مانده که حصول توافق را با چالش‌های مهمی مواجه نموده» خبر داد. شامگاه روز شنبه نیز حسین امیرعبداللهیان از «آمادگی ایران برای توافق فوری با رعایت خطوط قرمز» خبر داده بود. خطیب‌زاده هم بعدازظهر یک‌شنبه در اظهارنظری مشابه گفت: «اگر طرف‌های مقابل به خطوط قرمز معقول و مشروع جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارند و تصمیمات سیاسی را اخذ کنند مطمئن باشند که در کوتاه‌ترین زمان جمع‌بندی توافق ممکن است». او همچنین در واکنش به تعیین ضرب الاجل ایالات متحده آمریکا برای بازگشت ایران به برجام مدعی شد که «جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ ضرب الاجلی را از جانب هیچ کشوری نپذیرفته است.». سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «اکنون در موقعیتی قرار داریم که گفت‌وگو‌های وین به موقعیت تصمیم‌های سیاسی جدیدی از جانب امریکا و طرف‌های غربی رسیده است».

وضعیت جسمانی محمد هوشنگی، زندانی سیاسی کُرد در زندان ارومیه پس از پنج روز اعتصاب غذا وخیم است

به گفته یک منبع مطلع وضعیت جسمانی محمد هوشنگی، زندانی سیاسی در زندان ارومیه که از دی ماه سال ۱۳۹۹ با حکم بازداشت موقت در زندان نگهداری می‌شود، رو به وخامت است. هوشنگی که به اتهام همکاری با «احزاب کُرد» بیش از ۱۴ ماه است در بازداشتگاه محبوس است، از دوم اسفند در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زد. این منبع مطلع به زمانه گفت ماموران امنیتی از یک روز قبل، شنبه هفتم اسفند هوشنگی را به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند و جان این زندانی در خطر است. جمعیت حقوق بشر کردستان ۲۷ بهمن ماه به نقل از «یک منبع نزدیک به خانواده هوشنگی»، گزارش کرده بود: علیرغم سپردن وثیقه سنگین ۲ میلیارد تومانی، اطلاعات سپاه پاسداران از آزادی این زندانی سیاسی جلوگیری کرده است. هوشنگی ۲۱ دی ماه سال ۱۳۹۹ همراه با فرزاد سامانی، ساکار عینی و چند دانشجو و فعال مدنی کُرد دیگر بازداشت شد و به مدت شش ماه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه محبوس بود و پس از آن به زندان مرکزی اورمیه منتقل شد. فرزاد سامانی که همزمان با هوشنگی بازداشت شده بود، ۲۳ بهمن ماه با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد. ساکار عینی نیز ۲۱ بهمن ماه با وثیقه ۲ میلیارد تومانی از زندان بیرون آمد.

تداوم اعتراض معلمان حق‌تدریس: یک هفته است در تهران هستیم اما کسی صدای ما را نمی‌شنود

صدها معلم حق التدریسی صبح یک‌شنبه هشتم اسفند ماه مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. معلمان معترض که یک هفته است از شهرهای مختلف به تهران آمده‌اند، خواستار استخدام در آموزش و پرورش هستند. این معلمان می‌گویند براساس قانون باید روند استخدامی‌شان آغاز شود اما وزارتخانه از انجام این کار خودداری کرده است و با هماهنگی با سازمان اموری و استخدامی، احکام آن ها را صادر نمی‌کند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از معلمان معترض نوشت: یک هفته است با تمام مشکلات در تهرانیم و به تمام نهادهای ذیربط مراجعه کرده‌ایم، اما هیچ پاسخی به ما نداده‌اند. خواسته ما «روشن شدن وضعیت استخدامی» و تعیین تکلیف است. در بین ما خانم‌های باردار و همکاران بیمار هستند که با مشقت فراوان به تهران آمده‌اند و در این یک هفته به همه مقامات مسئول مراجعه کرده‌اند. این معلمان می‌گویند: ما ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر در سراسر کشور هستیم که مطالبه ما صادر شدن احکام پیمانی است؛ ما همه دوره‌ها را گذرانده‌ایم، اکنون نیز کلاس داریم. همه مراحل لازم را طی کرده‌ایم اما هیچ اقدامی برای تعیین تکلیف استخدامی ما نمی‌شود. وزارت آموزش و پرورش ایران به رغم اینکه با کمبود معلم روبرو است، از استخدام معلمان ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و معلمان حق تدریس خودداری می‌کند.

کره شمالی با پرتاب یک موشک بالستیک آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفت

مقامات نظامی کره جنوبی و ژاپن یکشنبه ۲۷ فوریه/۸ اسفند از پرتاب یک موشک بالستیک توسط کره شمالی خبر دادند. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گزارش داد که کره شمالی یک موشک بالستیک «مشکوک» را از موقعیتی در نزدیکی سنان، جایی که فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ در آن قرار دارد، به سمت دریای سواحل شرقی خود شلیک کرده است. کره‌شمالی پیشتر از محل فرودگاه هم برای انجام آزمایش‌های موشکی استفاده کرده بود؛ از جمله پرتاب یک جفت موشک بالستیک کوتاه‌برد که در ۱۶ ژانویه شلیک شدند. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی ارتفاع شلیک موشکی که روز یکشنبه پرتاب شد را نزدیک به ۶۲۰ کیلیومتر و برد آن را ۳۰۰ کیلومتر اعلام کرد. تحلیل‌گران می‌گویند به خاطر عدم تطابق این ارقام با آزمایش‌های قبلی، برآورد می‌کنند که کره شمالی این‌بار یک موشک بالستیک میان‌برد را روی یک مسیر «بالا» شلیک کرده است. نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن در بیانیه ای تلویزیونی کره‌شمالی را به تهدید امنیت ژاپن، منطقه و جامعه بین‌المللی متهم کرد. مقام‌های سئول و توکیو می‌گویند در حالی که جامعه بین‌المللی درگیر تهاجم روسیه به اوکراین است، پیونگ یانگ قصد دارد از تمرکز توجه‌ها بر اوکراین برای دست زدن اقدامات «تحریک‌آمیز» سوءاستفاده کند. درعین حال فرماندهی ارتش ایالات متحده آمریکا در اقیانوس آرام به‌رغم محکوم کردن این آزمایش و درخواست توقف «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» از کره‌شمالی، اعلام کرد این پرتاب تهدید فوری‌ای ایجاد نمی‌کند. کره شمالی در ۳۰ ژانویه سال جاری بزرگترین موشک آزمایش شده از سال ۲۰۱۷ را پرتاب کرد. این آزمایش با شلیک موشک بالستیک میان برد Hwasong-12 انجام شد که تا ارتفاع ۲هزار کیلومتر و برد ۸۰۰ کیلومتری را پیمود.