نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانادا ۱۲ مقام سپاه و امنیتی جمهوری اسلامی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا دوشنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه اعلام کرد که این کشور ۱۲ مقام سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران را به دلیل دست داشتن در «نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر» تحریم کرد. مرتضی میرآقایی فرمانده نیروی بسیج در سنندج، اسماعیل زارعی کوشا فرماندار استان کردستان، سیدصادق حسینی، فرمانده نیروی بیت‌المقدس در استان کردستان و رحیم جهانبخش، فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی از جمله تحریم‌شدگانی هستند که در سرکوب اعتراضات غرب ایران نقش داشتند. براین اساس دارایی‌های افراد تحریم‌شده در کانادا مسدود می‌شود و از ورود آن‌ها به این کشور جلوگیری خواهد شد. دفتر وزیر امور خارجه کانادا گفته است که این کشور با شرکای بین‌المللی خود در پاسخ به رفتار بسیار بد جمهوری اسلامی با مردم ایران، همکاری می‌کند. کانادا در چند ماه اخیر بارها مقامات جمهوری اسلامی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرده است.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه مسئولیت گرانی ارز را به گردن دولت قبلی انداخت و گفت دستور دادند که سیاست بانک مرکزی ادامه یابد

حجت‌الاسلام حسین طائب، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس سابق اطلاعات سپاه در مراسمی در دانشگاه علم و صنعت در مورد علت گرانی ارز در ایران گفت: «باید یک زمانی به مسایل دوره قبل در خصوص بانک مرکزی رسیدگی شود، ولی الان وقتش نیست.» او گفت: «به رئیس بانک مرکزی هشدار دادیم که ذخایر در حال خالی شدن است و او هم پذیرفت، ولی به او دستور دادند که سیاست بانک مرکزی ادامه یابد.» حسین طائب در مورد وضعیت بد اقتصادی کشور گفت: «جنگ ترکیبی یک روزه دو روزه نیست، بلکه طولانی است. [آمریکا] الان دنبال این است که مسایل را از اغتشاشات به مسایل امنیتی بیاورد گام دیگر آن‌ها ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی است.» او افزود: «مسأله ارز باید حل شود؛ به هر حال جنگ است و دولت باید خود را قوی کند و موفق شود.» تقریباً هیچ‌کدام از مسئولان حکومتی مسئولیت گرانی ارز را به‌عهده نمی‌گیرند و در بهترین حالت این مسئولیت را به گردن دولت قبلی می‌اندازند. روز گذشته، یکشنبه ۷ اسفند قیمت دلار در بازار آزاد تهران یک رکورد تاریخی ثبت کرد و به ۶۰ هزار و ۱۵۰ تومانی رسید. در پی این رویداد بانک مرکزی ۷۰۰ میلیون دلار، درهم امارات عربی متحده به بازار عرضه کرد. درهم امارات به‌عنوان شریک تجاری عمده ایران نقش مهمی در مبادلات تجاری جمهوری اسلامی دارد. با توجه به این‌که نرخ برابری هر دلار آمریکا مقابل درهم، ۳,۶۷ است، این رقم دو میلیارد و ۵۷۱ میلیون درهم شد و همین موجب گردید تا نرخ فروش درهم از ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان به کمتر از ۱۶ هزار تومان برسد. کاهش قیمت درهم سبب شد تا قیمت دلار آمریکا در روز دوشنبه ۸ اسفند حدود ۳ هزار تومان کاهش پیدا کند و به کانال ۵۷ هزار تومان بازگردد.

گوترش در نشست شورای حقوق بشر: کمپانی‌های نابودگر محیط زیست باید پاسخگو شوند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۲۷ فوریه/ ۸ اسفند بر اهمیت ایجاد چالش‌های قانونی علیه «شرکت‌های مخرب آب و هوا» مانند تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی تاکید کرد و درخواست خود را برای مبارزه با تغییرات اقلیمیی تکرار کرد. گوترش در افتتاحیه نشست شورای حقوق بشر سخنرانی می‌کرد. این نشست قرار است به اعدام، شکنجه و خشونت جنسی در جریان حمله روسیه به اوکراین بپردازد. یهودستیزی، مسلمانان‌ستیزی و آزار و اذیت مسیحیان، نابرابری و تهدید آزادی بیان، از جمله مسائل دیگر این نشست است. گوترش در سخنرانی‌اش تلاش کرد که بر پیوند ناگسستنی حقوق بشر و حفظ محیط‌زیست تاکید کند. او گفت: «حقوق بشر کالای تجملاتی نیست که بتوان آن را تا زمانی که راه حلی همه مشکلات جهان پیدا شد، کنار بگذاریم. رعایت حقوق بشر، راه‌حل بسیاری از مشکلات جهان است. از وضعیت اضطراری آب و هوا گرفته تا استفاده نادرست از فناوری، پاسخ به بحران‌های امروزی در حقوق بشر یافت می‌شود». گوترش قبلاً گفته بود که تولیدکنندگان سوخت فسیلی باید مورد بازخواست قرار گیرند. او گفت: «نزدیک به نیمی از جمعیت جهان در نقاط بحرانی تغییرات اقلیمی زندگی می‌کنند که به سرعت در حال تبدیل شدن به مناطق فاجعه حقوق بشری هستند، جایی که سیل، خشکسالی و طوفان به این معنی است که مردم ۱۵ برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از اثرات تغییرات اقلیمی هستند.» گوترش گفت: «چالش‌های حقوقی علیه شرکت‌های نابودگر اقلیم، گام مهمی رو به جلو است. تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی و حامیان مالی آنها باید یک حقیقت مهم را درک کنند: پیگیری سودهای کلان در شرایطی که بسیاری از مردم امروز و فردا جان و حقوق خود را از دست می‌دهند، کاملاً غیرقابل قبول است.»

شمار پناهجویان کشته‌شده در حادثه سواحل ایتالیا به بیش از ۶۰ نفر رسید

یک روز پس از برخورد قایق حامل پناهجویان به صخره‌ای در سواحل جنوبی ایتالیا، نیروهای امدادگر دوشنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه از یافتن جسد بیش از ۶۰ پناهجو خبر دادند. آن‌ها نگرانند که شمار کشته‌ها همچنان افزایش یابد زیرا ده‌ها نفر همچنان مفقود هستند. این قایق چوبی با ۱۲۰ سرنشین پناهجو، از جمله پناهجویان ایرانی، افغانستانی و پاکستانی روز گذشته، یکشنبه ۷ اسفند / ۲۶ فوریه از ترکیه به مقصد اروپا در حرکت بود که در امواج ساحلی منطقه کالابریای ایتالیا با برخورد به صخره متلاشی شد. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز گذشته با توجه به غرق‌شدن این قایق خواستار اصلاحات در قانون پناهندگی اتحادیه اروپا شد. او اعلام کرد که کمیسیون می‌خواهد همکاری با کشورهای شریک و سازمان‌های بین‌المللی را بهبود بخشد و جست‌وجو و نجات در دریا را گسترش دهد. جورجیا ملونی، نخست‌وزیر راست‌گرای ایتالیا، در رم اعلام کرد که علیه مهاجرت غیرقانونی اقدام خواهد کرد. دولت ایتالیا پیش از این در ماه دسامبر فرمانی را تصویب کرد که به‌شدت استقرار امدادگران غیرنظامی دریایی را محدود می‌کرد.

زلزله ۵,۶ ریشتری در استان ملاطیه ترکیه چند کشته و مجروح بر جای گذاشت

اداره اورژانس و حوادث غیرمترقبه ترکیه اعلام کرد که زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۵,۶ ریشتر ساعت ۱۲ و چهار دقیقه بعد از ظهر دوشنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه به وقت محلی در استان مَلَطیه ترکیه واقع در جنوب شرقی این کشور رخ داد و دست‌کم یک نفر کشته و ۶۹ نفر مجروح شدند. ۲۲ ساختمان نیز فرو ریخت. این زمین لرزه که در استان‌های اطراف هم احساس شد، در عمق ۶,۹۶ کیلومتری زمین رخ داد. مَلَطیه یکی از ۱۱ استانی است که در زلزله شدید ۱۷ بهمن / ۶ فوریه ترکیه و سوریه آسیب دید. این استان در مجاورت استان قهرمان‌مرعش قرار دارد. قهرمان‌مرعش در آن زلزله به‌شدت آسیب دید و تلفات زیادی داد. براساس آمار رسمی، شمار کشته‌شدگان زلزله اخیر در ترکیه به بیش از ۴۴ هزار نفر رسیده است.

عراق به دنبال افزایش واردات گاز از ایران است

احمد العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق از مذاکرات بغداد و تهران برای افزایش صادرات گاز ایران به عراق خبر داد. العبادی گفت صادرات گاز ایران به عراق در سطح گسترده‌ای کاهش یافته و از تولید انرژی در کل عراق ۵ تا ۶ هزار مگاوات کاسته شده بود. سخنگوی وزارت برق عراق افزود این وزارتخانه به‌شکل جدی برای تأمین برق کافی برای این کشور در تابستان تلاش و به همین دلیل برای افزایش صادرات گاز ایران اقدام می‌کند. به‌گفته العبادی، بیشتر نیروگاه‌های عراق با گاز فعالیت می‌کند و هرگونه کمبود گاز بر فعالیت این نیروگاه‌ها تأثیر می‌گذارد. وزارت برق عراق ۹ بهمن / ۲۹ ژانویه در بیانیه‌ای اعلام کرد که توقف در واردات گاز از ایران به‌مدت ۱۲ روز که به‌گفته مقامات جمهوری اسلامی به‌دلیل تعمیر و نگهداری خطوط لوله انتقال گاز بوده است، موجب کاهش ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از سامانه برق بغداد، مناطق مرکزی و فرات میانی شد. صادرات گاز ایران به عراق همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. عدم پرداخت بدهی‌ها از سوی عراق و کمبود انرژی در خود ایران از جمله دلایل این نوسانات بوده است.

با تغییر دوباره فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان، فرمانده کل انتظامی برای این استان خط و نشان کشید

در حالی‌که تظاهرات ضدحکومتی مردم زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد، بار دیگر فرمانده انتظامی این استان تغییر کرد و سرتیپ دوم دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی شهر ری به‌عنوان فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان جایگزین سردار محمد قنبری شد. قنبری در آبان‌ماه گذشته جانشین سردار احمد طاهری شده بود. بدین ترتیب در چهار ماه گذشته سیستان و بلوچستان دو فرمانده انتظامی به خود دیده است. سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی دوشنبه ۸ اسفند در مراسم تودیع و معارفه فرمانده انتظامی جدید سیستان و بلوچستان گفت: «در بحث امنیت با کسی تعارف نداریم. عبور از امنیت خط قرمز ما هست و به کسی اجازه عبور از خط امنیت را نمی‌دهیم.» رادان با بیان این‌که «دستگاه‌های انتظامی و امنیتی برای توسعه سیستان و بلوچستان و تقویت رشد اقتصادی در این استان به‌دنبال ایجاد امنیت پایدار هستند» و «در سایه امنیت سرمایه‌گذار حضور پیدا می‌کند»، افزود: «دشمنان به‌دنبال این هستند تا امنیت حاکم در سیستان و بلوچستان را خدشه‌دار کنند.» فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی همچنین گفت: « توصیه اصلی ما به فرمانده جدید انتظامی سیستان و بلوچستان محبت ویژه با مردم و قاطعیت هرچه تمام با مخلان امنیت است.»

ده‌ها هزار نفر در مکزیک علیه اصلاحات انتخاباتی تظاهرات کردند

ده‌ها هزار نفر یکشنبه ۷ اسفند / ۲۶ فوریه در مکزیکو سیتی، پایتخت مکزیک، علیه اصلاحات انتخاباتی برنامه‌ریزی‌شده از سوی دولت تظاهرات کردند. جمعیت در میدان مرکزی زوکالو و خیابان‌های اطراف آن با سر دادن شعار «رأی من حساب نخواهد شد» تجمع کردند. رامون کوسیو، قاضی سابق دادگاه قانون اساسی سخنران اصلی این تجمع بود. او آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک را متهم کرد که می‌خواهد با اصلاحات «کنترل سامانه انتخاباتی را در دست بگیرد». با این حال، کوسیو اطمینان داد که دیوان عالی کشور این اصلاحات را لغو خواهد کرد. اپوزیسیون از طرح شکایت علیه این اصلاحات خبر داده است. اصلاحات انتخاباتی پس از تصویب در مجلس نمایندگان، چهارشنبه گذشته در مجلس سنا نیز به تصویب رسید. هدف از این اصلاحات کوچکتر کردن مؤسسه ملی انتخابات (INE) و بودجه کمتر برای آن است. این مؤسسه انتخابات را در مکزیک سازماندهی می‌کند. لوپز اوبرادور می‌گوید هزینه این مؤسسه بسیار گران است و در گذشته نیز تقلب در انتخابات را پنهان کرده است. اپوزیسیون اصلاحات را «یورش» به دموکراسی خوانده است و استقلال مؤسسه ملی انتخابات را در معرض تهدید می‌داند و می‌گوید اصلاحات انتخاباتی تلاشی برای برتری دادن به دولت کنونی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است. حزب «جنبش بازسازی ملی»، حزب رئیس جمهوری کنونی در حال حاضر در نظرسنجی‌ها پیشتاز است. مانوئل لوپز اوبرادور دیگر نمی‌تواند در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند. قانون اساسی مکزیک تصریح کرده است که رئیس جمهوری تنها می‌تواند برای یک دوره در رأس دولت باشد. دوره تصدی ریاست جمهوری در مکزیک شش سال است.

مقامات اسرائیلی و فلسطینی پس از مذاکرات اردن متعهد شدند اقداماتی برای کاهش خشونت‌ها انجام دهند

مقامات اسرائیلی و فلسطینی شامگاه یکشنبه ۲۶ فوریه/ ۷ اسفند در پایان نشست عقبه در دریای سرخ در بیانیه‌ای مشترک بر لزوم تعهد به کاهش تنش در منطقه تاکید کردند. در بیانیه مشترک طرفین گفت‌وگو آمده است: اسرائیل متعهد شده است «شهرک‌سازی‌های جدید را به مدت چهار ماه و تصویب هرگونه شهرک‌سازی جدید را به مدت شش ماه متوقف کند. در این بیانیه آمده است: پس از «مذاکرات کامل و صریح»، طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی «بر لزوم تعهد به کاهش تنش‌ها و جلوگیری از خشونت‌های بیشتر تأکید کردند.» در اجلاس عقبه مقامات ایالات متحده، مصر و اردن نیز حضور داشتند. این بیانیه در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده نسبت به تشدید خشونت‌ها در آستانه ماه رمضان که از اواخر ماه مارس آغاز می‌شود، صادر شد. در این بیانیه آمده است، کشور میزبان اردن، همراه با مصر و ایالات متحده، تفاهم‌ بین طرفین را به عنوان «پیشرفت بزرگ در جهت برقراری و تعمیق روابط بین دو طرف می‌داند.» مقامات اسرائیلی و فلسطینی همچنین توافق کردند که ماه آینده بار دیگر در شرم‌الشیخ در مصر دیدار کنند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از نشست مقام‌های اسرائیل و فلسطین در اردن استقبال کرد و گفت این دیدار نقطه شروع بود و در هفته‌های پیش رو کارهای بسیاری برای انجام دادن وجود دارد. گروه حماس که بر غزه حکومت می‌کند، تشکیلات خودگردان فلسطین مستقر در کرانه باختری را به دلیل از سرگیری گفت‌وگوها با اسرائیل محکوم کرد. به گزارش الجزیره یکی از مقامات غزه گفت اجلاس عقبه «بی‌ارزش» است و چیزی را تغییر نخواهد داد. بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، که مسئولیت‌هایی نیز در قبال شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری دارد گفت از هیچ توافقی در مورد توقف شهرک‌سازی‌ها تبعیت نخواهد کرد. اسموتریچ در توییتر نوشت: «نمی‌دانم آنها در اردن درباره چه چیزی صحبت کردند. اما یک چیز را می‌دانم: حتی یک روز هم ساختمان‌سازی و توسعه شهرک‌ها متوقف نخواهد شد.» همزمان با گفت‌وگوهای عقبه دو شهروند اسرائیلی هدف گلوله قرار گرفتند و کشته شدند. این تیراندازی مرگبار چند روز پس از آن رخ داد که نیروهای اسرائیلی مرگبارترین حمله خود در ۲۰ سال اخیر را در کرانه باختری آغاز کردند که در جریان آن ۱۱ فلسطینی در شهر شمالی نابلس کشته شدند. بازگشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به قدرت در راس یکی از راست‌گراترین ائتلاف‌های تاریخ اسرائیل بر نگرانی‌های اعراب در مورد تشدید تنش‌ها افزوده است.

سپاه پاسداران آمادگی خود را برای آموزش نیرو‌های مسلح عراق اعلام کرد

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران دوشنبه ۸ اسفند در دیدار با ثابت محمد سعید رضا، وزیر دفاع عراق در ستاد فرماندهی کل سپاه گفت: «سپاه آمادگی دارد علاوه بر کمک‌های مستشاری در سایر زمینه‌ها از جمله در حوزه آموزش در سطوح پایین تا سطوح بالای نیرو‌های مسلح عراق نقش موثر ایفا کند.» سلامی خطاب به وزیر دفاع عراق افزود: «در جغرافیای سیاسی جهان اسلام، عراق را دارای اهمیتی منحصر به‌فرد می‌دانیم.» ثابت محمد سعید رضا نیز در این دیدار با بیان این‌که دولت کنونی عراق خواهان تشکیل کمیسیون‌های مشترک میان دو کشور است، گفت: «رویکرد ما بهره‌گیری از تجارب ایران در همه زمینه‌ها به ویژه در حوزه دفاعی و امنیتی است و علاقه‌مند هستیم با اعزام هیأت‌های کارشناسی فنی خود به ایران استفاده از تجربیات و همکاری‌های آموزشی را بیش از گذشته دنبال کنیم.»

محدودیت‌های زندان خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد تشدید شد

کانال تلگرام کلمه، متعلق به نزدیکان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، بعد از ظهر یک‌شنبه هفتم اسفند اعلام کرد محدودیت‌های حصر میرحسین موسوی و همسرش تشدید شده است. کلمه نوشت: «بر اساس اطلاعات رسیده، در حالی که سیزدهمین سال حصر همراهان جنبش سبز آغاز شده است، به دنبال انتشار بیانیه‌ها و مواضع اخیر خانم دکتر رهنورد و آقای مهندس میرحسین موسوی در ارتباط با جنبش زن زندگی آزادی، از عصر امروز محدودیت‌های ناگهانی در حصر اختر ایجاد گردیده است.» کلمه اعلام جزییات محدودیت‌های اعمال شده را به آینده موکول کرد. اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی که در خارج ایران اقامت دارد، در توییتر تشدید محدودیت‌های حصر برای موسوی و رهنورد را تایید کرده است. میرحسین موسوی، آخرین نخست‌وزیر در جمهوری اسلامی و از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ اواسط بهمن سال جاری در جریان قیام ژینا خواستار برگزاری همه‌پرسی آزاد و سالم و تدوین قانون اساسی جدید در ایران برای «عبور از این مرحله» شد. موسوی در این بیانیه تأکید کرده بود حوادث خون‌بار ماه‌ها و سال‌های اخیر ایران نشان می‌دهد اجرای بدون تنازل قانون اساسی، «به‌عنوان شعاری که ۱۳ سال پیش بدان امید می‌رفت، دیگر کارساز نیست و باید گامی فراتر از آن گذاشت».

فرامرز بهزاد، استاد زبان و ادبیات آلمانی و فرهنگ‌نویس ایرانی درگذشت

فرامرز بهزاد، استاد زبان و ادبیات آلمانی در دانشگاه تهران، مترجم و فرهنگ‌نویس ایرانی درگذشت. او آثاری از برتولت برشت و فرانتس کافکا را از آلمانی به فارسی برگردانده است. «فرهنگ آلمانی-فارسی فرامرز بهزاد» از فرهنگ‌های معتبر آلمانی به فارسی است. او همچنین کتاب علمی هشت گناه بزرگ انسان متمدن نوشته کنراد لورنتس را با همکاری پدرش، محمود بهزاد ترجمه کرد. از دیگر آثار اوست: «گفت‌وگو با کافکا»، نوشته‌ گوستاو یانوش، «درباره تئاتر»، «تفنگ‌های خانم کارار و رویاهای سیمون ماشار» هر دو از برتولت برشت، «پزشک دهکده» و «نامه به پدر» نوشته‌ فرانتس کافکا. همه این آثار در انتشارات خوارزمی منتشر شده که اکنون در تصرف سازمان تبلیغات اسلامی‌ست. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمود حسینی‌زاد، مترجم و نویسنده، با اعلام خبر درگذشت بهزاد نوشته است: «حالا فرامرز بهزاد رفته. ۴۶ سال دوستی و خاطره. از سال ۵۵ مسئول من بود در گروه ادبیات آلمانی دانشگاه تهران‌. از سال ۵۶ هم با اردشیر فرید مجتهدی سه نفری گروه ترجمه کارهای برشت در خوارزمی را داشتیم. علیرضا حیدری (ناشر خوارزمی) هم بود. سه سال تقریبا شبانه‌روز با هم کار کردیم تا انتشارات خوارزمی مصادره شد و انقلاب فرهنگی دانشگاه را تعطیل کرد.»

دو زندانی بلوچ برای اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان مرکزی زاهدان منتقل شدند

حال‌وش شامگاه یکشنبه ۷ اسفند گزارش داد که ۶ اسفند دو زندانی بلوچ برای اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان مرکزی زاهدان منتقل شده‌اند. هویت این زندانیان «هادی اربابی (گرگیج)، فرزند احمد و «محمد اسحاق گرگیج» فرزند خدارحم، هر دو اهل زاهدان عنوان شده است. حال وش بر اساس منابعی که در اختیار دارد نوشته است: «هادی و احمد در سال ۹۷ به همراه چند تن از نیروهای نظامی و بسیجی از جمله فرمانده سپاه امنیت عشایری با اتهامات مرتبط با مواد مخدر بازداشت شده بودند که همه نظامیان با توجه به روابطی که داشتند توسط دستگاه قضایی تبرئه شده و دوباره به سر کار خود برگشتند ولی این دو شهروند بلوچ که دو ماه زودتر از بقیه بازداشت شده بودند، به اعدام محکوم شدند.» بر اساس گزارش حال‌وش خانواده‌های این دو زندانی یکشنبه ۷ اسفند برای آخرین بار، قبل از اجرای حکم اعدام به ملاقات محکومان رفته‌اند. با آغاز اعتراضات سراسری در ایران اجرای احکام اعدام شهروندان بلوچ‌ افزایش چشمگیری داشته است. از ۲۹ مرداد تا ۷ اسفند سال جاری دست کم ۹۸شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند.