ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توصیه #ابراهیم_رئیسی، رئیس قوه قضاییه برای دوران #قرنطینه: در خانه روضه‌خوانی کنید

به گزارش خبرگزاری ایسنا ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمعه ۸ فروردین با انتشار بیانیه‌ای از مردم خواست در دوران قرنطینه در خانه روضه‌خوانی کنند. رئیسی در این بیانیه نوشت: «اکنون که ملاحظات بهداشتی موجب تعطیلی اماکن مقدسه و اجتماعات دینی شده است، اعضایی از خانواده که این روزها در کنار یکدیگرند می‌توانند بدون خروج از منزل، سنت مبارک روضه‌های خانگی و قرائت حدیث کساء را برای استغاثه احیاء کنند.» رئیسی در خاتمه یادآوری کرده که این دعاها برای رفع بلا مفید است: یا من اسمه دواء و ذکره شفاء/اغفر لمن لا یملک الا الدعاء. هادی انصاری، عضو فرهنگستان علوم پزشکی در یادداشتی که در باشگاه جوان وابسته به صدا و سیما منتشر شد، نوشته بود: «همه دست به استغاثه برداریم! همه تضرع کنیم! همه ناله از اعماق دل برآوریم و پروردگار را به عزیزترین افراد درگاهش، سوگند دهیم که این بلا وبیماری را از جامعه بشریت بزداید!» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شنبه گذشته با تکیه بر قسمتی از آیه ۱۱۲ سوره‌ انعام به احتمال همکاری جن و انس در شیوع کرونا در ایران اشاره کرده بود.

برای جلوگیری از شیوع بیشتر #کرونا، #کابل ۳ هفته قرنطینه می‌شود

محمد یعقوب حیدری، والی کابل اعلام کرد که تمام ادارات و وزارتخانه‌های دولتی در کابل و ولایت‌های آن از شنبه ۹ فروردین به‌مدت سه هفته برای مقابله با شیوع کرونا ویروس جدید تعطیل می‌شوند. وزارت بهداشت و نهادهای امنیتی شهر کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. طبق مصوبه دولت تمام مردم کابل باید در خانه بمانند و تنها می‌توانند برای دریافت خدمات درمانی، خرید مواد غذایی و خدمات امنیتی بیرون بروند. محمد مسعود اندرابی، سرپرست وزارت کشور افغانستان گفت: «بانک‌ها و صرافی‌ها با تدابیر ویژه به کار ادامه خواهند داد.» هنوز وضعیت کارگران روزمرد مشخص نشده. اندرابی گفت در این زمینه «بحث‌ها جریان دارد.» تاکنون طبق آمارهای دولتی ۹۵ نفر در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که چهار نفر از افراد آلوده در کابل هستند. این آمار فقط نمایانگر تعداد کسانی است که دارای علامت‌اند (تب، سرفه، تنگی نفس) و به همین دلیل به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و از آن‌ها تست گرفته شده است. در کشورهایی که تجهیزات کافی وجود دارد، معمولاً آمار مبتلایان ۵ تا ۱۰ برابر آمار رسمی است.

زینب_اسماعیلی (دایه زینب)، پس از یک ماه با قرار وثیقه آزاد شد#

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، #زینب_اسماعیلی (دایه زینب)، از اعضای «مادران آشتی کردستان»، پنج‌شنبه ۷ فروردین، پس از گذشت یک ماه بازداشت، با سپردن #وثیقه از بند #زنان کانون اصلاح و تربیت #سنندج آزاد شد. زینب اسماعلی، پنج‌شنبه ۸ اسفند ۹۸ پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی‌اش، توسط نیروهای امنیتی در منزلش واقع در شهر #دهگلان بازداشت و به بازداشتگاه #اداره_اطلاعات شهر سنندج منتقل شده بود. او در مدت زمان بازداشت فقط یک بار توانسته بود با خانواده‌‌اش تماس تلفنی کوتاهی داشته باشد و با وجود سن بالا و بیماری‌ گوارشی، امکان دسترسی به داروهایش را نیافته بود. #دایه_زینب، مادر #محمدامین_امیری، از اعضای یگان‌های مدافع خلق است که در سال ۲۰۱۴ در جریان دفاع از شهر #کوبانی (در #سوریه) در مقابل حمله نیروهای #داعش جان باخت. «#ماداران_آشتی_کردستان» سازمانی کوچک متشکل از تعدادی از مادران جان‌باختگان و زندانیان سیاسی اعدام شده کُرد است. هدف این مادران کمک به برقراری #صلح و #حق‌_دادخواهی است. در سال‌های گذشته فشار و آزارهای نهادهای امنیتی از طریق احضارهای مکرر مادران آشتی به ویژه در شهرهای سنندج، مریوان و دهگلان افزایش یافته است.

#بوریس_جانسون #کرونا گرفت

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که تست بیماری کرونای او مثبت است. جانسون جمعه ۸ فروردین / ۲۷ مارس در توییتر نوشت: «در ۲۴ ساعت گذشته در من علائم خفیفی [از کرونا] ایجاد شد و تست کروناویروس‌ام مثبت بود. من اکنون در قرنطینه هستم، اما همزمان که با این ویروس مقابله می‌کنم دولت را از طریق کنفرانس ویدئویی هدایت خواهم کرد.» جانسون همچنین در یک پیام ویدئویی بار دیگر بریتانیایی‌ها را ترغیب کرد که در خانه بمانند تا بتوانند مانع از شیوع ویروس شوند.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا_در_ایران: درگذشتگان ۲۳۷۸ نفر، مبتلایان ۳۲۳۳۲ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر جمعه ۸ فروردین آخرین آمار رسمی در مورد شیوع کروناویروس در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۱۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۲۳۷۸ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (پنج‌شنبه) تا ظهر امروز (جمعه)، ۲۹۲۶ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۳۲۳۳۲ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۱۱۱۳۳ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. از جمعه ۸ فروردین طرح فاصله گذاری اجتماعی در ایران با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا آغاز شد. در مرحله نخست این طرح تا ۱۵ فروردین ادامه دارد و در صورت نیاز، قابل تمدید خواهد بود.

اتحادیه ملی پرستاران در #ایتالیا: یک پرستار فشارها را تاب نیاورد و خودکشی کرد. پرستاران را تنها نگذاریم

«اتحادیه ملی پرستاران در ایتالیا» اعلام کرد برای دومین بار یکی از پرستاران این کشور اقدام به خودکشی کرد. بر اساس گزارش اتحادیه این پرستار و همکارانش در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان «سان ژراردو» خدمت می‌کردند. نشانه‌هایی از ابتلای آن‌ها به بیماری کووید ۱۹ مشاهده شده بود و به همین دلیل برای جلوگیری از ابتلای دیگران تحت فشار قرار گرفته بودند. بر همین اساس کارکنان بیمارستان بعد از شنیدن خبر خودکشی این پرستار، ترسیده و بسیار اندوهگین شده‌اند. «اتحادیه ملی پرستاران در ایتالیا» از مردم خواسته که در کنار پرستاران بایستند و از آنان حمایت کنند «زیرا نمی‌توان پرستاران را به حال خود رها کرد.» روز گذشته (پنجشنبه) شبکه تلویزیونی BFMTV فرانسه گزارشی منتشر کرده بود از پرستارانی که خود را وقف بیماران مبتلا به کرونا کرده‌اند و نامه‌های تهدیدآمیز از همسایگانشان دریافت می‌کنند. همسایگان وحشت دارند که آن‌ها ناقل بیماری باشند. در ایتالیا و فرانسه مردم هر شب در ساعت مشخصی در بالکن منازل خود برای پرستاران و پزشکان دست می‌زنند و بر قابلمه‌ها می‌کوبند. دو پرستار فرانسوی که از همسایگان نامه‌های تهدیدآمیز دریافت کرده بودند مقابل دوربین BFMTV گفتند این رفتارها دوگانه و ریاکارانه است. پرستاران خواهان افزایش حقوق هستند، به گونه‌ای که بتوانند دست‌کم زندگی ماهانه خود را اداره کنند.

یک نماینده #مجلس می‌گوید پس از سفرهای نوروزی پیک جدیدی از شیوع #کرونا آغاز خواهد شد

فاطمه حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید و فراکسیون زنان با اشاره به سفرهای نوروزی گفت: «با این جابه‌جایی و مسافرت‌ها، پیش‌بینی می‌شود که پیک جدیدی از شیوع کرونا را حدود دو هفته پس از این سفرها شاهد باشیم که بر همین اساس افزایش میزان مبتلایان فشار مضاعفی را به سیستم بهداشت و درمان سراسر کشور وارد خواهد کرد.» حسینی از ممنوع نکردن سفر در ایام نوروزی انتقاد کرد و با بیان این‌که «شاهد ۳ میلیون جابه‌جایی در کشور بودیم» گفت در شرایطی که کارشناسان تأکید بر قطع زنجیره انتقال ویروس دارند این رقم قابل توجهی است. او همچنین گفت: «از اولین مورد ابتلا به کرونا که اواخر بهمن‌ماه شناسایی شد بیماری روند کاهشی نداشته است در حالی‌که می‌توانست با اقدامات اولیه مناسب و تصمیمات درست جلوی گسترش آن گرفته شود.» او همچنین گفت دو هفته ابتدای سال می‌بایست به‌صورت کامل تعطیل و منع رفت و آمد در شهرهای درگیر بیماری اعلام می‌شد. فاطمه حسینی تصمیم‌گیری‌های ستاد مقابله با کرونا را «منفعلانه» ارزیابی کرد.

وزارت بهداشت: #کیت‌های_تشخیص_کرونا ساخت ایران وارد چرخه می شوند: هر هفته ۸۰ هزار تست

سخنگوی وزارت بهداشت جمعه ۸ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گفت تا هفته آینده کیت‌های تشخیص کرونا ساخت ایران وارد چرخه می‌شوند. کیانوش جهانپور گفت: «کیت‌های تشخیصی تولید داخل برای ویروس کرونا توسط انستیتو پاستور ایران تایید شده و با تایید سازمان غذا و دارو، احتمالا هفته‌ای ۸۰ هزار کیت تشخیصی تولید داخل برای ویروس کرونا وارد چرخه می‌شود.» سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه افزود: «این کیت‌های تشخیصی پس از رفع نیازهای داخلی کشور، می‌تواند به کشورهای دیگر هم صادر شود.» در آلمان به عنوان تنها کشور اروپایی کیت‌های تشخیص در بین پزشکان عمومی توزیع شده و هر هفته نیم میلیون نفر از جمعیت آن کشور تست می‌شوند. این تست‌ها برای غربالگری جمعیت مبتلا و جداسازی آن‌ها از افراد سالم برای قطع زنجیره شیوع اهمیت به سزایی دارند. به دلیل کمبود کیت‌های تشخیص آمارهایی هم که دولت‌ها اعلام می‌کنند صرفاً بیانگر تعداد مبتلایان علامت‌داری است که به مراکز درمانی مراجعه کرده و از آن‌ها تست گرفته‌اند. سازمان جهانی بهداشت تعداد مبتلایان را ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از این آمارها تخمین زده است. به کارگیری وسیع کیت‌های تشخیص در شناخت ویروس کرونا هم موثر است. تنها از طریق برآورد دقیق جمعیت مبتلا می‌توان به میزان کشندگی ویروس پی برد.

کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اعلام کرد: «انتشار تمامی اسناد مرتبط در مقابله عمومی با شیوع بیماری #کرونا»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات جمعه ۸ فروردین اعلام کرد تصمیم دارد «با هدف ارتقای سلامت عمومی جامعه و با تاکید بر اهمیت اصالت اطلاعات در شرایط شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور»، تمامی اسناد شامل آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آمارها، بخشنامه‌ها و مصوبات مرتبط با مقابله عمومی با شیوع این بیماری فراگیر را به‌صورت متمرکز در سامانه‌ای منتشر کند. بر همین اساس مردم می‌توانند برای اطلاع از آخرین مصوبات و دستورالعمل‌های دستگاه‌های مختلف کشور در رابطه با بیماری کووید ۱۹ به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به نشانی الکترونیکی foia.iran.gov.ir مراجعه کنند. همزمان پلیس فتا از راه‌اندازی کارگروه ویژه رصد اخبار و اطلاعات در فضای مجازی درباره شیوع کرونا در ایران خبر داد.

پلیس فتا: ۳۱۶ پرونده قضائی برای «شایعه‌سازی» مرتبط با #کرونا تشکیل شد

پلیس فتا از راه‌اندازی کارگروه ویژه رصد اخبار و اطلاعات در فضای مجازی درباره شیوع کرونا در ایران خبر داد. سرهنگ حسین امیرلی، جانشین رئیس پلیس فتا گفت: «بر اساس رصد و تحلیل فنی اخبار، اطلاعات و کلیپ‌های منتشره در فضای مجازی با موضوع کرونا ویروس، تاکنون ۹۹۸ موارد مجرمانه احصا و از این تعداد ۹۷۴ مورد شناسایی و ۳۱۶ پرونده قضائی تشکیل شده است.» به گفته این مقام مسئول این موارد با انتشار خبرهایی درباره تعطیلی اجباری جایگاه‌های عرضه سوخت خودروهای سنگین و سبک در استان اردبیل و نیز استان های غربی و شمال غربی کشور در ارتباط بود.

#محمود_صادقی با انتقاد از رفتاری که با #پزشکان_بدون_مرز صورت گرفت: شاهد دو دولتی و حتی بی‌دولتی در کشور هستیم

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت رفتار ناموجه با پزشکان بدون مرز در ایران نمایانگر این واقعیت است که در ایران دو دولت وجود دارد و حتی شاید دیگر دولتی هم در کار نباشد. یکشنبه گذشته پزشکان بدون مرز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کردند در اصفهان به عنوان دومین کانون شیوع کووید ۱۹ در ایران یک بیمارستان صحرایی با ۵۰ تخت‌خواب و ۹ پزشک دایر می‌کنند. این تجهیزات و پزشکان از بوردو فرانسه به ایران اعزام شده بود. اما به دلیل توطئه‌پنداری خامنه‌ای و این ظن که «جن و انس» دست در دست هم داده‌اند که در ایران کرونا شیوع پیدا کند، مقامات وزارت بهداشت محترمانه عذر پزشکان بدون مرز را خواستند، اما سرانجام موافقت کردند که پزشکان در شرق ایران اتباع خارجی را درمان کنند. به گفته صادقی، وزارت اطلاعات و وزارت خارجه با ورود پزشکان بدون مرز به ایران موافقت کرده بودند. صادقی یادآوری کرد: «دو دولتی یا چند دولتی یا به تعبیر رادیکال‌تر بی‌دولتی در کشور برای حاکمیت ایران خیلی خطرناک است و اعتماد جامعه جهانی را هم نسبت دولت و حاکمیت در ایران دچار خدشه می‌کند.»